جاهای دیدنی لاریجان | معرفی جاذبه های گردشگری + تصاویر

لاریجان یکی از بخش‌های شهرستان آمل در استان مازندران است که از جاذبه‌های گردشگری فراوان از جمله آبگرم، رودخانه، کوه و دشت‌های سرسبز برخوردار می‌باشد.

این شهر دارای طبیعتی بکر و دست نخورده می‌باشد و جاذبه‌های گردشگری آن متفاوت و خاص هستند. لاریجان به عنوان جنوبی‌ترین منطقه استان مازندران، از لحاظ وسعت بزرگترین بخش در سطح کشور محسوب می‌شود. بیشتر مردم این منطقه در بخش‌های کشاورزی، دامداری و پرورش‌ ماهی مشغول فعالیت هستند.

روستاهای این منطقه از جاذبه‌های منحصر به فرد گردشگری برخوردار هستند. آبگرم، آب اسک، بایجان و شاهان دشت از جمله جاهای دیدنی لاریجان محسوب می‌شوند.

یکی از نقاط قوت لاریجان، عبور رودخانه هراز از این منطقه است. این رودخانه از قله دماوند سرچشمه می‌گیرد که باکیفیت‌ترین ماهی‌های قزل آلا در این شهر پرورش داده می‌شوند. بخش لاریجان دارای دو شهر رینه و گزنگ است و از دو دهستان بالا لاریجان  و لاریجان سفلی تشکیل شده ‌است.

آب و هوای لاریجان

آب و هوای لاریجان

این شهر در طول سال دو نوع آب و هوا را تجربه می‌کند. لاریجان دارای آب و هوای کوهستانی است به طوری که در فصل تابستان آب و هوای آن گرم و ملایم است و زمستان‌ها این آب و هوا به سرد و خشک تبدیل می‌شود. به عبارتی دیگر آب و هوای کوهستانی شامل آب و هوای معتدل کوهستانی و آب و هوای سرد کوهستانی است. لاریجان از نظر مسافت با دریا فاصله زیادی دارد. دوری از دریا و افزایش تدریجی ارتفاع در اراضی جلگه‌ای، تغییرات خاصی را در آب و هوای این منطقه به وجود آورده ‌است.

آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان ‌های سرد و یخ بندان طولانی و تابستان‌های کوتاه و معتدل، از ویژگی‌های اقلیم این منطقه می‌باشند. در این نواحی هوا غالباً برفی است و در ارتفاعات مهم چون تخت سلیمان و دماوند یخچال‌های کوهستانی و طبیعی ایجاد شده‌‌اند.

 جاذبه طبیعی لاریجان

جاذبه های طبیعی لاریجان

این شهر از جاذبه‌های فراوان طبیعی و گردشگری فراوانی برخوردار است. اغلب این مناطق بکر هستند و طبیعت این منطقه کمتر با تخریب روبرو شده است. این منطقه در عین کوهستانی بودن، سرسبز و خرم است و یکی از دلایل این سرسبزی نیز وجود منابع آب مانند رودخانه، چشمه و آب و هوای آن می‌باشد.

تقریبا در تمام نقاط لاریجان چشمه‌ها و رودخانه‌های فراوانی وجود دارند. این چشمه‌ها و رودخانه ها در نواحی کوهستانی در فصل زمستان و اوایل بهار، پر آب و در تابستان کم آب و گاهی خشک می‌شوند. از دیگر منابع آب این منطقه، دریاچه‌های کوچک محلی است که برای کشاورزی، صید و شکار هم مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

چشمه های آب معدنی

آب این چشمه‌ها، خاصیت درمانی دارد و سالانه گردشگران و مسافران زیادی برای استفاده از این آب به لاریجان سفر می‌کنند. این آب در معالجه امراض پوستی، مفصلی، عصبی، و گوارشی موثر است. (آب اسک) (آبگرم لاریجان)  و (استراباکو)  حمام‌های آب معدنی (گوگردی) ازجمله این چشمه‌ها محسوب می‌شوند.

چشمه‌هاي آب گرم در سراسر ايران و به ويژه در دامنة كوه‌هاي البرز و زاگرس پراكنده‌اند و بسياري از آبادي‌ها به علت داشتن اين ‌گونه چشمه‌ها، شهرت و اهميت يافته و آبگرم نام گرفته‌اند. برخي از اين آبها به علت در بر داشتن پاره‌اي مواد شيميايي، داراي رنگ، بو يا مزه خاصي مي‌شوند. برخي تركيبات گوگرد به آب رنگ شيري يا آبي مي‌دهند، و آبي كه ئيدروژن سولفوره داشته باشد، بوي تخم‌مرغ فاسد دارد. آبگرم‌هاي داراي تركيبات آهن، رنگ سرخ يا اُخرايي و مزة گس دارند. نمك‌هاي ديگر، مانند كلرور سديم (نمك طعام) و يدور سديم، آب را شور يا تلخ مي‌سازند.

مرتفع ترین قله در لاریجان

کوه دماوند

اگر می‌خواهید مرتفع‌ترین قله ایران را مشاهده کنید به لاریجان بروید. مرتفع‌‌ترین قله ایران یعنی قله دماوند در لاریجان قرار دارد. کوه دماوند به عنوان بلندترین کوه ایران و همچنین بلندترین آتشفشان خاورمیانه شناخته می‌شود. این کوه در قسمت مرکزی رشته‌ کوه البرز در جنوب دریای خزر واقع شده است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کیاسر | طبیعت کیاسر بهشتی در دل مازندران

آبشار قلعه دختر

آبشار قلعه دختر

لاریجان از جمله بخش‌های کشور است که دارای مناظر زیبای طبیعی از جمله آبشار می‌باشد. وقتی از گردنه امامزاده هاشم (هراز) به سمت پلور می‌رویم؛ درست بعد از اولین پل و در نزدیکی تاسیسات تونل امامزاده هاشم، آبشاری بر روی صخره‌های غرب جاده به نام آبشار دائمی قلعه دختر دیده می‌شود. چشمه زیبای قلعه دختر در مجاورت آبشار واقع شده است و از جاهای دیدنی لاریجان به شمار می‌رود.

این منطقه مملو از زیبایی‌های طبیعی است و خیلی از گردشگران به خاطر این طبیعت، در این مکان توقف می‌کنند و پس از استراحت به سفر خود ادامه می‌دهند. آب این آبشار معدنی است و همین خاصیت درمانی، خیلی از مسافران و گردشگران را به سفر به این منطقه ترغیب می‌کند.

بیشتر بخوانید: دابودشت کجاست ؟ شهری ناشناخته و تاریخی در مازندران

آب گرم لاریجان

این آب گرم از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری لاریجان است و اغلب گردشگران به خاطر وجود این آب گرم به این منطقه سفر می‌کنند. این آب گرم در قله دماوند قرار دارد. این مکان معروف‌ترین حمام آب گرم لاریجان به نام حمام شاه عباسی است. پس از حمام شاه عباسی ، استخر آب آهن معروف‌ترین چشمه منطقه است. این آب برای بیماری‌های پوستی بسیار مفید است.

آبشار یخی

این آبشار در ارتفاع ۵۱۰۰ متری جنوب کوه دماوند قرار دارد. ارتفاع این آبشار بین ۷ تا ۱۲ متر است. آبشار یخی به جز روزهای محدودی از تابستان، در تمام طول سال یخ زده است. این آبشار با قرار داشتن در ارتفاع ۵۱۰۰ متری، از نظر ارتفاع از سطح دریا مرتفع‌ترین آبشار خاورمیانه است.

بیشتر بخوانید: معرفی شهر مرزن آباد؛ شهری خوش آب و هوا در دل جنگل

پارک ملی لار

پارک ملی لار در لاریجان

منطقه حفاظت شده لار بین تهران و مازندران واقع شده است. این منطقه با وسعتی حدود ۷۳۵۰۰ هکتار در دامنه جنوبی رشته کوه های البرز قرار دارد که در سال ۵۴ به پارک ملی تبدیل شد و به عنوان منطقه حفاظت شده اداره می‌شود. از سال ۷۰ بعضی از مناطق آن برای شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شدند.

دریاچه ۲۰ کیلومتری لار یکی از مراکز تفریحی این منطقه است. این دره در۷۰ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است و از قسمت شمال به کوه‌های نور، از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر، از قسمت جنوب به لواسانات و از قسمت شرق به کوه دماوند و پلور محدود می‌شود. منطقه حفاظت شده لار دارای دو اکوسیستم کوهستانی و آبی است. این منطقه دارای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری است که در این میان ماهی قزل آلای خالدار که از نادرترین گونه های آبزی جهان است بر اهمیت این پارک افزوده است.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x