گیاه آپارتمانی دیفن باخیا | روش های تکثیر و مراقبت

بیش از صد و پنجاه سال است که گیاه آپارتمانی دیفن باخیا از شهرت و اعتبار خاصی در میان گیاهان آپارتمانی برخوردار است.

این شهرت و اعتبار نه فقط به واسطه زیبایی و برگ‌های خاص آن، بلکه به دلیل مقاوت زیاد در برابر شرایط ناسازگار انواع محیط‌ها به دست آمده است.

گلفروش‌ها این گیاه را زمانی که ارتفاعش کمتر از 75 سانتی‌متر است به فروش می‌رسانند. دلیل این کار هم این است که در این ارتفاع، برگ‌های پایین لبه‌ی گلدان هنوز ریزش نکرده‌‌اند و گیاه از زیبایی خاصی برخوردار است. به تدریج که گیاه بزرگ‌تر می‌شود؛ برگ‌های لبه‌ها ریزش کرده و رویش برگ‌ها در نوک ساقه‌ها، گیاه را به شکل نخل کوچکی در می‌آورند.

گیاه آپارتمانی دیفن باخیا ممکن است تا ارتفاع 150 سانتی‌متری نیز رشد کند؛ البته قبل از اینکه به این ارتفاع برسند باید هرس شود. توجه داشته باشید که برگ‌ها و ساقه‌های این گیاه به دلیل داشتن ماده‌ای به نام اکسالات کلسیم، سمی هستند و موجب لالی موقت و ایجاد تاول‌های دردناک بر روی زبان می‌گردند.

تذکر: کودکان و حیوانات خانگی را از گیاه دیفن باخیا دور نگه دارید.

گونه‌های مختلف دیفن باخیا

انواع گیاه دیفن باخیا

انواع گونه های دیفن باخیا جزو پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی به شمار می روند. گونه‌ای از این گیاه که به نام دیفن باخیای جذاب مشهور است؛ تا حد زیادی نور ضعیف و کم را تحمل می‌کند. برگ‌های این نوع از گیاه به رنگ آبی و سبز هستند و لکه‌های سفید و نامنظمی در طول رگبرگ‌های آن‌ها دیده می‌شوند. طول برگ‌های دیفن باخیای جذاب به 45 سانتی‌متر نیز می‌رسد.

دیفن باخیای بااسی که نوعی دیگر از این گیاه است و یک گونه‌ی دو رگه به شمار می‎رود؛ برگ‌هایی به طول 46 سانتی‌متر دارد که رنگ آن‌ها زرد مایل به سبز می‌باشد. حاشیه‌ی برگ‌ها نیز سبز رنگ است و خال‌های سبز و سفیدی بر روی آن دیده می‌شود.

دیفن باخیای خارجی یکی دیگر از گونه‌های این گیاه است که دارای برگ‌هایی با رنگ سبز کمرنگ است که بر روی آن‌ها لکه‌های سفید رنگی وجود دارند. برگ‌های این گونه از سایر انواع دیفن باخیا سفت‌تر هستند و طول آن‌ها به 20 تا 25 سانتی‌متر نیز می‌رسد.

آخرین نوع از دیفن باخیا به نام دیفن باخیای متنوع مشهور است که به ندرت پرورش داده می‌شود ولی بسیار مشهور است. این گیاه برگ‌هایی به رنگ طلایی و سبز دارد که لکه‌های سفید رنگی بر روی آن‌ها دیده می‎شوند. حاشیه برگ‌ها به رنگ سبز تیره می‌باشد و طول آن‌ها به 20 تا 25 سانتی‌متر نیز می‌رسد.

مراقبت از گیاه

برای اینکه یک دیفن باخیای زیبا و سرسبز داشته باشید؛ لازم است مراقبت‌های ویژه‌ای را برای آن در نظر بگیرید. موارد مهمی که باید برای مراقبت از گیاه آپارتمانی دیفن باخیا در نظر داشته باشید عبارتند از:

خاک

خاک گیاه دیفن باخیا

برای کاشت این گیاه از دو پیمانه خاک برگ و یک پیمانه ماسه‌ی شکسته استفاده کنید. البته بهتر است مقدار کمی پوست برنج نیز به آن اضافه کنید. دقت داشته باشید که به هر سطل 4 لیتری از این خاک، دو قاشق چایخوری کود جامع شیمیایی نیز اضافه کنید. البته می‌توانید از خاک‌های بسته بندی و مرغوب نیز برای پرورش دیفن باخیا استفاده کنید.

کوددهی

ارائه یک توصیه خاص و همیگشی برای گیاهن پر شاخ و برگ مانند دیفن باخیا، کمی دشوار به نظر می‌رسد. اما توصیه می‌شود که به صورت مداوم و البته با مقدار کم به این گیاه کود دهید تا رشد پیوسته‌ی خود را حفظ کند. اگر دیفن باخیا را در محیطی با نور کم نگهداری می‌کنید؛ باید مقدار کود را بیشتر کنید. البته کوددهی باید فقط در زمان رشد و آن‌هم هر 6 هفته یکبار صورت بگیرد.

آبیاری

آبیاری گیاه دیفن باخیا

خاک گیاه باید همواره و به صورت نسبی مرطوب باشد. به طور کلی این گیاه به آبیاری چندانی احتیاج ندارد. سعی کنید نه خاک را همواره مرطوب و نه همواره خشک نگه دارید. این گیاه هم در خاک و هم در آب قابلیت رشد دارد؛ اما گیاه ریشه زده در خاک را هرگز نباید به داخل آب منتقل کرد. دیفن باخیا آب بیش از حد را تحمل نخواهد کرد.

در فصل تابستان و مخصوصا در ساعت‌های گرم روز، اسپری کردن برگ‌های این گیاه را فراموش نکنید. همچنین برای تامین رطوبت مورد نیاز، می‌توانید گلدان را درون یک سینی حاوی آب و سنگریزه قرار دهید.

نور و دما

گیاه آپارتمانی دیفن باخیا در انواع شرایط نوری می‌تواند رشد کند. این گیاه حتی در قسمت‌های تاریک منزل نیز زنده مانده و به رشد خود ادامه می‌دهد. البته در این شریط سرعت رشد آن کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند. بهترین وضعیت برای رشد ایده‎آل دیفن باخیا، قرار گرفتن در مقابل نور غیر مستقیم می‌باشد.

درجه حرارت مناسب برای رشد این گیاه در شب، 15 تا 20 درجه و در طول روز بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

تکثیر

امکان تکثیر گلهای آپارتمانی به روش های گوناگونی امکان پذیر است. یکی از این روش های که بسیار برای تکثیر دیفن باخیا مناسب است، روش قلمه زدن است. در گیاه دیفن باخیا از ساقه‌های گیاه دیفن باخیا، می‌توان گیاهان جدیدی را تولید کرد. هرچقدر که از عمر این گیاه بگذرد؛ ساقه‌های بی شاخ برگ بیشتری در این گیاه مشاهده می‌شوند. می‌توانید این ساقه‌ها را از گیاه جدا کرده و در آب قرار دهید. بعد از دو هفته این ساقه‌ها در آب ریشه می‌زنند؛ بعد از آن تنها کاری که باید انجام دهید؛ انتقال قلمه‌ی ایجاد شده به یک گلدان جدید است.

مشکلات دیفن باخیا

مشکلات گیاه دیفن باخیا

از جمله مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است در گیاه آپارتمانی دیفن باخیا مشاهده کنید؛ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زرد شدن یا افتادن برگ‌های پایین ناشی از آبیاری زیاد
  • فاسد شدن گیاه از ریشه ناشی از آبیاری زیاد
  • پزمرده شدن ناشی از باکتری پاتوژن
  • خشک شدن برگ‌ها ناشی از رطوبت کم محیط
  • از بین رفتن برگ‌های پایین و چناری شدن گیاه  ناشی از عدم نور کافی
  • ایجاد لبه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها ناشی از کود دهی بیش از حد
  • تغییر رنگ برگ‌ها ناشی از قزار گرفتن گیاه در معرض نور مستقیم خورشید

نکات کلیدی در ارتباط با نگهداری دیفن باخیا در منزل

  • تعویض گلدان در اواخر زمستان و قبل از زنده شدن دوباره گیاه انجام دهید
  • با اسفنج مرطوب هر 3 هفته یکبار برگ‌های گیاه را تمیز کنید
  • از هیچ ماده شوینده‌ای برای شتسن گیاه استفاده نکنید
  • این گیاه از جمله گیاهان سمی آپارتمانی است و باید از تماس مستقیم آن با پوست جلوگیری کنید.
امتیاز شما به این پست
منبع Dieffenbachia
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x