دیدنیهای علی آباد کتول در استان گلستان + تصاویر

علی آباد کتول یکی از شهرستان ‌های سرسبز استان گلستان است که به شهری با آب و هوای خوش معروف می‌باشد. این شهر در حدود ۴۰ کیلومتری شرق گرگان مرکز استان گلستان قرار دارد و یکی از زیباترین شهرهای ایران از نظر گردشگری می‌باشد. این شهرستان از شرق به شهرستان رامیان، از شمال و شمال شرق به گنبد کاووس، از غرب به شهر گرگان و از جنوب به جنگل‌های زیبا و حفاظت شده چل چلی محدود می‌شود. علی آباد کتول در منطقه‌ای جلگه‌ای و پست قرارگرفته است و در تمام این نقاط، فضاها و چشم اندازهای بسیار دیدنی و زیبا وجود دارد. مناطق جنگلی این بخش با درختان انبوه پوشیده شده است. این شهر یک منطقه کوهستانی است و در اطراف آن کوه‌های سرسبزی وجود دارند. در ادامه به بررسی دیدنیهای

آب و هوای علی آباد کتول

این شهر از خوش آب و هواترین مناطق استان گلستان است. تنوع اقلیمی این منطقه و آب و هوای آن بسیار منحصر به فرد است. علی آباد کتول از معتدل‌ترین آب و هوا در استان گلستان بهره مند است. این هوا، فضای روح افزا و لطیفی را در این منطقه حاکم کرده است. نوع آب و هوا کاملا برای گردشگری مساعد است و به همین دلیل این شهر مقصد خیلی از گردشگران می‌باشد. با این وضعیت آب و هوایی می‌توان در تمام فصول سال به علی آباد کتول مسافرت کرد و از جاذبه‌های گردشگری این سرزمین استفاده نمود.

قدمت علی آباد کتول

اسناد تاریخی نشان می‌دهند که این شهر دارای قدمتی طولانی است. بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی، این شهر متعلق به حدود 7 هزار سال پیش می‌باشد. این آثار بیشتر در مناطق جلگه‌ای این شهرستان کشف شده‌اند. بیشتر آثار کشف شده در موزه گرگان نگه داری می‌شوند. این آثار هویت این منطقه و همچنین سبک زندگی و کسب و کار مردمان این دوره تاریخی را نشان می‌دهند. وقتی به علی آباد کتول یا گرگان سفر می‌کنید؛ بازدید از این موزه را در برنامه‌های گردشگری خود قرار دهید تا با فرهنگ و آداب و رسوم گذشتگان این مرز و بوم بیشتر آشنا شوید.

دیدنیهای علی آبادکتول

جاذبه های گردشگری علی آباد کتول

این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. آبشارهای این شهر سالانه میزبان گردشگران فراوانی می‌باشد. معروف ترین آبشارهای ایران به نام آبشار کبودوال در علی آباد کتول واقع شده است. علی آباد در منطقه‌ای جنگلی و کوهستانی قرار دارد و تمام این فضاها مملو از دیدنی و زیبایی منحصر به فرد است. اشیاء تاریخی که در این شهر کشف شده‌اند متعلق به چند هزار سال پیش است و دیدن آن می‌تواند خیلی از اطلاعات ذیقیمت و سبک زندگی گذشتگان برسیم.

سفر به علی آباد کتول آباد و دیدن جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این شهر می‌تواند تجربه یک سفر خوب و همراه آرامش برای شما رقم بزند.

آبشار کبودوال

این آبشار معروف‌ترین آبشار تمام خزه ای ایران محسوب می‌شود. آبشار کبودوال دارای جاذبه‌های طبیعت گردی و گردشگری است که در حدود ۵ کیلومتری جنوب شهر علی آباد کتول واقع شده است. در این منطقه علاوه بر این آبشار، مناظر زیبای دیگری نیز وجود دارند که از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود. وقتی از شهر کمی فاصله بگیریم جاده زیبایی در کنار دریاچه سد زرین گل وجود دارد که فضاهای بسیار شگفت انگیز به همراه دارد. در این مسیر منطقه جنگلی خواهید دید که دارای زیبایی‌های منحصر به فردی است. این جنگل در کنار رودخانه‌ای زیبا قرار دارد که پس از دقایقی به آبشار کبودوال خواهید رسید.

آبشار کبودوال در میان دره‌ای جنگلی و زیبا قرار دارد و به عنوان مهم‌ترین تفرجگاه مردم شهر علی آباد شناخته می‌شود. در سال‌های گذشته امکاناتی نظیر بوفه و سوپر مارکت؛ پارکینگ و آلاچیق‌هایی برای استراحت به این سایت گردشگری اضافه شده است.

دریاچه سد زرین گل

دریاچه سد زرین گل

دریاچه سد زرین گل یا دریاچه کبودوال از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. این دریاچه در نزدیکی آبشار کبودوال قرار گرفته است که مردم شهر علی آباد آخر هفته‌های خود را در آن می‌گذرانند. این دریاچه در میانه جاده علی آباد کتول به آبشار کبودوال قرار گرفته است. این دریاچه حدود ۱٫۵ کیلومتر با خود شهر فاصله دارد و به عنوان یکی از زیباترین دریاچه مصنوعی کشور شناخته می‌شود. در این مکان جنگل‌های کبودوال در کنار دریاچه سد زرین گل واقع شده که در این فضا چشم اندازهای بسیار زیبایی شکل گرفته است.

موزه مردم شناسی علی آباد کتول

موزه‌ها مکانی هستند که می‌توانید به سرعت با قدمت و تاریخ یک منطقه آشنا شوید. وقتی به گرگان یا علی آباد کتول سفر می‌کنید دیدن موزه مردم شناسی این منطقه را فراموش نکنید. در این موزه شما می‌توانید با فرهنگ، آداب و رسوم، نحوه پوشش زنان و مردان محلی، غذاهای بومی و سنتی و پیشینه و کسب و کار این منطقه آشنا شوید.

در موزه مردم شناسی شهر علی آباد کتول هم فرهنگ و آداب و رسوم مردمان این منطقه، به طرز زیبایی در معرض نمایش به عموم مردم قرار گرفته اند. مراسم عروسی سنتی در علی آباد کتول، دوخت لباس محلی توسط زنان این منطقه، میهمانی‌ها و مراسم شب نشینی در علی آباد و موسیقی سنتی این دیار کهنه از بخش‌های این موزه است.

آبشار چلی

این آبشار یکی دیگر از آبشارهای زیبای شهرستان علی آباد کتول چلی است که با ارتفاع حدود ۶۰ متر از بلندترین آبشارهای این منطقه محسوب می‌شود. آبشار چلی در روستای ییلاقی و خوش آب و هوای چلی سفلی قرار دارد. ارتفاع این روستا از سطح دریا حدود ۱۱۰۰ متر است. این منطقه دارای آب و هوای ییلاقی است و همین ویژگی باعث شده تابستان‌هایی با آب و هوای معتدل و مطبوع در این منطقه شکل گیرد. برای دسترسی به این آبشار باید حدود ۱ کیلومتر از روستای چلی سفلی جنگل نوردی کنید. از دیگر آبشار های زیبای علی آباد کتول، می توان به آبشار چه جا، آبشار آلامن و آبشار چلم زرین گل اشاره کرد.

روستای افراتخته

این روستای زیبا در جنوب شرقی علی آباد کتول و در فاصله ۶۰ کیلومتری از گرگان قرار گرفته است. این روستا در میان ذخیره‌گاه جنگلی افراتخته واقع شده است. این ذخیره‌گاه محل سکونت نادرترین گونه‌های درختی سوزنی برگ استان گلستان است و از نظر محیط زیستی ارزش بسیار زیادی دارد. در روستای افراتخته، زیباترین مناظر بکر طبیعت را خواهید دید. جنگل‌های ارزشمند این منطقه حدود ۱۹۰ میلیون سال قدمت دارند. در اطراف روستا چشمه‌های آب معدنی بسیاری وجود دارند که هر کدام پتانسیل تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری منحصر به فرد را دارا هستند. این روستا به عنوان یکی از بکر‌ترین جاذبه‌های گردشگری علی آباد کتول شناخته می‌شود.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x