جاهای دیدنی آزادشهر | شهری آزاد در استان گلستان

آزادشهر یکی از شهرستان‌های استان گلستان محسوب می‌شود که دارای سه نوع آب و هوای متفاوت می‌باشد و همین ویژگی چشم‌اندازهای منحصر به فرد گردشگری را در این منطقه ایجاد کرده است. این شرایط آب و هوایی به خاطر موقعیت خاص این شهرستان و واقع شدن آن در منطقه کوهستانی-دشتی حاصل شده است. آزادشهر دارای سه منطقه آب و هوایی کوهستانی، دامنه‌ای و دشتی می‌باشد و همین موضوع چشم اندازهای طبیعی کم‌نظیر و زیبایی را در این منطقه به‌ وجود آورده است. یورونجل به معنای علف‌های هرز، قدیمی ترین نام آزادشهر است. در این شهر رویش علف‌های هرز فراوان باعث شد که زمانی این منطقه به همین اسم نامگذاری شود. در ادامه به معرفی جاهای آزادشهر می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

قدمت آزادشهر

قدمت شهر آزادشهر

این شهر از قدمتی طولانی برخوردار است. بر اساس مدارک مکتوب تاریخی، آزادشهر به قره تیکان معروف بوده است و در دوره صفویه به شاه فسند تغییر نام یافت. در وقف نامه خواجه مظفرالدین بتکچی به تاریخ ۹۰۹ هجری قمری، شاه فسند در حوزه کبود‌‌جامه معرفی می‌گردد. در زمان پهلوی اول این شهر شاه‌پسند نام می گیرد و پس از انقلاب به آزادشهر تغییر نام می‌دهد. شهرستان آزادشهر با قدمتی سه هزارساله از لحاظ آثار تاریخی و محوطه‌های باستانی و سایت‌های گردشگری، یکی از شهرستان‌های پر جاذبه استان گلستان محسوب می‌شود.

موقعیت جغرافیایی آزادشهر

جغرافیای شهر آزادشهر

آزادشهر یکی از شهرهای شرقی استان گلستان است که از شمال به شهرستان گنبد کاووس، از شرق به شهرستان مینودشت، از غرب به شهرستان رامیان و از جنوب به استان سمنان و شهرستان شاهرود محدود می‌شود. این شهرستان با قرار گرفتن در محل تلاقی سه راهی استان‌های گلستان، سمنان و خراسان شمالی، به عنوان شاهراه ارتباطی تهران– مشهد در کل ایام سال، پذیرایی مسافران و زائران امام رضا (ع) از اقصی نقاط کشور است. آزادشهر را شهر ۷۲ ملت می‌نامند و اقوام مختلف ایرانی از قبیل ترک و ترکمن، کرد، بلوچ، زابلی، فارس و سبزواری در این شهر ساکنند.

کشاورزی

کشت و برداشت انواع محصولات کشاورزی در آزادشهر رایج است. مرکبات، آلوجات، غلات، توتون،  سیگار، کنجد، غلات، گندم، جو، برنج، کلزا و برنج از مهم‌ترین محصولات کشاورزی این شهر محسوب می‌شوند. سكنه اوليه آزادشهر يا شاه پسند سابق، از اهالي روستاهاي اطراف راميان و خود راميان بوده‌اند كه زمين‌هاي آن را آباد كرده و به زمين كشاورزي و مسکوني تبديل كرده‌اند. شهرستان آزادشهر به بخش‌هاي مركزي و جشمه ساران تقسيم شده است.

جاهای دیدنی آزادشهر

این شهر دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که این آثار تاریخی و طبیعی در جای جای این سرزمین وجود دیده می‌شوند. زیتون تپه، منطقه نمونه گردشگری پارک شبنم، تفرجگاه جنگلی سوجاق، بقعه پیرآباد، تفرجگاه وطن و سوسرا، امامزاده آق امام، یخچال های طبیعی، روستای فارسیان، آبشار لاشو، موزه مردم شناسی و پل غزنوی از جمله جاهای دیدنی آزادشهر محسوب می‌شوند.

امامزاده آق امام 

امام زاده آق امام

امامزاده آق امام از مکان‌هایی است که حضور گردشگران و مسافران در آن بسیار زیاد است.  این منطقه به صورت کوهی جداگانه از سلسله جبال البرز است. فاصله مقبره از جاده آسفالته حدود ۳ کیلومتر است. حسن و محمد بن زید علیهما السلام دو برادر بودند که در مدینه دیده به جهان گشودند. پدرشان زید فرزند محمد بن اسماعیل بن حسن بن علی بن الحسن بن علی بن ابیطالب و مادرشان دختر عبداله بن عبیداله الاعرج بن حسین الاصغر بن علی بن حسین بن علی ابن ابیطالب است.

حسن بن زید پس از فتح ری ، گرگان و طبرستان در دفع راهزنان دریایی روس که در آبسکون پیاده شده بودند؛ جدی تمام نمود. در هر حال او به سبب شدت و قوت و صلابتش به حالب الحجاره و داعی کبیر ملقب شد و در سال ۲۷۱ ه.ق وفات یافت. بعضی از مورخین قبر وی را در گرگان در قریه‌ای به نام روشناخره نوشته‌اند ، ولیکن در کتب جغرافیای قدیم و جدید، این اسم ملاحضه نمی‌شود ، پس از فوت حسن بن زید، خلافت زیدیه به حکم وصیت، به برادرش محمد بن زید علوی منتقل گردید.

زیتون تپه

زیتون تپه در آزادشهر

این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که تپه‌های پوشیده از گل و درخت از جمله این زیبایی‌ها می باشند. زیتون تپه در نزدیکی و تقریبا چسبیده به شهر آزادشهر در استان زیبای گلستان قرار دارد. تپه‌ای با ارتفاع نسبتا کوتاه که با پیاده روی حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت طول می‌کشد تا به بالای آن برسیم؛ ولی در بالا تمام شهر آزادشهر و راه منتهی به گنبد و گرگان دیده می‌شود و زیبایی خاصی دارد.

پارک جنگلی سوجاق

پارک جنگلی سوجاق

این پارک یکی از جاذبه های گردشگری آزادشهر محسوب می شود. تفرجگاه سوجاق، که پر از منظره‌های طبیعی و زیبا است، در این شهر قرار دارد. چشمه‌ها، رودها و درختان سرسبز این جنگل را به مکانی دیدنی و تحسین‌ برانگیز تبدیل کرده‌اند. سوجاق از معروف‌ترین منطقه‌های گردشگری آزادشهر و شهرهای هم‌جوار است.

روستای فارسیان

این روستا یکی از جاهای دیدنی آزادشهر است. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی و با شرایط آب و هوایی معتدل قرار دارد و در تابستان برای ییلاق بسیار مناسب است. بافت سنتی روستا، چشمه‌های ایشی، چنار و دیو، گورستان تاریخی و آسیاب از جاذبه‌های دیدنی روستای فارسیان‌ اند.

آبشار کوهمیان

آبشار کوهمیان در آزادشهر

این آبشار از جاذبه‌های گردشگری این روستاست که در منطقه‌ای بکر و بسیار جذاب قرار دارد. روستای کوهمیان از توابع آزادشهر است که طبیعتی زیبا و کوهستانی دارد. این روستا در کوهپایه بخشی از رشته ‌کوه البرز قرار گرفته است. این منطقه از دیدنی‌های طبیعی زیادی برخوردار است. این منطقه در تمام فصول سال برای گردشگری مناسب است؛ در حالی که حوض آبشار در روزهای گرم سال محیط مناسبی برای آب ‌تنی و بازی کودکان است.

پل غزنوی

این منطقه علاوه بر آثار طبیعی از آثار تاریخی نیز برخوردار است. پل غزنوی، در روستایی با همین نام در بخش چشمه‌‌ساران آزادشهر، یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر است. ساکنین غزنوی در سال ۱۲۸۸ به این شهر مهاجرت و آنجا را به آبادی تبدیل کرده‌اند. ساختمان پل در کنار رود و طبیعت سرسبز اطرافش، محیطی زیبا برای ثبت خاطرات سفر به آزادشهر است. یکی دیگر از آثار تاریخی نزدیک به پل غزنوی، قزقلعه است که در روستای کاشیدار قرار دارد. این دژ با کاربری  دفاعی و روی ارتفاعات روستا ساخته شده است.

ویژگی های فرهنگی

این منطقه از ویژگی‌های فرهنگی خاصی برخوردار است و اقوام مختلفی در آزادشهر زندگی می‌کنند. برخی از ساکنان کنونی روستای فارسیان قانچی، اصالت قشقایی دارند و به زبان ترکی قشقایی صحبت می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر قزلباش هستند و به زبان ترکی تکلم می‌کنند. آداب و رسوم، فرهنگ، نوع پوشش، موسیقی محلی و انواع غذاهای اهالی این روستا، خود به عنوان جاذبه‌ای در گردشگری مطرح هستند. ماش شله (طبخ آن به ویژه هنگام نشا برنج)، اُماش، سُوزی آش، سوتلی آش و آش تره از غذاهای معروف این منطقه به شمار می‌روند.


 

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x