جاذبه های گردشگری کردکوی | بهشت گمشده گلستان

کردکوی یکی از شهرستان‌های استان گلستان می‌‌باشد که به خاطر زیبایی‌های منحصر به فردش به بهشت گرگان معروف شده است. این شهر از دیدنی‌های طبیعی و گردشگری فراوانی برخوردار است. این شهرستان سالانه میزبان گردشگران فراوانی می‌باشد که برای دیدن زیبایی‌های آن به این منطقه سفر می کنند. این شهرستان در غرب استان گلستان و در قسمت جنوب شرقی خلیج گرگان قرارگرفته و از طرف شمال به شهرستان بندرترکمن، از جنوب به نواحی جنگلی بخشی از رشته کوه های البرز شرقی و استان سمنان، از غرب به شهرستان بندرگز و از شرق به شهرستان گرگان محدود شده است. در ادامه به معرفی جاذبه های گردشگری کردکوی خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

جاذبه های گردشگری کردکوی

دیدنی‌های کردکوی شامل اماکن مذهبی، جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی متعددی می‌باشند. زیارتگاه معصوم زاده سبز پوش در حدود بالاجاده، امامزاده مجید در شهر کردکوی، امامزاده طاهر و ابراهیم در روستای النگ، امامزاده چهارکوه و امامزاده محمد در محله‌ی بالابلوک از جمله این دیدنی‌های مذهبی می‌باشند.

دیدنیهای کردکوی میل رادکان، جاده شاه عباسی، دیوار و شهر تمیشه را می‌توان به عنوان آثار تاریخی کردکوی نام برد. از جاذبه‌های طبیعی کردکوی نیز می توان به روستای ییلاقی یزدان محله، منطقه حفاظت شده جهان نما، دهکده ییلاقی درازنو، پارک جنگلی کردکوی و آبشار دوآب (دِاُو) اشاره کرد.

شهری برای تمام فصول

کردکوی از آب و هوایی منحصر به فردی برخوردار است. این ویژگی آب و هوایی باعث شده که گردشگران بتوانند در تمام فصول سال به این منطقه مسافرت کنند. این شهر در هر فصلی چهره دیگری به خود می گیرد و این موقعیت بیشتر به خاطر جاذبه‌های طبیعی این شهر حاصل شده است. کردکوی در فصل تابستان خنک است و نظیر این شرایط آب و هوایی در فصل گرما کمتر در شهرهای دیگر کشور دیده می‌شود. در فصول بهار و تابستان، منطقه کردکوی مملو از زیبایی‌های طبیعی می شود و همین موضوع گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند.

کردکوی شهری برای تمام فصول

این شهر در سایر فصول مانند پاییز و زمستان نیز دارای جاذبه‌های منحصر به فرد گردشگری است. در این فصول دشت‌ها، جلگه‌ها، جنگل‌ها و دامنه‌های این منطقه پر از جاذبه‌های دیدنی می شوند. کردکوی دارای دره‌ها و کوه‌های جنگلی، رودخانه‌ها، چشمه‌سارها، فضاهای روستایی ویژه و منحصر به فرد، روستای ییلاقی درازنو و جهان نما و امام زاده‌ها است که هرکدام زیبایی‌های خاص خود را دارند. هم جواری این مجموعه جنگلی با دشت و جلگه، ویژگی‌های جهانگردی کم نظیری به آن بخشیده است

این شهرستان  با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوع و قابل توجه یکی از قطب‌های مهم گردشگری استان گلستان و کشور به شمار می‌آید، اقلیم‌های مختلف و تنوع آب و هوایی در هر فصل از ویژگی‌های بارز این شهرستان است، ولی با وجود این توانمندی‌ها، سهم شهرستان کردکوی از منابع درآمد گردشگری و جذب گردشگر بسیار ناچیز است.

4 اقلیم در یک شهر

کردکوی از نظر اقلیم و موقعیت آب و هوایی از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است. این شهر در عین کوچک بودن، دارای 4 نوع اقلیم و آب و هواست. چهار اقلیم متفاوت جلگه‌ای، کوهپایه‌ای، معتدل  کوهستانی و سرد کوهستانی از خصوصیت آب و هوایی این منطقه است. جلگه گلستان دارای آب وهوایی گرم و مرطوب است که معرف به آب و هوای معتدل خزری می‌باشد.

کردکوی شهر 4 اقلیم

این شهرستان به طور کلی دارای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم و کم باران است. یخبندان درمنطقه کردکوی در فصل پاییز و زمستان در نواحی کوهستانی اتفاق می‌افتد و به ندرت در فصل زمستان نواحی جلگه‌ای یخبندان صورت می‌گیرد.

وجود جنگلهای انبوه در قسمت جنوبی این بخش، عامل مهمی در اعتدال هوای منطقه محسوب می‌شود. این ویژگی آب و هوایی در تعدیل هوای فصول زمستان و تابستان کمک فراوانی می‌کند.

پارک جنگلی امام رضا (ع)

یکی از جاذبه های گردشگری کردکوی ، پارک جنگلی امام رضا (ع) است. این پارک 54 هکتاری در 4 کیلومتری جنوب شهر کردکوی در منطقه جنگلی پلنگ پا و در مسیر جاده کردکوی به درازنو واقع شده است. از ویژگی‌های این پارک وجود رودخانه دایمی به نام پلنگ پا که از کنار پارک می‌گذرد، می‌باشد.

پارک جنگلی امام رضا (ع)

منابع تامین آب پارک از رودخانه پلنگ پا است که وارد مخزن آب و از آن جا به شبکه آب رسانی می‌شود، از دیگر ویژگی‌های پارک نزدیک بودن به جاده تهران ــ گرگان و شهرکردکوی و بندر ترکمن می‌باشد که استفاده کننده‌گان پارک نیز ساکن این شهرها و روستاهای اطراف آن و زایرین حضرت امام رضا (ع) و علاقمندان به طبیعت هستند.

آبشار دو آب ( دِ او )

این آبشار در 5 کیلومتری جنوب شهر کردکوی قرار دارد. آبشار دو آب در دامنه کوه پوشیده از درختان متنوع جنگلی واقع است. “دِ” به معنی عدد 2 و “او” به معنای آب است. فلسفه نامگذاری این آبشار به جاری بودن 2 رودخانه در این مسیر برمی گردد.

آبشار دو آب در کردکوی

در این منطقه 2 رودخانه جریان دارند که از ارتفاع البزر سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی در دل جنگل درنقطه‌ای به نام  “دِ او” به یکدیگر می‌پیوندند و آبشار دو آب را به وجود می‌آورند. ارتفاع این آبشار حدود 14 متر است. فضای اطراف آبشار بسیار زیباست و برای انسان آرامش بخش روح است و یک مکان مناسب برای گذران اوقات فراغت خانواده‌ها می‌باشد.

آبشار شادان

این آبشار دارای 7 طبقه است که به آبشار صخره‌ای معروف می‌باشد. این آبشار صخره‌ای پرجاذبه در میان جنگل پهن برگ خزری واقع شده است. آب آن از ارتفاع 70 متری با درخشندگی خاصی به صورت پودر در هوای اطراف آبشار معلق می‌گردد. یکی از زیبایی‌های این منطقه هنگامی است که آب آبشار به پایین دره سرازیر می‌شود. در این زمان رنگین کمان زیبایی در محیط پیرامون شکل می‌گیرد. در فصل زمستان تمام آبشار به صورت یخ درمی‌آید.

جاذبه های گردشگری کردکوی گرگان

وجود چنین آبشاری می‌تواند در فصل‌های مختلف سال مکان بسیار مناسبی برای گذران اوقات فراغت خانواده‌ها، گردشگران و کوهنوردان باشد. وجود آبشارهای پر آب و با طراوت هفت طبقه (شادان)، دو آب و آبشار سرکلاته خرابشهر شهرستان کردکوی را به شهرستان آبشارها معروف کرده است.


با زیباترین شهرهای استان گلستان بیشتر آشنا شوید:

جاهای دیدنی آزادشهر | شهری آزاد در استان گلستان

زیباترین جاهای گرگان | از جنگل الگندره تا دریاچه توشن

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x