معرفی گیاه آپارتمانی دراسنا به همراه روش های تکثیر و مراقبت

گیاه آپارتمانی دراسنا که به عنوان درخت اژدها نیز شناخته می‌شود؛ یک گیاه زیبا و مقاوم است که در میان گیاهان آپارتمانی از محبوبیت خاصی برخوردار است.

برگ‌های شمشیری و سبز رنگ این گیاه دارای لبه‌های قرمز رنگی می‌باشند که بر زیبایی دراسنا افزوده‌اند و این گیاه را در دسته ی گیاهان آپارتمانی با برگ سبز و قرمز قرار داده است.  ساقه‌های باریک و خاکستری این گیاه در قسمت بالایی خود با برگ‌های براق و شمشیری پوشیده شده‌اند.

نوع آزاد این گیاه که در طبیعت رشد می‌کند در فصل بهار شکوفه‌های سفید و معطری تولید می‌کند. در کنار این شکوفه گاها میوه‌هایی نارنجی و یا زرد رنگ نیز دیده می‌شوند.

نوع آپارتمانی این گیاه به ندرت گل یا میوه می‌دهد. البته گیاه آپارتمانی دراسنا برای افراد مبتدی که سررشته‌ای در پرورش گل و گیاه ندارند بسیار مناسب است؛ زیرا به راحتی هرچه تمام‌تر رشد کرده و سرسبز می‌شود. گونه آزاد این گیاه در طبیعت تا 6 متر نیز رشد خواهد کرد؛ در حالی که گونه آپارتمانی آن بیش از 180 سانتی متر رشد نخواهد کرد. دراسنای آپارتمانی توانایی تحمل انواع دماهای مختلف را دارد و این یک امتیاز ویژه برای آن محسوب می‌شود. مقاوت بالا در برابر کم آبی نیز به محبوبیت این گیاه افزوده است.

مشخصات کلی گیاه دراسنا

نام علمی Dracaena marginata
نام‌های رایج درخت اژده، گیاه اژدها، گیاه اژدهای ماداگاسکار
نوع گیاه پهن برگ و همیشه سبز
اندازه گیاه بالغ معمولا وقتی به کمتر از دو متر رسید، هرس می‌شود
قرار گرفتن در معرض نور نور غیر مستقیم و روشن را ترجیح می‌دهد
نوع خاک ترکیبی از خاک گلدان و شن
PH خاک بین 6 تا 7
زمان شکوفه دادن فصل بهار ( البته فقط گیاهان بیرون از خانه شکوفه می‌دهند)
رنگ گل سفید
مناطق بومی ماداگاسکار و جزیره موریس

چگونه گیاه دراسنا را پرورش دهیم

همانطور که گفته شد این نوع گیاهان آپارتمانی در برابر طیف وسیعی از دما بسیار مقاوم است و به راحتی رشد می‌کند. همین عامل باعث شده تا دراسنا به یک گیاه محبوب برای آپارتمان‌ها و دفاتر کار تبدیل شود. در دورانی که گیاه در حال رشد می‌باشد؛ باید آن را به طور مداوم سیراب کرد. بهترین مکان برای رشد دراسنا، جایی است که نور خورشید به صورت غیر مستقیم به آن بتابد. این گیاه سایه و نور کم را نیز تحمل خواهد کرد؛ اما در این محیط‌ها برگ‌های آن رنگ سبز و شفاف خود را از دست خواهند داد.

مراقبت از دراسنا

سازمان “NASA” این گیاه را به عنوان یک کزینه‌ی عالی برای از بین بردن آلودگی‌های شیمیایی هوا معرفی کرده است. بنابراین علاوه بر زیبایی منزل یا محل کار، دراسنا در بهبود کیفیت سلامت زندگی شما نیز تاثیر گذار خواهد بود. در ادامه با برخی از فاکتورهای لازم برای رشد خوب این گیاه بیشتر آشنا خواهیم شد؛ با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: گیاه آپارتمانی دیفن باخیا | روش‌های تکثیر و مراقبت

نور

این گیاه برای رشد به نور کافی احتیاج دارد؛ البته در نور کم و محیط‌های سایه نیز می‌تواند زنده بماند. گیاه آپارتمانی دراسنا در نور کم به صورت کندتری رشد می‌مکند؛ برگ‌های کوچک‌تری تولید می‌کند و رنگ شفاف خود را نیز از دست می‌دهد. توجه داشته باشید هرگز این گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید؛ این کار باعث سوختن برگ‌های آن خواهد شد.

نوع خاک

هنگامی که تصمیم به رشد این گیاه در گلدان گرفتید؛ ترکیب شن و خاک گلدان بهترین گزینه برای رشد آن  خواهد بود. همچنین مطمئن شوید که گلدان به اندازه‌ای باز و بزرگ هست که گیاه به راحتی درون آن به ریشه زنی بپردازد. به هر سطل 4 لیتری از خاک تولید شده؛ 2 قاشق چایخوری کود مایع شیمیایی اضافه نمایید. البته می‌توانید از خاک بسته بندی شده نیز برای پرورش دراسنا استفاده کنید.

آبیاری

آبیاری گیاه آپارتمانی دراسنا

برای آنکه بدانید چه زمانی باید به پای گیاه آب بریزید؛ باید به نیمه بالایی خاک گلدان دقت کنید. به محض اینکه این نیمه از خاک، خشک به نظر رسید؛ بدانید که باید گیاه را آبیاری کنید. دقت داشته باشید که مشاهده لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی برگ‌ها، نشان از آبیاری بیش از حد و یا شور بودن آب استفاده شده دارد. همچنین این گیاه به فلوراید موجود در آب حساس است و این ماده موجب تغییر رنگ آن خواهد شد. برای آبیاری گیاه بهتر است از آب مقطر استفاده کنید. همچنین مشاهده برگ‌های زرد، گاهی به معنی آب کم و تشنگی گیاه خواهد بود.

دما

این گیاه دمای بین 21 تا 26 درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهد. اما هوانطور که گفته شد در طیف گسترده‌ای از دماهای مختلف نیز به رشد و حیاط خود ادامه خواهد داد. همچنین بد نیست بدانید که بهترین محیط برای رشد آن، یک محیط مرطوب می‎باشد. پس اگر احساس می‌کنید که خانه شما دارای رطوبت کافی نمی‌باشد؛ برگ‌های گیاه را با آب اسپری کنید.

بیشتر بخوانید: گیاه آپارتمانی نخل مرداب | روش‌های تکثیر و مراقبت از آن

کود

این گیاه به کود زیادی احتیاج ندارد. اما به منظور احتیاط بیشتر، سالی دو یا 3 بار با استفاده از کودهای استاندارد آن را تغذیه کنید. به هیچ وجه در فصل زمستان به گیاه دراسنا کود ندهید.

تعویض گلدان

از آنجایی که این گیاه رشد کندی دارد؛ شما خیلی به تعویض گلدان احتیاج نخواهید داشت. احتمالا فقط یک بار و آنهم در سال سوم از حیات گیاه، مجبور شوید آن را به یک گلدان بزرگتر انتقال دهید. البته هر ساله خاک گلدان را تازه کنید؛ این کار از فشرده شدن خاک و مرگ گیاه جلوگیر خواهد کرد.

تکثیر گیاه آپارتمانی دراسنا

قلمه‌های ساقه این گیاه به راحتی در آب ریشه می‌گیرند و به همین دلیل دراسنا به وفور در باغ‌ها و گلفروشی‌ها یافت می‌شود. بعد از اینکه ساقه‌ی جدا شده از گیاه اصلی را در یک ظرف آب قرار دادید، حدود 2 هفته طول می‌کشد تا قلمه شروع به تولید ریشه کند. بعد از آن باید قلمه را به یک گلدان جدید انتقال دهید. از زمان انتقال قلمه به گلدان، 3 هفته طول خواهد کشید تا شاهد اولین جوانه‌ها بر روی آن باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی گیاه آپارتمانی سیکاس و روش های مراقبت از آن

انوع مختلف دراسنا

انواع گیاه دراسنا

انواع بسیار زیادی از این گیاه در طبیعت موجود هستند؛ اما رایج‌ترین نواع‌های گیاه آپارتمانی دراسنا که معمولا در فروشگاه‌ها و گلخانه‌ها یافت می‌شوند عبارتند از:

  • Dracaena marginata ‘Tricolor : که حاشیه‌های قرمز تیره، برگ‌های سبز و یک نوار عاج در مرکز برگ دارد.
  • D. marginata ‘Bicolor’ : با نوارهای قرمز و سبز
  • D. marginata : رایج‌ترین نوع گیاه با برگهای سبز تیره و حاشیه برگهای نازک قرمز

آیا دراسنا یک گیاه سمی است؟

این گیاه زیبا متاسفانه کمی تا قسمتی سمی نیز می‎باشد. البته برای انسان خطری ندارد؛ اما برگ‌های آن برای حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه بسیار خطرناک هستند. مخصوصا اینکه بعضی از حیوانات عاشق جویدن برگ‌های این گیاه هستند که داری یک ماده سمی خطرناک می‌باشند. علائم بارز این سم استفراغ و بزاق بیش از حد می‌باشد. در صورتی یکی از گیاهان دراسنا را پرورش می‎دهید و حیوان خانگی نیز دارید؛ باید کاملا مراقب باشید که از نزدیکی این دو به یکدیگر جلوگیری کنید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x