جاهای دیدنی بندرگز | شهری مملو از درختچه های گز

بندرگز با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوان در استان گلستان قرار دارد. این شهر مملو از درختچه‌های گز است. با رویش درختچه های گز در زمین‌های نیمه شور قسمت شمالی  شهر بندر گز و قرار گرفتن شهر در کنار دریای خزر، این شهر بنام “بندر جز” معروف شد. در دوره پهلوی در سال 1316 شمسی کلمه جز که معرب گز می‌باشد، مجدداً به گز تبدیل و از آن پس به نام بندر گز نامیده شده است. این شهر از جاذبه‌های فراوان گردشگری برخوردار است که چشمه‌ها، جنگل‌ها و آبشارها در کنار دریای خزر، مجموعه‌ای از جاذبه‌های طبیعی بندر گز را تشکیل می‌دهند.

بندر گز در منتهي‌اليه غرب استان واقع شده است، از طرف جنوب به شهرستان دامغان، از طرف غرب به شهرستان بهشهر از طرف شرق به شهرستان كردكوي و از جهت شمال به خليج گرگان مرتبط است.

قدمت بندرگز

بندرگز از شهرهای تاریخی استان گلستان است. مار‌قلعه، عروس‌ قلعه و قدیم ‌قلعه از بناهای تاریخی این شهر می‌باشند. تپه‌های باستانی از جاهای دیدنی بندر گز محسوب می‌شوند.  این بندر از زمان محمد شاه قاجار در سال ۱۲۶۲ هجری قمری با احداث يك انبار بزرگ كالا توسط روس‌ها به عنوان قطب مهم اقتصادي و تجاري منطقة استرآباد محسوب شد.

از پيدايش اوليه شهر بندرگز اطلاع دقيقي در دست نيست ولي با مراجعه به اسناد تاريخي مي‌توان گفت بندرگز از قدمت تاريخي بسياری برخوردار است؛ به طوري كه شاه اسماعيل صفوي براي تسخير نواحي شرقي درياي خزر به بندرگز مراجعه كرده است. این موضوع نشان می‌دهد بندرگز در آن زمان روستايي (به نام كناره) بيش نبوده و بعدها در دوره كريم خان زند به علت ارتباط با روسيه تزاري كه در شمال شهر وجود داشت با جهش ويژه اقتصادي روبرو مي‌شود.

جاهای دیدنی بندرگز

دیدنیهای بندر گز

بندرگز از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فردی برخوردار است. ساختمان گمرگ سابق بندرگز، چشمه قلقلی، قبرستان کهنه بندرگز، دیوار تمیشه باغو کناره بندرگز، قلعه سر محله بندرگز، جر کلباد در قسمت غرب روستای کهنه کلباد و دین تپه در قسمت جنوب روستای کهنه کلباد از جاذبه‌های گردشگری این بندر محسوب می‌شوند

تپه گل افرا، ورگدین تپه، سنان تپه، اسکله توریستی، ساحل دریا، توسکا چشمه، چشمه بلبل، جنگل باغو، جنگل وطنا، فانوس دریایی، خلیج گرگان، سیکاپل، ساختمان دادگستری، کافر قلعه، قلعه سر محله، کهنه قلعه، قلعه نوده تپه، عروس قلعه،امامزاده حبیب الله و امامزاده سفید چال نیز دیگر جاهای دیدنی بندرگز را تشکیل می‌دهند.

همچنین بخوانید : جاهای دیدنی آق قلا | شهر گل فشان ها در استان گلستان

خلیج گرگان

 خلیج گرگان در بندرگز

این خلیج و شبه جزیره میان در ضلع شمالي اين شهرستان واقع شده‌اند. محدوده محل مناسبي براي فعاليت‌هاي تحقيقاتي در زمينه پرندگان و آبزيان است. از طرفي مجتمع ساحلي بندرگز نيز موقعيت قابل توجهي از نظر جذب گردشگران داخلي و خارجي دارد. در ضلع جنوبي هم در ميان جنگل‌هاي پهن برگ گردشگاه‌هايي وجود دارد كه از جذابيت‌هاي گردشگري برخوردار هستند. رودهاي فصلي متعددي كه از كوه‌هاي البرز سرچشمه مي‌گيرند در بندرگز جريان داشته كه در انتها به درياي خزر مي‌ريزند. از اين رودخانه‌ها مي‌توان به نو كنده، جفا كنده، گز، ول افرا و طناع اشاره كرد که در كنار خليج گرگان قرار دارند.

آب و هوای این بخش معتدل و مايل به گرم و مرطوب است. انواع رستني‌ها از قبيل درختان جنگلي و گياهان علوفه‌اي و دارويي و صنعتي در منطقه وجود دارند. رستني‌هاي منطقه شامل درختان توسكا، بلوط، ممرز، نمدار، راش، ازگيل و گياهاني با كاربرد دارويي از جمله گل گاوزبان، گل بنفشه، گل ختمي و بارهنگ است كه در بيش تر نقاط اين شهرستان مي‌رويند.

پوشش گياهي مرتعي براي چراي دام‌ها نيز به ميزان كافي در اين منطقه موجود است. شهرستان بندر گز گونههاي مختلفي از حيات وحش را در خود جاي داده است. انواع جانوران از قبيل شغال، گرگ، گراز وخرس از عمده‌ترين پستانداران اين منطقه محسوب مي‌شوند. گونه‌هاي مختلف پرندگان از جمله كبك، قرقاول، سار، تيهو، مرغابي وحشي و پولا از جمله مهم‌ترين پرندگان اين شهرستان به حساب مي‌آيند. انواع ماهيان رودخانه‌اي نيز در اين منطقه به فراواني يافت مي‌شوند.

جنگل نرگسی

جگل نرگسی در بندرگز

این جنگل یکی از جاهای دیدنی بندرگز است. در این جنگل حیواناتی نظیر روباه، گربه وحشی، شغال، خرس، گراز وحشی ، عقاب و انواع پرندگان شکارچی و بسیاری از حیوانات وحشی بسیار زیبا در حال زندگی می‌باشند.

این جنگل در فاصله 12 کیلومتری شهرستان بندرگز واقع شده‌ است. جنگل نرگسی یکی از مناطق بسیار دیدنی استان گلستان است که همه ساله با فرارسیدن ایام سال نو و تابستان پذیرای بسیاری از علاقه مندان و مسافران عزیز به استان گلستان است. جنگل نرگسی در غرب استان گلستان واقع شده است و از روستا های لیوان غربی ، لیوان شرقی ، تلور و همچنین شهر نوکنده قابل دسترسی است. در این جنگل حیواناتی نظیر روباه ، گربه وحشی ، شغال ، خرس ، گراز وحشی ، عقاب و انواع پرندگان شکارچی و بسیاری از حیوانات وحشی بسیار زیبا در حال زندگی می‌باشند.

همچنین بخوانید: جاذبه های گردشگری کردکوی | بهشت گمشده گلستان

پارک جنگلی باغـو

این پارک جنگلی به خاطر جاذبه‌های گردشگری سالانه میزبان تعدادی زیادی از گردشگران است. این پارک جنگلی در 13 کیلومتری و در ضلع جنوب شرقی شهرستان بندر گز قرار دارد. مسیر دسترسی به این پارک آسفالته و شوسه بوده و جنب روستای باغو شهرک صنعتی باغو قرار دارد و یکی از مکان‌های جذاب برای گردشگران و مسافران است.

ساحل نوکنده

ساحل نوکنده در بندر گز

اين شهر به علت موقعيت خاص جغرافيايي و وجود جنگل‌هاي انبوه جهان مورا در جنوب آن و داشتن آب و هواي معتدل و خاک مساعد، از پيشرفت نسبتاً خوبي برخوردار است. نوکَنده يکي از شهرهاي شهرستان بندر گز در استان گلستان است. ناهمواري‌هاي نوکنده همانند ساير مناطق اطراف شامل دو قسمت کوهستاني و جلگه‌اي مي‌باشد. قسمت کوهستاني آن، بخشي از رشته کوه البرز است که داراي پوشش گياهي جنگلي انبوه و مراتع مختلف است و به نام جنگل‌هاي جهان مورا ناميده مي‌شود. از اماکن ديدني نوکنده مي‌توان به جنگل نوکنده، درياي نوکنده و امام زاده حبيب اله نوکنده اشاره کرد.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x