گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا | روش های تکثیر و مراقبت

گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیا از زمان ویکتوریا به یکی از گیاهان محبوب برای نکهداری و پرورش در آپارتمان‌ها تبدیل شد. این گیاه سرسخت به مراقبت چندانی نیاز ندارد و به عبارتی دیگر رشد و پرورش آن بسیار آسان است.

همچنین بد نیست بدانید فیکوس الاستیکا سموم موجود در هوای داخل هوای خانه را جذب خود می‌کند و به نوعی یک فیلتر هوای موثر نیز به شمار می‌رود.

اگر به پرورش گیاهان آپارتمانی در منزل خود علاقمند هستید؛ می‌توانید روی فیکوس به عنوان یک گیاه زیبا و البته مقاوم حساب کنید. در ادامه به روش‌های پرورش و مراقبت از این گیاه محبوب خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

یک نگاه سریع به گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا

  • نام‌های رایج : درخت لاستیکی، گیاه درخت لاستیکی، گیاه لاستیکی
  • نام لاتین : Ficus elastica
  • خانواده : Moraceae
  • نوع : گیاه درختی
  • مناطق بومی : هند و مالایا
  • دمای ایده‌آل : 15 تا 28 درجه سانتی‌گراد
  • رطوبت : متوسط
  • رنگ : سبز
  • حشرات و بیماری‌ها: کنه‌ها، فلس‌ها، شته‌ها، وایت بلبل، پوسیدگی ریشه

گیاه فیکوس الاستیکا

جالب است بدانید از شیره این گیاه برای تولید لاستیک استفاده می‌شود و به همین دلیل به آن درخت یا گیاه لاستیکی نیز گفته می‌شود. این گیاه در طبیعت می‌تواند صدها سال زندگی کند؛ البته 7 سال طول می‌کشد تا به درستی رشد کند و بالغ شود. بعد از این 7 سال، فیکوس الاستیکا می‌تواند تا 30 سال شیره‌دهی کند و به عبارتی دیگر به مدت 30 سال می‌توان از آن پلاستیک تولید کنند. در حالی که هنوز هم از این گیاه برای تولید لاستیک استفاده می‌شود؛ اما باغداران و آپارتمان‌نشینان به دو دلیل آن را را پرورش می‎دهند:

  • جزو گل های آپارتمانی زیبا به شمار می رود و البته سرسخت و مقاوم به شمار می‌رود
  • سموم موجود در داخل هوا را جذب کرده و به سلامتی محیط کمک می‌کند

این گیاه به تغییر محل سکونت خود حساس است و تغییر موقعیت, بر روی رشد آن تاثیر منفی می‌گذارد. مخصوصا اگر تغییر محیط همراه با تغییر دما و رطوبت نیز باشد. بنابراین سعی کنید محل گلدان را حتی المقدور عوض نکنید.

مراقبت از فیکوس الاستیکا

برای مراقبت از این گیاه کار چندان سختی در پیش رو نخواهید داشت. اما بهرحال برای رشد و پرروش بهینه‌ی آن باید یک سری نکات مهم را رعایت کنید. مهم‌ترین فاکتورهایی که برای رشد گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا در نظر داشته باشید عبارتند از:

نور خورشید

مراقبت از گیاه فیکوس

این گیاه به نور زیادی احتیاج ندارد؛ اما در محیط‌های روشن و با نور غیر مستقیم خورشید بهترین رشد خود را بروز  خواهند داد. بهترین محل برای نگهداری فیکوس الاستیکا، کنار پجره‌ای است که نور خورشید به وسیله یک پرده، فیلتر شود. یک حقیقت خنده دار درباره‌ی این گیاه وجود دارد: اگر نور کافی به فیکوس الاستیکا نرسد؛ برگ‌های آن بزرگتر از حالت معمول رشد خواهند کرد.

آبیاری

در طول فصل رشد این گیاه، سعی کنید خاک گلدان را همواره مرطوب نگه دارید. در فصل زمستان که معمولا رشد گیاه متوقف می‌شود و به فصل خفته معروف است؛ خاک گلدان باید در طول هفته کمی خشک به نظر برسد. البته نباید اجازه دهید این خشکی زیاد ادامه داشته باشد؛ اما بهرحال لزومی هم ندارد خاک گلدان همواره مرطوب باشد.

همچنین در طول فصل گرما می‌توانید با اسپری کردن آب بر روی برگ‌های فیکوس آلاستیکا، علاوه بر تمیز و درخشان کردن آن‌ها، به رشد گیاه و تنفس بهتر گیاه کمک کنید.

خاک

خاک مناسب برای فیکوس

برای پرورش این گیاه باید از گلدانی استفاده کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد. به طور مثال گلدان شما باید برای پرورش یک گیاه 6 متری کافی به نظر برسد. همچنین حتما انتهای گلدان باید دارای سوراخ‌های زه کشی شده‌ای باشد تا گیاه از پوسیده شدن ریشه‌ها در امان بماند. برای خاک می‌توانید خاک برکگ و ماسه شکسته را به طور مساوی تقسیم کنید. همچنین می‌توانید زیر گلدان را از سنگ‌ریزه‌های کوچک پر کنید تا رطوبت مورد نیاز برای رشد گیاه تامین شود.

همچنین می‌توانید در فصل بهار و تابستان گیاه فیکوس الاستیکای خود را کوددهی کنید. برای این کار باید از کودهای مرغوب و بسته بندی شده استفاده کرده و مطابق دستورالعمل‌های روی بسته‌ها عمل کنید. به هیچ وجه در طول فصل زمستان گیاه را کوددهی نکنید.

هرس

برای هرس کردن گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا قسمت نازک ساقه‌ها را درست بالای قسمت ضخیم‌تر برش بزنید. برای اینکار باید درست بالای گره‌های برگ برش بزنید. سعی کنید گیاه را در طول دوره‌های مختلف و در اندازه‌های متفاوت هرس کنید. نگران نباشید؛ شما در هرجایی که گیاه را هرس کنید در فصل بهار شاخه‌های جدید از همانجا جوانه خواهند زد. البته همیشه یک قسمت از ساقه‌ها را نگه دارید تا گیاه به حیات خود ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: گیاه آپارتمانی نخل مرداب | روش‌های تکثیر و مراقبت از آن

تکثیر گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا

تکثیر گیاه فیکوس

برای تکثیر این گیاه می‌توانید از دو روش متفاوت استفاده کنید. روش اول اینکه در فصل بهار یکی از برگ‌های گیاه را دقیقا از محل اتصال به ساقه به کمک یک چاقوی تیز جدا کرده و سپس به آن مقداری هورمون جوانه زنی تزریق کنید. سپس این برگ را در یک گلدان کوچک بکارید و به طور مرتب به پای آن آب بریزید . بعد از مدتی گیاه شروع به رشد و تولید ساقه خواهد کرد.

روش بعدی در اصطلاح به شیوه‌ی لایه‌ای هوا معروف است. بدین ترتیب که مقداری از ریشه‌ی گیاه را برش داده و آن را در یک گلدان دیگر بکارید. البته دقت داشت باشید خاک گیاه باید کاملا غنی شده باشد. برای اینکه گیاه شما شروع به رشد کن بهتر است مقدار کمی از ریشه در بیرون از خاک قرار داده شود.

بیشتر بخوانید: گیاه آپارتمانی دیفن باخیا | روش‌های تکثیر و مراقبت

آفات و بیماری‌ها

به طور کلی گیاه فیکوس در ردیف گیاهان سرسخت و مقاوم قرار می‌گیرد و در مقابل انواع شرایط و سختی‌ها دوام می‌آورد. اما بهرحال مانند اکثر گیاهان آپارتمانی، این گیاه نیز مستعد مبتلا شدن به بعضی از آفات و بیماری‌های گیاهان آپارتمانی می‌باشد. البته با مجموعه‌ای از کارهای ساده می‌توانید از این مشکلات جلوگیری کرده و اجازه ندهید گیاه محبوبتان مریض شود.

آفات

مهم‌ترین آفاتی که می‌توانند به این گیاه حمله کنند؛ به ترتینب شته‌ها و حشرات می‎باشند. برای خلاص شدن از دست این موجودات بهترین روش استفاده از صابون باغبانی و یا محلول حشره کش آلی می‌باشد. اگر در زمان مناسب و به موقع، متوجه این موجودات مزاحم شوید؛ می‌توانید بدون این که گیاه محبوبتان آلوده شود؛ آن را نجات دهید.

بیماری‌ها

گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا در برابر بسیاری از بیماری‌های  شنااخته شده مقاوم هستند. در حقیقت، بیشتر بیماری‌هایی که مستعد ابتلا به آن هستند ناشی از آبگرفتگی بیش از حد و ایجاد محیطی مناسب برای عوامل بیماری زا مانند فیتوفتورا است. در واقع بهترین راه برای جلوگیری از بیمار شدن این گیاه، کنترل مقدار آب آن می‌باشد. به عبارتی دیگر نباید در آبیاری فیکوس الاستیکا دچار افراط شوید.

امتیاز شما به این پست
منبع Rubber Plant
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x