جاذبه های گردشگری سیمین شهر | سفری به شهر نقره ای ایران

سیمین شهر  یکی از شهرهای تازه تاسیس در استان گلستان است که به شهر نقره ای معروف می‌باشد.

این شهر در بخش گلدشت شهرستان گمیشان و در ميانه راه فرعي شهر آق‌ قلا به گميشان قرار دارد. کلمه سیمین که در زبان فارسی به معنی نقره‌ای است نام یکی از مشاهیر کرمانشاه است که در دهه ۹۰ می‌زیسته است.

اومچلي، قارقي و کتوک سه روستايي هستند که در کنارهم، شهر جديد سيمين ‌شهر را تشکيل داده اند. مرکز اين شهر در روستاي اومچلي واقع است که از نقاط قديمي و مهم در تاريخ مردم ترکمن مي ‌‌باشد.

در ادامه به معرفی جاذبه های گردشگری سیمین شهر خواهیم پرداخت.

جاهای دیدنی سیمین شهر

سیمین شهر از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی زیادی برخوردار است و عبور رودخانه بزرگ گرگان رود از وسط این شهر نیز بر این زیبایی‌ها افزوده است.

تولید انواع صنایع دستی در سیمین شهر رواج دارد که قالی، قالیچه، گلیم و سوزن دوزی از جمله این تولیدات است. شغل اغلب مردم این شهر، کشاورزی و دامپروری است و شماری از مردم سیمین شهر نیز به کار صيادی در دريا مشغول هستند.

بازار از دیگر نقاط دیدنی سیمین شهر است. ساختمان های قدیمی این شهر نیز بر جذابیت‌های گردشگری این منطقه افزوده است.

قدمت سیمین شهر

این منطقه از قدمت نسبتا طولانی برخوردار است. وجود ساختمان‌های قدیمی با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال از جمله آثار تاریخی این منطقه محسوب می‌شوند. سیمین شهر تازه به شهر تبدیل شده است و پیش از این متشکل از چند روستا بوده است. زیارتگاه بهاء الدین نقشبندی در ۸ کیلومتری جنوبی شهر از اماکن زیارتی و تاریخی این منطقه محسوب می‌شود. يکي ازجاذبه‌هاي زيباي اين شهر پل چوبي بود که به دليل احداث پل جديد اين پل تخريب شد. این شهر را به عنوان پایتخت کشتی الیش ایران هم می‌شناسند.

بازار سیمین شهر

برپایی بازار هفتگی از ویژگی‌های این شهر محسوب می‌شود. این بازار شنبه هر هفته در سیمین شهر برپا می‌گردد و در این بازار انواع محصولات و تولیدات این منطقه عرضه می‌شوند. اقتصاد و ساختارهای اقتصادی در ساخت، شکل دهی و توسعه فضای زندگی انسان‌ها عاملی تاثیر گذار و مهم به شمار می‌آید. بازارهای هفتگی از گذشته‌های دور تاکنون به عنوان مراکزی برای انجام مبادلات ضروری و مورد نیاز، به حیات خود ادامه داده‌اند. شنبه بازار هفتگی سیمین شهر، محله بناور یکی از بازارهای پرونق شهرستان گمیشان است. در این بازار همه جور اقلام مورد نیاز اهالی سیمین شهر و اهالی روستاهای اطراف برآورده می‌شود و اکنون نیز به عنوان یکی از قطب‌های جذب گردشگر مطرح است.

کشاورزی

کشاورزی سیمین شهر

اغلب مردم این شهر به فعالیت کشاورزی مشغول هستند و از این راه به امرار معاش می‌پردازند. با این حال برخی از مردم همین منطقه به خاطر نزدیکی با دریای خزر و سواحل، به کار صیادی و ماهیگیری اشتغال دارند. خیلی از مردم سیمین شهر در بخش دامداری و پرورش انواع حیوانات اهالی مانند گاو و گوسفند مشغول هستند که همه این فعالیت‌ها در رونق اقتصادی خانوار نقش موثری دارد.  در این شهر فعالیت‌های اقتصادی دیگری هم با قوت ادامه دارد. وجود شهرک صنعتی در جنوب شهر و تولیداتی از قبیل صنایع پلاستیک، چوب، صنایع مفتولی، کارخانه پنیرسازی از فعالیت‌های تجاری و صنعتی این شهر است.

صنایع دستی سیمین شهر

صنایع دستی از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که هم در رونق اقتصاد خانوار و هم در جذب گردشگر نقش دارد. قالی، قالیچه، گلیم و سوزن دوزی از جمله صنایع دستی سیمین شهر است که بیشتر زنان در این بخش فعال می‌باشند. صنایع دستی سیمین شهر شامل فرش‌های دستبافت ترکمن، انواع سوزن دوزی‌ها، گلیم و نمد، ساخت آلاچیق (خانه سنتی) ترکمن می‌باشد.

غذاهای سیمین شهر

غذاهای محلی سیمین شهر

یکی از جاذبه‌های گردشگری سیمین شهر، غذاهای سنتی و محلی است. زنان هنرمند این شهر انواع نان و شیرینی‌های سنتی از قبیل قاتلاما، پشمه، پتیر،تاتارچورگ و بورگ را تولید و به فروش می‌رسانند. ازغذاهای سنتی می‌توان به چکدرمه و آیران قاینان (آش سنتی) اشاره کرد. این غذاها مورد علاقه خیلی از مردم به ویژه گردشگران است. وقتی گردشگران به این منطقه سفر می‌کنند یکی از برنامه‌های آنان تهیه این غذاها می باشد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی آزادشهر | شهری آزاد در استان گلستان

فضای سبز

از دیگر جاذبه های گردشگری سیمین شهر فضای سبز این شهر است که در محلهٔ قارقی کنار رود گرگان و پل قارقی قرار دارد. این فضای سبز در سال ۱۳۸۲ شمسی به عنوان پارک احداث شد. این مکان مملو از درخت است که فضای بسیار سبزی در این منطقه ایجاد کرده است. این فضای سبز روزانه پذیرای خیلی از مردم محلی و گردشگران است. در فصل تابستان و تعطیلات این مکان مملو از جمعیت گردشگر و مسافر است. همچنین به دلیل زیبایی و خوش منظره بودن این فضای سبز، اهالی سیمین شهر و روستاهای حومه در عروسی‌ها، عروس و داماد را قبل از بردن به خانه بخت به این پارک می‌آورند و فیلمبرداری و عکسبرداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی بندرگز | شهری مملو از درختچه های گز

رودخانه گرگانرود

رودخانه گرگانرود

این رودخانه از جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می‌شود که از مرکز شهر عبور کرده و شهر را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. در مسیر این رودخانه فضاهای بسیار دیدنی و جذاب شکل گرفته است که از جاذبه‎های منحصر به فرد این مکان می‌باشد. این رود از رشته ‌کوه آلاداغ در بجنورد سرچشمه گرفته و پس از طی ۲۰۰ کیلومتر و گذشتن از نواحی گوکلان‌نشین ترکمن صحرا وارد دشت گرگان شده و از ناحیهٔ خواجه نفس در نزدیکی بندر ترکمن به دریای خزر می‌ریزد. در حاشیه رود گرگان مملو از پوشش گیاهی مانند گیاهان خودرویی چون کنگر، یونجه، گل نرگس، گل لاله، زنبق و اقسام گوناگون علف‌های مناسب برای خوراک دام می‌رویند. گیاهان کنار این رود بیشتر از انواع سالوسه هستند.

اسکله تفریحی بندر ترکمن

در این منطقه اسکله تفریحی بندر ترکمن وجود دارد که از جاذبه های گردشگری سیمین شهر محسوب می‌شود. سواحل زیبای دریای خزر در سیمین شهر مقصد بسیاری از گردشگران است و در این مکان مسافران و گردشگران با فضاهای دیدنی و گردشگری منحصر به فردی روبرو می‌شوند.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x