جاهای دیدنی مراوه | شهری حاصلخیز در زمینه کشاورزی

مراوه تپه یکی از شهرهای استان گلستان است که به دلیل زمین‌های حاصلخیز، مکان مستعدی برای تولید انواع محصولات کشاورزی می‌باشد.

این شهر در بخش مرکزی شهرستان مراوه ‌تپه قرار دارد. شهر مراوه از طرف شمال به کشور ترکمنستان، از طرف شرق به شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی، از طرف جنوب به شهرستان کلاله و از طرف غرب به بخش داشلی‌برون شهرستان گنبد کاووس محدود می‌شود.

مراوه ‌تپه بین دو رشته کوه شامل کوه‌های سنگوداغ واقع شده است. در این منطقه قلل زیبایی وجود دارند که جذابیت خاصی به این محیط بخشیده‎اند. ارتفاع قلل این رشته کوه به ۷۳۵ تا ۸۱۳ متر می‌‌رسد.

عبور رودخانه‌ها از این مسیر نیز بر جذابیت‌های گردشگری این منطقه افزوده است به طوری که در جنوب این شهر بین دو دره، رودخانه گرگان و اترک کوه‌‌های کم ‌ارتفاع گلیجه ‌داغ و نازلی قرار دارد. شهرستان مراوه ‌تپه از دو بخش مرکزی با مرکزیت شهر مراوه و بخش گلیداغ به مرکزیت روستای گلیداغ تشکیل شده است.

اقتصاد مراوه

کشاورزی در شهر مراوه تپه

این شهر از زمین‌های حاصلخیز و مستعدی برای کشت انواع محصولات کشاورزی برخوردار است. به خاطر همین ویژگی، زمین‌های وسیعی در این بخش به کشت محصولات متنوع اختصاص یافته‌اند. پسته، انار، انجیر و زرشک وحشی از جمله محصولاتی هستند که در این سرزمین کشت می‌شوند. گندم، شالی، آفتاب گردان، زیره و کلزا محصولات دیگر شهر مراوه هستند که سالانه مقادیر زیادی از آن‌ها به شهرهای دیگر صادر می‌شوند.

قالی بافی ترکمن، نمد بافی، گلیم بافی، پوستین دوزی و ابریشم بافی از صنایع دستی مهم این شهرستان محسوب می‌شوند. مراوه در بخش دامداری از شهرهای شاخص پرورش دام به شمار می‌رود و در این زمینه به عنوان قطب دامداری کشور معروف شده است.

جاهای دیدنی مراوه تپه

جاذبه های مراوه تپه

این شهر از جاذبه‌های فراوان گردشگری بهره‌مند است که سالانه پذیرای گردشگران فراوانی می‌باشد.  آرامگاه مختومقلی فراغی، مدرسه دینی سید قلیچ ایشان، آرامگاه ابوالقاسم جرجانی و آل خان بابا، رودخانه اترک، آبشارهای بالی قایه-،شارلوق، چشمه ساوه، غار قیز لر قلعه، جنگل‌های آق امام، آبشار گوندر، دشت‌های شقایق، آبشار دامدامی، منطقه بالقی بابا، مام چشمه، حاجی داغ، سونگی داغ و تپه باستانی مراوه‌تپه از جمله جاذبه های گردشگری مراوه ‌تپه می‌باشند.

آبشار بالی قایه

آبشار بالی قایه

این آبشار در داخل یک تنگه زیبا قرار دارد و در کنار آن مناظر بسیار جذابی شکل گرفته‌اند. ارتفاع آبشار بالی قایه حدود ۱۰ متر است و از دل دیواره‌ای سنگی سرازیر می‌شود. آبشار در محل برخورد به زمین، آبگیر زیبایی خلق کرده است. در این مکان درختان فراوانی وجود دارد که بر زیبایی‌های این فضا افزوده است. پوشش گیاهی انجیر وحشی، درخت مو، انار و تمشک از جمله ویژگی‌های این محیط است. رودخانه بالی قایه از چشمه‏‌های روستای اوچران شروع و پس از ایجاد آبشار و عبور از روستاهای بالی قایه، چناران و قره ‏قل تپه  به رودخانه اترک می‌ریزد.

برای دسترسی به این آبشار وارد جاده مراوه تپه به سمت کلاله شوید که پس از ۱۷ کیلومتر به روستای بالی قایه می‌رسید. این روستا در فاصله ۴ کیلومتری روستای چناران و در مجاورت روستاهای آق امام، اوچران، سوجق و کمرلی واقع شده است.

آرامگاه مختوم ‌قلی فراغی

آرامگاه مختوم ‌قلی فراغی

آرامگاه شاعر و عارف ترکمن مختوم علی فراغی در غرب مراوه‌ تپه در نوار مرزی کنونی ایران و ترکمنستان بر روی تپه‌ای قرار دارد. این شاعر و عارف ترکمنی در سن ۵۷ سالگی از دنیا رفت و در قبرستان آق‌قلا در کنار مزار پدرش؛ دولت‌محمد آزادی که خود از شاعران و متفکران ایرانی در علوم اسلامی و صاحب‌ نام در آن زمان بود به خاک سپرده شد. شخصیت مختوم‌ قلی فراغی در بین ایرانیانِ ترکمن و هم ‌تباران آن‌ها در جمهوری ترکمنستان از جایگاه خاصی برخوردار است. چندین کتاب و مقاله و تحقیق و به‌خصوص تحقیقات سال‌های گذشته در جمهوری ترکمنستان، نشان از توجه خاص مردم منطقه به این شخصیت فرهنگی است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی گمیشان | شهری زیبا و تپه‌ای نقره‌ای

مسجد کریم ایشان

مسجد کریم ایشان جاهای دیدنی مراوه

مسجد کریم ایشان از جمله مکان‌های قدیمی مراوه است. این مسجد در روستای کریم ایشان و در مسیر جاده کلاله- مراوه تپه شهرستان کلاله واقع شده است و با شهرستان گنبد ۷۹ کیلومتر فاصله دارد. ساختمان مسجد مربوط به دوره قاجاریه می‌باشد و بر اساس تاریخی که بر سردر ورودی مدرسه کتابت شده ، در سال 1328 هجری قمری ساخته شده است. مسجد و مدرسه کریم ایشان سال 1354 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این مسجد هر چند قدمت زیادی ندارد اما ویژگی‌های بناهای قدیمی را در خود دارد. سبک معماری  این بنا برگرفته از معماری آسیای مرکزی و معماری ایران است.

این ساختمان با آجر ساخته شده و هیچ تزیینی نیز ندارد. این مسجد شامل یک شبستان با در ورودی در جبهه جنوبی می‌باشد که سقف آن به وسیله چهار گنبد پوشش یافته است. گنبدها از نظر معماری قرینه یکدیگر، بسیار دقیق، منظم و به شکل بسیار زیبایی بنا شده‌اند.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های گردشگری سیمین شهر | سفری به شهر نقره‌ای ایران

مدرسه کریم ایشان

این مدرسه در نزدیکی مسجد و در ضلع جنوب غربی آن واقعد شده است. مدرسه کریم ایشان به شکل زیبایی با پلان چهار ضلعی یا مربع شکل ساخته شده است. این مدرسه هم مانند مسجد کریم ایشان، با آجر ساخته شده است. ابعاد ساختمان مدرسه در حدود ۳۰ متر است و زیربنای آن حدود ۱۰۰۰ مترمربع و ضخامت جرز دیوارهای آن در حدود ۱ متر می‌باشد. این مدرسه دارای یك حیاط و تعداد ۲۳ حجره است. دیوار و گلدسته‌ها و طاق‌ها و طاق نماها و پوشش کف حیاط و بام از آجرهایی است. در چند جا پنجره‌هایی مشبک گچی کار گذاشته‌اند. تنها قسمتی از بنا که در آن کاشی به کار رفته، نمای خارجی سردرورودی مدرسه است، که با نقش‌های هندسی و چلیپایی تزئین گردیده است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی بندرگز | شهری مملو از درختچه‌های گز

منطقه شكار ممنوع قازانقايه

منطقه شكار ممنوع قازانقايه

این منطقه از ناحيه شرقی با استان خراسان شمالی حدود ۴۰ کيلومتر و نيز با ترکمنستان حدود ۳۰ کيلومتر مرز مشترک دارد. از نظر آب و هوايی در منطقه پاليزان خشک و بيابانی و در ناحيه راسه و آق چشمه سرد و مرطوب است. مساحت کل اين منطقه ۳۴ هزار هکتار است که چهارهزار هکتار آن در تصرف کشاورزان و سی هزار هکتار آن جزو منابع ملي محسوب می‌شود که هفت هزار هکتار آن تحت پوشش درختان پسته می‌باشد.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x