نوده خاندوز کجاست ؟ شهر گل های نرگس در استان گلستان

نوده خاندوز یکی شهرهای زیبای گردشگری در استان گلستان است که به خاطر رویش گل‌های طبیعی نرگس در دامنه کوه‌های اطراف شهر به شهر گل نرگس معروف شده است.

این شهر در بخش چشمه ساران از توابع شهرستان آزادشهر این استان واقع شده است، منطقه‌ای که مملو از چشمه ساران و گل‌های نرگس انبوه است.

وقتی به این شهر سفر می‌کنید با دیدن این همه گل نرگس و زیبایی‌ها و جاذبه‌های دیگر گردشگری، بی اختیار به دل دشت‌ها و کوه‌های سرسبز و سایر دیدنی‌ها می‌زنید.

شهر نوده خاندوز

نوده خاندوز در کیلومتر 5 جاده بین المللی آزادشهر به شاهرود قرار دارد که همین ویژگی بر رونق گردشگری و اقتصادی این شهر افزوده است. نوده خاندوز در سال 1382 براساس مصوبه وزارت کشور به شهر تبدیل شد و سه محله نوده خاندوز، حاجيلر و شهرک امام رضا از توابع این شهر می‌باشند.

همچنین بخوانید: جاهای دیدنی جلین | شهری با جاذبه های کشاورزی

کشاورزی نوده خاندوز

شغل اصلی بیشتر مردم نوده خاندوز کشاورزی است و از این راه به امرار معاش می‌پردازند. در این شهر محصولاتی مانند گندم، برنج و پنبه تولید می‌شوند. در سال‌های اخیر این شهر و شهرهای دیگر استان گلستان از نظر آب و هوایی با مشکل خشکسالی روبرو شده است و به همین دلیل کشت برنج در این استان متوقف گردیده است. این ممنوعیت کشت برنج شامل نوده خاندوز هم شده است، از این رو کشت گندم و پنبه بیشتر در این منطقه دیده می‌شود. تولید محصولاتی مانند زیتون، هلو و آلو از دیگر فعالیت‌های مردم این شهر است.

مراسم گل نرگس

مراسم گل نرگس

مراسم گل نرگس حضرت زهرا (س) هر ساله در شهر نوده خاندوز با حضور اهالی این شهر برگزار می‌شود. این مراسم در 40 سال گذشته به طور مرتب در این شهر برگزار شد و در این مراسم معمولا سخنرانان و مداحانی از شهرهای مشهد، قم و تهران به سخنرانی و مداحی می‌پردازند. گل نرگس دارای خواص مختلف درمانی است و از این رو خیلی از مردم برای درمان و معالجه خود مصرف این گل را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند.

این گل ویژگی ضد عفونی کننده دارد و بوییدن گل نرگس، سردرد را آرام می‌کند و گرفتگی بینی را باز می‌نماید. متخصصان علوم پزشکی بروکسل در تحقیقات خود موفق شدند ترکیب ضد سرطانی طبیعی را از نوعی گل نرگس به دست بیاورند که می‌تواند تولید پروتئین موثر در رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کند. همچنین مصرف مخلوط روغن گل نرگس و عسل موجب بهبود درمان مزمن اعصاب می‌گردد.

پارک جنگلی شبنم

پارک جنگلی شبنم

این پارک که به تپه علیرضا نیز معروف است مهم ‌ترين تفريحگاه شهر نوده خاندوز و شهرستان‌هاي اطراف است. سالانه گردشگران فراوانی از پارک جنگلی شبنم دیدن می‌کنند. پارک یاد شده دارای چشم انداز و آب وهوای بسیار مساعد است که زبانزد خاص و عام می‌باشد. این پارک بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر قرار دارد که از فاصله دور بخشی از زیبایی‌ها و دیدنی‌های آن قابل رویت می‌باشند.

دیواره و پله‌های سنگی این پارک دارای مناظری زیبا و منحصر به فرد است که هر گردشگری را محسور خود می‌کند. در این پارک سینما نیز وجود دارد و همچنین برگزاری جشن ها و نورافشانی به ویژه در مراسم نیمه شعبان، از ویژگی‌های این پارک است که سالانه جمع زیادی را میزبانی می‌کند.

همچنین بخوانید: جاهای دیدنی نگین شهر | شهری با قومیت های مختلف

بخش چشمه ساران نوده خاندوز کجاست ؟

این بخش از مهم‌ترین جاهای گردشگری شهر نوده خاندوز را تشکیل می‌دهد. وجود چشمه ساران زیبا و دیدنی از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی این منطقه است. در کنار این چشمه ساران، فضاهای بسیار جذاب و دلپذیر شکل گرفته است که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. در این بخش بیش از 15 روستا وجود دارند که زیباترین این روستاها، بخش سوسرا و روستای قشلاق می‌باشد. در این منطقه گردشگران با دیدنی‌ها و زیبایی طبیعی بسیاری مواجه می‌شوند که یکی از این زیبایی‌ها، چشمه‌های بکر و دست نخورده این منطقه هستند.

رودخانه نوده خاندوز

رودخانه نوده خاندوز

این شهر دارای یک رودخانه زیبا و دیدنی است که دو بخش خاندوز و حاجیلر را از هم جدا می‌کند. عبور این رودخانه از این شهر، فضاهای بسیار دیدنی در این منطقه ایجاد کرده است و سالانه این محیط شاهد حضور گردشگران بسیاری می‌باشد. اما این رودخانه فقط فضاهای این منطقه را زیبا و دلپذیر نکرده است؛ بلکه آب آن مزارع کشاورزان نوده خاندوز را آبیاری می‌کند. در این بخش غیر از این رودخانه، کشاورزان منبع آب دیگری برای آبیاری مزارع خود ندارند.

همچنین بخوانید: جاهای دیدنی نوکنده | شهری در کنار جنگل های جهان مورا

جنگل های نوده خاندوز

نوده در میان جنگل‌های انبوه  و مملو از درخت احاطه شده است. چهار طرف این شهر را کوه فراگرفته که پوشیده از جنگل است. این فضا، زیبایی و دیدن‌ی‌های منحصر به فردی در این منطقه  ایجاد کرده است.

جنگل‌های نوده سالانه میزبان گردشگران و اهالی این شهر است تا اوقات فراغت خود را بگذرانند. در وسط جنگل این بخش راه بین المللی وجود دارد که باعث حضور بیشتر مسافران و گردشگران در این منطقه شده است. در این بخش جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارند. تفرجگاه سوجاق و بن قلعه در حاشیه شرقی شهر نوده از مهم‌‌‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. این شهر با طبیعتی بکر و دست نخورده و چشمه سارهای فراوان، مورد توجه گردشگران می‌باشد.

2 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x