داروی آلپرازولام و موارد مصرف آن

آلپرازولام چیست؟

آلپرازولام یک بنزودیازپین است. این ماده روی مواد شیمیایی مغز که ممکن است در سلامت افراد مبتلا به اضطراب نامتعادل شده باشد، تأثیر می‌گذارد. آلپرازولام برای درمان اختلالات اضطرابی، اختلالات هراس و اضطراب ناشی از افسردگی استفاده می‌شود. از آلپرازولام همچنین ممکن است برای اهدافی که در اینجا ذکر نشده استفاده شود.

اطلاعات مهم

آلپرازولام

در صورت ابتلا به گلوکوم با زاویه باریک (گلوکوم زاویه باریک که به آن گلوکوم حاد بسته و یا گلوکوم زاویه بسته نیز گفته می‌شود وقتی مایعات در پشت عنبیه تشکیل می‌شوند به طور ناگهان اتفاق می‌افتد. این تولید مایعات باعث افزایش ناگهانی و خطرناک فشار داخل چشم می‌شود)، در صورت مصرف ایتراکونازول یا کتوکونازول یا داشتن آلرژی به آلپراسولام یا داروهای مشابه (والیوم، آتیوان، ترانکسن و سایرین) نباید از آلپرازولام استفاده کنید.

اگر باردار هستید از آلپرازولام استفاده نکنید. این دارو می‌تواند باعث نقایص هنگام تولد یا علائم ترک دارو مانند نشانه‌های عاطفی و جسمانی که بعد از قطع مصرف دارو و به دنبال آن واقع می‌شوند، شود. آلپرازولام ممکن است اعتیادآور باشد. استفاده نادرست از داروهای اعتیادآور می‌تواند باعث اعتیاد، مصرف بیش از حد یا مرگ شود.

در هنگام مصرف آلپرازولام الکل ننوشید. این دارو می‌تواند اثرات الکل را افزایش دهد. این دارو ممکن است اعتیادآور باشد و باید فقط توسط شخصی که برای او تجویز شده است استفاده شود. داروها را در مکانی مطمئن نگه دارید که دیگران نتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

قبل از مصرف این دارو

خرید آلپرازولام از اینترنت یا از فروشندگان خارج از ایالات متحده خطرناک است (این مطلب برای ایران نیز می‌تواند صدق کند). داروهایی که از طریق فروش اینترنتی توزیع می‌شوند ممکن است حاوی مواد خطرناکی باشند، یا ممکن است توسط یک داروخانه دارای مجوز توزیع نشود. فروش و توزیع آلپرازولام در خارج از کشور ایالات متحده بر خلاف مقررات سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) برای استفاده ایمن از این دارو است.

در صورت داشتن موارد زیر از آلپرازولام استفاده نکنید:

  • گلوکوم زاویه باریک؛
  • اگر ایتراکونازول یا کتوکونازول مصرف می کنید. یا
  • اگر به آلپرازولام یا سایر بنزودیازپین‌ها حساسیت دارید، مانند کلردیازپوکسید (لیبریا)، کلورازپات (ترانکسن)، دیازپام (والیوم)، لورازپام (آتیوان) یا اگزازپام (سراکس).

برای اطمینان از اینکه این دارو برای شما بی‌خطر است، در صورت داشتن موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • تشنج یا صرع؛
  • بیماری کلیه یا کبد (به ویژه بیماری کبد الکلی)؛
  • آسم یا اختلال تنفسی دیگر؛
  • گلوکوم زاویه باز؛
  • سابقه افسردگی یا افکار و رفتار خودکشی؛
  • سابقه اعتیاد به مواد مخدر یا الکل؛ یا
  • اگر از داروی مخدر (افیون) استفاده می‌کنید.

اگر باردار هستید از آلپرازولام استفاده نکنید. این دارو می‌تواند باعث نقایص هنگام تولد شود. کودک شما همچنین ممکن است به دارو وابسته شود. این امر می‌تواند بعد از به دنیا آمدن نوزاد باعث ایجاد علائم ترک تهدید کننده زندگی شود. نوزادان متولد شده وابسته به داروی اعتیادآور، ممکن است برای چندین هفته به درمان پزشکی نیاز داشته باشند. اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید به پزشک خود بگویید. در هنگام مصرف این دارو از ایجاد بارداری پیشگیری کنید.

آلپرازولام می‌تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند. قبل از مشورت با پزشک نباید از شیر مادر تغذیه کنید. اثرات آرام‌بخش آلپرازولام ممکن است در بزرگسالان سالمند بیشتر باشد. سقوط و افتادن تصادفی در بیماران مسن که بنزودیازپین مصرف می‌کنند شایع است. برای جلوگیری از افتادن و آسیب‌دیدگی تصادفی هنگام مصرف آلپرازولام، احتیاط کنید. سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از آلپرازولام را برا استفاده افراد جوانتر از 18 سال تایید نکرده است.

چگونه باید آلپرازولام مصرف کنم؟

قرص آلپرازولام

آلپرازولام را دقیقاً مطابق تجویز پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل‌های موجود در برچسب نسخه تجویزشده خود را دنبال کنید. هرگز از این دارو در مقادیر بیشتر یا مدت زمان طولانی‌تر از مقدار تجویز شده استفاده نکنید. اگر فکر می‌کنید که این دارو در معالجه علائم شما نیز خوب عمل نمی‌کند، به پزشک خود بگویید. آلپرازولام ممکن است اعتیادآور باشد. هرگز این دارو را با شخص دیگری به ویژه با فردی که سوء مصرف مواد مخدر یا اعتیاد دارد به اشتراک نگذارید. داروها را در مکانی نگه دارید که دیگران نتوانند به آن مراجعه کنند.

استفاده نادرست از داروهای اعتیادآور باعث ایجاد اعتیاد، مصرف بیش از حد یا مرگ می‌شود. فروش یا واگذار کردن این دارو خلاف قانون است. کل قرص‌ تجزیه‌شونده خوراکی را قورت ندهید. اجازه دهید بدون جویدن در دهان حل شود. قرص‌های کپسولی را خرد نکنید، نجوید و نشکانید. کل آن را قورت دهید.

داروی مایع را با سرنگ مخصوص اندازه‌گیری دوز یا یک قاشق یا فنجان مخصوص اندازه‌گیری دوز اندازه‌گیری کنید. اگر دستگاه اندازه‌گیری دوز ندارید، از داروساز خود یکی از آنها را بخوانید.

اگر فکر می‌کنید این دارو تاثیر مناسب بر روی شما نداشته همچنین در درمان هراس یا علائم اضطراب به خوبی عمل نمی‌کند، با پزشک خود تماس بگیرید.

استفاده از آلپرازولام را ناگهان متوقف نکنید، زیرا ممکن است علائم ترک ناخوشایند داشته باشید. از پزشک خود بپرسید که چگونه با خیال راحت از مصرف آلپراسولام جلوگیری کند.

در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

میزان داروی مورد استفاده از هر بطری جدید را رعایت کنید. آلپرازولام یک داروی اعتیادآور است و باید درمورد اینکه کسی از داروهای شما بطور نادرست یا بدون نسخه استفاده می‌کند آگاه باشید.

اگر مصرف یک دوز را از دست بدهم چه اتفاقی می‌افتد؟

دوز از دست‌رفته را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر تقریباً زمان دوز برنامه‌ریزی شده بعدی شما است، از مقدار از دست‌رفته صرفنظر کنید. برای جبران دوز از دست‌رفته داروی اضافی مصرف نکنید.

اگر بیش از حد مصرف کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

در این گونه موارد به دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی باشید یا با شماره 144 تماس بگیرید. مصرف بیش از حد آلپرازولام می‌تواند کشنده باشد. علائم بیش از حد مصرف ممکن است شامل خواب آلودگی شدید، سردرگمی، ضعف عضلات، از دست دادن تعادل یا هماهنگی، احساس سبکی و غش باشد.

هنگام مصرف آلپرازولام از چه مواردی باید اجتناب کرد؟

آلپرازولام ممکن است سطح هوشیاری یا واکنش شما را مختل کند. اگر رانندگی می‌کنید یا کاری انجام می‌دهید که باید هوشیار باشد، مراقب باشید.

از نوشیدن الکل خودداری کنید. عوارض جانبی خطرناکی ممکن است رخ دهد.

گریپ فروت و آب آن ممکن است با آلپرازولام واکنش دهد و منجر به عوارض جانبی ناخواسته شود. در مورد استفاده از محصولات گریپ فروت با پزشک خود صحبت کنید.

اثرات جانبی آلپرازولام

اگر نشانه‌های واکنش آلرژیک به آلپرازولام مانند کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت، لب‌ها زبان یا گلو دارید کمک‌های اضطراری پزشکی دریافت کنید.

در صورت وجود موارد زیر فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خلق و خوی افسرده، افکار خودکشی یا صدمه زدن به خودتان؛
  • افکار و انگیزه مسابقه، افزایش انرژی، رفتار غیرنرمال ریسک‌پذیری؛
  • سردرگمی، آشفتگی، دشمنی، توهم؛
  • حرکات عضلانی کنترل‌نشده، لرزش، تشنج (تشنج)؛ یا
  • تپش قلب یا لرز در قفسه سینه.

عوارض جانبی مشترک آلپرازولام ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خواب آلودگی، احساس خستگی؛
  • سخن گفتن، عدم تعادل یا هماهنگی؛
  • مشکلات حافظه؛ یا
  • احساس اضطراب در صبح زود.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی نیست و سایر موارد نیز ممکن است رخ دهد. در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

اطلاعات دوز آلپرازولام

دوز آلپرازولام

دوز معمول آلپرازولام برای بزگسالان در اضطراب:

قرص‌های رها شده فوری، قرص‌های تجزیه‌شونده خوراکی، کنسانتره خوراکی:

  • دوز اولیه: 25/0 تا 5/0 میلی‌گرم خوراکی 3 بار در روز
    این مقدار ممکن است در صورت نیاز و تحمل به تدریج هر 3 تا 4 روز افزایش یابد.
  • دوز نگهداری: ممکن است تا حداکثر دوز روزانه 4 میلی‌گرم در دوزهای تقسیم شده افزایش یابد.

دوز معمول آلپرازولام برای بزرگسالان در اختلال هراس:

قرص‌های رها شده فوری، قرص‌های تجزیه‌شونده خوراکی:

  • دوز اولیه: 5/0 میلی‌گرم خوراکی 3 بار در روز
    این مقدار ممکن است در صورت نیاز و تحمل به تدریج هر 3 تا 4 روز افزایش یابد.
  • دوز نگهداری: 1 تا 10 میلی‌گرم در روز در دوزهای تقسیم شده
  • میانگین دوز مصرفی: 5 تا 6 میلی‌گرم در روز در دوزهای تقسیم شده

قرص‌های رها شده طولانی:

  • دوز اولیه: 5/0 تا 1 میلی‌گرم خوراکی یک بار در روز
    در صورت لزوم و تحمل، ممکن است دوز روزانه به تدریج به بیش از 1 میلی‌گرم افزایش یابد.
  • دوز نگهداری: 1 تا 10 میلی‌گرم در روز
  • میانگین دوز مصرفی: 3 تا 6 میلی‌گرم در روز

دوز معمول آلپرازولام برای بزرگسالان در افسردگی:

افسردگی

قرص‌های رها شده فوری، قرص‌های تجزیه‌شونده خوراکی، کنسانتره خوراکی:

  • دوز اولیه: 5/0 میلی‌گرم خوراکی 3 بار در روز
    دوز روزانه ممکن است به تدریج به بیش از 1 میلی‌گرم در هر 3 تا 4 روز افزایش یابد.
  • دوز متوسط: مطالعات انجام شده در درمان افسردگی، میانگین دوز مؤثر 3 میلی‌گرم خوراکی روزانه را در دوزهای تقسیم شده گزارش کرده‌اند.
  • حداکثر دوز: مطالعات انجام شده در زمینه درمان افسردگی، حداکثر مقدار 5/4 میلی‌گرم را به صورت خوراکی روزانه در دوزهای تقسیم شده گزارش کرده‌اند.

دوز معمول آلپرازولام برای سالمندان در اضطراب:

قرص‌های رها شده فوری، قرص‌های تجزیه‌شونده خوراکی، کنسانتره خوراکی:

  • دوز اولیه: 25/0 میلی‌گرم خوراکی 2 تا 3 بار در روز در بیماران مسن یا ناتوان
    این مقدار ممکن است در صورت نیاز و تحمل به تدریج افزایش یابد.

به دلیل افزایش حساسیت به بنزودیازپین ها در افراد مسن، آلپرازولام در دوزهای روزانه بیشتر از 2 میلی‌گرم ، معیار بیرز به عنوان دارویی که به طور بالقوه برای استفاده در بزرگسالان مسن مناسب نیست، مطابقت می‌دهد. معیار بیرز (Beers criteria)، دستورالعمل‌هایی برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی برای کمک به بهبود ایمنی در تجویز داروها برای افراد مسن است. دوزهای کوچکتر ممکن است مؤثر و همچنین ایمن‌تر باشند. کل دوزهای روزانه به ندرت باید از حداکثر پیشنهادی تجاوز کند.

دوز معمول آلپرازولام برای سالمندان در افسردگی:

قرص‌های رها شده فوری، قرص‌های تجزیه‌شونده خوراکی، کنسانتره خوراکی:

  • دوز اولیه: 25/0 میلی‌گرم خوراکی 2 تا 3 بار در روز در بیماران مسن یا ناتوان

این مقدار ممکن است در صورت نیاز و تحمل به تدریج افزایش یابد.

به دلیل افزایش حساسیت به بنزودیازپین ها در افراد مسن، آلپرازولام در دوزهای روزانه بیشتر از 2 میلی‌گرم ، معیار بیرز به عنوان دارویی که به طور بالقوه برای استفاده در بزرگسالان مسن مناسب نیست، مطابقت می‌دهد. دوزهای کوچکتر ممکن است مؤثر و همچنین ایمن‌تر باشند. کل دوزهای روزانه به ندرت باید از حداکثر پیشنهادی تجاوز کند.

دوز معمول آلپرازولام  برایسالمندان در اختلال در هراس:

قرص‌های رها شده فوری، قرص‌های تجزیه‌شونده خوراکی:

  • دوز اولیه: 25/0 میلی‌گرم خوراکی 2 تا 3 بار در روز در بیماران مسن یا ناتوان

این مقدار ممکن است در صورت نیاز و تحمل به تدریج افزایش یابد.

قرص‌های رها شده طولانی:

  • دوز اولیه: 5/0 میلی‌گرم یک بار در روز ترجیحاً در صبح
    این مقدار ممکن است در صورت نیاز و تحمل به تدریج افزایش یابد.

به دلیل افزایش حساسیت به بنزودیازپین ها در افراد مسن، آلپرازولام در دوزهای روزانه بیشتر از 2 میلی‌گرم ، معیار بیرز به عنوان دارویی که به طور بالقوه برای استفاده در بزرگسالان مسن مناسب نیست، مطابقت می‌دهد. دوزهای کوچکتر ممکن است مؤثر و همچنین ایمن‌تر باشند. کل دوزهای روزانه به ندرت باید از حداکثر پیشنهادی تجاوز کند.

چه داروهای دیگری بر آلپرازولام تأثیر می گذارند؟

سایمتیدین

مصرف این دارو با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی شما شده و یا تنفس شما را کند می‌کنند، می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته یا منجر به مرگ شود. قبل از مصرف قرص خواب، داروی ضد درد، داروهای ضد سرفه، داروی آرامش‌بخش ماهیچه یا داروی اضطراب، افسردگی یا تشنج از پزشک خود مشورت بگیرید.
در مورد تمام داروهای فعلی خود و هرگونه استفاده یا شروع مصرف دارو، مخصوصا موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

  • سایمتیدین؛
  • فلووکسامین؛
  • نفازودون؛
  • فنیتوئین؛
  • ریتوناویر یا داروهای دیگر برای درمان اچ‌آی‌وی یا ایدز؛ یا
  • زولپیدم؛
  • داروی ضد قارچ – ایتراکونازول، کتوکونازول، فلوکونازول، ووریکونازول.

این لیست کامل نیست. سایر داروها ممکن است با آلپرازولام ارتباط واکنش دهند، از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی بدون نسخه. همه فعل و انفعالات و برهم‌کنش‌های دارویی ممکن در این راهنمای دارویی ذکر نشده است.

3.2 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x