داروی امبین (زولپیدم) | همه چیز درباره زولپیدم

محققان فرض می کنند که نحوه کار امبین در مغز شبیه به عملکرد داروی بیهوشی است. این به طور خلاصه قبل از ایجاد خواب باعث ایجاد موج سریع تحریک در مغز می‌شود. محققان می گویند این پدیده‌ای است که به عنوان “تحریک متناقض” شناخته می‌شود. محققان توضیح می‌دهند که در افراد سالم که از امبین استفاده می‌کنند، آرام بخش ایجاد می‌شود و باعث خواب آنها می‌گردد. اما در كسانی كه آسیب جدی مغزی دارند، بعد از فعال شدن سلول‌های “خواب” ، مغز را فعال می‌كند و باعث بیدار شدن بیماران می‌شود.

نام عمومی: زولپیدم

نام‌های تجاری: امبین، امبین CR، ادلوار، اینترمزو، زولپیمیست

داروی امبین (زولپیدم) چیست؟

امبین (زولپیدم) یک آرام‌بخش است که به آن خواب‌آور یا هیبنوتیک نیز گفته می شود. زولپیدم روی مواد شیمیایی مغز تأثیر می‌گذارد که ممکن است در افراد با مشکل بی‌خوابی دچار ناتوازنی شود. امبین برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود. قرص رهاشده فوری، به شما کمک می‌کند تا به محض اینکه به تخت‌خواب خود می‌روید به خواب فرو روید. فرم رهاشده طولانی، امبین CR ، که دارای یک لایه اولیه است که به سرعت حل می‌شود تا به خوابیدن شما کمک کند، و یک لایه دوم که به آرامی حل می‌شود تا به شما در طول خواب کمک کند.

پزشک شما مشخص خواهد کرد که کدام فرم از امبین برای شما مناسب است.

اطلاعات مهم

اطلاعات مهم درباره زولپیدم

داروی امبین ممکن است یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. در صورت وجود هر یک از این علائم واکنش آلرژیک ، مصرف این دارو را متوقف کرده و از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید: کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو. امبین را با اشخاص دیگری به اشتراک نگذارید، حتی اگر آنها همان علائم شما را داشته باشند. دوزهای توصیه شده زولپیدم در زنان و مردان یکسان نیست و این دارو برای استفاده در کودکان تأیید نمی‌شود. سوء‌مصرف این دارو می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشد.

امبین ممکن است سطح هوشیاری یا واکنش شما را مختل کند. صبح‌ها ممکن است بعد از مصرف این دارو، هنوز احساس خواب‌آلودگی داشته باشید، به خصوص اگر قرص رها شده طولانی مصرف کنید یا زن باشید. قبل از انجام هر کاری که نیاز به بیدار بودن و هشیاری کامل داشته باشد، حداقل 4 ساعت صبر کرده یا تا زمانی که کاملاً بیدار شوید، منتظر بمانید. هرگز امبین را در زمان‌های طولانی‌تر یا بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. اگر در طول روز یا درست قبل از خواب الکل مصرف کرده اید ، زولپیدم مصرف نکنید.

قبل از مصرف این دارو

برخی از افراد با که از داروی امبین استفاده می‌کنند مشغول فعالیت‌هایی از قبیل رانندگی، غذا خوردن، راه رفتن، برقراری تماس تلفنی یا رابطه جنسی می‌شوند که بعداً خاطره‌ای از این فعالیت‌ها را به یاد نمی‌آورند. اگر این اتفاق برای شما رخ داد، مصرف این دارو را متوقف کنید و در مورد جایگزین درمانی دیگری برای اختلال خواب خود با پزشک خود صحبت کنید.

اگر به زولپیدم حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید. قرص‌ها ممکن است حاوی لاکتوز باشند. اگر به لاکتوز حساس هستید با احتیاط استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که این دارو برای شما بی‌خطر است، اگر تا الان هر کدام از موارد زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید:

تاثیر امبین بر روی افسردگی

  • افسردگی، بیماری روانی، یا افکار خودکشی؛
  • اعتیاد الکل یا مواد مخدر؛
  • بیماری ریوی یا مشکلات تنفسی؛
  • اپنا خواب (توقف تنفس طی خواب)؛ یا
  • بیماری کلیوی یا کبدی.

مصرف امبین در 3 ماه آخر بارداری ممکن است باعث خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی در نوزاد شما شود. ممکن است در هنگام استفاده از این دارو، نوزاد شیرخوار در امان نباشد. از پزشک خود در مورد هرگونه خطر سؤال کنید.

چگونه باید داروی امبین مصرف کنم؟

طریقه مصرف داروی امبین

امبین را دقیقاً مطابق دستور پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل‌های موجود در برچسب نسخه تجویز شده خود را دنبال کنید. هرگز این دارو را در زمان‌های طولانی‌تر یا بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.

دوزهای توصیه شده زولپیدم در زنان و مردان یکسان نیست و این دارو برای استفاده در کودکان تأیید نمی‌شود.

تمام اطلاعات بیمار، راهنماهای دارویی و برگه دستورالعمل‌های ارائه شده را بخوانید. اگر سوالی دارید از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

زولپیدم ممکن است اعتیادآور باشد. سوءمصرف می‌تواند باعث اعتیاد، مصرف بیش از حد یا مرگ شود. فروش یا واگذار کردن این دارو خلاف قانون است.

این دارو را با افراد دیگری به اشتراک نگذارید، حتی اگر آنها نیز علائم مشابه شما داشته باشند. دوزهای توصیه شده امبین در زنان و مردان یکسان نیست و این دارو برای استفاده در کودکان تأیید نمی‌شود. سوءمصرف این دارو می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشد.

هرگز اگر 7 تا 8 ساعت کامل خواب بعد از فعالیت مجدد ندارید این دارو را مصرف نکنید.

امبین فقط برای استفاده کوتاه مدت است. اگر علائم بی‌خوابی شما بهبود نیافت، یا اگر بعد از استفاده از این دارو به مدت 7 تا 10 شب متوالی، بدتر شدید، به پزشک خود بگویید. این دارو را بیش از 4 یا 5 هفته بدون توصیه پزشک مصرف نکنید.

استفاده از امبین را به طور ناگهانی پس از استفاده طولانی مدت متوقف نکنید، زیرا ممکن است علائم ترک ناخوشایند داشته باشید. هنگام قطع مصرف دارو ، از پزشک خود بپرسید که چگونه از علائم ترک جلوگیری کند.

علائم بی‌خوابی ممکن است بعد از قطع مصرف امبین برطرف شود، و حتی ممکن است از قبل نیز بدتر شود. اگر هنوز چند ساعت اول بعد از قطع مصرف این دارو، بی‌خوابی را بدتر شده است با پزشک خود تماس بگیرید.

قرص امبین  CR را خرد نکنید، نجوید و یا نشکانید. قرص را کاملاً ببلعید.

در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شوده و از یخ‌زدگی جلوگیری کنید.

اگر یک دوز از دست بدهم چه اتفاقی می افتد؟

از آنجایی که امبین در صورت نیاز فقط در زمان خواب مصرف می‌شود، احتمالاً دوز مصرفی را از دست نمی‌دهید.

اگر بیش از حد مصرف کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

مصرف بیش از حد زولپیدم می‌تواند کشنده باشد، به ویژه هنگامی که همراه با داروهای دیگری مصرف می‌شود که می‌تواند باعث خواب آلودگی شود. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل خواب آلودگی، سردرگمی، تنفس سطحی، احساس سبکی سر، غش و یا اغما باشد.

هنگام مصرف داروی امبین از چه مواردی باید اجتناب کرد؟

از مصرف امبین در طول مسافرت، برای مثال مصرف به منظور خوابیدن در هواپیما خودداری کنید. ممکن است قبل از اینکه اثرات دارو تماما شود بیدار شوید. در صورتی که پس از مصرف امبین 7 تا 8 ساعت خواب کامل نداشته باشید آمنسیا (فراموشی) می‌تواند اتفاق افتد.

تا زمانی که ندانید زولپیدم چه تاثیری روی شما خواهد گذاشت از رانندگی یا فعالیت‌های خطرناک خودداری کنید. شما ممکن است صبح بعد از مصرف امبین احساس خواب آلودگی داشته باشید و واکنش‌های شما می‌تواند دچار اختلال شود. صبر کنید تا قبل از رانندگی، استفاده از ماشین آلات را، خلبانی یا انجام هر کاری که نیازمند هوشیاری کامل شما است صبر کنید تا کاملا بیدار شوید.

اگر در طول روز یا قبل از خواب الکل مصرف کرده‌اید ، این دارو را مصرف نکنید.

اثرات جانبی امبین

زولپیدم ممکن است واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. در صورت وجود موارد زیر مصرف آمبین را قطع کرده و با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید: علائم واكنش آلرژیك دارید مانند كهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب‌ها ، زبان یا گلو.

هرگونه علائم جدید یا وخیم‌تر مانند: افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، آشفتگی، سردرگمی، افکار غیرمعمول، توهم، مشکلات حافظه، تغییر در شخصیت، رفتار ریسک‌پذیری، کاهش مهارها، ترس از خطر یا افکار خودکشی یا صدمه زدن به خودت را به پزشک گزارش دهید.

و در صورت داشتن موارد زیر استفاده از این دارو را متوقف کرده و فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

درد قفسه سینه از عوارض جانبی امبین

  • درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع یا نامنظم، احساس تنگی نفس؛
  • مشکل در تنفس یا بلع؛ یا
  • احساس می‌کنید ممکن است بیهوش شوید یا بمیرید.

اثر آرام‌بخش امبين ممكن است در بزرگسالان بیشتر باشد.

سرگیجه یا خواب‌آلودگی شدید می‌تواند باعث از دست دادن تعادل، تصادف یا صدمات شدید شود.

عوارض جانبی رایج امبين ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خواب آلودگی روزانه، سرگیجه، ضعف، احساس “مواد مخدر” یا سبکی سر
  • احساس خستگی، از دست دادن هماهنگی.
  • سوزش بینی، خشکی دهان، بینی یا گلو.
  • حالت تهوع، یبوست، اسهال، معده ناراحت کننده؛ یا
  • سردرد، درد عضلانی.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و سایر موارد ممکن است رخ دهد. در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری روی امبین تأثیر خواهند گذاشت؟

استفاده از امبین با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی شما می‌شود می‌تواند این تأثیر (خواب‌آلودگی) را بدتر کند. قبل از استفاده از داروهای افیونی، قرص خواب، آرامش‌بخش ماهیچه یا داروی اضطراب یا تشنج از پزشک خود مشورت بگیرید.

بسیاری از داروها می‌توانند با زولپیدم در واکنش باشند که این امر ممکن است باعث کمتر شدن تاثیر آن شود یا باعث افزایش عوارض آن می‌شود. این داروها شامل داروهای بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی بدون نسخه است. همه فعل و انفعالات ممکن در اینجا ذکر نشده است. در مورد تمام داروهای موجود، در مورد داروهای فعلی و هر دارویی که مصرف آن را شروع کرده یا متوقف کرده‌اید به پزشک خود بگویید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x