فیلم های روانشناسی | بهترین فیلم های تاریخ در ژانر روانشناختی

هیچ چیز به اندازه یک فیلم خوب حال آدم را خوب نمی‌ کند. اگر با این گذاره موافق هستید پس بیایید گشتی در دنیای سینما بزنیم . یکی از محبوب‌ترین ژانرهای سینما، ژانر روانشناسی است که در طول حیات سینما، کارگردانان بسیار بزرگی نیز به سراغ این ژانر رفته و شاهکارهای بی بدیلی نیز در این زمینه خلق کرده‌اند. امروز می‌خواهیم به بررسی بهترین فیلم های روانشناسی بپردازیم. اگر از علاقمندان به این ژسبک فیلم‌ها هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ایده آل مگ باشید.

فیلم‌هایی که ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت؛ نه تنها حس‌های عقلانی ما را پیچ و تاب خواهند داد بلکه شکنندگی ذاتی‌مان را نیز زیر سوال خواهند برد. چه کسی عاشق یک تجربه هیجان انگیز روانشناختی خوب نیست؟ این فیلم‌ها سطح وحشت ناعادلانه‌ای را ارائه می‌دهند که رقیب فیلم‌های بسیار ترسناک می‌باشند، اما تعلیق آنها و مطالعات شخصیت‌های جذاب – که غالبا تفاوت های ظریف و مضطرب ذهنی دارند – حاوی ظرافت‌های دقیق ترسیم شده‌ای هستند که موهای بدن را سیخ می‌کنند. بنابراین در تنش بپیچید و برای یک سفر آماده شوید و مراقب آن پیچش باشید … زیرا در حال آمدن است!

Memento

Memento 

این فیلم یک تجربه واقعا شگفت‌انگیز در زمینه عدم شفافیت و ابهام بود. اولین فیلم کریستوفر نولان به عنوان کارگردان در سال 2000 رسما یک شاهکار از آب درآمد. ما به عنوان بیننده زمانی که تلاش می‌کنیم دنباله‌ای از صحنه‌ها را حس کنیم در فیلم شرکت داده می‌شویم. تلاش بیننده برای کشف داستان لئونارد زمانی که خود او در تلاش برای کشف قاتل همسرش است واقعا دیدنی است.

در این فیلم صحنه‌های سیاه و سفید به صورت خطی روایت می‌شوند؛ در حالی که صحنه‌های رنگی به صورت برعکس و از آخر به اول نقل می‌شوند. در انتهای این فیلم این دو روایت به هم می‌رسند و پایان فیلم را رقم می‌زنند. داستان فیلم درباره فردی به اسم لئونارد است که بر اثر ضربه‌ای که به سرش اصابت کرده است هر روز حافظه کوتاه مدت خود را از دست می‌دهد و در همین حال به دنبال یافتن قاتل همسر خود است

The Shining

The Shining

اگر قرار باشد تنها یک فیلم از این لیست را تماشا کنید؛ ما به شما همین فیلم را پیشنهاد خواهیم داد. The Shining یا درخشش فیلمی به تهیه کنندکی، نویسندگی و کارگردانی نابغه سینما یعنی استنلی کوبریک است که در ژانر ترسناک روانشناسانه و در سال 1980 منتشر شد. فیلم بر اساس کتابی به همین نام نوشته Stephen King ساخته شده است. بازی جک نیکلسون در این فیلم فراتر از چیزی است که می‌توانید تصور کنید.

داستان فیلم درباره یک نویسنده است که همراه با خانواده‌اش عازم یک هتل می‌شود تا با توجه به تعطیلی هتل در فصل زمستان بتواند با آرامش خیال داستان خود را تمام کند. در ادامه اما فضای هتل بر روی نویسنده تاثیر می‌گذارد و او را به سمت اختلالت روانی سوق می‌دهد. در نتیجه این اختلالات جک تورنس ( با بازی جک نیکلسون ) تصمیم به کشتن همسر و پسر کوچک خود می‌گیرد.

seven

seven

اگر می‌خواهید با دیدن یک فیلم به شدیدترین حالت پریشان و مضطرب شوید، حتما این فیلم را در برنامه‌های خود قرار دهید. فیلم در سال 1995 به کارگردانی داوید فینچر و بازی بی نظیر مورگان فریمن و براد پیت ساخته شده است. در این فیلم با یک قاتل سریالی طرف هستیم که قربانی‌های خود را به بدترین شکل به قتل می‌رساند. قربانیان ” جان دو ” با بازی کوین اسپیسی از هفت گناه کبیره که شامل : شکم‌پرستی، طمع، تنبلی، خشم، غرور، شهوت و حسادت هستند انتخاب می‌شوند.

در این فیلم دو کارگاه باید با همکاری همدیگر قاتل را پیش از آنکه هفت قربانی خود را بکشد پیدا کنند. علاوه بر اینکه داستان فیلم کارگاهانه و پلیسی است؛ می‌توان احساس غم و درد و تنهایی را در هر کدام از کارکترهای فیلم به خوبی مشاهده کنیم.

Rosemary’s Baby

Rosemary’s Baby

طبیعتا باید ترکیب ازدواج و خانه جدید و یک بچه در راه هر خانواده‌ای را به سعادت و خوشبختی رهنمون کند. اما در این فیلم میبینیم که حدس ما کاملا اشتباه است! فیلم بچه رزماری در سال 1968 توسط رومان پولانسکی ساخته شد و در زمان خود به عنوان یک فیلم بسیار ترسناک مطرح شد. رزماری زن جوانی است که به همراه شوهرش و علیرغم توصیه‌های اطرافیان، به یک آپارتمان قدیمی نقل مکان می‌کند. یک زوج مسن در همسایگی این خانه قرارا دارند که به مرور با شوهر رزماری طرح دوستی می‌ریزند و از آن به بعد اتفاقات عجیبی شروع به رخ دادن می‌نمایند.و

این فیلم در زمان خود به موفقیت زیادی رسید و در اواخر دهه هفتاد جنجال‌هایی را برانگیخت. بچه رزماری الگویی برای سینماگران آن دوران برای تولید فیلم‌هایی نظیر «جن‌گیر» و «طالع نحس» شد .

Psycho

Psycho

در لیست بهترین فیلم‌ های روانشناسی چندین اثر از آلفرد هیچکاک حضور دارند. اما برای معرفی هیچکاک به حق به وی لقب آقای تعلیق را داده‌اند؛ هیچ فیلمی بهتر از روانی نخواهد بود. دختر جوانی پول‌های رئیسش را می‌دزدد و به در مسیر فرار خود مجبور می‌شود در یک هتل بین شهری اقامت کند. این هتل توسط یک پسر همراه مادر به ظاهر روانی‌اش اداره می‌شود. آنچه که در ادامه این فیلم اتفاق می‌افتد؛ روانی را بدل به یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما کرده  است.

مشهورترین سکانس این فیلم بدون شک سکانس به قتل رسیدن دختر در حمام می‌باشد. این سکانس به قدری فوق‌العاده است که هنوز هم در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش سینما تدریس می‌شود. در این سکانس سه‌دقیقه‌ای از ۷۷ زاویه دوربین و ۵۰ کات استفاده شده‌است.

Shutter Island

Shutter Island

یکی دیگر از بهترین فیلم های روانشناسی تاریخ سینما، فیلم جزیره شاتر به کارگردانی مارتین اسکورسیزی است که در سال 2010 و با بازی درخشان لئوناردو دی کاپریو و بن کینگزلی منتشر شد. فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته دنیس لیهان ساخته شده است . در سال 1954 یک مارشال آمریکایی به نام تدی دانیلز با بازی لئوناردو دی کاپریو به همراه دستیارش برای بررسی فرار یک بیمار روانی خطرناک به نام راشل سولاندو از یک بیمارستان روانی راهی جزیره‌ای ناشناخته می‌شوند.

از طرقی دیگر تدی دانیلز همسر خود را در یک آتش سوزی عمدی از دست داده است و متوجه شده است که قاتل همسرش نیز در این جزیره و در بیمارستان تحت نظر است. اتفاقاتی که در ادامه فیلم رخ می‌دهند بیننده را غرق در سردرگمی و ابهام می‌کنند و در پایان به نظر می‌رسد هیچ راهی برای کشف حقیقت وجود ندارد و بعد از اتمام فیلم، ما تا مدت‌ها با یک ابهام بزرگ سر و کله خواهیم زد.

Fight Club

باشگاه مشت زنی از فیلم های روانشناسی تاریخ سینما

بعد از فیلم seven اکنون با یکی دیگر از آثار داوید فینچر در این لیست مواجه خواهیم شد. فیلم باشگاه مشت زنی یا باشگاه مبارزه در سال 1999 و بر اساس رمانی به همین اسم نوشته چاک پالنیک ساخته شده است. شخصیت اصلی فیلم که نقش راوی را نیز بازی می‌کند؛ یک جوان بی نام است که به شکل عجیبی مدت 6 ماه است که نمی‌تواند بخوابد. این شخص در ادامه داستان و همراه با یک صابون ساز با بازی براد پیت اقدام به تاسیس یک باشگاه مبارزه شبانه می‌کند. در ادامه فیلم اتفاقاتی رخ می‌دهند که تا مدت‌ها نمی‌توانید از زیر سایه سنگین آن‌ها بیرون بیایید.

بازی براد پیت در این فیلم فوق‌العاده دیدنی و چشم نواز است. براد پیت قبل از این فیلم و در سال 1995 نیز یک تجربه همکاری موفق با داوید فینچر در فیلم se7en در کارنامه خود دارد.

Mulholland Drive

جاده مالهالند از فیلم های روانشناسی تاریخ سینما

اگر به دنبال فیلم‌هایی هستید که ذهن و روح و مغز شما را به شدت درگیر کنند؛ پیشنهاد ما به شما فیلم‌های داوید لینچ خواهند بود. این فیلم یکی از بهترین فیلم های روانشناسی در تاریخ سینما محسوب می‌شود. در راس این فیلم‌ها نیز فیلم جاده مالهالند همچون نگینی می‌درخشد. این فیلم در سال 2001 ساخته شده و به نوعی عناصر سوسیالیستی را به تصویر می‌کشد. فیلم به هیچ عنوان یک روایت خطی ندارد و داستان آن در چندین وهله متفاوت اتفاق می‎افتد. اگر با دیدن بزرگراه گمشده عاشق سبک داوید لینچ شده‌اید؛ باید بگویم جاده مالهالند نسخه کامل شده و درخشان‌تر این فیلم ماندگار است.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x