درمان قطعی افسردگی با داروهای گیاهی در طب سنتی

همه ما افسردگی را به عنوان یک بیماری خاموش و البته خطرناک می‌شناسیم. این بیماری سال‌هاست که مردم جهان را درگیر کرده و به بحران‌های جدی اجتماعی در کشورهای مختلف دامن زده است. بارها در کشورهای اروپایی از افسردگی به عنوان یک بحران اصلی نام برده شده است و به همین دلیل، بیشتر کشورهای پیشرفته به دنبال درمان افسردگی هستند. با اینکه راهکارها و داروهای بسیار زیادی برای درمان این بیماری معرفی شده، اما هنوز هم این بحران به طور کامل برطرف نشده است. در طب سنتی و طب اسلامی، از راه‌های درمان افسردگی بدون استفاده از قرص و با چند داروی گیاهی نام برده شده است. در این مقاله از ایده آل مگ با نگاهی به این موارد، به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا افسردگی بدون دارو هم درمان می‌شود یا نه؟ با ما همراه باشید.

کشف علت افسردگی برای درمان آن

از نگاه طب سنتی غلبه‌ سردی بر مغز عامل افسردگی است. این سردی دو نوع دارد: نوع اول سرد و خشك و نوع دوم سرد و تر. علائم افسردگی و راه درمان آن هم بسته به اینكه عاملش كدام یك از این دو نوع سردی باشد، متفاوت است.

علائم افسردگی ناشی از سودا

فقط افرادی كه مزاج سوداوی دارند و رنگ پوستشان تیره است، به این نوع افسردگی دچار می‌شوند. (مزاج سوداوی یعنی مزاج سرد و خشک) علائم بارز افسردگی این افراد شامل موارد زیر  است:

  1. كم‌خوابی
  2. وسواس در كارها
  3. گوشه‌گیری
  4. كابوس‌های شبانه

اسردگی ناشی از سودا

درمان افسردگی ناشی از سودا

به عنوان راه‌های درمان افسردگی ناشی از سودا، 11 راهكار وجود دارد كه تداوم آن‌ها می‌تواند این بیماری را بهبود بخشد:

  1. 40 الی 120 شب: یک لیوان عرق نعناع با سركه انگبین، یک ساعت بعد از شام میل بفرمایید.
  2. 40 الی 120 شب: عطر گل (مثل عطر گل یاس، نرگس، محمدی، مریم، مشك و… .) جلوی بینی‌تان بمالید و استشمام كنید.
  3. 40 الی 120 شب: به سر و پیشانی خود روغن كنجد یا زیتون بمالید.
  4. 120 شب: هر شب یک لیوان عرق بهارنارنج به همراه یک قاشق مرباخوری فرنجمشک و كمی عسل را با هم میل بفرمایید.
  5. هر هفته: چهار یا پنج وعده‌ صبحانه، شیره انگور با ارده میل كنید.
  6. هر صبح هفت عدد زیتون، هر شب هفت عدد انجیر و هر روز بیست و یک عدد مویز میل كنید.
  7. هر روز چهارده عدد بادام درختی مثل آدامس جویده شود.
  8. هفته‌ای دو یا سه وعده‌ برای شام، فسنجان بادام درختی میل كنید. (برای تهیه فسنجان بادام درختی، نصف بادام و نصف گردو به همراه رب انار مخلوط شود.)
  9. در طی 21 مرحله، هر یک شب در میان كتف خود را بادكش كنید.
  10. در طی یك الی سه مرحله (با مراجعه و تشخیص پزشک) هر ماه یک بار در یك چهارم آخر ماه قمری حجامت عام بكنید.
  11. 14 عدد بادام را با یک لیوان آب و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط كنید و جرعه جرعه میل بفرمایید.

علائم افسردگی ناشی از بلغم

فقط افراد بلغمی‌مزاج و سفید‌پوست به این نوع افسردگی مبتلا می‌شوند. علائم بارز این نوع افسرگی به این ترتیب است:

  • پرخوابی
  • كابوس‌های شبانه
  • ضعف
  • بی‌حالی
  • زود‌رنج و بسیار حساس

درمان افسردگی ناشی از شدت بلغم

برای درمان افسردگی بدون دارو ناشی از شدت بلغم، 12 راهكار وجود دارد. به کار بردن هر کدام از این راهکارها در مدت زمان گفته شده، می‌تواند بیمار را بهبود بخشد.

  1. 40 شب یک قاشق مرباخوری اسپند به همراه یک استكان آب میل كنید. (فقط توجه داشته باشید كه دانه‌های اسپند را نجویید و قورت بدهید.)
  2. 40 تا 120 شب، عطر گل (مثل عطر گل یاس، نرگس، محمدی، مریم، مشك و..) جلوی بینی‌تان بمالید و استشمام كنید.
  3. 40 تا 120 شب به ملاج سر خود روغن سیاه دانه بمالید.
  4. 80 شب، هر شب یک لیوان عرق بهارنارنج با یک قاشق مرباخوری فرنجمشک به همراه مقداری عسل میل شود.
  5. هر هفته، چهار یا پنج وعده‌ صبحانه، شیره انگور با ارده میل كنید.
  6. هر صبح، هفت عدد زیتون، هر شب هفت عدد انجیر و هر روز 21 عدد مویز میل كنید.
  7. هر روز 14 عدد بادام درختی مثل آدامس جویده شود.
  8. هفته‌ای دو یا سه وعده‌، برای شام، فسنجان بادام درختی میل كنید. (برای تهیه فسنجان بادام درختی، نصف بادام و نصف گردو به همراه رب انار مخلوط شود).
  9. در طی 21 مرحله، هر یک شب در میان كتف خود را بادكش كنید.
  10. به مدت یك ماه هر شب به مقدار یک نخود كندر، آهسته آهسته جویده شود.
  11. هر ماه در یک چهارم آخر ماه قمری، حجامت كنید. (توجه داشته باشید كه برای حجامت و زمان آن حتما به پزشک مراجعه فرمایید).
  12. 14 عدد بادام را با یک لیوان آب و یك قاشق غذاخوری عسل مخلوط كنید و جرعه جرعه میل بفرمایید.

توجه داشته باشید كه اگر فرد افسرده به بیماری یبوست مبتلا است، حتما ابتدا باید این بیماری خود را درمان كند.

درمان افسردگی ناشی از بلغم

آیات و روایات درمان افسردگی

مطالب گفته شده، از روایات و كتب طبیبان سنتی ایران جمع‌آوری شده است. در ادامه می‌خواهیم برخی آیات و روایات مربوط به درمان افسردگی و راه‌های پیشگیری از این بیماری را بیان كنیم:

راهكار اول دینی درمان افسردگی:

وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنكًا (سوره مباركه طه آیه 124)

ترجمه: هر كس از یاد من دل بگرداند، در حقیقت زندگی تنگ [و سختی] خواهد داشت.

در این آیه شریفه، یک راهكار عمده برای درمان و پیشگیری از بیماری افسردگی گفته شده است و آن «یاد خدا» است. یاد خدا درمان خیلی از بیماری‌های روحی و روانی ما است و تكیه كردن به موجود بی‌انتها، قطعا در همه‌ مشكلات ما را پیروز می‌گرداند. آیه‌ 28 سوره مباركه رعد به صراحت این موضوع را بیان می‌كند: «أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ».

سوره مبارکه طه

راهكار دوم دینی: امام صادق (ع) می‌فرمایند:

إنّ الله بعدله وحكمته وعلمه، جعل الروح والفرح فی الیقین والرضا عن الله. وجعل الهمّ والحزن فی الشكّ والسخط. فارضوا عن الله، وسلّموا لأمر

ترجمه: «خداوند به خاطر عدل، حكمت و علمش راحتی و شادی را در یقین و رضا از خدا قرار داده است و هم و غم را در شک و نارضایتی قرار داده است. پس از كار خدا راضی باشید و تسلیم او گردید.»

راهكار سوم دینی درمان افسردگی: امام باقر (ع) می‌فرمایند:

هرگاه كسی از خانه خارج می‌شود این را بگوید: «أعوذ بما عاذت به ملائكة الله من شر هذا الیوم الجدید الذی إذا غابت شمسه لم تعد من شر نفسی ومن شر غیری ومن شر الشیاطین ومن شر من نصب لأولیاء الله ومن شر الجن والإنس ومن شر السباع والهوام ومن شر ركوب المحارم كلها، أجیر نفسی بالله من كل شر كسی كه این دعا را بخواند خداوند گناهانش را می‌آمرزد و توبه‌اش را قبول می‌كند و او را از هم و غم كفایت می‌كند و جلوی بیماری او را می‌گیرد و او را از شر در امان قرار می‌دهد.

راهكار چهارم دینی بهبود افسردگی:  امام صادق (ع) می‌فرمایند:

زمانی كه نماز مغرب را خواندی دستت را بر پیشانی مرور بده و بگو: «بسم الله الذی لا إله إلا هو عالم الغیب والشهادة الرحمن الرحیم، اللهم أذهب عنی الهم والغم والحزن» و سه مرتبه تكرار كن

این دعا برای رهایی از غم و اندوه و بیماری‌هایی مانند افسردگی وارد شده است.

راهكار پنجم دینی درمان افسردگی: امام صادق (ع) می‌فرمایند:

صلاة اللیل تحسن الوجه وتذهب الهم وتجلو البصر

ترجمه: «نماز شب صورت را زیبا می‌كند و هم و غم را برطرف می‌كند و بینایی را جلا می‌دهد.»

درمان افسردگی با گیاهان دارویی

استفاده از گیاهان دارویی برای درمان انواع بیماری‌ها، قدمتی به طول حیات بشر دارد. از انسان‌های نخستین گرفته تا همین امروز، این گیاهان همواره جایگاه ثابتی در زندگی انسان داشته‌اند. افسردگی هم از این قاعده مستثنی نبوده و گیاهان دارویی فراوانی برای درمان آن، تایید شده‌اند.

در ادامه به معرفی برخی از داروهای گیاهی خواهیم پرداخت که می‌توانند در درمان افسردگی به ویژه افسردگی بعد از زایمان موثر باشند:

سیب

سیب در کنار خاصیت‌های فراوانی که دارد، برای رفع افسردگی هم معجزه می‌کند. کافی است روزی چند تکه خرد شده از سیب (قرمز، زرد یا سبز) را با عسل مخلوط کرده و میل فرمایید. بعد از مدت کوتاهی، تاثیر معجزه‌آسای این ترکیب را روی روحیات کلی خود، مشاهده خواهید کرد.

هل

هل ماده‌ای خوش‌بو است که رایحه آن، به شکل عجیبی سلول‌های مغز را آرام می‌کند. اگر از افسردگی رنج می‌برید و از داروهای شیمیایی ناامید شده‌اید، روزانه چند لیوان چای و هل را امتحان کنید.

زردچوبه

همه ما به زردچوبه به عنوان یک ادویه محبوب عادت کرده‌ایم. کمتر غذایی را پیدا می‌کنید که در پختن آن از زردچوبه استفاده نشود. اکنون بهتر است نگاه ویژه‌تری به این ماده داشته باشید و آن را به عنوان یک داروی ضدافسردگی بشناسید.

کورکوتین ماده‌ای است که به وفور در زردچوبه یافت می‎‌شود. این ماده با تاثیر بر سلول‌های سروتونین، می‌تواند فرد را آرام کرده و به کاهش افسردگی کمک کند.

بادام زمینی

بادام زمینی سرشار از خاصیت است. محققان طب سنتی اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیب پودر بادام زمینی با شیر، می‌تواند در بهبود افسردگی موثر باشد.

برگ اسطوخودوس 

برای درمان افسردگی، می‌توانید از ترکیب یک لیوان آب جوش و یک قاشق برگ اسطوخودوس استفاده کنید. مطمئن باشید که این ترکیب، نتیجه حیرت‌انگیزی را برای شما به همراه خواهد داشت.

کلام آخر

علاوه بر آنچه كه گفته شد، در روایات، دعایی منسوب به امام صادق (ع) وارده شده است كه برای رهایی از همه‌ بیماری‌ها موثر است.  این دعا به این شرح است كه شخص بیمار باید در شب چنین بگوید: «یا منزل الشفاء باللیل و النهار؛ و مذهب الداء باللیل و النهار؛ انزل علی شفائك شفاء لكل ما بی من الداء.»

در پایان توصیه می‌کنیم در کنار تمام مواردی که بیان شد، برای استفاده از روش‌های درمانی طب سنتی از مشورت با پزشک متخصص غافل نشوید و هیچ‌گاه خودسرانه اقدام به درمان نکنید. شاد و سلامت باشید.

منابع

  • قرآن
  • اصول کافی
  • بحار الانوار
  • جزوات کلاس استاد تبریزیان و استاد خیراندیش
1.5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x