کشورهای اسکاندیناوی کدامند؟ معرفی 5 کشور اسکاندیناوی

اسکاندیناوی یک شبه جزیره در شمال اروپاست که شامل چند کشور پیشرفته می‌شود. کشورهای اسکاندیناوی با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند و البته خود را از سایر اروپا نیز جدا می‌دانند.

از ویژگی‌های مشترک کشورهای این منطقه می‌توان به سطح بالای سواد، طول عمر بالا، سطح بالای شادی و البته تراکم جمعیت بالا اشاره کرد.

اما اینکه کشورهای اسکاندیناوی کدامند و این محدوده جغرافیایی چه ویژگی‌های ممتاز دیگری دارد؛ سوالاتی هستند که در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به آن‌ها پاسخ خواهیم داد. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

اسکاندیناوی کجاست؟

کشورهای دانمارک، نروژ، سوئد، فنلاند و ایسلند 5 عضو رسمی منطقه اسکاندیناوی به شمار می‌روند. از لحاظ جغرافیایی نیز این منطقه بزرگترین شبه جزیره اروپا محسوب می‌شود که از بالای دایره قطب شمال تا سواحل دریای بالتیک امتداد پیدا کرده است.

اسکاندیناوی کجاست

اصطلاح اسکاندیناوی برای اولین بار در اوایل قرن هجدهم میلادی و به دلیل حمایت دانشگاه‌های سوئد، دانمارک و نروژ از تاریخ، اساطیر، هنرها و فرهنگ مشترک این سه کشور مورد استفاده قرار گرفت.

نکته: به نظر می‌رسد اسکاندیناوی از اسم اسکانیا (Scania) که جنوبی‌ترین استان کشور سوئد محسوب می‌شود، گرفته شده است.

از نظر جغرافایی، اسکاندیناوی شامل سوئد، دانمارک، نروژ، گرینلند (یکی از قلمروهای دانمارک) و جزایر فارو (یک جمهوری خود مختار دانمارک) می‌شود. کشورهای فنلاند و ایسلند اگرچه به لحاظ فرهنگی در اسکاندیناوی قرار دارند، اما از نظر جغرافایی از این ناحیه فاصله دارند.

نکته: شبه جزیره اسکاندیناوی از تغییر یخبندان یک رشته کوه (از 2 میلیون و 600 هزار قبل شروع شده و 11 هزار سال قبل به پایان رسید) ایجاد شده است!

بنابراین می‌توان گفت که اسکاندیناوی از دو نظر، قابل بررسی است:

  • از نظر جغرافیایی اسکاندیناوی شامل 3 کشور دانمارک، سوئد و نروژ است.
  • ار لحاظ فرهنگی اسکاندیناوی شامل 6 کشور دانمارک، سوئد، نروژ، فنلاند، ایسلند و جزایر فارو است.

کشورهای اسکاندیناوی از نظر جغرفیایی و فرهنگی

بر اساس آخرین آمارها، مساحت اسکاندیناوی 750 هزار کیلومتر مربع تخمین زده شده است. اگر می‌خواهید بدانید کشورهای اسکاندیناوی کدامند و اطلاعات مختصری درباره آن‌ها به دست بیاورید؛ تا انتهای این مقاله در کنار ما باشید.

کشورهای اسکاندیناوی کدامند؟

اکنون با ما همراه باشید تا شما را با 5 کشور اصلی اسکاندیناوی از نظر فرهنگی بیشتر آشنا کنیم:

نروژ

نروژ که یکی از زیباترین کشورهای جهان است، بین دریای شمال و اقیانوس اطلس شمالی واقع شده است. این کشور 323 هزار کیلومتر مساحت و البته بیش از 25 هزار کیلومتر خط ساحلی دارد.

نروژ

توپوگرافی این کشور بسیار متنوع است: ارتفاعات بلند و رشته‌کوه‌های ناهموار در کنار یخبندان‌های بزرگ که به وسیله دشت‌های حاصلخیز از هم جدا شده‌اند. به دلیل جریان آتلانتیک شمالی، در خط ساحلی این کشور شاهد آب و هوایی مطبوع و دلپذیر هستیم؛ در حالی که به طور کلی، نروژ کشوری سرد و مرطوب به شمار می‌رود.

نام کشور نروژ
پرچم پرچم کشور نروژ
پایتخت اسلو
وسعت بیش از 385 هزار کیلومتر مربع
جمعیت بیش از 5 میلیون و 400 هزار نفر
مذهب مسیحیت (بیش از 75 درصد)
زبان  نروژی

جمعیت این کشور بالغ بر 5 میلیون و 500 هزار نفر تخمین زده شده است. پایتخت نروز شهر اسلو است و اقتصاد صنعتی نروژ به دلیل صادرات موفق نفت و گاز و همچنین رونق بازارهای کشتی‌سازی و ماهیگیری، به شدت در حال رشد است.

سوئد

یکی دیگر از کشورهای اسکاندیناوی، سوئد است که از غرب با نروژ و از شرق با فنلاند هم‌مرز است. این کشور زیبا بیش از 450 هزار کیلومتر مربع مساحت و در حدود 3 هزار کیلومتر خط ساحلی دارد.

سوئد

سوئد بین دریای بالتیک و خلیج بوتینا قرار گرفته است. توپوگرافی این کشور شامل مناطق مرتفع با کوه‌های بلند در مناطق غربی و نزدیک نروژ است. مرتفع‌ترین نقطه سوئد، کوه کیناکا است که در شمال غربی این کشور واقع شده است.

نام کشور سوئد
پرچم پرچم کشور سوئد
پایتخت استکهلم
وسعت بیش از 450 هزار کیلومتر مربع
جمعیت بیش از 10 میلیون و 400 هزار نفر
مذهب مسیحیت (بیش از 66 درصد)
زبان  سوئدی

به طور کلی می‌توان گفت سوئد دارای آب و هوایی معتدل و دلپذیر است. استکهلم به عنوان پایتخت و بزرگترین شهر این کشور در امتداد ساحل شرقی آن قرار گرفته است. اقتصاد پایدار سوئد مدیون بخش‌های قوی تولیدی، الوار و انرژی است.

دانمارک

در ادامه بررسی کشورهای اسکاندیناوی به دانمارک خواهیم رسید. شادترین کشور دنیا در شمال با آلمان هم مرز است و بیش از 7 هزار کیلومتر مربع نیز خط ساحلی دارد.

دانمارک

خود کشور دانمارک بیش از 43 هزار کیلومتر مربع مساحت را در برمی‌گیرد که شامل کشور دانمارک و دو جزیره Sjaelland  و Fyn می‌شود.

مانند سوئد، توپوگرافی دانمارک نیز از دشت‌های وسیع و پهن تشکیل شده است. بالاترین نقطه این کشور Mollehoj/Ejer Bavnehoj نام دارد که 171 متر ارتفاع دارد.

نام کشور دانمارک
پرچم پرچم کشور دانمارک
پایتخت کپنهاگن
وسعت بیش از 42 هزار کیلومتر مربع
جمعیت بیش از 5 میلیون و 800 هزار نفر
مذهب مسیحیت (بیش از 75 درصد)
زبان دانمارکی (دانیش)

آب و هوای دانمارک به طور کلی معتدل است که البته در زمستان با وزش باد نیز همراه است. پایتخت این کشور، شهر کپنهاگن و جمعیت آن بالغ بر 5 میلیون نفر است. اقتصاد دانمارک متکی بر انرژی‌های تجدید پذیر، صنایع دارویی و حمل و نقل دریایی شکل گرفته است.

فنلاند

این کشور در بین روسیه و سوئد قرار گرفته است و از شمال با نروژ هم مرز است. مساحت فنلاند بالغ بر 338 هزار کیلومتر مربع تخمین زده شده است و بیش از 1200 کیلومتر نیز خط ساحلی در امتداد دریای بالتیک، خلیج بتنیا و خلیج فنلاند دارد.

فنلاند

توپوگرافی این کشور شامل دشت‌های کم و دریاچه‌های بسیار می‌شود. بالاترین نقطه در کشور فنلاند، Haltiatunturi نام دارد که بیش از 1200 متر ارتفاع دارد.

آب و هوای فنلاند علی رغم عرض جغرافیایی زیاد، بسیار معتدل است. وجود جریان آتلانتیک شمالی و البته دریاچه‌های متعدد در این اعتدال آب و هوایی تاثیر بسیار زیادی گذاشته‌اند.

نام کشور فنلاند
پرچم پرچم کشور فنلاند
پایتخت هلسینکی
وسعت بیش از 338 هزار کیلومتر مربع
جمعیت بیش از 5 میلیون و 500 هزار نفر
مذهب مسیحیت (بیش از 69 درصد)
زبان فنلاندی و سوئدی

جمعیت این کشور بیش از 5 میلیون و 500 هزار نفر و پایتخت آن، شهر هلسینکی است. فنلاند در زمینه صنایع مخابراتی و الکتریکی تخصص دارد.

ایسلند

ایسلند یک کشور کاملا جزیره‌ای است که درست در جنوب حلقه قطب شمال در اقیانوس شمالی، اقانوس اطلس، جنوب غربی گرینلند و غرب ایرلند واقع شده است.

ایسلند

این کشور دارای مساحتی در حدود 103 هزار کیلومتر مربع و یک خط ساخلی به طول 5 هزار کیلومتر مربع است. توپوگرافی ایسلند یکی از آتشفشانی‌ترین مناطق جهان را نشان می‌دهد. این کشور سرشار از بسترهای گوگرد، سنگفرش‌ها، دره‌ها و آبشارها است.

آب و هوای ایسلند کاملا معتدل با زمستان‌های بادی و تابستان‌های مرطوب محسوب می‌شود. جمعیت این کشور در حدود 370 هزار نفر و پایتخت آن شهر ریکیاویک است.

نام کشور ایسلند
پرچم پرچم کشور ایسلند
پایتخت  ریکیاویک
وسعت بیش از 102 هزار کیلومتر مربع
جمعیت کمتر از 370 هزار نفر
مذهب مسیحیت (بیش از 75 درصد)
زبان ایسلندی

ایسلند با اختلاف بسیار زیاد، کم‌جمعیت‌ترین کشور اسکاندیناوی محسوب می‌شود. اقتصاد این کشور متکی به ماهیگری، گردشگری و نیروگاه‌های آبی است.

حقایقی جالب درباره اسکاندیناوی

در حقیقت اسکاندیناوی شامل سه کشور است: دانمارک، نروژ و سوئد. زمانی که ایسلند و فنلاند نیز به این کشورها اضافه می‌شوند یک ناحیه بزرگتر به اسم منطقه نوردیک را تشکیل می‌دهند. البته امروزه اسکاندیناوی و نوردیک در بسیاری از منابع به عنوان یک منطقه واحد شناخته می‌شوند.

تفاوات گویش‌ها و لهجه‌ها در این منطقه به حدی زیاد است که جلسات بین دانمارک، نروژ و ایسلند غالبا با زبان انگلیسی تشکیل می‌شود تا از سو تفاهم‌های احتمالی جلوگیری شود.

بیشترین جمعیت گوزن‌های شمالی قطب شمال در نروژ قرار دارند. نروژی‌ها ابتدا آن‌ها را شکار می‌کردند؛ اما به مرور یاد گرفتند این گوزن‌ها را اهلی کنند و امروز از شیر، گوشت آن‌ها استفاده می‌کنند. حتی در مواقعی از آن‌ها برای حمل باز و کشیدن اشیاء نیز بهره برداری می‌کنند

در کشور سوئد شما بیش از هرچیزی با علامت هشدار دهنده “گذرگاه گوزن” برخورد خواهید کرد. این کشور هر ساله مناطق بیشتری را برای راحتی زندگی این حیوانات اختصاص می‌دهد.

دو سوم مناطق نروژ کوهستانی و صعب العبور است. در این کشور بیش از 300 قله وجود دارند که بیش از 2 کیلومتر ارتفاع دارند.
در حالی که فنلاند را کشور هزار دریاچه نمی‌نامند؛ این کشور بیش از 188 هزار دریاچه دارد.

سوئد را با نوآوری‌ها و اختراعاتش می‌شناسند. وسایلی مانند ضربان‌ساز قلب، یخچال، زیپ، پروانه دریایی و حتی ماوس کامپیوتر از جمله اختراعات مردم این کشور بوده‌اند.

تقویم فوتبالی کشورهای اسکاندیناوی با سایر مناطق اروپا متفاوت است و آن‌ها بازی‌های خود را در فصل تابستان برگزار می‌کنند. در حالی که سایر کشورهای اروپایی در زمستان به برگزاری لیگ‌های خود می‌پردازند.

کلام آخر

اسکاندیناوی بزرگ‌ترین شبه جزیره اروپا است که شامل کشورهای دانمارک، سوئد، نروژ، ایسلند، فنلاند و جزایر فارو می‌شود. این محدوده جغرافیایی از بسیاری جهت‌ها از جمله مهاجرت، برای ما ایرانی‌ها جذاب است.

در این مقاله سعی کردیم شما را با کشورهای اسکاندیناوی آشنا کنیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

اسکاندیناوی در کجا قرار دارد؟

اسکاندیناوی یک شبه جزیره بزرگ در شمال اروپا است که از بالای دایره قطب شمال تا سواحل دریای بالتیک امتداد پیدا کرده است.

آیا سوئیس و اتریش در اسکاندیناوی قرار دارند؟

خیر . هیچ کدام از این دو کشور نه از نظر جغرافیایی و نه به لحاظ فرهنگی، در محدوده کشورهای اسکاندیناوی قرار نمی‌گیرند.

4.2 | (12)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x