درمان لرزش دست | دلایل لرزیدن دست ها

لرزش دست‌ها می‌تواند بدون دلیل خاصی رخ دهد و یا بیانگر نوعی بیماری باشد. دست‌های لرزان چیزی نیست که زندگی ما را تهدید کند؛ اما به هرحال می‌تواند در فعالیت‌های روزانه ما تاثیر منفی بگذارد.

البته بسیاری از افراد دارای مقدار اندکی از این لرز هستند؛ خصوصا زمانی که آن‌ها دست‌ها را مستقیما در مقابل بدن قرار می‌دهند.

شدت لرزش دست در افراد مختلف، متفاوت است و شرایط مختلفی می‌توانند این لرزیدن را بیشتر یا کمتر کنند. در ادامه به بررسی دلایل این عارضه خواهیم پرداخت و البته با درمان لرزش دست نیز در خدمت شما خواهیم بود؛ با ما همراه باشید.

لرزش چیست ؟

لرزش چیست

لرز یک اختلال حرکتی شایع است. به عبارتی دیگر انقباض غیر عادی و ریتمیک باعث لرزش می‌شود. این اختلال بیشتر در دست‌ها مشاهده می‌شود؛ اما گاهی در بازوها، سر، تارهای صوتی، تنه و پاها نیز مشاهده می‌شود. لرزها می‌توانند متناوب باشند؛ گاه به گاه به سراغ ما بیایند و یا اینکه همیشگی باشند. گاهی اوقات لرزش به صورت خود به خود ایجاد می‌شود؛ اما در مواردی نیز نشانه یک بیماری تهدید کننده سلامت می‌باشد.

دست‌های لرزان می‎توانند باعث بروز مشکل در نوشتن و نقاشی شوند. گاهی اوقات نیز فرد در نگه داشتن وسایلی مانند قاشق و چنگال به مشکل برمی‌خورد. در حال حاضر بیش از 200 نوع لرزش شناخته شده‌اند؛ اما بیشتر آن‌ها در دو دسته قرار می‌گیرند:

لرزش در حال استراحت : این حالت در زمان شل شدن عضلات رخ می‌دهد؛ مانند زمانی که دست‌ها را روی زانوهای خود می‌ذارید

لرزش‌های عملی : بیشتر لرزها از این نوع می‌باشند. آن‌ها زمانی رخ می‌دهند که عضلات به دلیل حرکت داوطلبانه منقبض می‌شوند.

دلایل لرزش دست

دلایل لرزش دست

به طور معمول، مواردی که بر مغز تاثیر می‌گذارند باعث بروز لرزش می‌شوند. در بعضی از موارد علت لرزش ناشناخته است؛ اما لرزها اغلب ناشی از : مشکلات عصبی، اختلالات حرکتی یا سایر مشکلات بهداشتی هستند:

شرایط عصبی

برخی از بیماری‌های عصبی که می‌توانند باعث ایجاد لرز در دست شوند عبارتند از:

  • ام اس : بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند؛ لرزش دست را تجربه می‌کنند. این حالت زمانی رخ می‌دهد که بیماری به قسمتی از مغز که حرکت را کنترل می‌کند؛ آسیب می‌رساند
  • سکته مغزی : سكته مغزی ايسكميك هنگامی اتفاق می‌افتد كه لخته خون شريان را مسدود كرده و مانع از رسيدن خون به مغز شود. این اتفاق می‌تواند منجر به صدمات پایدار به مسیرهای عصبی شود که در نهایت منجر به لرزش خواهد شد.
  • آسیب دیدگی مغزی : صدمات جسمی به مغز نیز می‌توانند به اعصابی که در هماهنگی حرکتی نقش دارند؛ آسیب برسانند.
  • بیماری پارکینسون : بیش از 25 درصد از مبتلایان به این بیماری، هم لرزش عملی و هم لرزش در حال استراحت را تجربه می‌کنند. لرزش از یک طرف شروع شده و به مرور گسترش می‌یابد. این نوع لرز معمولا در زمان استراحت بیشتر می‌شود

اختلالات حرکتی

موارد زیر نمونه‌هایی از اختلالات حرکتی هستند که می‌توانند باعث لرزش دست شوند:

لرزش اساسی : این یکی از شایع‌ترین اختلالات حرکتی است که دلیل آن ناشناخته است. لرزش معمولا در هر دو طرف بدن تاثیر می‌گذارد و در دست‌ها شدیدتر می‌باشد. بیش از نیمی از موارد ابتلا به لرزش اساسی از طریق ژنتیک به این اختلال دچار شده‌اند.

لرزش دیستونیک : در فرد مبتلا به دیستونی، مغز پیام‌های اشتباهی می‌فرستد. در نتیجه این پیام‌ها عضلات بیش فعال، حالت‌های غیر طبیعی و حرکات نامطلوب پایدار ایجاد می‌شوند. این اختلال در افراد میانسال شایع‌تر است و می‌تواند منجر به لرز در هر عضله‌ای شود.

موارد بهداشتی زیر نیز می‌توانند باعث لرزش دست‌ها شوند:

افسردگی و لرزش دست

  • شرایط روانپزشکی مانند افسردگی
  • اختلالات دژنراتیو ارثی، مانند آتاکسی ارثی یا سندرم X شکننده
  • سوء مصرف الکل یا ترک آن
  • مسمومیت با جیوه
  • پرکاری تیروئید
  • نارسایی کبد یا کلیه
  • اضطراب

برخی از داروها نیز می‌توانند باعث لرزش دست شوند ، از جمله:

آمفتامین‌ها

  • برخی از داروهای آسم
  • آمفتامین‌ها
  • کافئین
  • کورتیکواستروئیدها
  • داروهایی که برای درمان برخی از اختلالات روانی و عصبی استفاده می‌شوند

درمان لرزش دست

اگر یک بیماری زمینه‌ای، مانند پرکاری تیروئید  مسئول لرز باشد؛ معمولاً وقتی فرد تحت درمان قرار بگیرد بهتر می‌شود. همچنین اگر لرزش یک عارضه جانبی باشد؛ وقتی شخصی داروهای خود را عوض می‌کند اغلب از بین می‌رود. موارد زیر نیز می‌توانند در درمان لرزش دست به شما کمک کنند:

تغییر سبک زندگی

محدود کردن یا جلوگیری از موادی که می‌توانند باعث ایجاد لرزش شوند از جمله کافئین و آمفتامین، می‌توانند لرزیدن فرد را کاهش داده یا از بین ببرند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می‌تواند ضمن تقویت هماهنگی و تعادل، کنترل، عملکرد و قدرت عضلات را بهبود بخشد. یک متخصص کاردرمانی می‌تواند به افرادی که با لرزش زندگی می‌کنند کمک کند تا به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهند.

تکنیک‌های روانشناختی

اگر مواردی مانند افسردگی، هراس و یا اضطراب عامل لرزش دست باشند؛ تکنیک‌های ریلکسیشن مانند تمرینات تنفسی می‌توانند در بهبودی وی موثر باشند.

گزینه های درمان

Propranolol

اغلب انواع لرزش قابل درمان نیستند و یک لرزش خفیف معمولاً نیازی به درمان ندارد. اما اگر این اختلال به حدی باشد که در زندگی روزمره تاثیر گذار باشد؛ درمان‌ لززش دست تقریبا در دسترس است:

درمان‌ های لرزش اساسی

در مورد لرزش اساسی پزشک ممکن است مسدود کننده‌های بتا  مانند پروپرانولول، متوپرولول یا نادولول را تجویز کند.گاهی نیز ممکن است داروهای ضد تشنج مانند پریمیدون، به بیمار توصیه شئوند.

درمان بیماری پارکینسون

پارکینسون

پزشکان معمولاً داروهای خاص بیماری مانند لوودوپا و کاربیدوپ را برای مدیریت موارد پیشرفته تجویز می‌کنند.

درمان لرزش دست ناشی از ام اس

مسدود کننده‌های بتا، داروهای ضد اضطراب و داروهای ضد تشنج از جمله گزینه‌های درمانی برای مبتلایان به لرزش MS هستند.

لرزهای بدون دلیل مشخص

اگر پزشکان نتوانند علت لرزش را مشخص کنند، ممکن است داروهای آرامبخش را تجویز کنند. برخی ممکن است تزریق سم بوتولینوم یا بوتاکس را تجویز کنند، اگرچه اینها می‌توانند منجر به ضعف در انگشتان دست شوند.

درمان های جایگزین

اگر فردی به دارو پاسخ ندهد یا دچار لرزش شدید شود که زندگی او را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد؛ پزشک ممکن است درمان‌هایی از قبیل تحریک عمیق مغزی (DBS) را توصیه کند. در این درمان یک ژنراتور کوچک در زیر پوست سینه فوقانی قرار می‌دهند. این دستگاه سیگنال‌های الکتریکی را به الکترودهای موجود در تالاموس ارسال می‌کند. تالاموس بخشی از مغز است که حرکات غیر ارادی را هماهنگی و کنترل می‌کند. پزشکان از DBS برای درمان لرزهای مرتبط با بیماری پارکینسون، لرزش اساسی یا دیستونی استفاده می‌کنند.

کلام آخر

لرزش دست ممکن است با افزایش سن ایجاد و به مرور افزایش یابد. در مواقعی نیز مواردی از قبیل کافئین یا مشکلات روانی می‌توانند باعث برز لرزس شوند. اگر این لرزها به حدی زیاد شده‌اند که مانع فعالیت‌های روزانه شما می‌شوند و یا به مرور زمان در حال بدتر شدن هستند؛ وقت آن است که از مشاوزه‌های پزشکی بهره‌مند شوید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x