جاذبه های گردشگری درق | پایتخت سمنوی ایران

دَرَق یکی از شهرهای استان خراسان شمالی است که به خاطر تولید صدها تن سمنو در سال، به پایتخت سمنوی ایران معروف است.

این شهر در بخش مرکزی شهرستان گرمه قرار دارد. درق از نظر جغرافیایی در نقطه تلاقی سه استان خراسان شمالی، سمنان و گلستان قرار دارد. درق در منطقه سرد، خشک و نیمه بیابانی واقع شده و در این شرایط هیچ رودخانه ای نیز از این شهر و حتی کنار آن نمی گذرد و به همین دلیل کشاورزی این سرزمین وابسته به آبیاری با قنات و چاه‌های عمیق و نیمه عمیق می‌باشد. در ادامه نگاهی به جاذبه های گردشگری درق خواهیم انداخت.

سالانه صدها تن سمنو در این شهر تولید می شود و مصرف این خوراکی در مناسبت‌های مختلف مانند عید نوروز افزایش می‌یابد. بیش از ۲۰۰ کارگاه خانگی در شهر درق به تولید سمنو مشغول می‌باشند.

صنایع دستی درق

بافت کلاه کرکی یا کلاه گوشی یکی از مهم‌ترین صنایع دستی درق محسوب می‌شود. بهترین نوع این کلاه از کرک بز استان کرمان تهیه و بافته می‌شود که اغلب سالمندان در ایام بیکاری آن را  تولید می‌کنند. این کلاه دارای ویژگی‌های خاصی است. لبه‌های پایین آن طوری بافته می‌شود که فصول سرد و گرم بر اساس درجه حرارت هوا، پایین و بالا کشیده می‌شود.

قلعه خداوردی درق

قلعه خداوردی

قلعه یاد شده در دل کوه‌های برجستان در ۳۰ کیلومتری شهر درق قرار دارد. براساس برخی قرائن، این قلعه به عنوان دژ نظامی برای جلوگیری از دشمنان ساخته شده بود. در حفظ و نگهداری این اثر تاریخی غفلت‌هایی صورت گرفته و این میراث گران بهای شهرستان گرمه در حال نابودی است. راه مناسبی هم برای دسترسی آسان به این قلعه وجود ندارد و به طور طبیعی گردشگران کمتری نیز در محل این قلعه حاضر می‌شوند.

مسجد جامع درق

مسجد جامع درق

این مسجد متعلق به دوره صفوی است و به عنوان یکی از آثار ارزشمند مذهبی، تاریخی شهرستان گرمه محسوب می‌شود. معماری ساخت مسجد جامع درق براساس الگوی سنتی و مصالح خشت و گل می‌باشد و سقف آن با مجموعه‌ای از قوس‌های ضربی بنا شده است. در وسط بنا چهار ستون درشت چهار گوش وجود دارد که پایه‌های گنبد بزرگ مرکزی بر روی آن‌ها قرار دارد.

نارنج قلعه 

این قلعه تاریخی در جنوب شهر درق در حاشیه کال یزد با دالان‌های طویل در زیر زمین قرار دارد.  این دلان‌ها در حقیقت معبری برای دسترسی به آب و غذا و همچنین راهی امن برای دور زدن دشمنان در مواقع حمله بوده است. قلعه درق بعدها به دلایل نامعلومی خالی از سکنه شد و ساکنان آن به شهر درق کوچ کردند.

تپه تاریخی چارجو درق

تپه تاریخی چارجو

این تپه تاریخی یکی از جاذبه های گردشگری درق به شمار می‌رود. تپه تاریخی چارجو درق نشان دهنده وجود آبادی قدیمی با همین نام در تاریخ کهن شهر درق است. این آبادی بنا به دلایلی ویران شده و خانه‌های آن به تلی از خاک بدل شده است. به خاطر این موضوع اهالی ساکن در جارجو به شهر درق کوچ کرده‌اند. در نزدیکی این روستا قلعه‌ای بزرگ به نام فخر آباد قرار دارد و این قلعه هم به دلیل رسیدگی نکردن، رو به نابودی است.

سمنو پزان در درق

سمنو پزان

جشنواره سمنو پزان هر ساله در آستان نوروز با حضور شمار زیادی از گردشگران و مردم استان خراسان شمالی در شهر درق شهرستان گرمه برگزار می شود. سمنو یکی از غذاهای سنتی ایرانیان در سفره هفت ‌سین است که از گندم جوانه زده به همراه آرد با پخت طولانی تهیه می ‌شود. سمنو بیشتر به عنوان نذری در ایام عید نوروز مصرف می‌شود. مردم شهر درق خراسان شمالی از گذشته‌های دور پخت سمنو را در این ایام مورد توجه قرار می‌دادند. این آیین به عنوان یک میراث معنوی به ثبت ملی رسیده است.

دوشنبه بازار شهر درق

بازار درق از جمله جاذبه‌ های گردشگری درق است. در این بازار معمولا تولیدات و محصولات همین منطقه عرضه و به فروش می‌رسد. این بازارها نقش مهمی در رونق اقتصادی و کسب درآمد اهالی شهر درق دارد. در این بازارها خیلی از افراد هم در نقش تولید کننده و هم در نقش فروشنده ظاهر می‌شوند و محصولات تولیدی خود را به صورت مستقیم در اختیار مشتریان و خریداران قرار می‌دهند. بازار شهر درق نقش مهمی در تعیین قیمت مناسب کالا داشته و رقابت فروشندگان، بر این نرخ گذاری اثرگذار است.

حوض انبار بینی – دنباله

حوض انبار بینی – دنباله

این اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است در ۱۳ کیلومتری غرب شهر درق، شهرستان گرمه قرار دارد. این حوض انبار با لاشه سنگ و ملات گل آهک ساخته شده و از دو بخش ویژه شامل دهلیز ورودی و مخزن آب تشکیل شده است. حوض انبار بینی -دنباله که متعلق به دوره قاجار می‌باشد با قوس نیم دایره و گنبد کلاخودی ساده پوشش ساخته شده است. این حوض در ادوار مختلف آب مورد نیاز مسافران و چوپانان محلی را تامین می‌کرده است. حوض یاد شده در مسیر راه مسافران و چوبانان وجود داشته که امروزه با ورود ابزارهای پیشرفته و نابود شدن نظام ارتباطی کاروانی، کاربری خود را از دست داده اند.

غذاهای محلی

یکی از جاذبه های گردشگری  درق ، غذاهای محلی آن است. این غذاها و خوراکی‌ها معمولا در طول سال و مناسبت‌های مختلف تهیه می‌شوند.

کلوچه (کُلچِه) یکی از این خوراکی‌های محلی است که در اواسط اسفندماه برای مصرف در عید نوروز تهیه می‌شود. بانوان شهر درق در آستانه سال نو به تهیه این کلوچه در دو طعم معمولی  و شیرین اقدام می‌کنند. فِطیر از مخلوط آرد و خمیر مایه و روغن و بعضاً آغوز گوسفند و گاو خمیر تهیه شده و پس از پخته شدن، در مراسم مذهبی به ویژه تاسوعا و عاشورا و نیز نذر درگذشتگان استفاده می ‌شود.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x