تست الیزا چیست؟ تفسیر نتایج تست الیزا

تست الیزا یا همان سنجش ایمونوسوربنت مرتبط با آنزیم (Enzyme-linked immunosorbent assay ) یک آزمایش طلایی برای سنجش میزان ایمنی بدن، محسوب می‌شود. این تست بسیار حساس است و برای شناسایی آنتی بادی‌ها، آنتی ژن‌ها، پروتئین‌ها و … به کار می‌رود.

تست الیزا یک آزمایش همه کاره است که متخصصان پزشکی می‌توانند به راحتی آن را جایگزین آزمایش‌های پیچیده‌تر کنند. تشخیص HIV، تشخیص بارداری و … برخی از کاربردهای این آزمایش سریع و قابل اعتمد، به شمار می‌روند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم شما را با صفر تا 100 تست الیزا، چگونگی انجام و انواع آن، نحوه آمادگی برای این تست و … آشنا کنیم. اگر به اطلاعات بیشتری در ارتباط با آزمایش ELISA نیاز دارید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

تست الیزا چیست؟

برای درک بهتر مفهوم و ماهیت تست الیزا، قبل از هر چیز، باید با دو مفهوم مهم و کلیدی آشنا شویم: آنتی ژن و آنتی بادی.

آنتی ژن به هر ماده‌ای گفته می‌شود که توسط سیستم ایمنی بدن، به عنوان یک مهاجم خارجی شناخته شود. آنتی ژن می‌تواند باکتری، ویروس، یک ماده غذایی، سم و … باشد.

بلافاصله بعد از شناسایی آنتی ژن، دستگاه ایمنی شروع به تولید یک پروتئین خاص برای مبارزه با این ماده خارجی می‌کند. این پروتئین، آنتی بادی نام دارد. آنتی بادی با حمله به آنتی ژن، سعی می‌کند آن را خنثی کرده یا از بین ببرد.

اکنون به موضوع اصلی، یعنی تست الیزا برگردیم. این تست، از واکنش احتمالی میان آنتی بادی و آنتی ژن، برای تشخیص انواع عفونت‌ها، ویروس‌ها و … استفاده می‌کند.

تست الیزا آزمایشی است که آنتی‌بادی‌ها را در خون تشخیص داده و اندازه‌گیری می‌کند. از این آزمایش می‌توان برای تعیین اینکه آیا آنتی‌بادی‌های مربوط به شرایط عفونی خاص دارید یا نه استفاده کرد.

تست الیزا

 

آزمایش الیزا ممکن است برای تشخیص موارد زیر استفاده شود:

  • ویروس HIV ، که باعث ایدز می‌شود
  • بیماری لایم
  • کم خونی خطرناک
  • تب منقوط کوه‌هاى راکى
  • روتویروس
  • سرطان سلول سنگفرشی
  • سیفیلیس
  • توکسوپلاسموز
  • ویروس واریسلا زوستر که باعث ایجاد آبله مرغان و زونا می‌شود.
  • ویروس زیکا

قبل از انجام تست‌های بیشتر، الیزا اغلب به عنوان یک ابزار غربالگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر علامت یا علائم بیماری‌های فوق را دارید، پزشک ممکن است این آزمایش را پیشنهاد کند. پزشک اگر بخواهد هر یک از این شرایط را رد کند، ممکن است این آزمایش را تجویز کند.

تست الیزا چگونه انجام می‌شود؟

تست الیزا ساده و سر راست است. احتمالاً باید فرم رضایت را امضا کنید و پزشک باید دلیل انجام آزمایش را توضیح دهد.

آزمایش الیزا شامل گرفتن نمونه خون است. ابتدا، یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی، بازوی شما را با یک ماده ضد عفونی کننده تمیز می‌کند. سپس یک تورنیکت یا باند در اطراف بازوی شما ایجاد می‌شود تا فشار وارد شود و باعث شود رگ‌های شما با خون متورم شوند. در مرحله بعد، سوزنی در یکی از رگ‌های شما قرار می‌گیرد تا بتوانید یک نمونه کوچک از خون را بکشد. هنگامی که خون کافی جمع شد سوزن برداشته می‌شود و یک باند کوچک روی بازوی شما در جایی که سوزن قرار داشت قرار می‌گیرد. از شما خواسته می‌شود در محلی که سوزن برای چند دقیقه در جریان قرار گرفته فشار وارد کند تا جریان خون کاهش یابد.

انجام تست الیزا

 

این روش باید نسبتاً بدون درد باشد. اما ممکن است بازوی شما کمی بعد از انجام آن بلرزد.

نمونه خون برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال می‌شود. در آزمایشگاه، یک تکنسین نمونه را به یک ظرف پتری حاوی آنتی ژن اختصاصی مربوط به شرایط آزمایش شده اضافه می‌کند. اگر خون شما حاوی آنتی‌بادی به آنتی ژن باشد، این دو به یکدیگر متصل می‌شوند. تکنسین با اضافه کردن آنزیمی به ظرف پتری و مشاهده واکنش خون و آنتی ژن شما، این موضوع را بررسی می‌کند.

ممکن است در صورت تغییر رنگ ظرف، شرایط را داشته باشید. میزان تغییر در ایجاد آنزیم باعث می‌شود تا تکنسین حضور و میزان آنتی بادی را تعیین کند.

چگونه می‌توانم برای تست الیزا آماده شوم؟

آمادگی خاصی برای این آزمون وجود ندارد. کشیدن خون فقط چند لحظه به طول می‌انجامد و کمی ناراحت کننده است. اگر از سوزن هراس دارید یا به چشم خون یا سوزن دچار سرسختی یا ضعف می‌شوید، به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بگویید.

آیا در انجام تست الیزا خطری وجود دارد؟

خطرات بسیار کمی با این آزمون وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • عفونت
  • احساس ضعف
  • کبودی
  • خونریزی بیش از حد معمول

اگر قبلا هنگام خون دادن دچار مشکلاتی مانند به راحتی کبود شدن، اختلال خونریزی مانند هموفیلی شده‌اید، به پزشک خود بگویید.

نتایج تست الیزا چه معنی‌ای می‌دهند؟

مقادیر نرمال این تست بستگی به نوع ماده شناسایی شده دارد. برخی آزمایشگاه‌ها از اندازه‌گیری‌های مختلف استفاده‌ می‌کنند. یا نمونه‌های مختلفی را آزمایش می کنند. بازه مقادیر متوسط بین آزمایشگاه‌های مختلف ممکن است به طور نامحسوس متفاوت باشد. در مورد معنی نتایج آزمایش خاص خود با ارائه دهنده خدمات درمانی صحبت کنید.

معنی تست الیزا

 

نحوه گزارش نتایج آزمایش براساس آزمایشگاهی که تجزیه و تحلیل انجام می‌دهد متفاوت است. این بستگی به شرایط آزمایش شدن شما نیز دارد. پزشک باید در مورد تحلیل نهایی نتایج شما نظرات آنها را نیز منظور کند. گاهی اوقات، نتیجه مثبت به این معنی است که شما این شرط را ندارید.

نتایج تست الیزا سه نوع داده مختلف را ارائه می‌دهد:

  • کمی: با داده‌های کمی، نتایج با مقایسه آنها با یک منحنی استاندارد تعبیر می‌شود. این کار اجازه می‌دهد غلظت آنتی ژن‌ها در نمونه‌های مختلف به طور دقیق مشخص شود. اندازه‌گیری غلظت مطلق آنالیت نیاز به یک منحنی استاندارد دارد که از رقت آن مقدار مشخصی از آنتی ژن تولید می‌شود. کمیت سیگنال در هر نمونه با مقایسه مقدار با منحنی استاندارد برای تعیین غلظت انجام می‌شود. همچنین می‌توان با مقایسه نمونه‌ها با یکدیگر یا نمونه مرجع، اندازه‌گیری نسبی را تعیین کرد. تغییر ممکن است با استفاده از یک نمونه پایه آنتی بادی‌های سرم برای مقایسه نمونه آنتی بادی‌های سرم در پاسخ به یک عفونت تعیین شود.
  • کیفی: داده‌های کیفی وجود یک آنتی‌ژن خاص در یک نمونه را تأیید یا انکار می‌کند. این داده‌ها با یا بدون پاسخ است و در مقایسه یک منبع خالی استفاده می‌شود که حاوی آنتی ژن کنترل نامربوط یا هر آنتی ژن دیگری نیست. تجزیه و تحلیل کیفی تست الیزا وجود یا عدم وجود آنالیت هدف را تعیین می‌کند و در هنگام تحلیل فقط به یک سیگنال مثبت یا منفی استفاده می‌شود. حضور آنالیت را می‌توان با مشاهده هر سیگنال در مقایسه با یک نمونه خالی یا یک کنترل منفی مشخص کرد.
  • نیمه کمی: شدت یک سیگنال می‌تواند مستقیماً بر اساس غلظت آنتی ژن متفاوت باشد. از داده‌های تست الیزا می‌توان برای مقایسه سطح نسبی آنتی ژن‌ها در یک نمونه سنجش استفاده کرد.

مثبت کاذب و منفی کاذب می‌تواند در نتایج رخ دهد. به همین دلیل ممکن است از شما خواسته شود که تست الیزا را در عرض چند هفته دوباره تکرار کنید، یا پزشک شما ممکن است آزمایش‌های حساس‌تری را برای تأیید یا رد نتایج تجویز کند.

چه چیز دیگری را باید بدانم؟

اگرچه این آزمایش نسبتاً ساده است، اما انتظار برای نتایج یا غربالگری برای شرایطی مانند ویروس ایدز می‌تواند اضطراب زیادی را ایجاد کند. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که هیچ کس نمی‌تواند شما را مجبور به انجام این تست کند. این تست داوطلبانه است. اطمینان حاصل کنید که قوانینی را که در کشور خود دارید یا خط مشی مراکز درمانی را برای گزارش نتایج مثبت ایدز درک کرده‌اید.

در مورد آزمایش با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید. به یاد داشته باشید که تشخیص هر بیماری عفونی احتمالی اولین قدم در جهت درمان و محافظت از دیگران در برابر عفونت است.

3.5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x