آشنایی با کشور سوئد به همراه دانستنی های جالب

سوئد کشوری در شمال اروپا و منطقه اسکاندیناوی می‎باشد که در بین ما ایرانی‌ها از محبوبیت زیادی برخوردار است. تعداد زیادی از افرادی که قصد مهاجرت به یک کشور دیگر را دارند؛ سوئد را در صدر لیست کشورهای انتخابی خود قرار می‌دهند. اما دلیل محبوبیت این کشور چیست ؟ چرا در نگاه بسیاری از افراد، این کشور یک مدینه فاضله برای گذراندن زندگی به شمار می‌رود؟ این‌ها سوالاتی است که امروز می‌خواهیم در آشنایی با کشور سوئد به آن‌ها پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید.

معرفی سوئد

کشور سوئد از نظر مساحت یکی از چهار کشور بزرگ در قاره اروپا به شمار می‌رود. جمعیت 10 میلیونی این کشور در 45 هزار کیلومتر مربع مساحت زندگی می‌کنند. این بدین معنی است که سوئد از نظر تراکم جمعیت در وضعیت مطلوبی قرار دارد. پایتخت و بزرگترین شهر سوئد، استکهلم می‌باشد که البته محبوب‌ترین شهر این کشور نیز محسوب می‌شود. زبان رسمی این کشور سوئدی و واحد پول آن، کرون سوئدی می‌باشد. حکومت کشور سوئد پادشاهی مشروطه می‌باشد و البته کشور را نخست وزیر اداره کرده و پادشاه بیشتر یک مقام تشریفاتی می‌باشد.

جمعیت سوئد

همانطور که گفته شد، سوئد بیش از 10 میلیون نفر جمعیت دارد. از این تعداد حدود 8 میلیون نفر سوئدی بوده و سایر جمعیت این کشور را مهاجرین تشکیل می‌دهند. 2 میلیون نفر از جمعیت این کشور زیر 18 سال سن دارند. همچنین 85 درصد از کل افراد ساکن در سوئد در شهرهای زندگی می‌کنند. این کشور از نظر فرهنگی در وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار است و یکی از دلایل محبوبیت سوئد نیز همین واقعیت می‌باشد.

جغرافیا

جغرافیای سوئد

با بیش از 950 هزار نفر جمعیت، استکهلم پایتخت و بزرگترین شهر در کشور سوئد به شمار می‌رود. از دیگر شهرهای بزرگ این کشور می‌توان به گوتنبرگ در غرب آن با بیش از 570 هزار نفر جمعیت و مالمو در بخش جنوبی با بیش از 370 هزار نفر جمعیت اشاره کرد. همچنین شهرهای اپسالا و لوند به عنوان شهرهای مشهور و دانشگاهی سوئد شناخته می‌شوند. بیش از 70 درصد از مساحت سوئد را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند و تنها در 3 درصد از زمین‌های این کشور، ساخت و ساز صورت گرفته است. به طور کلی و از نظر جغرافیایی این کشور را می‌توان به سه بخش : Götaland در جنوب، Svealand در مرکز و Norrland در شمال تقسیم‌بندی کرد.

زبان

زبان سوئدی به عنوان زبان رسمی این کشور شناخته می‌شود. البته اکثریت قریب به اتفاق مردم این کشور، زبان انگلیسی را به صورت عالی و در یک سطح بسیار بالا صحبت می‌کنند. بسیاری از سازمان‌های این کشور، زبان انگلیسی را به عنوان زبان رسمی سازمانی خود انتخاب کرده‌اند. همچنین بسیاری از برنامه‌ها و دروس دانشگاهی در کشور سوئد به زبان انگلیسی، بیان و تدریس می‌شوند. زبان سوئدی به 5 زبان اقلیتی تقسیم می‌شود و البته تعداد زیادی از دیگر زبان‌ها در این کشور مورد اسفاده قرار می‌گیرند. دلیل این امر نیز مشخص است؛ سوئد یک کشور مهاجر پذیر است. از جمله این زبان‌ها می‌توان به: فنلاندی، صربی-کروات، عربی، کردی، اسپانیایی، آلمانی و فارسی اشاره کرد.

حکومت

سوئد به صورت دموکراسی پارلمانی اداره می‌شود. احزاب سیاسی مهم در این کشور به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک جناح چپ مرکزی که متشکل از سوسیال دموکرات‌ها، حزب چپ و حزب سبز می‌باشد. همچنین یک جناح راست که از احزاب میانه‌رو، مرکز، دموکرات مسیحی و لیبرال تشکیل شده است. پارلمان این کشور Riksdag نام دارد و اعضای آن هر 4 سال یکبار انتخاب می‌شوند. پادشاه این کشور نیز از سال 1973 پادشاه کارل شانزدهم گوستاف می‌باشد. پادشاه در سوئد قدرت سیاسی ندارد و صرفا یک مقام تشریفاتی محسوب می‌شود.

سبک زندگی

سبک زندگی سوئدی ها

سوئدی‌ها کاری و درس‌خوان هستند؛ اما به آرامش و استراحت خود نیز اهمیت زیادی می‌دهند. به همین دلیل است که فیکا (یک تایم استراحت که معمولا از یک فنجان قهوه یا چای به همراه کلوچه یا شیرینی تشکیل شده است؛ اما می‌تواند شامل ساندویچ و نوشابه نیز باشد) در فرهنگ این کشور جایگاه مهم و والایی دارد. همچنین اگر بخواهیم خلاصه‌ای از ایده‌های فرهنگی و اجتماعی مردم سوئد را بیان کنیم؛ باید به برابری و آزادی اجتماعی اشاره کنیم. کشور سوئد اولین کشوری بود که در زمینه آزادی مطبوعات، اقدام‌هایی انجام داد و همینک از نظر آزادی مطبوعات و رسانه‌های اجتماعی در رده اول جهان قرار دارد.

دین

در ادامه آشنایی با کشور سوئد به مقوله دین در این کشور خواهیم پرداخت. سوئد به معنی واقعی کلمه، یک کشور سکولار می‌باشد. اما تقریبا تمامی ادیان و مذاهب جهان در این کشور یافت می‌شوند. مسیحیت دین رسمی و اصلی در این کشور به شمار می‌رود و بیشتر مردم پروتستان هستند؛اما کاتولیک‌ها نیز در این کشور کم نیستند. علاوه بر مسیحیت ادیان دیگری مانند اسلام، یهودیت و بودایی نیز در سوئد دارای پیروان تقریبا زیادی می‌باشند. بزرگترین تعطیلات این کشور به ترتیب تعطیلات تابستانی، کریسمس و عید پاک می‌باشند.

فرهنگ

Ingmar Bergman
Ingmar Bergman

از آبا گرفته تا اینگمار برگمان و آویچی، سوئد دراری اسطورهای فرهنگی بی‌نظیری می‌باشد. این کشور یکی از بزرگترین صادرکننده‌های فرهنگ و البته بزرگترین صادر کننده موسیقی پاپ در تمام جهان به شمار می‌رود. یکی دیگر از آمارهای جهانی سوئد در سال‌های اخیر، ژانر ادبیاتی به نام نوردیک نویر است که به سرپرستی هنینگ مانکل و استیگ لارسون ساخته شده است. در راس چهره‌های فرهنگی این کشور اینگمار برگمان قرار دارد که بی‌گمان یکی از بهترین و تاثیرگذارترین کارگردانان تاریخ سینمای جهان می‌باشد. البته نمی‎توان از آگوست استریندبرگ، نمایش‌نامه نویس بزرگ این کشور نیز یاد نکرد. در سوئد و در تمامی طول سال، انواع و اقسام تئاتر‌ها، کنسرت‌ها، نمایشگاه‌ها و سایر برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌شوند.

محیط زیست

محیط زیست سوئد

مردم سوئد برای طبیعت احترام بسیار زیادی قائل هستند و به همین دلیل، مسائل زیست محیطی در این کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. تنها یک درصد از زباله‌های جامد تولید شده در سوئد به محل دفن زباله می‌روند؛ 99 درصد باقیمانده راهی کارخانه‌های بازیافت می‌شوند. از برخی از زباله‌های جامد نیز برای تولید گرما و برق استفاده می‌شود. 52 درصد از انرژی مورد نیاز سوئد را، منابع تجدید پذیر انرژی تولید می‌نمایند. شرکت‌های فن آوری محیط زیست سوئد، دانش خود را در زمینه‌های فناوری از جمله سوخت‌های زیستی، بیولوژیکی، انرژی باد، انرژی خورشیدی و تصفیه فاضلاب به سایر نقاط جهان صادر می کنند.

نوآوری

در ادامه آشنایی با کشور سوئد به بخش نوآوری می‌رسیم. سوئد یکی از مبتکرترین کشورهای جهان به شمار می‌رود. این ابتکار و نوآوری تا آن‌ جا ادامه دارد که بسیاری، اقتصاد سوئد را متکی بر فناوری و دیجیتال می‌دانند. دولت سوئد نسبت به سایر کشورها، بخش بالاتری از تولید ناخالص داخلی را در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می‌کند. به همین خاطر است که سوئد در زمینه اختراعات در صدر کشورهای جهان قرار دارد و هیچ کشوری به اندازه سوئد نتوانسته اختراع جدید به ثبت برساند.

3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x