آزمایش خون HCG (تست حاملگی)

آزمایش خون گنادوتروپین کوریونی انسان (آزمایش خون hCG) میزان هورمون hCG موجود در یک نمونه از خون را اندازه‌گیری می‌کند. hCG در دوران بارداری تولید می‌شود. پزشک شما ممکن است با نام دیگری مانند آزمایش‌های زیر به آزمایش خون hCG ارجاع دهد:

  • آزمایش خون بتا- hCG
  • تست بارداری خون کمّی
  • تست خون کمّی hCG
  • تست سریال بتا- hCG کمّی
  • تکرار تست کمّی بتا- hCG

تفاوت‌های مهمی بین آزمایش خون hCG و آزمایش ادرار hCG وجود دارد. آزمایش ادرار می‌تواند تحت تأثیر عواملی مانند کمبود آب بدن و زمان روز آزمایش قرار گیرد. در حالی که آزمایش خون hCG می‌تواند حتی در مواردی که سطح hCG بسیار پایین است، نتایج قطعی ارائه دهد. شما برای تفسیر یک آزمایش خون نیاز است که با این علائم اختصاری آزمایش خون آشنا باشید.

گنادوتروپین کوریونی انسان (آزمایش خون hCG) چیست؟

در دوران بارداری، سلول‌های موجود در جفت در حال توسعه hCG ایجاد می‌کنند. جفت، کیسه‌ای است که تخم را بعد از لقاح تغذیه می‌کند و به دیواره رحم می‌چسبد.

hCG برای اولین بار می‌تواند حدود 11 روز پس از برداشت از خون در یک نمونه خون تشخیص داده شود. سطح hCG هر 48 تا 72 ساعت دو برابر می‌شود. آنها حدود 8 تا 11 هفته پس از لقاح، به اوج خود می‌رسند. سطح hCG پس از آن کاهش می‌یابد و سطح آن خاموش می‌شود و برای بقیه دوران حاملگی‌ ثابت می‌ماند.

چرا آزمایش خون hCG انجام می‌شود؟

آزمایش خون hCG برای موارد زیر انجام می‌شود:

  • بارداری را تایید می‌کند.
  • سن تقریبی جنین را تعیین می‌کند.
  • تشخیص یک حاملگی غیر طبیعی، مانند حاملگی خارج رحمی
  • تشخیص سقط جنین احتمالی
  • تشخیصی برای سندرم داون

آزمایش خون گنادوتروپین کوریونی

آزمایش خون hCG بعضی اوقات قبل از انجام معالجه پزشکی خاص که ممکن است به کودک در حال توسعه آسیب برساند، برای آزمایش بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه‌هایی از این درمان‌ها شامل اشعه X است.
اگر آزمایش خون hCG نتیجه‌گیری کند که فردی باردار است، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند از محافظت از آنها اطمینان حاصل کنند و جنین از این اقدامات درمانی آسیب نمی‌بیند.

همچنین بخوانید: Pop در آزمایش خون

آیا دلایلی به جز بارداری برای آزمایش خون hCG وجود دارد؟

بتا- hCG یک نشانگر تومور محسوب می‌شود. این بدان معناست که این ماده‌ای است که توسط برخی از انواع تومورها دفع می‌شود. به همین دلیل است که در برخی موارد، آزمایش خون hCG ممکن است برای ارزیابی و مدیریت انواع خاصی از سرطان نیز استفاده شود. مواردی که می‌توانند باعث افزایش سطح hCG بالاتر از حد معمول شوند عبارتند از:

شرایط غیر سرطانی مانند سیروز، زخم‌ها و بیماری التهابی روده (IBD) نیز می‌تواند منجر به بالا رفتن سطح hCG شود. پزشک شما ممکن است این آزمایش را به عنوان بخشی از یک سری آزمایشات تحقیقی تجویز کند تا علت برخی علائم را مشخص کند.

در مردان

اگرچه hCG ارتباط نزدیکی با زنان باردار دارد، اما این هورمون در مردان نیز می‌تواند وجود داشته باشد. زمایش خون hCG می‌تواند نشان دهد مرد دارای سرطان بیضه است یا نه. اگر مرد توده‌ای را در یکی از بیضه‌های خود داشته باشد، یا اگر پزشک مشکوک است که در معرض خطر ابتلا به سرطان بیضه است، می‌توان از آزمایش خون hCG استفاده کرد تا مشخص شود که آیا hCG وجود دارد یا خیر. اگر hCG در خون انسان وجود داشته باشد، برای تعیین علت نیاز به آزمایش‌های بیشتری است.

آزمایش خون hCG

 

آزمایش خون hCG چگونه انجام می‌شود؟

آزمایش کمّی میزان هورمون hCG را در یک نمونه خون اندازه‌گیری می‌کند. یک متخصص بهداشت و درمان با دنبال کردن مراحل زیر، نمونه خون می‌گیرد:

  1. یک باند الاستیک در اطراف بازوی فوقانی شما پیچیده می‌شود تا جریان خون متوقف شود. و رگ‌ها در بازوی شما نمایان‌تر شوند. به این ترتیب سوزن را می‌توان راحت‌تر وارد کرد.
  2. یک رگ مشخص شده و پوست اطراف رگ با الکل تمیز می‌شود.
  3. سوزن داخل رگ قرار می‌گیرد. سپس یک لوله به انتهای سوزن وصل می‌شود تا خون جمع شود.
  4. پس از جمع‌آوری خون کافی، باند الاستیک از بازوی شما برداشته می‌شود.
  5. با برداشتن سوزن، پنبه یا گاز روی محل سوراخ قرار می‌گیرد.
  6. فشار روی پنبه یا گاز اعمال می‌شود. سپس با یک باند ایمن می‌شود.

میزان هورمون hCG

 

در حالی که سوزن وارد می‌شود، ممکن است احساس خفگی مختصر داشته باشید. یا ممکن است اصلاً چیزی احساس نکنید. هنگامی که سوزن در رگ باشد، ممکن است احساس ناراحتی جزئی داشته باشید. پس از آن، ممکن است در محل سوراخ کمی درد خفیف را تجربه کنید.

پس از اندازه‌گیری سطح hCG در نمونه خون، نتایج به پزشک شما ارسال می‌شود. آنها ممکن است برای گفتگو در مورد نتایج آزمون از شما درخواست ملاقات کنند.

برای آزمایش خون hCG آماده سازی خاصی لازم نیست.

همچنین بخوانید: Urea در آزمایش خون

چه خطرات با آزمایش خون hCG همراه است؟

خطرات مرتبط با خون گرفتن خیلی کم است.

در جایی که سوزن در آن قرار می‌گیرد، ممکن است مقدار کمی کبودی وجود داشته باشد. با اعمال فشار بر روی ناحیه برای چند دقیقه پس از برداشتن سوزن می‌توان این کبودی را به حداقل رساند.

در موارد بسیار نادر، موارد زیر ممکن است رخ دهد:

  • خون‌ریزی بیش از حد
  • احساس سبکی
  • غش
  • هماتوم، که هنگام جمع شدن خون در زیر پوست اتفاق می‌افتد.
  • عفونت در محل سوزن
  • رگ‌های متورم

تفسیر نتایج آزمایش خون hCG چیست؟

وقتی نتایج آزمایشگاه شما به شما داده می‌شود، پزشک به شما می‌گوید سطح hCG شما چقدر است. این میزان در واحدهای میلیونی بین‌المللی هورمون hCG در هر میلی‌لیتر خون (mIU/mL) اندازه‌گیری می‌شود.

با توجه به منابع حاملگی دولت استرالیا بارداری، تولد و نوزاد، در جدول زیر میزان هورمون طبیعی hCG در دوران بارداری برای هر هفته از آخرین دوره قاعدگی نشان داده شده است.

سطح نرمال hCG  بر حسب (mIU/mL)

هفته از آخرین دوره قاعدگی

0-750

4

200-7000

5

200-32000

6

3000-160000

7

32000-210000

8-12

9000-21000

13-16

1400-53000

16-29

940-60000

29-41

 

سطح hCG طبیعی در زنان غیر باردار کمتر از 10 (mIU/mL) است.

اگر سطح hCG شما خارج از حد طبیعی باشد، می‌تواند به معانی مختلفی داشته باشد. پزشک شما در تفسیر نتایج به شما کمک می‌کند.

سطح hCG که پایین‌تر از حد معمول باشد می‌تواند به این معنی باشد:

  • محاسبه نادرست از طول بارداری
  • سقط جنین احتمالی یا تخمک سوخته
  • یک حاملگی خارج رحمی

سطح hCG که بالاتر از حد معمول باشد می‌تواند به این معنی باشد:

  • محاسبه نادرست از طول بارداری
  • یک حاملگی مولی، هنگامی که یک توده غیر طبیعی بعد از لقاح به جای جنین طبیعی، درون رحم تشکیل شود.
  • یک بارداری چندگانه، مانند دوقلوها یا سه قلو

آیا آزمایش خون hCG همیشه دقیق است؟

هیچ آزمایشی 100 درصد دقیق نیست.

آزمایش hCG می‌تواند هم نتایج منفی کاذب و هم نتایج مثبت کاذب برای بارداری به همراه آورد. در صورت شک و تردید پزشک به شما کمک می‌کند تا نتایج خود را بفهمید یا آزمایش دیگری را انجام دهید.

برخی از داروهای خاص، از جمله داروهای حاوی hCG، می‌توانند در نتایج آزمایش خون hCG اختلال ایجاد کنند. اینها شامل داروهای باروری مانند Profasi ، Pregnyl و Pergonal هستند.

کشیدن ماری جوانا میز می‌تواند باعث افزایش سطح hCG شود.

نتایج آزمایش همچنین می‌تواند تحت تأثیر تومورهای سلول‌های جوانه‌زا باشد. تومورهای سلولی میکروب سرطانی یا خوش خیم هستند و معمولاً در اندام تولید مثل مشاهده می‌شوند. این تومورها در سلول‌های مشابه تخم یا اسپرم رشد می‌کنند.

سطح بالای hCG در غیاب بارداری می‌تواند نشانگر این باشد که پزشک شما باید آزمایش های بیشتری را انجام دهد تا ببیند آیا سرطان یک عامل است یا نه.

همچنین بخوانید: آزمایش LH چیست؟ آزمایش هورمون لوتئینی یا LH 

نتایج منفی کاذب

اگر تست hCG منفی باشد، این همواره بدان معنی نیست که شما باردار نیستید. اما اگر آزمایش خیلی زود در دوران بارداری انجام شود، قبل از آنکه بدن شما وقت کافی برای تولید hCG کافی داشته باشد، می‌توانید یک نتیجه منفی کاذب دریافت کنید.

اگر نتیجه آزمایش منفی کاذب باشد، آزمایش نشان می‌دهد که یک زن در واقع باردار نیست. از آنجا که سطح hCG در اوایل بارداری خیلی سریع تغییر می‌کند، آزمایش خون hCG باید طی 48 تا 72 ساعت تکرار شود تا میزان هورمون در حال تغییر باشد.

نتایج مثبت کاذب

از طرف دیگر، hCG می‌تواند در برخی شرایط غیر باردار وجود داشته باشد، که به طور بالقوه یک آزمایش حاملگی می‌تواند hCG مثبت کاذب ایجاد کند.

اگر نتیجه آزمایش مثبت کاذب باشد، آزمایش نشان می‌دهد که یک زن باردار است، در حالی که در واقع او نیست. همچنین اگر بدن شما انواع خاصی از آنتی‌بادی‌هایی که دارای قطعات مولکول hCG هستند ترشح کند یا در آزمایشگاه خطایی رخ دهد، نتیجه مثبت کاذب حاصل شود.

اگر در مورد نتایج تردید وجود داشته باشد، می‌توان از یک روش آزمایش متفاوت برای تأیید استفاده کرد.

با پزشک خود صحبت کنید

اگر مقادیر نتایج آزمایش خون hCG شما دقیقا مطابق با “عادی” نباشد، دچار وحشت نشوید. این ارقام تخمین زده می‌شوند و شما می‌توانید سطح hCG داشته باشید که پایین تر از حد معمول باشد درحالیکه هنوز یک نوزاد سالم داشته باشید.

حدود شش هفته سونوگرافی دریافت خواهید کرد که بسیار دقیق‌تر از hCG محسوب می‌شود.

اگر دلیلی برای نگرانی از بارداری وجود داشته باشد، چندین مورد خواندن hCG که چند روز از هم جدا هستند برای ارزیابی وضعیت شما استفاده می‌شود.

اعداد متفاوت هستند، بنابراین گوش دادن به پزشک در مورد سلامتی بارداری مهم است. در صورت تشخیص مشکلی، پزشک میزان هورمون خون شما را بررسی می‌کند.

اگر نگران چیزی هستید، سؤال کنید و اگر مشکلی را تجربه کردید، فوراً به آنها اطلاع دهید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x