مسافرت به اسپانیا : ناحیه آندلس در گذر تاریخ

مسافرت به اسپانیا می‌تواند یکی از جذاب‌ترین تجربه‌های گردشگری شما باشد. یکی از زیباترین بخش‌های این کشور آندلس است. ایالت خودمختار اندلس، از استان­‌های هئولوا، جادیز، سوییا، مالاگا، کوردوبا، ژائن، گرانادا و آلمریا تشکیل شده است. اندلس جنوبی ترین منطقه اسپانیا است که به ایالت‌­های خودمختار اکستادادورا و کاستیل-لامانچا از شمال و مورسیا از شرق، دریای مدیترانه از جنوب شرقی، اقیانوس اطلس از جنوب غربی و پرتغال در غرب محدود شده است. جامعه خودمختار اندلس توسط اساسنامه استقلال در تاریخ ۳۰ دسامبر ۱۹۸۱ تأسیس شد. دولت آن متشکل از یک شورای اجرایی است که به ریاست یک رئیس جمهور و یک مجلس یک­جانبه تشکیل می­‌شود. پایتخت آن، شهر سویا است.  اندلس، از قرن هشتم تا پانزدهم میلادی تحت حاکمیت مورها بود و میراث این حکومت به خصوص در معماری اندلس به نمایش گذاشته شده است. در ادامه به معرفی تعدادی از بناهایی می­پردازیم که هر گردشگر بایستی در اندلس از آن­ها دیدن کند.

الحمرا

الحمرا کاخ و قلعه پادشاهان مور است که در گرانادا در ایالت اندلس قرار دارد. نام الحمرا، که به زبان عربی به معنی “قرمز” است، احتمالاً از رنگ قرمز تاپیا (زمین خزنده) که دیوارهای بیرونی آن ساخته شده است گرفته شده است. بیشتر قسمت­‌های این کاخ، در زمان سلطنت ابن الاعمر، بنیانگذار سلسله ناهید و جانشینان وی و عمدتاً بین سال­های ۱۲۳۸ تا ۱۳۵۸ ساخته شده است. تزئینات پر زرق و برق داخلی به یوسف اول (درگذشت ۱۳۵۴) نسبت داده شده است.

پس از انقراض سلسله مورها در سال ۱۴۹۲، بخش‌های زیادی از قسمت­‌های داخلی قصر ویران شده و مبلمان خراب یا از بین رفت. چارلز پنجم، که به عنوان چارلز اول در اسپانیا حاکم بود، بخش‌هایی را به سبک رنسانس بازسازی کرد و بخشی از الحمرا را به منظور ساختن یک کاخ ایتالیایی که توسط پدرو ماچوکا در سال ۱۵۲۶ طراحی شده بود، ویران کرد. در سال ۱۸۱۲، در دوران جنگ شبه جزیره (جنگ استقلال)،  برخی از برج­‌ها توسط یک دسته  نیروی فرانسوی به فرماندهی هوراس-فرانسیس – باستین سباستیانی منفجر شدند و بقیه ساختمان­‌ها نیز به سختی از همان سرنوشت فرار کردند. در سال ۱۸۲۱ زلزله خسارات بیشتری به این مجتمع وارد کرد. یک برنامه تعمیر و بازسازی گسترده در سال ۱۸۲۸ توسط معمار خوزه کنترراس انجام شده و توسط فردیناند هفتم در سال ۱۸۳۰ وقف شد.

جاذبه های گردشگری اسپانیا

پس از مرگ كنترراس در سال ۱۸۴۷، پسرش رافائل تقریباً چهار دهه به كار خود به عنوان معمار و بازساز بنا ادامه داد. پس از مرگ رافائل در سال ۱۸۹۰، پسرش ماریانو كنترراس گرانجا (درگذشت ۱۹۱۲) به عنوان جانشین پدر، مسئولیت ادامه عملیات بازسازی کاخ را به عهده گرفت. کارهای ترمیم و حفاظت اضافی تا قرن ۲۱ ادامه یافت.

مجموعه کاخ­های الحمرا در محلی با زیبایی­‌های طبیعی نادر واقع شده است. فلاتی که  قصر بر روی آن ساخته شده، مشرف به محله آلبایکان (آلبایزین) شهر قدیمی موریان گرانادا است. در پایه فلات، رودخانه داروو از طریق یک دره عمیق در شمال جریان دارد. پارک خارج از کاخ (آلمدای الحمرا) توسط مورها با گل سرخ، پرتقال و ترشیک زینت داده شده­ است. با این حال، بارزترین ویژگی آن، چوب متراکم درختان انگلیسی است که در سال ۱۸۱۲ توسط دوک ولینگتون در طول جنگ شبه جزیره به این ناحیه آورده شده است.

دروازه انار، یک طاق پیروزی عظیم از قرن شانزدهم، در ورودی پایین پارک قرار دارد. درست در درون دروازه، مجسمه‌­ای از نویسنده آمریکایی واشنگتن ایروینگ قرار دارد. این مجسمه  در سال ۲۰۰۹، مصادف با صد و پنجاهمین سالگرد مرگ این نویسنده، برای گرامی­داشت  نقش وی در جلب توجه جهانیان به گذشته اسپانیا در زمان سلسله مورها، در این مکان نصب شده است. یک راه شیب­دار ملایم که در سال ۱۵۵۴ بنا شده،  از کنار چشمه به ورودی اصلی الحمرا منتهی می­‌شود. این راه، دروازه داوری نام دارد و به شکل  یک قوس نعل اسبی است که بر بالای  یک برج مربع برپا شده است. این دروازه توسط مورها به عنوان یک دادگاه غیررسمی دادگستری مورد استفاده قرار می­‌گرفت. قسمت موره الحمرا شامل الکابازا یا ارگ است که قدیمی‌ترین قسمت آن است.  در روزگار کنونی، فقط دیوارها برج­‌ها و محوطه­ گسترده انبوه آن باقی مانده است. پشت الکابازا، کاخ الحمرا و در ادامه آن الحمرای بالایی قرار دارد که در ابتدا توسط مقامات و درباریان اجاره داده می­‌شد و بخشی از یک شهر سلطنتی بود که کرسی دولت را تشکیل می‌­داد.

ورودی کنونی از طریق اتاقکی به دادگاه یا حیاط مرکزی قصر، منتهی می­‌شود. طول این حیاط ۱۴۰ فوت (۴۳ متر) و عرض آن ۷۴ فوت (۲۳ متر) است. در مرکز حیاط، یک حوضچه بزرگ بازتاب دهنده در روسازی سنگ مرمر قرار دارد. سبز درخشان حوضچه و طلاهای مجلسی که در امتداد لبه­‌های آن در حال رشد هستند، تضاد تندی با سنگ مرمر سفید حیاط اطراف نشان می‌­دهد. در اطراف حیاط، اتاق­‌های نگهبانان کاخ قرار دارند. دیواره کومارس، در غرب حیاط یک دروازه زینتی است که در قرن چهاردهم میلادی توسط محمد پنجم ساخته شده است. در این قسمت از کاخ بود که سلطان جلسات حکومتی با مشاوران خود را برگزار می­‌کرد.

مسافرت به اسپانیا : الکابازای مالاگا

این کاخ-قلعه که نامش در زبان عربی به معنی ارگ است یکی از آثار تاریخی شهر مالاگاست و به دلیل تاریخ و زیبایی آن، همه ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می­‌کنند. این بنا که مربوط به دوره مسلمانان است، در پای تپه جبرالفارو واقع شده و با استفاده از یک گذرگاه دیوارکشی شده یا کوراچا به استحکامات دفاعی باقی­مانده از دوران اعراب متصل است. در مجاورت این کاخ-قلعه، تئاتر رومی و ساختمان گمرک­‌خانه قرار دارند و شما می‌­توانید در یک محدوده کوچک، سه سبک معماری رومی، عرب و رنسانس را مشاهده کنید که این نکته به جذابیت بنا می‌­افزاید.

طبق گفته مورخان عرب، این بنا بین سالهای ۱۰۵۷ تا ۱۰۶۳ به دستور بادیس، پادشاه بربر طایفای گرانادا ساخته شده است. مواد به کار رفته در ساخت بنا از نقاط دیگری به این ناحیه منتقل شده و ستون­‌ها، سرستون­‌ها و المان­‌های تزیینی دیگر از تئاتر رومی در این نزدیکی گرفته شده است.

مناطق گردشگری اسپانیا

در سال ۱۲۷۹ این شهر توسط محمد دوم بن الاحمر فتح شد و بخشی از پادشاهی نصرید شد. بازسازی ساختمان در پایه صخره‌ای آن ظاهری متاثر از فرهنگ نصرید به آن بخشیده است. تغییرات انجام‌ ­شده در این دوره، هدف دفاعی را با زیبایی یک کاخ عرب ترکیب می­‌کند و در اطراف پاسیو مستطیل شکل و فضاهای اطراف باغ­ها و استخرها سازماندهی شده است. با توجه به اصول معماری گرانادا، سازندگان سعی کرده‌­ا‌ند در اتاق‌­ها، بازی نور و سایه‌ای را كه سازندگان ارباب عرب به خوبی به آن دست یافته‌­اند، تركیب كنند.

اجزای نظامی این ساختمان، آن را به یکی از مهم‌ترین آثار مربوط به دوران مسلمانان در اسپانیا تبدیل کرده است. علی­رغم باروها، برجک­‌ها و دریچه­‌های کمانداران، شاید موثرترین وسیله دفاعی کاخ قلعه، موقعیت مشرف به شهر و خلیج آن باشد.در آن روزگار، محله‌ای اطراف قلعه را در برگرفته بود که درآن ه رخانه دارای سیستم فاضلاب مخصوص به خود بوده است که این موضوع نشان­گر شهرسازی پیشرفته در آن دوره می­باشد. این محله در حال حاضر به طور کلی تخریب شده‌­است. این بنا، چندین بار و اخیراً در قرن بیستم مرمت شد و امروز می‌­توان از این بنا و میراث مهم باستان شناسی آن بازدید کرد. بقایای دیوارهای رومی با گچ­بری­‌های قرمز پوشانده شده‌­است و مخازن کوچک حک شده در تخته سنگ و استفاده از آن برای ساختن گاروم (خمیر ماهی ساخته شده توسط رومیان) در اولین حفاری باستان شناسی یافت شده­‌است. همچنین یک سیاه­چال در بنا وجود دارد که دختران برده مسیحی پس از کار در طول روز در آن محبوس می­‌شده­‌اند.

آلکازار سویا

الکازار سوییا که از لحاظ تاریخی با نام القصر الموریق نام دارد و معمولاً با نام قصر سوییا شناخته می­‌شود، یک کاخ سلطنتی در سوییا، اسپانیا است که برای پادشاه مسیحی پیتر کاستیل ساخته شده­‌است. این بنا توسط مسیحیان کاستیلیایی در محل آلکازار یا قلعه مسکونی مسلمانی به نام ابی­بدید که پس از فتح سوییا توسط مسییحان ویران شده، ساخته شده­‌است. این کاخ نمونه بارز معماری مودجار در شبه جزیره ایبری است اما دارای عناصر طراحی گوتیک، رنسانس و رومی از مراحل قبلی ساخت است.

آلکازار سویا در اسپانیا

طبقه فوقانی الکازار در هنگام حضور در سوییا توسط خانواده سلطنتی هنوز اشغال شده و توسط سازمان میراث ملی اسپانیا اداره می‌­شود.  الکازار سوییا در سال ۱۹۸۷ به همراه کلیسای جامع سوییا و بایگانی عمومی امپراطوری اسپانیا توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسید.

مسافرت به اسپانیا : پلازای اسپانیا

پلازای اسپانیا یک پلازا در پارک ماریا لوئیزا، در سوییا است که در سال ۱۹۲۸ برای نمایشگاه “عبری-آمریکایی ” سال ۱۹۲۹ ساخته شده‌­است. این یک نمونه برجسته از معماری منطقه گرایی است که در آن ترکیبی از عناصر سبک احیای باروک، احیای رنسانس و احیای موری (نئو مودجار، از سبک­های معماری اسپانیا) به چشم می‌­خورد. پلازای اسپانیا، طراحی شده توسط دفتر طراحی آنیبال گونزالس، یک ساختمان اصلی ساخته شده در حاشیه پارک ماریا لوئیزا برای به نمایش گذاشتن نمایشگاه‌­های صنعت و فناوری اسپانیا بود. گونزالس ترکیبی از سبک­‌های  آرت دکوی سال­های ۱۹۲۰ و  رنسانس احیای اسپانیایی، سبک باروک احیای اسپانیایی و سبک­‌های نئوموجار را با هم ترکیب کرد.

پلازای اسپانیا

مجموعه پلازای اسپانیا، یک نیم دایره بزرگ با ساختما‌نهایی است که به طور مداوم در اطراف لبه در دسترس هستند. دست­رسی به ساختمان‌ها با استفاده از پل­ه‌های متعددی انجام می‌­شود که نمایانگر چهار پادشاهی باستانی اسپانیا هستند. چشمه ویسنتا تراور در مرکز پلازا قرار دارد. در مقابل  دیوارهای پلازا، تعداد زیادی  آلاچیق طاق کاشی کاری شده قرار دارند که هر کدام نماینده استان­‌های مختلف اسپانیا هستند. در دو طرف هر آلاچیق، دو  قفسه کتاب قرار دارد. گفته می­‌شود که بازدید کنندگان به شیوه “کتابخانه رایگان کوچک” مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر قفسه کتاب حاوی اطلاعاتی در مورد استان خود است، اما شما اغلب می­توانید کتاب­‌های معمولی را نیز پیدا کنید.

امروزه پلازای اسپانیا، عمدتا ساختمان‌های دولتی را در خود جای داده­‌است. ادارات دولت مرکزی، با طراحی مجدد انطباقی حساس به حفظ روح بنا، در داخل آن قرار دارند. آلاچیق‌­های کاشی­‌کاری شده پلازا، از جذاب­‌ترین نقاط این منطقه برای گردشگران هستند. این کاشی‌­ها پشت­‌زمینه عکس‌های پرتره بسیاری از بازدیدکنندگان است که در آلاچیق استان خودشان گرفته شده است. در انتهای پارک، بزرگ­ترین غرفه­‌های این نمایشگاه به موزه تبدیل شده‌­اند. دورترین­‌ها شامل مجموعه­‌های باستانی شهر است. آثار اصلی نمایش داده شده، موزاییک‌­های رومی و آثار باستانی ایتالیایی کشف ­شده در این ناحیه است. پلازای اسپانیا، به عنوان مکان فیلمبرداری از جمله صحنه‌­هایی برای فیلم سال ۱۹۶۲ لارنس عربستان استفاده شده است. این ساختمان به عنوان مکانی در مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان جنگ­های ستارگان: قسمت دوم – حمله به کلون­ها (۲۰۰۲) – که در آن در عکس­های بیرونی شهر تئود در سیاره نابو به نمایش در آمده بود، استفاده می­‌شد.

از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰، شورای شهر سویا ۹ میلیون یورو برای ترمیم پلازای اسپانیا سرمایه‌­گذاری کرد. هدف بازیابی بنای اصلی به شیوه­‌ای بود که معمار بنا، آنیبال گونزالز، آن را طراحی کرده‌­بود. برای بازسازی بنا، تیم ترمیم تلاش کردند تا قطعاتی مانند چراغ­‌های سرامیکی، نیمکت­‌ها یا حتی پیاده ­روها را بازیابی کنند. بازسازی قطعات،  بر اساس عکس­‌ها و کارت پستال­های موجود در  کتابخانه روزنامه‌­های شهری انجام شد.

مسجد – کلیسای کوردوبا

مسجد- کلیسای جامع کوردوبا، اسپانیا یک مسجد اسلامی در کوردوباست که در قرن سیزدهم به یک کلیسای جامع مسیحی تبدیل شده ­است. سازه اصلی توسط حاکم بنی امیه عبدالرامین اول در ۷۸۴-۷۸۶ ساخته شده و در سده‌­های ۹ و ۱۰ بخش­های جدیدی به بنای اصلی اضافه شده که اندازه آن را دو برابر کرده و در نهایت به شکل یکی از بزرگترین بناهای مقدس جهان اسلام درآورده است. نقشه ساختمان نهایی، یک مستطیل وسیع به ابعاد ۵۹۰ در ۴۲۵ فوت (۱۸۰ در ۱۳۰ متر)، کمی کوچک‌تر از کلیسای سنت پیتر در رم پایتخت ایتالیاست. حدود یک سوم این محدوده پوشیده از درختان پرتقال است و پناهگاه‌­هایی که در شمال، شرق و غرب، آن را احاطه کرده‌اند.

مساجد تاریخی اسپانیا

با عبور از حیاط، وارد یک پناه‌گاه عمیق در جنوب بنا می‌­شویم که سقف آن توسط جنگلی از ستون­‌های ساخته شده از پورفیری، یاس و تیله‌­های رنگین پوشیده شده است. حدود ۸۵۰ ستون این قسمت داخلی را به ۱۹ راهرو شمال به جنوب و ۲۹ ردیف شرقی – غربی تقسیم می­‌کنند که هر ردیف ستون دارای طاق­های دو طبقه به شکل نعل اسب است. نفیس‌ترین تزئینات در کل مجموعه در محراب سوم یا طاقچه نماز انجام شده است: یک هشت ضلعی کوچک با سقفی از مرمر سفید حجاری شده به شکل صدف و  دیوارهایی با موزائیک­‌های طلاکوبی به سبک بیزانس تزیین شده است. از سال ۱۲۳۶ این مسجد سابق به عنوان یک کلیسای جامع مسیحی خدمت کرده است و شخصیت موری آن در قرن شانزدهم با نصب یک محراب بلند مرتفع مرکزی در فضای داخلی و  جایگاه گروه کر صلیبی شکل، کلیساهای متعددی در امتداد طرفین چهار گوش بزرگ  و برجی به ارتفاع سیصد فوت در محل مناره قدیمی، به  کلیسا تغییر ظاهر یافته است.

مسافرت به اسپانیا : لا گیرالدا

در ادامه  مسافرت به اسپانیا به گیرالدا، برج ناقوس کلیسای جامع خواهیم رسید. این برج که یکی از معروف­ترین نمادهای شهر سوییاست، در زمان خود بلندترین برج ناقوس در میان کلیساهای جهان به شمار می‌­رفت. ارتفاع این برج ۹۷.۵ متر است. این برج از دو قطعه متفاوت اما کاملاً یکپارچه تشکیل شده است که نمونه‌ای کامل از ترکیب فرهنگ­‌های موجود در شهر است. قدیمی‌­ترین بخش بنا در دوران حکومت مسلمانان، در سال ۱۱۸۴ به دستور ابو یعقوب یوسف به عنوان مناره مسجد المحد سویا ساخته شده است. یک واقعیت جالب: گیرالدا فاقد پله است، اما درعوض دارای ۳۵ سطح شیب دار به اندازه کافی گسترده است که به سلطان اجازه می‌­داده تا بر اسب سوار شود و با رفتن به بالای برج منظره زیبای شهر را ببیند.

کلیساهای تاریخی اسپانیا

در قرن هفدهم، قسمت فعلی مسیحیان، برج ناقوس که بالای برج قرار دارد توسط معمار هرنان رویز، به بنا اضافه شده است. ” بخش نیلوفر” در بالای برج قرار دارد که دارای چهار کوزه نیلوفرهای برنز در چهار گوشه آن است. و بالاتر از این، بخش دیگری به سبک رنسانس بیشتر وجود دارد. در ۲۹ دسامبر سال ۱۹۲۸ به عنوان میراث فرهنگی جهانی  اعلام شده و به لیست میراث جهانی  یونسکو اضافه شد.

صومعه سویا

کلیسای جامع غول پیکر گوتیک – ساخته ­شده در مرکز سویا – بزرگترین نوع خود  در زمین است. همان­طور که اغلب در جنوب اسپانیا اتفاق می­افتد، این نماد ادای احترام به تسلط کاتولیک در محل مسجد سابق این شهر ساخته شده است. این نه تنها نمایشگاهی از پرستیژ و ثروت سوییا در زمان تکمیل آن در سال ۱۵۰۷ بود، بلکه پیروزی مسیحیت بر پادشاهان مور مغلوب را  نیز نشان می­‌داد.

هنگامی که خانواده المحد حاکم موری، مسجد عالی سوییا را در سال ۱۱۹۸ به اتمام رساندند، نمی­‌دانستند که حکومت آ­ن­ها تنها مدت کوتاهی دوام خواهد داشت. در سال ۱۲۴۸، سوییا توسط فردیناند سوم، پادشاه مسیحی کاتولیک که در سال ۱۲۳۶ نیز پایتخت بزرگ منطقه کوردوبا را تصرف کرده بود، از کنترل موریان خارج شد. این مسجد بلافاصله به یک عبادتگاه مسیحی تبدیل شد، فردیناند سوم در سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفت این بنا را از صحنه روزگار پاک کرده و یک کلیسای مسیحی بر محل آن بنا کند. احتمال هیچ گونه تجدیدنظری در رای پادشاه وجود نداشت: مسجد تخریب شده و کلیسا به جای آن ساخته شد. اتفاق مشابه در قرن شانزدهم در کوردوبا رخ داد، که طی آن، چارلز پنجم، کلیسای جامع شهر را بر جای مسجد جامع کوردوبا بنا کرد. امروزه، ناقوس معروف گیرالدا – قبلاً مناره مسجد – پاسیو دو نارنجس و پورتا دل پردن، تنها بخش­‌هایی هستند که از مسجد سویا  به جای مانده‌­اند.

صومعه سویا

ساخت و ساز یک پروسه طولانی و پر زحمت بود و تا سال ۱۵۰۷ به پایان نرسید، یعنی حدود ۱۰۶ سال پس از برنامه ریزی کلیسای جامع. اما برخلاف برخی دیگر از کلیساهای بزرگ مسیحی اندلس، تماما تکمیل شد: به عنوان مثال، کلیساهای مالاگا و گرانادا پس از اتمام بودجه یا هدایت در جای دیگر، ناتمام رها شدند. کار بیشتر در مورد شاهکار گوتیک سویل لازم بود، زیرا گنبد در سال ۱۵۱۱ و ۱۸۸۸ فرو ریخت، اما در هر دو مورد به سرعت به شکوه سابق بازگردانده شد. طبق یک افسانه رایج، کمیته اصلی طراحی این کلیسای جامع می­خواست که یک پیام واضح را منتقل کند – یعنی اینکه آنقدر “زیبا و با شکوه باشد که کسانی که آن را می­بینند فکر کنند که ما دیوانه شده­‌ایم”. اگر “دیوانگی” به عنوان “دیوانگی در تلاش برای چنین پروژه وسیع وقتی كلیسای كوچك­تر كافی می­‌شود” خوانده شود، قطعاً این ساختار بزرگ و باشکوه، نمونه موفقیت­ آمیزی از دیوانگیست!

داخل بنا، بسیار زیباتر از حد تصور است. شبستان مرکزی طولانی‌ترین در اسپانیا است و به ارتفاع ۴۲ متر می­‌رسد. در کل این مجموعه مجلل گوتیک دارای ۸۰ نمازخانه است: نمازخانه اصلی، طبق آن­چه که گفته می­‎شود دارای بزرگترین محراب در جهان است و بسیاری از اتاق­‌های مجاور آن و کلیساهای کوچکتر شامل تعدادی اثر هنری مهم اند. با این وجود شاید مشهورترین بخش کلیسای جامع سویا، مقبره کریستوفر کلمب – کاوشگر اسپانیایی است که کشف جهان جدید در سال  ۱۴۹۲ توسط او، برای موفقیت اقتصادی سوییا در قرن شانزدهم و هفدهم بسیار مهم بود.

مسافرت به اسپانیا : محله سانتا کروز

سانتا کروز، محله اصلی توریستی سوییا و محله یهودیان شهر در قرون وسطا است. سانتاکروز با باغ‌­های موریلو، الکازار، خیابان ماتئوس گاگو و خیابان سانتا ماریا لا بلانکا و محله سان خوزه هم مرز است. این محله، محل بسیاری از قدیمی‌ترین کلیساهای سویا از جمله کلیسای جامع سویا است. بنای لاگیرالدا نیز در این محله قرار دارد.

زیباترین مکان های دیدنی اسپانیا

الکازار پادشاهان مسیحی

در ادامه مسافرت به اسپانیا به یک مکان تاریخی دیگر خواهیم رسید. الکازار (قلعه) کوردوبا، با دیوارهای دفاعی ضخیم، هم به عنوان یک قلعه و هم به عنوان یک کاخ خدمت کرده است و یک تصویر کامل از پیشرفت معماری کوردوبا در قرون گذشته است. ویرانه­‌های رومی و ویزیگوت در کنار هم با بقایای عربی در این ساختمان باشکوه که زمانی محل اقامت مورد علاقه حاکمان مختلف شهر بود، قرار گرفت‌ه­اند. با این حال، هنگامی که کوردوبا توسط فرناندو سوم «مقدس» در سال ۱۲۳۶ به دست گرفته شد، کاخ خلیفه سابق در وضعیت ترسناک و ویرانی قرار داشت. آلفونسو پنجم «خردمند» کار مرمت این بنا  را آغاز کرده و جانشینش آلفونسو ششم این کار را ادامه داد تا مرمت بنا در زمان او به اتمام رسید. این بنا کاربری­‌های زیادی از جمله دادگاه و زندان داشته است.

الکازار کوردوبا

در نگاه اول یکی از شگفت‌آورترین ویژگی‌­های این قلعه شکل تقریبا مستطیل شکل آن با دیوارهای بلند آن است که از بلوک‌­های سنگی محکم (اشلار) و چهار برج گوشه‌ای ساخته شده است (برج شیرها، برج نگهبانی اصلی، برج استیضاح و برج کبوترها). در داخل، تالارهای مختلف در اطراف حیاط­ها با یک مجموعه عجیب و غریب از گل­ها، گیاهان معطر و درختان تنومند احاطه شده‌­اند. تمام اتاق‌­ها و راهروها به سبک گوتیک توسط گنبدهای سنگی پوشانده شده‌اند. در یکی از گالری‌­های منتهی به سالن­‌ها، یک تابوت سنگی رومی در معرض نمایش قرار دارد: اثری متعلق به دوران بت­پرستی که قدمت آن به اوایل قرن سوم می­رسد. در جلو آن مجسمه‌­ای قرار دارد که بیان­گر اعتقاد پیشینیان مبنی بر انتقال روح به دنیای زیر زمین از طریق یک درب نیمه باز است.

جالب‌­ترین سالن نمازخانه کوچک باروک، تالار موزائیک‌­ها است که مجموعه ای از موزائیک‌­های رومی که در زیر راهرو کشف شده‌اند، در اطراف دیوارها به نمایش در آمده است. در زیر این سالن حمام ساخته شده به سبک عربی قرار دارد که به سه اتاق با سقف­‌های طاق تقسیم شده و دارای دهانه‌­های آشنای ستاره­ای شکل است. دیگ بخار آب که حمام­‌ها را تأمین می­کرد، در زیر برج اصلی قلعه قرار دارد.  در قلعه، دو حیاط وجود دارد، اما حیاط ساخته شده به سبک موجار، بسیار زیباتر از دیگریست. کف مرمرین خنک و زمزمه آب در حال عبور از کانال­‌ها و داخل استخرها، هوای گرم تابستان را تازه کرده و روحی بازدیدکنندگان خسته را جلا می­‌دهند. باغ‌­های بزرگ که به سمت غرب کشیده شده اند، به این الکازار یا قلعه هوایی از شکوه و عظمت باستانی می­‌بخشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code