آملودیپین: مکانیزم اثر و تأثیرات درمانی

آملودیپین مسدود کننده کانال کلسیم است که منجر به رقیق شدن عروق خونی شده و جریان خون را بهبود می‌بخشد.

آملودیپین برای درمان درد قفسه سینه (آنژین) و سایر شرایط ناشی از بیماری عروق کرونر استفاده می‌شود. از آملودیپین برای درمان فشار خون بالا نیز استفاده می‌شود. کاهش فشار خون ممکن است خطر سکته یا حمله قلبی را کاهش دهد.

آملودیپین برای بزرگسالان و کودکانی که حداقل 6 سال سن دارند قابل استفاده است.

نام عمومی: آملودیپین (am LOE di peen)

نام‌های تجاری: کاترزیا، نورواسک

اطلاعات مهم

آملودیپین

قبل از مصرف آملودیپین، در صورت نارسایی احتقانی قلب یا بیماری کبد به پزشک خود بگویید. نوشیدن الکل می‌تواند فشار خون شما را بیشتر کند و ممکن است عوارض جانبی استفاده از آملودیپین را افزایش دهد. اگر تحت فشار خون بالا قرار گرفته‌اید؛ و یا حتی اگر احساس خوبی دارید؛ مصرف آملودیپین را ادامه دهید. فشار خون بالا اغلب بدون علامت است. ممکن است لازم باشد تا آخر عمر از داروهای فشار خون استفاده کنید.

آملودیپین تنها بخشی از یک برنامه کامل درمانی است که ممکن است شامل رژیم، ورزش، کنترل وزن و سایر داروها باشد. رژیم غذایی، دارو و تمرین‌های ورزشی خود را دنبال کنید. در مورد سایر داروهای فشار خون و قلبی که مصرف می‌کنید به پزشک خود بگویید. درد قفسه سینه شما ممکن است با شروع آملودیپین یا افزایش دوز درد خود را بدتر کند. اگر درد قفسه سینه شدید یا مداوم است، با پزشک خود تماس بگیرید.

قبل از مصرف آملودیپین

اگر به آن حساسیت دارید نباید آملودیپین مصرف کنید. برای اطمینان از اینکه آملودیپین برای شما بی‌خطر است، اگر تا به حال موارد زیر را داشته‌اید به پزشک خود بگویید:

  • بیماری کبد؛ یا
  • مشکل دریچه قلب به نام تنگی آئورت.

اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید به پزشک خود بگویید. مشخص نیست که آیا آملودیپین به کودک متولد نشده آسیب می‌رساند یا خیر. با این وجود، فشار خون بالا در دوران بارداری ممکن است عوارضی مانند دیابت یا اکلامپسی را ایجاد کند (فشار خون بالا که خطرناک است و می‌تواند منجر به مشکلات پزشکی در مادر و نوزاد شود).

مزایای درمان فشار خون بالا ممکن است خطرات زیادی را برای کودک به همراه آورد. آملودیپین می‌تواند به شیر مادر منتقل شود، اما تأثیرات آن بر نوزاد شیرخوار مشخص نیست. در صورت شیردهی به پزشک خود بگویید. آملودیپین برای استفاده توسط افراد جوان تر از 6 سال مورد تأیید نیست.

چگونه آملودیپین مصرف کنم؟

آملودیپین

آملودیپین را دقیقاً طبق تجویز پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل‌های موجود در برچسب نسخه خود را دنبال کنید. پزشک ممکن است گاهی اوقات دوز خود را تغییر دهد تا اطمینان حاصل کند که بهترین نتیجه را می‌گیرید. از این دارو در مقادیر بزرگتر یا کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید. ممکن است آملودیپین را با یا بدون غذا مصرف کنید. هر روز دارو را در زمان مشخصی مصرف کنید. قبل از اندازه گیری دوز، مایع خوراکی (کاترزیا) را تکان دهید. از سرنگ دوز تهیه شده استفاده کنید یا از یک دستگاه اندازه‌گیری دوز دارو (نه یک قاشق آشپزخانه) استفاده کنید.

فشار خون شما اغلب باید بررسی شود. درد قفسه سینه شما ممکن است با شروع آملودیپین یا افزایش دوز درد خود را بدتر کند. اگر درد قفسه سینه شدید یا مداوم است، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر تحت فشار خون بالا قرار گرفته‌اید، حتی اگر احساس خوبی دارید، از آملودیپین استفاده کنید. فشار خون بالا اغلب بدون علامت است. ممکن است شما نیاز به استفاده از داروهای فشار خون در تمام طول عمر خود داشته باشید.

فشار خون بالا یا وضعیت قلب شما ممکن است با ترکیبی از داروها درمان شود. مطابق دستور پزشک از تمام داروها استفاده کنید. راهنمای دارو یا دستورالعمل‌های بیمار تهیه شده با هر دارو را بخوانید. دوزهای خود را تغییر ندهید و یا بدون توصیه پزشک مصرف هر یک از داروهای خود را متوقف نکنید. این امر به ویژه در صورت مصرف نیتروگلیسیرین بسیار مهم است.

آملودیپین تنها بخشی از یک برنامه کامل درمانی است که ممکن است شامل رژیم، ورزش، کنترل وزن و سایر داروها باشد. رژیم غذایی، دارو و تمرین‌های ورزشی خود را دنبال کنید. در دمای اتاق و به دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید.

اگر یک دوز از دست بدهم چه اتفاقی می‌افتد؟

دوز از دست رفته را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر بیش از 12 ساعت تاخیر دارید، دوز از دست رفته را پرش کنید. برای تهیه دوز از دست رفته داروی اضافی مصرف نکنید.

اگر بیش از حد مصرف کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل ضربان قلب سریع، قرمزی یا گرمی در بازوها یا پاها و یا غش باشد.

در هنگام مصرف آملودیپین از چه چیزی باید دوری کنم؟

از بلند شدن یکباره از حالت نشسته خودداری کنید. در این حالت ممکن است احساس سرگیجه کنید. به آرامی بلند شوید و خود را ثابت نگه دارید تا از سقوط جلوگیری کنید.

عوارض جانبی آملودیپین

آملودیپین

اگر علائمی از واکنش آلرژیک به آملودیپین مانند کهیر؛ تنفس دشوار؛ تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو دارید از فوریت‌های پزشکی کمک بخواهید. در موارد نادر، هنگامی که اولین بار مصرف آملودیپین را شروع می‌کنید، ممکن است اثر آنژین بدتر شود یا ممکن است دچار حمله قلبی شوید. در صورت بروز علائمی مانند: درد قفسه سینه یا فشار، گسترش درد به فک یا شانه، حالت تهوع و تعریق، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت وجود موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ضربان ضربان قلب یا لرزیدن در سینه؛
  • بدتر شدن درد قفسه سینه؛
  • تورم در پاها یا مچ پا.
  • خواب آلودگی شدید. یا
  • احساس سبکی، مثل احساس مرگ.

عوارض جانبی رایج آملودیپین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه، خواب آلودگ؛.
  • احساس خستگی؛
  • درد معده، حالت تهوع؛ یا
  • گرگرفتگی (گرما، قرمزی یا احساس سوزش).

این یک لیست کامل از عوارض جانبی نیست و سایر موارد ممکن است رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری روی آملودیپین تأثیر خواهند گذاشت؟

در مورد تمام داروهای فعلی خود و هرگونه استفاده یا شروع مصرف آنها به ویژه موارد زیر به پزشک خود بگویید:

  • نیتروگلیسیرین؛
  • سیمواستاتین (زوکور، سیمکو ، ویتورین)؛ یا
  • هر داروی فشار خون دیگر.

این لیست کامل نیست. سایر داروها ممکن است با آملودیپین ارتباط برقرار کنند. از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی بدون نسخه. همه فعل و انفعالات ممکن در این راهنمای دارویی ذکر نشده است.

اطلاعات بیشتر

به یاد داشته باشید، آملودیپین و تمام داروهای دیگر را از دسترس کودکان دور نگه دارید. هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. و از آملودیپین فقط برای نشانه‌های تجویز شده استفاده کنید. برای اطمینان از اطلاعات نمایش داده شده در این صفحه، در مورد شرایط شخصی خود، همیشه با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

3.7 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x