داروی آتورواستاتین| همه چیز درباره آتورواستاتین نحوه مصرف و عوارض جانبی

آتورواستاتین متعلق به گروهی از داروها به نام مهارکننده‌های HMG CoA ردوکتاز یا “استاتین” است.

آتورواستاتین به همراه رژیم غذایی برای کاهش سطح کلسترول بالا و کلسترول “بد” (لیپوپروتئین با چگالی کم، یا LDL)، برای افزایش سطح کلسترول “خوب” (لیپوپروتئین با چگالی بالا، یا HDL) و پایین آوردن تری‌گلیسیریدها (یک نوع چربی موجود در خون) استفاده می‌شود.

آتورواستاتین برای درمان کلسترول بالا و کاهش خطر سکته مغزی، حمله قلبی یا سایر عوارض قلبی در مبتلایان به دیابت نوع 2، بیماری عروق کرونر قلب یا سایر عوامل خطرزا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آتورواستاتین در بزرگسالان و کودکانی که حداقل 10 سال سن دارند استفاده می‌شود.

نام عمومی: آتورواستاتین (a TOR va sta tin)

نام تجاری: لیپتور

اطلاعات مهم

لیپتور

در صورت بارداری یا شیردهی یا بیماری کبدی نباید آتورواستاتین مصرف کنید. مصرف این دارو را متوقف کنید و در صورت بارداری فوراً به پزشک خود بگویید. تداخلات دارویی جدی می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که داروهای خاصی به همراه آتورواستاتین مصرف شوند. در مورد تمام داروهای مورد استفاده شما در حال حاضر، و هر دارویی که شروع به مصرف کرده یا مصرف آنها را قطع کرده‌اید، به هریک از ارائه‌دهندگان خدمات درمانی خود بگویید.

در موارد نادر، آتورواستاتین می‌تواند شرایطی ایجاد کند که منجر به شکسته شدن بافت اسکلتی شود، و به طور بالقوه منجر به نارسایی کلیه می‌شود. اگر شما درد عضلانی، حساسیت و ضعف غیر قابل توضیح به خصوص تب و خستگی غیرمعمول و ادرار با رنگ تیره دارید، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. از خوردن غذاهایی که چربی یا کلسترول زیادی دارند، خودداری کنید. در صورت عدم برنامه رژیم غذایی کاهش کلسترول، آتورواستاتین در کاهش کلسترول شما مؤثر نخواهد بود. آتورواستاتین تنها بخشی از یک برنامه کامل درمانی است که شامل رژیم، ورزش و کنترل وزن نیز می‌باشد. رژیم غذایی، دارو و تمرین‌های ورزشی خود را دنبال کنید.

قبل از مصرف داروی آتورواستاتین

در صورتی که به آن حساسیت دارید یا اگر موارد زیر را دارید نباید از آتورواستاتین استفاده کنید:

  • بیماری کبد؛ یا
  • اگر باردار یا شیرده هستید.

آتورواستاتین می‌تواند به یک نوزاد متولد نشده آسیب برساند و یا باعث نقایص هنگام تولد شود. اگر باردار هستید از آن استفاده نکنید. مصرف این دارو را متوقف کرده و در صورت بارداری فوراً به پزشک اطلاع دهید. در هنگام مصرف این دارو، از روش‌های موثر جلوگیری از بارداری استفاده کنید. آتورواستاتین ممکن است به شیر مادر منتقل شود و می‌تواند به یک کودک شیرده آسیب برساند. هنگام مصرف این دارو، شیردهی را متوقف کنید.

برای اطمینان از اینکه این دارو برای شما بی‌خطر است، اگر تاکنون موارد زیر را داشته‌اید به پزشک خود بگویید:

  • مشکلات کبدی؛
  • درد عضلانی یا ضعف؛
  • بیماری کلیوی؛
  • دیابت؛
  • اختلال تیروئید؛ یا
  • اگر روزانه بیش از 2 بار نوشیدنی الکلی بنوشید.

آتروواستاتین می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که منجر به شکسته شدن بافت عضله اسکلتی شود و به طور بالقوه منجر به نارسایی کلیه شود. این بیماری احتمالاً در بزرگسالان مسن و در افرادی که بیماری کلیوی یا کم‌کاری تیروئید کنترل نشده (تیروئید تحت فشار) دارند مشاهده می‌شود. آتورواستاتین برای استفاده توسط افراد جوانتر از 10 سال مورد تأیید نیست.

چگونه باید آتورواستاتین مصرف کنم؟

آتورواستاتین را دقیقاً مطابق تجویز پزشک خود مصرف کنید

آتورواستاتین را دقیقاً مطابق تجویز پزشک خود مصرف کنید. تمام دستورالعمل‌های موجود در برچسب نسخه خود را دنبال کنید. پزشک ممکن است گاهی اوقات دوز را تغییر دهد تا اطمینان حاصل کند که بهترین نتیجه را می‌گیرید. از این دارو در مقادیر کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه‌شده استفاده نکنید. آتورواستاتین معمولاً یک بار در روز، با یا بدون غذا مصرف می‌شود. هر روز دارو را در یک زمان مشخص مصرف کنید.
قبل از مصرف، قرص را نشکنید.

در صورت داشتن موارد زیر ممکن است استفاده از این دارو را برای مدت کوتاهی متوقف کنید:

  • تشنج کنترل نشده؛
  • عدم تعادل الکترولیت (مانند سطح بالای یا پایین پتاسیم در خون شما)؛
  • فشار خون به شدت کم؛
  • عفونت شدید یا بیماری. یا
  • جراحی یا اورژانس پزشکی

ممکن است تا 2 هفته بهبود سطح کلسترول شما طول بکشد. ممکن است شما به آزمایش منظم خون نیاز داشته باشید. ممکن است متوجه هیچگونه تغییر در علائم خود نشوید. اما طبق دستورالعمل از دارو استفاده کنید. عملکرد خون شما به پزشک شما کمک می‌کند تا تعیین کند چه مدت شما را با آتورواستاتین درمان کند. بسته به سوابق پزشکی، ممکن است شما نیاز به مصرف آتورواستاتین برای مدت طولانی داشته باشید.

آتورواستاتین تنها بخشی از یک برنامه درمانی کامل است که ممکن است شامل رژیم، ورزش و کنترل وزن نیز باشد. دستورالعمل‌های پزشک خود را از نزدیک دنبال کنید. در دمای اتاق و به دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید.

اگر یک دوز از دست بدهم چه اتفاقی می‌افتد؟

دوز از دست رفته را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر زمان مصرف دوز بعدی کمتر از 12 ساعت است، دوز از دست رفته را کنار بگذارید. برای تهیه دوز از دست رفته داروی اضافی مصرف نکنید.

اگر بیش از حد مصرف کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

به دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی باشید.

در هنگام مصرف آتورواستاتین از چه چیزی باید دوری کنم؟

از خوردن غذاهایی که چربی یا کلسترول زیادی دارند، خودداری کنید. در صورت عدم برنامه رژیم غذایی کاهش کلسترول، آتورواستاتین در کاهش کلسترول شما مؤثر نخواهد بود. نوشیدن الکل را به حداقل برسانید. این ماده می‌تواند سطح تری‌گلیسیرید را افزایش داده و خطر آسیب کبد را افزایش دهد. گریپ فروت و آب گریپ فروت ممکن است با آتورواستاتین در واکنش بوده و منجر به اثرات بالقوه خطرناکی شود. در هنگام مصرف این دارو از نوشیدن بیش از 1 لیتر در روز آب گریپ فروت خودداری کنید.

عوارض جانبی آتورواستاتین

عوارض جانبی آتورواستاتین

اگر علائمی از واکنش آلرژیک به آتورواستاتین مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو دارید به پزشک خود اطلاع دهید. در موارد نادر، آتورواستاتین می‌تواند شرایطی ایجاد کند که منجر به شکسته شدن بافت عضله اسکلتی شود. و به طور بالقوه منجر به نارسایی کلیه می‌شود. اگر شما درد عضلانی، حساسیت و ضعف غیر قابل توضیح دارید، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید؛ به خصوص اگر تب، خستگی غیرمعمول و ادرار با رنگ تیره دارید. همچنین در صورت وجود موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن؛
  • مشکلات کبدی – درد معده، ضعف، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، زردی (زرد شدن پوست یا چشم؛ یا
  • مشکلات کلیوی – ادرار کم یا زیاد، تورم در پاها یا مچ پا، احساس خستگی یا کمبود نفس.

عوارض جانبی شایع آتورواستاتین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد مفاصل؛
  • گرفتگی بینی، گلو درد.
  • اسهال؛ یا
  • درد در بازوها یا پاها.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی نیست و سایر موارد ممکن است رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری بر آتورواستاتین تأثیر می‌گذارند؟

برخی از داروهای دیگر می‌توانند خطر ابتلا به مشکلات جدی در عضلات را افزایش دهند. و بسیار مهم است که پزشک شما از استفاده از هر یک از آنها مطلع باشد. در مورد تمام داروهای فعلی خود و هرگونه استفاده یا شروع مصرف آن به ویژه داروهای زیر به پزشک خود بگویید:

  • داروهای آنتی‌بیوتیک یا ضد قارچ؛
  • قرص‌های ضد بارداری؛
  • سایر داروهای کاهش دهنده کلسترول؛
  • داروهای قلب؛ یا
  • دارو برای درمان اچ‌آی‌وی یا ایدز.

این لیست کامل نیست. سایر داروها ممکن است با آتورواستاتین واکنش برقرار کنند، از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی بدون نسخه.

اطلاعات بیشتر

به یاد داشته باشید، این و تمام داروهای دیگر را از دسترس کودکان دور نگه دارید. هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. و فقط برای علائم تجویز شده از آتورواستاتین استفاده کنید. برای اطمینان از اطلاعات نمایش داده شده در این صفحه، و در مورد شرایط شخصی خود، همیشه با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

 

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x