تراریوم چیست ؟ چگونه در خانه تراريوم (باغ شيشه‌ای) بسازيم؟

اگر علاقه‌مند به كاشت و پرورش گیاهان آپارتمانی هستید؛ اما فرصت یا فضای كافی برای انجام این كار ندارید، دیگر نگران نباشید. تراریوم یا باغ شیشه‌ای گزینه‌ ایده‌آلی برای خانه شماست. این باغ شیشه‌ای علاوه بر اینكه جاگیر نیست، نگهداری از آن هم وقت زیادی از شما نخواهد گرفت. تراریوم را حتی می‌توانید به دیگران هدیه دهید؛ به خصوص اگر خودتان با سلیقه منحصر به فرد خود آن را بسازید. ساخت این باغ‌های شیشه‌ای زیبا، زحمت و هزینه زیادی ندارد و یک كار کاملاً سلیقه‌ای است. با توجه به محبوبیت فراوان این شیء زیبا، احتمالاً تا الآن کنجکاو شده باشید که تراریوم چیست؟!

تراریوم چیست ؟

ساخت تراریوم

تراریوم مجموعه‌ای از گلهای زینتی کوچک است که در یک محیط بسته شیشه‌ای در حال رشد می‌باشند. ظروف تراریوم معمولاً شفاف هستند تا گیاه بتواند از نور خورشید برای فرایند فتوسنتز و رشد استفاده كند. بر روی سطح این ظروف یك دریچه برای دسترسی به گیاهان داخل آن قرار دارد. گیاه و خاکِ داخل تراریوم بخار آب تولید می‌کنند. این بخار به صورت آب به خاك بر می‌گردد و توسط ریشه گیاهان جذب می‌شود. بهترین ویژگی تراریوم خانگی این است که هركسی می‌تواند تراریوم مخصوص به خود را بسازد.

در ادامه همه نكاتی را که باید درباره نحوه ساخت یک تراریوم خانگی یا نگهداری از آن بدانید برایتان بیان کرده‌ایم.

مواد مورد نیاز ساخت تراریوم چیست ؟

در ادامه به مواردی که برای ساخت ترارویم ایده آل به آن‌ها نیاز خواهید داشت؛ اشاره می‌کنیم؛ با ما همراه باشید:

مخزن شیشه‌ای

برای ساخت یك تراریوم به ‌نوعی مخزن شیشه‌ای برای كاشتن گیاهان نیاز دارید. این مخازن شیشه‌ای در سایزها و اشكال متنوعی در بازار موجود می‌باشند. بسته به سلیقه شخصی یك مخزن شفاف خریداری كنید.

سنگ‌های كوچك یا سنگریزه‌ها

سنگ‌های کوچک یا سنگریزه به عنوان پایه تراریوم شما استفاده می‌شوند. این سنگریزه‌های کوچک برای ریشه گیاهان مانند زهکشی عمل می‌کنند؛ تا اطمینان حاصل شود که آب اضافی در خاک باقی نمی‌ماند و باعث پوسیدگی آن نمی‌شود.

زغال فعال

 زغال فعال را می‌توانید از آکواریوم فروشی‌ها تهیه کنید. یک لایه نازک از زغال فعال آب را تازه نگه می‌دارد و به مقابله با رشد باکتری‌ها در تراریوم کمک می‌کند.

خاك گلدان

خاک گلدان یک لایه مهم برای عملكرد بهتر تراریوم شما خواهد بود. نوع خاك اهمیت چندانی ندارد و هر نوع خاك حاصلخیزی قابل استفاده است. اگر قصد كاشتن كاكتوس یا از این قبیل گیاهان مكنده دارید، باید خاك مخصوص تهیه كنید.

گیاهان مناسب تراریوم

گیاهان مناسب تراریوم

انتخاب گیاه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ لذا گیاهانی که رشدشان سریع نیست بهترین انتخاب هستند. چند مورد از گیاهان یا جوانه‌های آن‌ها در سایزهای كوچك انتخاب كنید تا در تراریوم خود استفاده كنید. گیاهان رطوبت دوست، گیاهان هوازی مثل تیلاندزیا، کاکتوس‌ های كوچك، سرخس‌ها یا گیاهان گوشت‌خوار شامل ونوس مگس‌خوار، همگی گزینه‌های مناسبی برای پرورش در تراریوم هستند.

ابزارهای باغبانی

داشتن ابزارهای دستی کارآمد به شما کمک می‌کند تا فضای درونی تراریوم خود را راحت‌تر آماده كنید.

گام به گام تا ساخت تراریوم

پس از فراهم كردن موارد مورد نیاز، زمان شروع کار است. دستورالعمل‌های گام به گام ما را در ادامه مطلب دنبال کنید تا در كمتر از 30 دقیقه تراریوم خانگی خود را بسازید.

كف تراریوم را با یك لایه ضخیم از سنگ‌های كوچك یا سنگریزه پر كنید

ته محفظه تراریوم را از یک لایه سنگریزه‌های کوچک (تقریباً 2.5 سانتی‌متر) بپوشانید. این لایه به عنوان زهكش عمل کرده و آب‌های اضافی كه می‌تواند موجب فاسد شدن یا پوسیدگی ریشه یا خاك گیاه شوند را از تراریوم خارج می‌کند.

یك لایه بسیار نازك زغال فعال اضافه كنید

بر روی لایه قبلی، یك لایه نازك (نصف ضخامت لایه قبلی) زغال فعال بریزید. زغال فعال آب را تازه نگه می‌دارد و با رشد باکتری‌ها در تراریوم شما مقابله می‌کند. به طور كلی این لایه وظیفه تصفیه كردن آب را بر عهده دارد.

یك لایه خاك گلدان درون تراریوم بریزید

همان‌طور که اشاره کردیم، هر مخلوط خاک گلدانی برای ساخت تراریوم قابل استفاده است مگر اینکه تصمیم به كاشت كاكتوس یا گیاهان مكنده داشته باشید. در این صورت ترکیب‌های مخصوصی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. نكته مهم این است كه به مقدار كافی خاك اضافه كنید (به ضخامت حدود ۵ سانتی‌متر) تا گیاهان بتوانند در آن‌ها ریشه بزنند و رشد كنند.

گیاهان را درون خاک قرار دهید

با کاشت بزرگ‌ترین گیاه شروع کنید. ابتدا به کمک ابزارهایتان حفره‌هایی در خاک ایجاد كنید. اندازه‌ حفره باید متناسب با ریشه‌های گیاهان مورد نظرتان باشد. گیاه را از ظرف خود خارج کرده و بدون آسیب رساندن به ریشه‌ها، آن را درون خاك موجود در تراریوم خود بكارید.

پس از قرار دادن تمامی گیاهان، تراریوم را تزئین كنید

این مرحله بیشتر سلیقه‌ای است؛ چرا که جنبه‌ تزئینی دارد. می‌توانید هرگونه وسیله تزئینی مورد دلخواهتان را در مراکز پرورش و فروش گل و گیاه پیدا كنید و تراریوم ایده‌آل خود را بسازید.

شرایط رشد گیاهان موجود در تراریوم را فراهم كنید

شرایط ساخت تراریوم

پس از اتمام ساخت تراریوم خانگی‌تان، نوبت به مراقبت از آن می‌رسد. آب و نور خورشید دو عامل اساسی برای سالم ماندن تراریوم شما هستند. فراموش نكنید که دو هفته‌ یک‌بار (یا در مواقع لازم هفته‌ای یک‌بار) تراریوم خود را آبیاری كنید تا از خشك شدن خاك آن جلوگیری كنید. بهتر است تراریوم را نزدیک پنجره، لامپ فلورسنت یا هر منبع نور مناسب دیگری قرار دهید تا به طور روزانه مقدار نور غیرمستقیم مورد نیازش را تأمین كند و به رشد خود ادامه دهد.

امروزه تراریوم‌ها در میان گیاهان خانگی از محبوبیت قابل توجهی برخوردارند. اگر حوصله ساختن تراریوم را ندارید، می‌توانید آن را به راحتی از گل‌فروشی‌ها تهیه كنید. اما با كمك گرفتن از 6 مرحله ذكر شده در این مطلب می‌توانید در کمتر از یك ساعت بدون نیاز به فضا یا زحمت زیاد تراریوم مخصوص خود را بسازید و با قرار دادن آن در گوشه‌ای از خانه یا محل كار، زیبایی و نشاط را در کنار سادگی به خود و دیگران هدیه كنید.

5 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x