روانشناسی رنگ آبی : رنگ آبی چه احساسی را در شما ایجاد می‌کند؟

رنگ آبی یکی از جذاب‌ترین رنگ‌های جهان است. این یک رنگ متنوع است که در طیف‌های مختلف خود می‌تواند طیف گسترده‌ای از احساسات را نشان دهد. بسیاری از افراد رنگ آبی را آرام‌بخش می‌دانند؛ برخی احساس می‌کنند که باعث ایجاد خلاقیت می‌شود؛ عده ای دیگر احساس می‌کنند که به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس خود  را نشان دهید. این تفسیر گسترده از یک رنگ ساده نشان می‌دهد که قدرت روانی‌ای که رنگ در ذهن و زندگی ما دارد چقدر است. در ادامه مباحث مربوط به روانشناسی رنگ  با روانشناسی رنگ آبی با شما همراه خواهیم بود:

رنگ آبی چه احساسی را در شما ایجاد می‌کند؟ مردم مدت‌هاست معتقدند كه رنگ‌های خاص می‌توانند حالات و احساسات مختلفی را برانگیخته و برخی تحقیقات از این ایده كه رنگ‌ها می‌توانند اثرات روانشناختی داشته باشند پشتیبانی كرده است. آبی رنگی است که غالباً در طبیعت مانند آبی کم رنگ، آبی آسمانی، آبی تیره غنی یافت می شود.

شاید به همین دلیل باشد که افراد غالباً رنگ آبی را آرام و بی سر و صدا توصیف می‌کنند. با این حال، به عنوان یک رنگ خنک، آبی گاهی اوقات به نظر می‌رسد یخی، دور دست یا حتی سرد باشد. وقتی از افراد سؤال می‌شود که وقتی رنگ آبی را می‌بینید، چه چیزی به ذهن شما خطور می‌کند؟ بسیاری از افراد این رنگ را با کلماتی مانند “اعتماد” ، “قابلیت اطمینان” و موارد دیگر توصیف می‌کنند. بیایید با جزئیات بیشتر به رنگ شگفت‌انگیز آبی و ارتباطات آن بپردازیم.

روانشناسی رنگ آبی

آبی رنگی است که مورد علاقه مردان است

مطابق با اصول روانشناسی رنگها و بر اساس تاثیر رنگ‌ها روی احساسات:

  • آبی توسط بسیاری از افراد به عنوان رنگ مورد علاقه توصیف شده و رنگی است که مورد علاقه مردان است.
  • از آنجا که آبی مورد علاقه بسیاری افراد است، اغلب به عنوان رنگی غیر تهدیدآمیز مورد بررسی قرار می‌گیرد که می‌تواند محافظه‌کار و سنتی به نظر برسد.
  • آبی به ذهن آرامش می‌بخشد. اغلب به عنوان صلح‌آمیز، آرام، ایمن و منظم توصیف می‌شود.
  • آبی اغلب به عنوان نشانه ثبات و قابلیت اطمینان دیده می‌شود. مشاغلی که می‌خواهند تصویری از امنیت تهیه کنند، معمولاً از آبی در تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کنند.
  • آبی همچنین می‌تواند احساس غم و اندوه را از بین ببرد. در نظر بگیرید که چگونه یک نقاشی که به شدت از آبی برخوردار است، مانند نمونه‌هایی که توسط پیکاسو در طی “دوره آبی” تولید شده است، می تواند بسیار تنهایی، غمناک یا فراموشی به نظر برسد.
  • از آبی اغلب برای تزئین دفاتر استفاده می‌شود. زیرا تحقیقات نشان داده است که افراد در اتاق‌‌های آبی تولید‌کننده هستند.
  • آبی یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها است. اما یکی از کم‌اشتها‌آورترین رنگ‌ها نیز است. به طوری که برخی از برنامه‌های کاهش وزن، خوردن غذای را از صفحه آبی توصیه می‌کنند. آبی به ندرت در مواد غذایی به غیر از زغال اخته و برخی آلوها به طور طبیعی مشاهده می‌شود. همچنین، انسان‌ها برای جلوگیری از خوردن غذاهایی که سمی هستند از رنگ‌آمیزی آبی در مواد غذایی استفاده می‌کنند که اغلب نشانه‌ای از فساد یا سم است.
  • همچنین آبی می‌تواند ضربان نبض و دمای بدن را کاهش دهد.
  • در نظر بگیرید که چگونه آبی در تکلم استفاده می‌شود: ماه آبی، دوشنبه آبی، خون آبی، بلوز و روبان آبی.

قدرت آبی‌های مختلف

الکس می‌گوید: “رنگ آبی‌ای که شما انتخاب می‌کنید، چه مقدار از آن استفاده می‌کنید و جایی که از آن استفاده می‌کنید، دنیایی متفاوت خواهد شد. مطمئناً استفاده از آبی‌های تیره در فضاهای سرد تاریک، جو بسیار سنگین، ناراحت کننده و تخلیه کننده ایجاد خواهد کرد.” با این حال، این رنگ‌های آبی تیره در جای مناسب می‌توانند جذاب باشند. آبی و جایی که از آن استفاده می‌کنید واقعاً مهم است.

کدام آبی کجا باید استفاده شود؟

  • آبی تیره. آبی تیره دارای انرژی قوی و محکم است. این مربوط به امنیت، کیفیت، خرد شخصی و آرامش است. از آن در مناطقی از خانه خود استفاده کنید که مربوط به مدیریت پول است؛ مانند میز مطالعه، میز آشپزخانه که در آن برنامه‌های مالی خود را برنامه‌ریزی کرده‌اید.
  • آبی آسمانی. این می‌تواند بسیار دلپذیر، نیرو بخشنده و نیرومند باشد. اما به روشی ملایم و نه به شدت شدید انرژی که از صورتی داغ دریافت خواهید کرد.
  • آبی کودک یا آبی پودری. انرژی این حتی نرم‌تر و ملایم‌تر از آبی آسمانی است. به همین دلیل است که برای اتاق خواب‌ها و مهد کودک‌ها بسیار عالی است؛ و برای استراحت و خواب خوب بسیار مفید است.
  • آبی فیروزه‌ای. با رنگ سبز، این رنگ آبی ترکیب خواص رشد سبز با خصوصیات تغذیه‌ای آبی را نشان دهد. در نتیجه، این یک رنگ عالی برای پشتیبانی از دانش شخصی و پرورش خود شما است. به عنوان یک رنگ در دفاتر مطالعات خانه یا فضاهایی که دوست دارید بخوانید یا مدیتیشن کنید عالی است.

تحقیقات شگفت‌آور در مورد رنگ آبی

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون خانه

آبی رنگ بسیاری از انجمن‌ها را دارد. استعاره‌ی “احساس آبی بودن” به عنوان افسرده، موسیقی “آواز”، موسیقی آواز خواندن “بلوز”، “سیاسی آبی” و یا اهداف خوش‌بینانه “آسمان آبی”. اما این رنگ بر ما چه تأثیری می‌گذارد؟

آبی به ما احساس راحتی و آرامش می‌بخشد

مورخ هنر دنیس داتون خاطرنشان کرده است که رنگ مورد علاقه در جهان آبی است. شاید به این دلیل که ما را به یاد آسمان‌های آبی روشن یا مناظر مسالمت‌آمیز با دریاچه‌ها و رودخانه‌ها می‌اندازد که به ما احساس راحتی و آرامش می‌بخشد (داتون، 2009).

رنگ آبی باعث می‌شود احساس راحتی بیشتری داشته باشیم

رنگ آبی هم از نظر شناختی و هم از نظر عاطفی بر ما تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود احساس راحتی بیشتری داشته باشیم. یک مطالعه در ژورنال تحقیقات تجاری نشان داد که خریداران فروشگاه‌هایی، با فضای داخلی آبی رنگ را به طرز چشم‌گیری دوست داشتند. آنها احتمالاً بیشتر از آنكه در یك فروشگاه دیگر با فضای داخلی نارنجی رنگ خریداری كنند، وقت خود را صرف خرید در فروشگاه با فضای داخلی آبی رنگ می‌کنند (بابین، هاردستی و سوتر 2003)

آبی ممکن است باعث امن‌تر شدن خیابان‌های ما شوند

آبی ممکن است تأثیر آرام بخش بر ما داشته باشد. حتی ممکن است خیابان‌های ما امن‌تر شوند. پس از برپایی چراغ‌های آبی در گلاسکوی اسکاتلند در سال 2000 و نارای ژاپن در سال 2005 ، کاهش چشمگیر جرم و جنایات رخ داده است (شیمبون، 2008). برای درک کامل این تأثیرات، تحقیقات بیشتری لازم است زیرا ممکن است رنگ آبی با شرایط ارتباط داشته باشد؛ و  آبی، یادآور لباس آبی پلیس در انگلستان یا چراغ‌های راهنمایی باشد.

از دهه 1990 ، جعبه‌های تماس با نور آبی در تلاش برای بهبود امنیت دانشگاه، به خصوص در شب، نصب شده است. گرچه اکنون بسیاری از کالج‌ها استفاده از آنها را به جای برنامه‌های تلفن همراه قطع می‌کنند (لوکاس مک‌اون، 2009). یک اثر شگفت‌آور از چراغ‌های آبی ممکن است جلوگیری از خودکشی باشد. در سال‌های اخیر، ژاپن با افزایش تعداد افرادی که خود را در مقابل قطارها در ایستگاه های قطار پرت می‌کنند، مواجه شده است. پس از نصب چراغ‌های آبی در 71 ایستگاه قطار ژاپن بین سال‌های 2000 تا 2010 ، تجزیه و تحلیل داده‌ها حاکی از کاهش 84 درصدی تعداد خودکشی‌ها بود (ماتسوبایاشی، ساوادا، و یدا، 2012). استرالیایی‌ها نیز در ایستگاه‌های راه آهن خود رویکرد نور آبی را در نظر گرفته‌اند.

رنگ آبی چه احساسی در شما ایجاد می‌کند؟

در تصویر زیر به استفاده از رنگ آبی نگاه کنید. آبی چه احساسی در شما ایجاد می‌کند؟ آیا آبی را با خصوصیات یا موقعیت‌های خاصی مرتبط می‌کنید؟ نکته مهمی که باید بخاطر بسپارید این است که احساسات برانگیخته شده توسط رنگ‌های خاص لزوماً کلی نیستند. اختلافات فرهنگی، گاهی اوقات در درک مردم از رنگ بازی می‌کنند. تجربیات فردی نیز در خلق و خوی‌هایی که رنگ‌ها می‌توانند ایجاد کنند تأثیر مهمی دارند. اگر آبی را با یک دوست سرزنده و پر جنب و جوش مرتبط می‌کنید، ممکن است آن را به عنوان یک رنگ انرژی بالا ببینید که احساس هیجان را برانگیزد.

رنگ آبی چه احساسی در شما ایجاد می‌کند؟

پاسخ‌های افراد به رنگ آبی

در پاسخ به این سؤال که مردم با رنگ آبی چه ارتباطی دارند، معمولا موارد زیر پاسخ داده می‌شود:

  • اعتماد
  • توکل پذیری
  • آرامش
  • هوشمندی
  • اعتماد به نفس / توانایی
  • خونسردی
  • ناسازگار

در حالی که آبی معانی نمادین مختلفی دارد، واکنش‌های فردی به آبی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در زیر برخی از واکنش‌ها به رنگ آبی آورده شده است.

آبی صادقانه است

آبی صادقانه است

“آبی رنگ آسمان، اقیانوس، خواب و گرگ و میش است. رنگی است که باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشم. وقتی آن را می‌بینم، تقریباً احساس می‌کنم در بهشت ​​هستم. برای من، آبی رنگ صداقت است. الهام بخش و معنوی. این باعث می‌شود احساس کنم که من به اندازه کافی خوب هستم. ”

آبی آرامش‌بخش است

“من چشم آبی را دوست دارم … به خصوص سایه‌های فیروزه‌ای مانند آب اشک و آبزیان. من تمایل دارم که به طور طبیعی به این رنگ کشیده شوم؛ من به این رنگ معتقدم چون این رنگ، هاله من است. من در حال حاضر از نظر عاطفی بسیار آرام و بی سر و صدا هستم. فردی متعادل. اما وقتی در اطراف رنگ آبی هستم کمتر عصبی هستم و در حضور دیگران راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنم. ”

آبی همچنین می‌تواند شدید باشد

“بسیاری از مردم با توجه به صاف بودن تابستان یا آب‌های آرام، آبی را صلح‌آمیز و آرام می‌دانند. اگرچه آبی عمیق و شدید است این بازتاب داخلی تغییر می‌کند. آسمان طوفانی می‌شود و آب خشمگین می‌شود. آبی اکنون احساس انرژی عاطفی را برانگیخته است. ، قدرت و روح. ”

آبی هم الهام و هم غم را به ارمغان می‌آورد

“من عاشق آبی هستم. زیرا رنگ اقیانوس و آسمان است. آبی باعث می‌شود احساس آرامش، بازتابی و نیرومندی داشته باشم. وقتی به آب‌های آبی اقیانوس نگاه می‌کنم، احساس آرامش و قوی بودن می‌کنم. آبی مانند امواج متحرک آزاد است. اما غم و اندوهی از آن وجود دارد که گاه چشمانم را با اشک پر می‌کند. من نمی‌فهمم چرا. هیچ رنگی مانند آبی بزرگ نیست! ”

سخن پایانی ایده‌آل مگ

جارب گذشته می‌تواند در شکل‌گیری نحوه احساس و واکنش مردم نسبت به رنگ‌های مختلف نقش داشته باشد

در حالی که کاوش در روانشناسی رنگ می‌تواند جالب باشد، همچنین باید به خاطر داشته باشید که واکنش‌ها به رنگ نیز می‌تواند بسیار شخصی باشد. تجارب گذشته می‌تواند در شکل‌گیری نحوه احساس و واکنش مردم نسبت به رنگ‌های مختلف نقش داشته باشد. در حالی که برخی افراد آبی را غم‌انگیز یا رنگی غم‌انگیز می‌دانند، برخی دیگر ممکن است آن را به عنوان صلح‌‌آمیز یا الهام‌بخش تعبیر کنند. توجه داشته باشید که چگونه آبی باعث می‌شود احساس کنید و برخی از تأثیرات مختلفی که ممکن است بر احساس شما تأثیر بگذارد را در نظر بگیرید.

 

3.5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x