بهترین گیاهان برای پرورش در خانه (آسان ترین گیاهان آپارتمانی)

دلايل بسيار زيادي وجود دارد كه می‌تواند شما را ترغيب به خريد گياه و نگهداري از آن بكند. از تصفیه هوا گرفته تا ایجاد فضاي سرزنده و شاداب‌تر، همه و همه از مواردی است كه نگهداري از گياهان آپارتماني را نزد ما محبوب‌تر می‌کند.

اما این موضوع می‌تواند براي برخي افراد چالش بزرگي به شمار برود؛ به خصوص وقتی که فضا و نور طبیعی خورشید محدود است (مانند بسیاری از آپارتمان‌ها). اما این بدين معنا نيست كه شما هرگز نمی‌توانید گياهان آپارتماني خود را داشته باشيد.

ما در ايده آل مگ برايتان فهرستی از بهترین گیاهان برای پرورش در خانه را تهيه كرده‌ و در ادامه درباره نحوه‌ی نگهداري هر یک توضيحاتی داده‌ایم.

پوتوس (پِتوس)

گیاه آپارتمانی پوتوس

گیاه پوتوس علاوه بر اينكه فضای شما را با رنگ سبز برگ‌های خود پرنشاط می‌کند، بلكه جزء گياهاني با خاصيت تصفیه‌کنندگی بالای هوا  نیز محسوب می‌شوند. علاوه بر آن، پوتوس دی اکسید کربن را با اکسیژن جایگزین کرده و رطوبت جو آپارتمان را افزايش می‌دهد. از آنجايي كه این گياه داراي مقاومت، توانايي سازش با محيط و رشد سريع است، در هر نوع مكاني اعم از حمام نيز قابل رشد خواهد بود.

نور مورد نياز براي گياه آپارتمانی پوتوس

پوتوس حساسيت خاصي به ميزان نور ندارد و حتي می‌تواند در نور كم نيز به رشد خود ادامه دهد. اما توجه داشته باشيد كه در صورت كمبود نور، رنگ برگ‌های این گياه آپارتماني روشن‌تر می‌شوند. از طرفي بايد از قرار دادن پوتوس در مقابل نور مستقيم خورشيد نيز اجتناب كرد چرا كه موجب سوختگي برگ‌ها خواهد شد.

آبياري گياه آپارتماني پوتوس

همانند بقیه‌ی گياهان، به ياد داشته باشيد پوتوس را به مقدار كافي بايد آبياري كنيد (نه زياد نه كم) چرا كه آب زياد موجب پوسيدگي ريشه و آب كم موجب زرد شدن برگ‌ها خواهد شد. خاك پوتوس در بين دفعات آبیاری‌ها بايد خشك شود. در این صورت رشدي ايده آل خواهد داشت.

آسان ترین گیاهان آپارتمانی: سانسوريا (گل ماري)

گیاه سانسوریا

گياه آپارتماني سانسوريا كه به نام‌های گياه ماري و زبان مادر شوهر نيز شهرت دارد، جزء مقاوم‌ترین گياهان خانگي محسوب می‌شود. این گياهان خانگي می‌توانند هفته‌ها با كمترين مراقبت بدون اینکه شکل و ظاهر خود را از دست بدهند رشد كنند. علاوه بر آن از فوايد این گياه خانگي می‌توان به توانايي تصفيه كردن هوا و از بین بردن سم‌های موجود در اتمسفر مانند فرمالدئيد و بنزن اشاره كرد. در صورت فراهم كردن شرايط مناسب براي سانسوريا، قد آن به 60 الی 90 سانتی‌متر خواهد رسيد.

نور و دماي مورد نياز در آپارتمان براي گياه سانسوريا

گياه آپارتماني سانسوريا از گياهان نور دوست بوده و براي رشد بهتر طالب نور فراوان است. بهترین دما برای رشد این گیاه 16-30 درجه سانتی‌گراد است و در دمای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد آسیب می‌بیند. همچنين در صورت قرار گرفتن در هواي سرد و نور كم، برگ‌های آن رنگ خود را از دست می‌دهند.

آبياري گياه آپارتماني سانسوريا

با توجه به آب‌وهوای محل زندگی‌تان، طریقه آبياري این گياه متفاوت است. اما به طور كلي، لازم است در فصل تابستان هفته‌ای 2 مرتبه و در فصل زمستان هر 14 روز یک‌بار این گياه خانگي را آبياري كنيد.

زاميفوليا (جواهر زنگبار)

گیاه زاميفوليا

زاميفوليا (جواهر زنگبار) از خانواده گل‌های شيپوري در گروه محبوب‌ترين گیاهان آپارتمانی قرار دارد. این گياه خانگي هميشه سبز است و به ندرت پيش می‌آید كه بشنويد كه يك زاميفوليا خشك شده است. برگ‌هایي با بافت چرمي ظاهر این گياه را جذاب‌تر نموده است.

نور و دماي مورد نياز گياه خانگي زاميفوليا

زاميفوليا براي رشد خود به نور غيرمستقيم و متعادل نياز دارد. در نتيجه این گياه را می‌توان در آپارتمان‌های کم‌نور نيز پرورش داد. این گياه در دماي 20 الی 30 درجه سانتی‌گراد بهترين رشد را خواهد داشت. اگر در مناطق گرمسير زندگي می‌کنید، برگ‌های زاميفوليا را آبپاشی كنيد.

آبياري گياه زاميفوليا

زاموفیلیا هم مثل سانسوریا کم‌آبی و خاک خشک را به آبیاری زیاد ترجیح می‌دهد. این گياه آپارتماني داراي ریشه‌هایی است که آب را جمع كرده و در خود ذخيره می‌کنند. در نتيجه آبياري زياد دشمن این گياه محسوب شده و می‌تواند موجب پوسيدگي ريشه شود. براي جلوگيري از این امر هنگامی كه خاك زاميفوليا تا عمق 5 سانتی‌متر خشك شد، گياه را آبياري كنيد.

آسان ترین گیاهان آپارتمانی: كاكتوس

گیاه کاکتوس

اگر تنوع چیزی است که به دنبال آن هستید، کاکتوس‌ها ايده‌آل ترين گزينه براي شما محسوب می‌شوند. کاکتوس‌ها در انواع اشکال و اندازه‌های عجیب و شگفت‌انگیز موجود هستند. مراقبت از کاکتوس‌ها در آپارتمان زحمت زيادي ندارد. چرا كه این گياهان داراي مقاومتي هستند كه می‌توانند در بیابان زنده بمانند پس آپارتمان شما تنها با داشتن يك پنجره آفتاب‌گیر می‌تواند تبديل به محيطي ايده آل براي پرورش این گياه باشد.

آبياري كاكتوس در آپارتمان

آبياري کاکتوس‌ها يكي از چالش‌های اساسی نگهداري از آن‌هاست. اما بهترين روش آبياري به ‌صورت تركيبي می‌باشد. به این صورت كه گاهي از زير گلدان و گاهي داخل گلدان را آبياري كنيد. این كار از خشك شدن ریشه‌ها به دليل آبياري كم و از پوسيدن ریشه‌ها به دليل آبياري زياد جلوگيري می‌کند.

نور مورد نياز کاکتوس‌هاي خانگي

کاکتوس‌هاي آپارتماني را بايد روزانه حدود سه الي چهار ساعت در مقابل نور ملايم آفتاب قرار داد تا تأمین انرژي كنند. كاكتوس را در مسير نور مستقيم خورشيد قرار ندهيد.

ساكولنت‌ها

در طول چند سال گذشته شاهد افزایش محبوبيت ساكولنت‌ها در ميان مردم بوده‌ایم. محبوبيت این گياهان از زيبايي، تنوع، جاگير نبودن و مقاومت بالاي آن‌ها سرچشمه می‌گیرد. تنها چيزي كه براي ادامه‌ی حيات این گياهان در آپارتمانتان نياز داريد نور خورشيد و آبياري (ماهي یک‌بار) می‌باشد.

آسان ترین گیاهان آپارتمانی: گياه گندمي (گياه عنكبوتي)

گیاه آپارتمانی گندمی

گندمي يكي از بهترين و زيباترين گیاهانی است كه نقش مهمي در تصفيه كردن آلودگی‌های هوا نظير دي اكسيد كربن، مونوكسيد كربن و بنزن دارد. این گياه علاوه بر كم زحمت بودن، به خاطر ویژگی‌هایی كه دارد می‌تواند در تمامي خانه‌ها پرورش يابد. علاوه بر آن، این گياه آپارتماني زود پا می‌گیرد و گل می‌دهد.

آبياري گياه گندمي

 در فصل تابستان هفته‌ای دو تا سه بار و در زمستان هفته‌ای یک‌بار آبياري براي گندمي كافي می‌باشد.

نور مورد نياز گندمي در آپارتمان

گياه گندمي را در خانه خود نزديك پنجره قرار دهيد. این گل برخلاف کاکتوس‌ها نياز نوري فراواني ندارد؛ اما نبايد از منبع نور دور بماند. چرا كه در نور کم‌برگ‌های آن بدشكل خواهند شد.

آسان ترین گیاهان آپارتمانی: بامبو

گیاه بامبو

بامبو برای زنده ماندن تنها به آب و سایه احتیاج دارد. این گياه علاوه بر ظاهر خوب، امواج مثبتي را در فضاي خانه شما پراکنده می‌کند. در صورت مراقبت كافي، ممكن است ارتفاعش تا حدود یک متر نیز برسد و چندین سال عمر کند. توجه كنيد بامبو يكي از پراحساس‌ترین گياهان است و در صورت جابه‌جایی مكرر گلدان آن، اصطلاحاً قهر می‌کند و رشد آن متوقف می‌شود.

نور ايده آل بامبو در آپارتمان

بامبو را در نزديك پنجره‌ای كه نور متعادلي دارد قرار دهيد. نور مستقیم باعث می‌شود که رنگ برگ‌های آن، قهوه‌ای شود. گیاه بامبو را باید همیشه در خانه نگه دارید.

آبياري بامبو

همیشه سطح آب درون گلدان بامبو باید حداقل یک سانت بالاتر از ریشه باشد. اما توجه داشته باشيد كه گياه را در آب غوطه‌ور نكنيد. فراموش نكنيد كه آب گلدان را هر 14 روز یک‌بار تغییر دهید تا از پوسیدگی ریشه‌ها و ایجاد بوی نامطبوع در محيط آپارتمان جلوگیری شود.

فيكوس

گیاه فیکوس آلاستیکا

اگر آنقدری خوش‌شانس هستید که بتوانید یک درخت کامل در فضاي خانه داشته باشید، گياه فيكوس گزینه‌ی ايده آلی برای شما خواهد بود. فيكوس به راحتي می‌تواند در مکان‌های سرپوشيده رشد و سازگاری پيدا كند؛ چرا كه به نور كافي اما غیرمستقیم نياز دارد. تا گیاه جوان است سالي یک‌بار نیاز به تعویض گلدان دارد. بعد از بزرگ و سنگین شدن گیاه می‌توانید هر سال تنها خاک‌های سطحی گیاه را تعویض کنید.

آبياري گياه فيكوس

این گياه نسبت به کم‌آبی به خصوص در زمستان حساس است و هفته‌ای یک‌بار بايد آبياري شود. در تابستان نيز هفته‌ای دو بار گياه را در خانه‌تان آبياري كنيد.

کلام پایانی 

در مجموع ديگر نياز نيست نگران فضاي محدود يا سرپوشيده خانه‌ی خود باشيد؛ بلکه می‌توانید به راحتی گياهان آپارتماني مورد علاقه خود را پرورش دهيد. کافی است يكي از 8 گياه ذکرشده در این مطلب را خريداري كرده و به توصیه‌های پيرامون نگهداري آن توجه كنيد تا براي طولاني مدت فضايي مملو از گل و گياهان رنگارنگ براي خود بسازيد.

5 | (5)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x