کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی؛ روش تهیه و مصرف کود طبیعی

پرورش گل و گیاهان آپارتمانی که امروزه بسیار رایج شده نیازمند فراهم کردن شرایط موردنیاز برای رشد گیاهان است.

یکی از این نیازهای پایه، نیاز گیاهان به کودهای مناسب برای شادابی و همچنین رشد مطلوب است. با این كار علاوه بر رشد بهتر، در تمام طول سال نیز ظاهری خیره‌کننده‌تر خواهند داشت.

كودهای صنعتی متنوعی با قیمت‌های مختلفی وجود دارد؛ اما این کودهای شیمیایی عوارض زیادی در پی خواهند داشت.

راه‌حل این مشکل استفاده از کود های خانگی برای گیاهان آپارتمانی است. این كودها کاملا مؤثر بوده و باعث آزاد شدن ذره‌ذره مواد مغذی در خاک می‌شوند. علاوه بر این، آن‌ها سازگار با محیط زیست بوده و با گذشت زمان کیفیت خاک گلدان را نیز بهبود می‌بخشند. این در حالی است که خیلی از این کودها را می‌توان با مواد موجود در خانه تهیه کرد.

فراهم کردن کودهای خانگی برای گیاهان آپارتمانی

دیگر نیازی به خرید کودهای صنعتی و گران نیست چرا که می‌توانید با استفاده از موادی که در خانه دارید کودهای مورد نیاز گیاهان خود را فراهم کنید. برخی از زباله‌های خانگی مانند قهوه، پوسته تخم مرغ، پوست موز و چای سبز و… می‌توانند به عنوان کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی عمل کرده و موجب افزایش سرعت رشد آنها شوند.

کود طبیعی تجارتی نیز قابل استفاده است اما قیمت آن از کود های شیمیایی بیشتر است. در این مقاله، مفهوم كود طبیعی یا همان كود خانگی برای گیاهان آپارتمانی، فواید آن و برخی از آسان ترین کودهای خانگی مناسب گیاهان بررسی شده‌اند. با ما همراه باشید تا با صفر تا صد کودهای خانگی آشنا شوید.

كود خانگی چیست؟

کودهای طبیعی تركیبات حاوی مواد مغذی ای هستند که با حداقل فرآوری مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین مواد مغذی به شکل طبیعی خود باقی‌مانده و خاصیت خود را حفظ می‌کنند. این مواد مغذی به صورت آلی و ارگانیك بوده و قابلیت جذب شدن سریع توسط ریشه‌ها را ندارند، زیرا گیاهان فقط می‌توانند از مواد مغذی تجزیه شده كه توسط میکروارگانیسم‌های موجود در خاک به شکل مواد معدنی تبدیل ‌شده‌اند استفاده کنند.این کودهای طبیعی هنگام استفاده، مواد مغذی را کندتر از کودهای شیمیایی در خاك گلدان آزاد می‌کنند. به بیان دیگر کودهای خانگی برای گیاهان آپارتمانی به‌جای تغذیه مستقیم گیاه، خاک را تغذیه می‌کنند.

اصطلاحات « طبیعی» و «ارگانیک » غالباً به‌صورت متناوب مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به هر نوع کود طبیعی که وجود دارد، اشاره کنند. با این حال، برخی از مردم اصرار دارند که کودهای ارگانیك فقط حاوی مواد آلی ارگانیك هستند که از مواد بیولوژیکی به دست می‌آیند. در حالی که کودهای طبیعی می‌توانند حاوی اجزای آلی و معدنی باشند.

لیست کودهای طبیعی مورد استفاده در کشاورزی بسیار گسترده است اما در میان بهترین‌ها می‌توان به کود گاو، یونجه، آهک و کود مرغ به همراه کمپوست و چای اشاره کرد. با این وجود بسیاری از این کودهای طبیعی که برای مزارع و باغ‌ها عالی هستند، به دلیل بوی بد خود نمیتوانند به عنوان کود برای گیاهان آپارتمانی استفاده شوند. در ادامه برخی از بهترین گزینه‌ها جهت استفاده به عنوان کود های خانگی برای گیاهان آپارتمانی مورد بحث قرار می‌گیرند.

بهترین كود های خانگی برای گیاهان آپارتمانی

ساخت بهترین و موثر ترین کود های خانگی برای گیاهان آپارتمانی به هیج زحمت و هزینه ای نیاز ندارد، مثلاً برخی از زباله‌های آشپزخانه که می‌توانند به عنوان كود طبیعی برای گیاهان عمل كنند را کود خانگی مینامند. در بازار نیز کودهای طبیعی فراوانی وجود دارد كه می‌توانید خریداری كنید اما این کودها گران‌تر از کودهای مصنوعی و شیمیایی هستند.

استفاده از زباله‌های خانگی به عنوان کود علاوه بر نیازی به هزینه اضافی ندارند و احساس بسیار خوبی است که بتوان زباله‌های خانگی را به خوبی استفاده کرده و از آن‌ها برای بهبود رشد گیاهان استفاده كرد. در اینجا 8 ماده که در همه خانه ها یافت شده و در حقیقت بهترین کود های خانگی برای گیاهان آپارتمانی هستند برای شما معرفی کرده ایم.

پوست تخم‌ مرغ 

آموزش ساخت 8 کود خانگی برای گیاهان

پوست تخم‌ مرغ کلسیم مغذی مورد نیاز گیاه را تأمین می‌کند و همچنین به پایین آمدن سطح اسیدیته خاک‌ها به عنوان جایگزین سنگ آهک کشاورزی کمک می‌کند. پوسته‌های تمیز تخم مرغ را کاملاً خشك كرده سپس آن‌ها را پودر كرده و پودر حاصل را با خاك گلدان مخلوط کرده و سپس آبیاری کنید. با اینکار فواید پوست تخم مرغ که کلسیم آن از خود تخم مرغ بیشتر است را به خاک منتقل کرده و از آن به عنوان یک کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی بهره مند شویم.

پوست موز و لیمو

معرفی بهترین کودهای خانگی برای گیاهان

پوست موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم به همراه نیتروژن، فسفر و منیزیم بوده و باعث آزادسازی بسیار آهسته مواد مغذی در خاك می‌شود. برای استفاده از پوست موز به عنوان کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی خود در مرحله‌ی اول آن را برش داده و در مکانی گرم قرار دهید تا خشک شود. سپس نوارهای پوست موز را مستقیماً روی خاک بگذارید، یا آن‌ها را به قطعات کوچک برش داده و با خاك گلدان مخلوط کنید، و یا آن‌ها را با آب پوره كرده و روی خاک بریزید؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید کاملاً خشک بودن پوست موز است چرا که اگر پوست خشک نشده باشد باعث ایجاد کپک و پوسیدگی در خاک می‌شود.

پوست موز به آرامی تجزیه می‌شود و مواد مغذی مورد نیاز را در خاك آزاد می‌کند. پوست لیمو را با رنده کردن از آن جدا کرده و با خاک گلدان مخلوط کنید. یکی از ویژگی‌های معروفیت این کود خاصیت عفونی کنندگی آن است. این محصول همچنین گیاه آپارتمانی را از هجوم حشرات حفظ می‌کند.

تفاله قهوه و چای

معرفی کود های خانگی بی هزینه مانند تفاله قهوه برای پرورش گیاهان آپارتمانی

تفاله قهوه و چای هایتان دیگر دور ریختنی نیستند. این مواد را می‌توان با خاک گلدان مخلوط کرده و از آن به‌عنوان کمپوست استفاده كرد. همچنین می‌توانید با خیساندن آن‌ها به مدت یک هفته کود قهوه مایع درست کنید. قهوه سرشار از نیتروژن است، اما از نظر پتاسیم و فسفر غنی نیست،

بنابراین كودخانگی برای تقویت گیاهان آپارتمانی پرشاخ و برگ بهتر خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که قهوه و محتویاتش اسیدی بوده و قابل استفاده برای هر گیاهی نیز نیست. تفاله چای که یک ماده قلیایی بوده به رشد گل‌ها و شفاف شدن برگ گیاهان کمک می‌کند. هر یک از این دو ماده ذکر شده به تنهایی میتوانند به عنوان کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی عمل کنند اما اگر با هم مخلوط شوند بی خاصیت میشوند زیرا قهوه اسیدی و چای قلیایی است.

آب آكواریوم

اگر در خانه یک آکواریوم آب شیرین دارید، یك کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی خود به صورت کاملا آماده در اختیار دارید. هنگام تعویض آب آكواریوم، آب قدیمی سرشار از مواد مغذی طبیعی از تجزیه مواد غذایی ماهی و ضایعات ماهی بوده و می‌تواند به‌عنوان كود طبیعی برای گیاهان آپارتمانی عمل كند. استفاده از آب آکواریوم برای كوددهی به گیاهان آپارتمانی درواقع از چرخه طبیعی نیتروژن تقلید می‌کند. در طبیعت، گیاهان موجود در اطراف رودخانه‌ها، از ضایعات نیتروژن تولیدشده توسط ماهی‌ها برای رشد خود و تصفیه كردن آب استفاده می‌کنند.

چای سبز

چای سبز نیز گزینه مناسبی برای كوددهی گیاهان اسیددوست مانند بگونیا و بنفشه است. اسید تانیك موجود در برگ‌های چای باعث كاهش ph خاك و مواد مغذی فراوان موجود در برگ‌های آن موجب سالم و قوی شدن گیاهانتان می‌شود.

آب نشاسته دار

معرفی بهترین مکمل های رشد طبیعی برای گیاهان

گفته می‌شود كه گیاهان آپارتمانی عاشق آب حاوی نشاسته‌ای هستند که پس از پختن سیب‌زمینی ، ماکارونی و یا ذرت باقی‌مانده است. فقط بگذارید آب نشاسته خنک شود، سپس آن را به خاک اضافه کنید. با گذر زمان خواهید دید که این ماده یکی از بهترین کود های خانگی برای گیاهان آپارتمانی بوده و تاثیر بسیار قابل توجهی بر روی گیاهان دارد.

ژلاتین

ژلاتین که از آن برای درست کردن ژله استفاده می‌شود پودری حاوی مقدار فراوانی نیتروژن است. هنگامی که این ماده در آب گرم حل شود می‌تواند به رشد بهتر گیاهان کمک کند. ژلاتین خالص را با آب گرم مخلوط کرده و سه لیوان آب خنک به آن اضافه کنید. این مخلوط را ماهانه یکبار به خاک گلدان اضافه کنید تا مانند کود خانگی برای گیاهانتان عمل کند .

خاکستر چوب

معرفی 8 کود خانگی و کاملا طبیعی برای رشد بهتر گیاهان آپارتمانی

خاکستر چوب را با مقداری آب مخلوط کرده و مخلوط حاصل را به خاک اضافه کنید.

فواید استفاده از كود های خانگی برای گیاهان آپارتمانی

استفاده از کودهای طبیعی و خانگی (نه شیمیایی و نه صنعتی) برای گیاهان داخلی شما مزایای بسیاری دارد:

مؤثر و کم‌خطر بودن 

کود های خانگی مناسب گیاهان آپارتمانی بیش از حد غلیظ نبوده و به‌صورت ناگهانی آزاد نمی‌شوند. این موضوع خطر سوختن و از بین رفتن گیاهان آپارتمانی شما را بسیار کاهش می‌دهد زیرا دیگر نمک سمی در خاک ایجاد نمی‌شود.

بهبود ساختار خاک

کود های خانگی و طبیعی با مواد آلی باعث بهبود ساختار خاک گلدان، افزایش هوادهی، افزایش رطوبت و مواد مغذی می‌شوند.

سازگاری با محیط

کودهای طبیعی بسیار با محیط‌زیست سازگار بوده و قابل تجزیه و تجدید هستند. ازین رو از عوارض بسیار شدیدی که کود های شیمیایی برای محیط زیست به همراه دارند دیگر خبری نخواهد بود.

صرفه‌جویی در هزینه

کودهای طبیعی تجاری به‌طور معمول نسبت به كودهای صنعتی گران‌تر هستند اما می‌توانید با استفاده از وسایل خانگی معمولی برای تهیه کودهای خانگی ساده در هزینه هایتان صرفه جویی کنید.

ضررهای استفاده از کودهای شیمیایی و صنعتی

غلظت زیاد

برخلاف کودهای طبیعی، کودهای شیمیایی شامل مخلوط غلیظی از مواد مغذی بوده که از طریق فرآیندهای صنعتی استخراج و تصفیه می‌شوند. از آنجا که مواد مغذی موجود در کودهای شیمیایی بسیار غلیظ و قابل‌ جذب سریع هستند، می‌توانند به‌راحتی باعث ایجاد سوختگی شیمیایی در بافت‌های حساس گیاهی شوند.

ایجاد نمک‌های سمی

بسیاری از کودهای شیمیایی می‌توانند باعث ایجاد مقدار زیادی نمک معدنی سمی در خاک گلدان شوند که این علاوه بر آسیب به ریشه‌ها گیاه را تضعیف می‌کند.

آسیب به خاک

درست است که با استفاده از این کودها مواد مغذی را برای گیاه فراهم می‌شود اما برای خاک سازی و بهبود كیفیت خاك كاری از پیش برده نمی‌شود. درنتیجه تكرار این موضوع، خاك گلدان بی‌جان شده و مواد آلی، اکوسیستم میکروبی و خاصیت نگهداری آب و مواد مغذی در خود را از دست می‌دهد.

آسیب محیطی

کودهای شیمیایی در درجه اول از منابع غیرقابل تجدید مانند نفت حاصل می‌شوند. معدن و پالایش آن‌ها سوخت‌های فسیلی مصرف می‌کنند؛ و مواد مغذی اضافی از کودهای شیمیایی شسته شده محیط زیست را ویران می‌کند.

چرا از کودهای خانگی برای گیاهان آپارتمانی استفاده کنیم؟

گیاهان آپارتمان اکثراً مواد مغذی خود را از طریق ریشه‌های خود از خاک جذب می‌کنند. این گیاهان در محیطی غیر از محیط زیست خود در حال پرورش هستند پس مواد مغذی موردنیاز در خاكشان را باید تأمین كنید. به یاد داشته باشید، هر بار که گیاه را آبیاری كنید، بعضی از مواد مغذی از خاک خارج می‌شود. پس به مقدار كوددهی و حفظ تعادل آن توجه كنید.

درمجموع همان‌طور که تمامی علاقه‌مندان به گل و گیاه می‌دانند سلامت گیاهان به سلامت خاک و سلامت خاک به کود مناسب وابسته است. بسیاری از گیاهان آپارتمانی به خاطر کوددهی نامناسب و یا استفاده از کودهای شیمیایی غلیظ از بین می‌روند اما با استفاده از موارد ذکرشده در این مقاله به راحتی می‌توانید به رشد و پرورش آن‌ها با کمترین هزینه و عوارض کمک کنید.

4.5 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x