Mxd در آزمایش خون چیست ؟ تفسیر آزمایش Mxd

آزمایش خون MXD مخفف شمارش سلول‌های مختلف خون است و بخشی از یک آزمایش CBC (شمارش کامل سلول‌های خونی) را تشکیل می‌دهد.

بخش عمده‌ای از شمارش کامل خون، شامل اندازه‌گیری غلظت گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها در خون است. در حالی که از شمارش گلبول‌های سفید (WBC) برای اندازه‌گیری تعداد گلبول‌های سفید خون استفاده می‌شود. شمارش خون و اجزای WBC به تعیین درصد هر نوع گلبول سفید موجود در خون کمک می‌کند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به بررسی کامل MXD در آزمایش خون و تفسیر نتایج آن می‌پردازیم. اگر دوست دارید آزمایش خون خود را در منزل و بدون نیاز به مراجعه به پزشک تفسیر کنید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

انواع مختلف WBCs و آزمایش خون MXD

گلبول‌های سفید خون (WBCs) همچنین به عنوان لکوسیت‌ها شناخته می‌شوند و بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می‌دهند. آنها عمدتا مسئول محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها و ارگانیسم‌های تهاجمی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها هستند.

انواع گلبول‌های سفید خون

به طور عمده پنج نوع گلبول سفید در بدن وجود دارد و این موارد عبارتند از:

  1. نوتروفیل‌ها: این سلول‌ها هنگامی که عفونت به بدن حمله می‌کند، اولین خط دفاعی را تشکیل می‌دهند و وظیفه کشتن و هضم سلول‌های باکتریایی و قارچی را بر عهده دارند.
  2. لنفوسیت‌ها: این گلبول‌های سفید، مسئول ایجاد آنتی‌بادی در بدن، برای دفاع از آن در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر مهاجمان مضر هستند.
  3. مونوسیت‌ها: این سلول‌ها به تجزیه باکتری‌ها کمک می‌کنند.
  4. باسوفیل‌ها: این سلول‌ها وظیفه واکنش آلرژیک در بدن را دارند؛ زیرا مواد شیمیایی مانند هیستامین را هنگام ورود عوامل عفونی به بدن ترشح می‌کنند و بنابراین به کنترل پاسخ ایمنی بدن کمک می‌کنند.
  5. ائوزینوفیل‌ها: ائوزینوفیل‌ها با حمله و کشتن انگل‌ها، از بین بردن سلول‌های سرطانی و واکنش‌های آلرژیک در بدن به عنوان واکنشی به آلرژن‌ها کار می‌کنند.

از بین پنج نوع گلبول سفید، نوتروفیل‌ها و لنفوسیت‌ها مهم‌ترین آنها در نظر گرفته می‌شوند.  سطح این دو سلول، به طور جداگانه با تعداد WBC اندازه‌گیری می‌شود.

سطح سه نوع گلبول سفید باقی‌مانده، یعنی مونوسیت‌ها، ائوزینوفیل‌ها، و بازوفیل‌ها در یک آزمایش خون MXD اندازه‌گیری می‌شوند.

بنابراین می‌توان گفت که فاکتور MXD بخشی از آزمایش اصلی WBC در آزمایش خون است. نتایج این تست تعیین می‌کنند که هر کدام از 5 گلبول سفید، چه درصدی از حجم کلی گلبول‌های سفید بدن فرد را تشکیل می‌دهند.

آزمایش MXD چگونه انجام می‌شود؟

همانطور که قبلا ذکر شد، آزمایش خون MXD به عنوان بخشی از شمارش CBC یا WBC یا تعداد اجزای WBC انجام می‌شود. بنابراین، آماده سازی برای آزمایش همان است که برای دیگر آزمایش‌های خون انجام می‌شود.

آزمایش MXD چگونه انجام می‌شود؟

پزشک ممکن است از شما بخواهد قبل از جمع‌آوری نمونه خون، برخی از داروهای خاص مانند مکمل‌های بدون نسخه و ویتامین‌ها را متوقف کنید، زیرا این داروها ممکن است بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارد. توجه داشته باشید نیازی به ناشتا بودن قبل از آزمایش نیست.

این آزمایش با به دست آوردن چند میلی متر خون از بیمار انجام می‌شود. نمونه خون معمولا در یک آزمایشگاه توسط یک تکنسین جمع آوری می‌شود.

نمونه خون از رگ موجود در بازو یا در دست گرفته می‌شود. قبل از جمع آوری نمونه خون، تکنسین پوست را از روی وریدی که از آن نمونه گرفته می‌شود با یک پد الکل پاک می‌کند و یک سوزن به داخل ورید وارد می‌کند.

سپس خون از طریق سرنگ از ورید گرفته شده و جمع می‌شود. سپس نمونه خون برای تجزیه و تحلیل ارسال می‌شود.

تفسیر نتایج آزمایش MXD

درصد MXD در خون، درصد سلول مخلوط در خون است. مقدار مشخصی از هر نوع سلول در خون وجود دارد که طبیعی تلقی می‌شود. اگر این نسبت‌ها از حالت خارج باشد، درصد MXD شما افزایش می‌یابد.

بنابراین، آزمایش، سطح ترکیبی مونوسیت‌ها ، ائوزینوفیل‌ها , بازوفیل ها را در خون اندازه‌گیری می‌کند. نتایج به صورت درصد MXD بیان شده و محدوده طبیعی MXD برای یک مقدار آزمایش خون بین 5٪ تا 10٪ در نظر گرفته می‌شود.

آزمایش خون MXD که به آن آزمایش خون مخلوط شمارش سلول نیز گفته می‌شود، اندازه‌گیری جمعی از سطح سه نوع گلبول سفید است که از نوتروفیل‌ها و لنفوسیت‌ها کمتر است.

MXD کم یا زیاد در آزمایش خون به چه معنی است؟

همانطور که قبلا نیز گفته شد، گلبول‌های سفید بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می‌دهند. معمولا تعداد اجزای WBC همراه با معاینه جسمی برای تشخیص پزشک کافی است که بیماری زمینه‌ای منجر به سطح غیر طبیعی WBC شود.

تفسیر نتایج آزمایش MXD

MXD بالا به معنای پاسخ ایمنی به یک وضعیت التهابی در بدن است. مونوسیت‌ها، ائوزینوفیل‌ها و بازوفیل‌ها عملکرد خاصی دارند. این سلول‌ها در صورت وجود اجسام خارجی مانند باکتری‌ها، آلرژن‌ها، انگل‌ها یا سلول‌های سرطانی در بدن، افزایش پیدا می‌کنند.

بنابراین افزایش MXD در آزمایش خون نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن نسبت به یک مهاجم خارجی واکنش نشان داده است. علاوه بر این، ممکن است بیماری‌های خاصی مانند آسم، ورم مفاصل، لوسمی یا سل را نشان دهد.

مقدار آزمایش خون MXD پایین نشانگر نقص ایمنی بدن است که در اثر برخی بیماری‌ها مانند سرطان، HIV، بیماری مغز استخوان / اختلال، لنفوم، لوپوس یا عفونت‌های شدید ایجاد می‌شود.

آزمایش CBC چیست؟

شمارش کامل خون (CBC) آزمایش غربالگری گسترده‌ای است که پزشکان برای تعیین وضعیت سلامت عمومی فرد مورد استفاده قرار می‌دهند. این آزمایش بسیاری از مقادیر مهم مربوط به سلول‌های خونی را اندازه‌گیری می‌کند و به طور کلی شامل موارد زیر است:

اجزای اصلی CBC تعداد RBC و WBC و پلاکت‌ها است. و سایر اجزا، ویژگی‌های این سلول‌ها مانند اندازه، رنگ، بلوغ و عملکرد آنها را به تصویر می‌کشند.

دامنه طبیعی برای شمارش WBC بین 4،300 تا 11000 سلول در هر میلی‌متر مکعب خون است. تعداد نرمال RBC معمولا بین 4/4 تا 5/9 میلیون سلول در هر میلی متر مکعب خون در نظر گرفته می‌شود. محدوده طبیعی شمارش پلاکت‌ها بین 150000 تا 400000 سلول در هر میلی متر مکعب خون در نظر گرفته می‌شود. 

آزمایش کامل شمارش خون عمدتا توسط پزشکان برای ارزیابی سلامت کلی بیمار انجام می‌شود. همانطور که در ابتدا گفته شد، برای تشخیص طیف گسترده‌ای از اختلالات که شامل کم خونی، عفونت سیستمیک یا عفونت قسمت خاصی از بدن و حتی سرطان خون است.

افزایش یا ریزش غیر طبیعی در تعداد سلول‌های خاص نشان‌دهنده بیماری اساسی است که ممکن است نیاز به ارزیابی بیشتر داشته باشد.

کلام پایانی

گلبول‌های سفید اصلی‌‍ترین بخش سیستم ایمنی بدن انسان محسوب می‌شوند. بنابراین پزشکان به صورت مداوم تعداد این سلول‌ها را در خون اندازه‌گیری می‌کنند. یکی از ابزارهایی که در این راه مورد استفاده قرار می‌گیرد، درصد MXD است.

در این مقاله به صورت جامع به بررسی آزمایش XMD و تفسیر نتایج آن پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

2.9 | (36)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

31 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
31
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x