پودر آب پنیر چیست ؟ معرفی فواید، معایب و نحوه استفاده از آن

معمولاً در زمان تولید پنیر خانگی همیشه مقدار زیادی ماده زرد رنگ دیده می‌شود که به اشتباه آن را دور می‌ریزیم. در واقع این ماده یک منبع غنی از پروتئین، کلسیم، مواد آلی و … است. خود آب پنیر ماندگاری کمی دارد به همین دلیل آن را به پودر تبدیل می‌کنند تا بتوان برای مدت زمان طولانی‌تری از آن استفاده کرد.

روش‌های مختلفی برای تبديل اين ماده زرد به پودر وجود دارد كه همين موضوع باعث پديد آمدن انواع مختلفی از اين پودرها شده است. این پودرها را با یک نوشیدنی مانند شیر، شیر سویا، آب‌میوه یا میوه‌هایی مانند موز، انبه، عسل یا وانیل مخلوط کرده و طعم موردعلاقه‌ی خود را بسازید. فواید بی‌شمار این محصول در زمینه‌های مختلف برای تمامی سنین آن را روزبه‌روز محبوب‌تر می‌کند.

در این مقاله از سایت ایده آل مگ به برسی کامل کاربرد این پودر پرداخته و مزایا و عوارض آن را بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

انواع پودر آب پنیر(پودر وی)

پودر آب پنیر چیست ؟

پروتئین آب پنیر تولید شده از شیر گاو به طور معمول به سه شکل عمده تولید می‌شود:

پودر آب‌ پنیر کنسانتره (WPC)

کنسانتره رایج‌ترین و همچنین ارزان‌ترین نوع است. به طور معمول سطح چربی و کلسترول کم (اما هنوز هم قابل توجه) دارد. اين نوع در مقایسه با سایر اشکال پروتئین آب پنیر، از نظر کربوهیدرات‌ها به شکل لاکتوز غنی‌تر هستند.

پودر آب پنیر ایزوله (WPI)

این نوع به جهت از بین بردن تمام چربی‌ها و لاکتوز بیشتر فرآوری می‌شود.

پودر آب پنیر هیدراته (WPH)

پودر آب پنير هيدراته، طعم و بوی نامطلوبي دارد؛ اما سریع‌تر از بقيه انواع جذب شده و به هضم زيادي نياز ندارد. این نوع در مکمل‌های پزشکی و شیر خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فواید پودر آب پنیر برای انسان

معرفی پودر آب پنیر، فواید و عوارض آن

امروزه با بیشتر شناخته شدن این پودر در میان تمامی سنین، میزان استفاده از آن به عنوان یک معجون طلایی خانگی در سراسر جهان افزایش یافته است. در ادامه با ما همراه باشید تا با مزایای استفاده از آن به طور کامل  آشنا شوید.

کمک به کاهش وزن

مصرف پودر آب پنیر یک استراتژی کاهش وزن شناخته شده است. این پودر حاوی تعدادی از باکتری‌هایی است که در عمل هضم غذا شرکت کرده و باعث تحریک حرکات روده می‌شوند. با افزایش سرعت هضم این ماده، دفع نیز سریع‌تر انجام خواهد گرفت. همچنین این پروتئین‌ها با افزایش سوخت‌وساز بدن و سرکوب اشتها به شما کمک می‌کنند تا کالری بیشتری بسوزانید. در یک برسی از 158 نفر، افرادی که به آن‌ها آب پنیر داده شد چربی‌های بدن خود را از دست داده و ماهيچه جایگزین آن‌ها شد. مصرف این محصول در دراز مدت شکم را کوچک کرده و سلولیت را کاهش خواهد داد.

خواص ضد سرطان

رادیکال‌های آزاد سلول‌هایی هستند که باعث ایجاد سرطان می‌شوند. در مقابل این سلول‌ها آنتی اکسیدان ها قرار دارند که با این سلول‌ها مبارزه کرده و باعث بهبود می‌شوند. پودر آب پنیر حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است. در بسیاری از مجله‌های خارجی نتایج امیدوار کننده‌ای درباره‌ی تأثیر این پودر بر سرطان و درمان آن است. این نتایج اکثراً بر اساس تجربیات شخصی بوده و هنوز نیازمند تحقیق و مدارک بیشتری هستند.

کاهش کلسترول

کلسترول بالا مخصوصاً کلسترول کم چگال یک عامل خطر برای ایجاد بیماری‌های قلبی است. استفاده از پودر آب پنیر می‌تواند به کاهش این کلسترول و دیگر چربی‌های مضر خون کمک کند. برای مطالعه‌ای که در مجله تغذیه بریتانیایی منتشر شده است، به مدت 90 روز به 70 زن و مرد که اضافه وزن شدید داشتند  این پودر را داده و تعدادی از پارامترها مانند سطح لیپیدها و انسولین آن‌ها را اندازه‌گیری کردند. در هفته آخر متوجه شدند که کاهش قابل توجهی در میزان کلسترول و خون آن‌ها ایجاد شده است.

تأثیر مثبت بر آسم

پروتئین آب پنیر می‌تواند سیستم ایمنی بدن کودکان مبتلا به آسم را بهبود بخشد. یک مطالعه کوچک بر 11 کودک مبتلا به آسم نشان داد که کوکانی که روزی دو بار به مدت یک ماه این پروتئین را مصرف کردند، پاسخ ایمنی بهتری دارند.

کاهش فشارخون و بیماری‌های قلبی عروقی

فشارخون بالا یکی از مهم‌ترین دلایل بیماری قلبی است. مصرف زیاد موادی مانند نمک یا سرخ‌کردنی‌ها باعث بالا رفتن فشارخون شده و خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر هم افزایش می‌دهد. پودر وی با بالا بردن غلظت یون‌های کلسیم، پتاسیم و منیزیم که در آن به صورت طبیعی وجود دارند باعث متعادل‌سازی فشارخون می‌شود. مطالعات بی‌شماری نیز تأثیر مثبت مصرف لبنیات را بر کاهش فشارخون تائید کرده‌اند. یکی از این تحقیقات انجام شده نشان داد که نوشیدنی‌هایی که پودر آب پنیر به آن‌ها اضافه شده است به‌طور قابل توجهی فشارخون را در بیماران فشارخون بالا کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی یا سکته مغزی نیز کمتر می‌کنند.

تأمین پروتئین‌های موردنیاز بدن

پروتئین آب پنیر و كازئين دو پروتئین مهم موجود در شیر هستند. پودر وی اخیراً بسیار رایج شده و می‌توان آن را از پروتئین دیگر جدا کرد. این یک پروتئین کامل و باکیفیت بوده و شامل تمام اسیدآمینه‌های ضروری و مورد نیاز بدنمان است. علاوه بر این، بسیار قابل هضم است و به سرعت در مقایسه با سایر پروتئین‌ها جذب می‌شود. پروتئین آب پنیر معمولاً به عنوان یک مکمل غذایی و عنوان بهبوددهنده‌ی بافت‌های بدن به صورت پودر برای مخلوط کردن در نوشیدنی‌ها به فروش میرسد. افرادی که از خوردن مواد حاوی پروتئین مانند تخم مرغ منع شده‌اند می‌توانند از پودر آب پنیر برای جبران مواد مغذی مورد نیاز بدن خود استفاده کنند.

رشد و پرورش ماهیچه‌های بدن

توده عضلانی به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد. این موضوع معمولاً منجر به افزایش چربی شده و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد. در كنار همه موارد مصرف، رایج‌ترین استفاده پودر آب پنیر برای تثبیت رشد و پرورش عضلات در میان ورزشکاران است. در حین ورزش، پروتئین‌های عضلانی به اسیدهای آمینه آزاد تجزیه می‌شوند و سپس برای تولید انرژی تحت فرآیند اکسیداسیون در میتوکندری ها قرار می‌گیرند. خوردن مکمل‌های پروتئین آب پنیر قبل از ورزش به عملکرد ورزشی کمک نمی‌کند، اما باعث تقویت پروتئین بدن و افزایش ماهیچه سازی می‌شود

کمک به درمان دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن است که با قند خون بالا و اختلال در عملکرد انسولین شناخته می‌شود. انسولین هورمونی است که در جذب قند خون به سلول‌ها کمک کرده و آن را در حد متعادل نگه می‌دارد. پروتئین آب پنیر در تعدیل قند خون مؤثر است. در مقایسه با دیگر منابع پروتئین مانند سفیده تخم‌مرغ یا ماهی به نظر می‌رسد که پودر آب پنیر جایگاه بهتری دارد. این خصوصیات این پودر مشابه داروهای دیابتی مانند سولفونیل اوره بوده و می‌تواند به عنوان یک درمان تکمیلی برای دیابت نوع 2 به طور مؤثری مورد استفاده قرار گیرد.

کمک  کاهش التهاب

التهاب بخشی از واکنش بدن به آسیب است. التهاب کوتاه مدت مفید است، اما تحت شرایط خاصی می‌تواند مزمن و مشکل‌ساز شود. التهاب مزمن می‌تواند یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری‌های دیگر باشد. این مشکل معمولاً حاصل مشکلات اساسی بهداشتی یا سبک زندگی ناسالم باشد. پودر آب پنیر به کاهش التهابات پوستی کمک شایانی می‌کند.

خاصیت سیر کنندگی بالا

سیری اصطلاحی است که برای توصیف احساس پر بودن پس از خوردن وعده غذایی به کار می‌رود. بعضی از غذاها نسبت به بقیه لذت بخش تر و سیرکننده تر هستند. میزان سیرکنندگی هر غذا با ترکیب مواد مغذی آن‌ها (پروتئین، کربوهیدرات، چربی) ارتباط دارد. پروتئین تقریباً کامل‌ترین نوع بین این سه ریز مغذی است. با این حال، تمام پروتئین‌ها اثر یکسانی ندارند. به نظر می‌رسد پروتئین آب پنیر نسبت به سایر پروتئین‌ها مانند کازئین و سویا حاوی چربی بیشتری بوده و به دنبال آن احساس سیری بیشتری برای ما ایجاد خواهد کرد.

بدن‌سازان چگونه پودر آب پنیر مصرف کنند؟

 

هر آنچه باید درباره پودر آب پنیر بدانید..

طریقه استفاده از این پودر برای بدنسازان بسته به اهداف ورزشی آن‌ها متفاوت است. در ابتدا باید هدف خود را از خوردن آن مشخص کنید تا در زمان‌های معین و تعیین شده و در دوزهای مشخصی میل کنید. البته نظر نهایی برای مصرف و میزان آن، باید به وسیله مربی تعیین شود.

  • اگر هدفتان از خوردن آب پنیر عضله سازی است؛ باید آن را بلافاصله بعد از تمرین میل کنید.
  • اگر قصد کاهش وزن در بدن‌سازی را دارید؛ آب پنیر را در میان وعده‌ها مصرف کنید تا در ساعات بعدی روز اشتهای کمتری داشته و در نهایت کالری کمتری دریافت نمایید.
  • اگر بالای 30 سال سن دارید، برای حفظ توده عضلانی  آب پنیر را در طول روز و به مقدار کم استفاده کنید.
  • اگر سنتان بالا است و توانایی کافی برای انجام تمرینات ورزشی خود را ندارید، برای افزایش قدرت و بهبود عملکرد ورزشی خود یک لیوان پودر آب پنیر مخلوط شده با آب یا شیر را قبل از خواب مصرف کنید.

نحوه مصرف آب پنیر (پروتئین وی):

مقدار مصرف این پودر به وزن شما بستگی دارد. به علت سوخت‌وسازهای متنوع مقدار موردنیاز پروتئین برای زنان و مردان متفاوت است؛ اما اگر بدن‌سازی کار می‌کنید؛ به ازای هر کیلو از وزنتان به ۱.۲ تا ۱.۷ گرم  از این پودر نیاز است.

  • یک وعده صبحانه: پودر پروتئین وی (آب پنیر) + شیر
  • یک وعده، ۳۰ دقیقه قبل تمرین: پودر پروتئین وی (آب پنیر) با آب
  • یک وعده پودر آب پنیر بعد از تمرین : مخلوط شده در آب

عوارض جانبی استفاده از پودر آب پنیر چیست؟

برخی از افرادی که به شیر حساسیت دارند ممکن است به پودر آب پنیر نیز حساسیت نشان دهند. در دوزهای متوسط ​​، پروتئین آب پنیر به طور معمول هیچ عارضه جانبی ایجاد نمی‌کند. با این حال، مصرف دوزهای بسیار زیاد از این پودر یا مصرف هم زمان آب پنیر با برخی آنتی بیوتیک ها، داروهای پوکی استخوان و پارکینسون می‌تواند باعث هر یک از مشکلات زیر شود:

  • درد معده
  • گرفتگی عضلات
  • کاهش اشتها
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • خستگی
  • اسهال

در این مقاله پاسخ بسیاری از سؤالاتی از جمله پودر آب پنیر چیست، نحوه استفاده بدن‌سازان از این پودر و چه فواید و عوارضی به دنبال دارد را بیان کردیم. امروزه در بسیاری از کشورها این پودر را به صورت قرص، مکمل‌های غذایی، آورده‌اند که دارای خواص درمانی بوده و طرفداران زیادی دارد. استفاده از این  پروتئین می‌تواند علاوه بر درمان طبیعی بسیاری از مشکلات سلامتی، دریایی از فواید را با کمترین هزینه به شما هدیه کند

4.6 | (5)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x