بازی اتاق فرار چگونه است ؟ معرفی بهترین اتاق فرارهای تهران

شاید بارها برای همه ما اتفاق افتاده که مشغول دیدن فیلم هستیم و از ری‌اکشن‌ شخصیت اول فیلم عصبانی می‌شویم. هی با خودمان می‌گوییم “این چرا اینطوری میکنه؟!! ای بابا! داره با پای خودش صاف میره توی تله!” و اینگونه فیلم را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و با خودمان می‌گوییم ای کاش من جای آن بازیگر بودم، اونوقت بهتر می‌دانستم که باید چیکار کنم.

تا حالا برای شما پیش آمده که خودتان را جای شخصیت اصلی فیلم بگذارید؟ یا با خودتان بگویید ای کاش این اتفاق‌ها برای من پیش آمده بود؟ مطمئن هستم که خیلی از ماها در دنیای فیلم و بازی‌های کامپیوتری‌مان زندگی کرده‌ایم و می‌کنیم، چون لذت و هیجان بخصوصی برای ما داشته و دارد. اما اگر شما طرفدار هیجان بالا هستید و دنبال تجربه‌کردن چیز‌های جالب و هیجان‌انگیز هستید؛ باید بدانید که  یکی از بهترین و هیجان انگیزترین بازی‎هایی که با آن می‌توانید  به یادماندنی‌ترین خاطره زندگی خود را رقم بزنید، بازی اتاق فرار می‌باشد.

بازی اتاق فرار

بازی اتاق فرار چیست ؟

این روز‌ها بازار اتاق فرار نه تنها در ایران، بلکه در سایر کشور‌های دیگر هم گرم است. اما اگر برای شما این سوال پیش آمده که اتاق فرار چی هست و چگونه می‌توان در این بازی شرکت کرد، توصیه می‌کنم با این مطلب از سایت ایده آل مگ همراه باشید.

اتاق فرار یا اسکیپ‌روم نوعی تجربه بازی در فیلم و  گیم‌های ویدویی‌ست که در دنیای واقعی می‌توان آن  را بازی کرد.  اتاق فرار دارای سناریو‌های مختلفی می‌باشد و موضوعات خاصی دارد که شما به هرکدام از آنها علاقه داشته باشید، در آن بازی شرکت خواهید کرد. یک بازی دسته‌جمعی‌ست و قبل از بازی حتما باید گروهی برای خود تشکیل بدهید، چون اتاق فرار بازی یک یا دونفره نیست.

شرکت‌کنندگان معمولا باید بین سه الی ده نفر باشند. این بازی در انواع مکان‌های داستانی مثل سلول‌های زندان،ایستگاه‌های فضایی، خانه‌های متروکه و…طراحی شده‌اند و اهداف و چالش‌های خاصی دارند که بازیکن‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند. قبل از شروع توضیح مختصری در مورد نحوه بازی به شما داده می‌شود و سپس بازی آغاز می‌شود.

بازیکنان 45تا 60دقیقه زمان دارند تا بازی را تمام کنند. در این مدت زمانی باید شرکت‌کنندگان سرنخ‌ها را پیدا کرده و معما را حل کنند. هر چقدر بیشتر دست به حل معما بزنند به برنده شدن نزدیک‌تر می‌شوند. اگر بازیکن‌ها قادر به حل پازل بازی در بازه زمانی مناسب نباشند ، به‌طور معمول تیم توسط اپراتور بازی مطلع می‌شود و از اتاق بیرون می‌آیند.

بازی هیجانی اتاق فرار

بازی اتاق فرار از کجا آمد ؟

ایده اصلی اتاق فرار از بازی ویدویی “اتاق فرار” یا “بازی فرار” گرفته شده است. بازیکنان این بازی برای فرار از اتاق و رفتن به مرحله بعد باید معماهایی که در اتاق طرح شده بودند را حل کنند. بازی اتاق فرار برای اولین  بار در سال 2004 توسط تاشیمیتسو تاکاگی ساخته شد.

در سال 2007 بود که یک کمپانی ژاپنی دست به عملی کردن این ایده زد و اولین اتاق فرار را در دنیا افتتاح کرد. بنیانگذار این شرکت “تاکائو کاتو” بود که می‌خواست با حس هیجان بالایی که در این بازی‌ست بازیکنان را در این برای یک مدت مشخص غرق کند تا لذت ببرند. بازی‌ای که باید طی یک مدت زمان مشخص، معماهای پیچیده‌ را حل کند. اولین بازی اتاق فرار به اسم “مبدا” بود که از رمان‌های کاراگاهی آگاتاکریستی الهام گرفته شده بود.

در سال 2011 کمپانی پاراپارک در مجارستان، بعد از ژاپن دست به ساختن اتاق فرار زد. بنیانگذار این کمپانی”آتیلا گیروکاویکس” بود که این ایده را در سر پروراند. او ادعا کرد که هیچ خبری از اتاق فکر ژاپن نداشته و این بازی را صرفا بخاطر تجربیات شغلی که داشته ایجاد کرده است.  همچنین در این سال نیز سنگاپور دست به کار شد و بازی اتاق فرار را در کشور خود راه‌اندازی کرد. حوالی سال  2012 ما شاهد آغاز شوق اتاق فرار در امریکا بودیم.

یکی از همکار های “تاکائو کاتو” ژاپنی فعالیت‌ها و ایده‌های دیگر این بازی از کمپانی ژاپنی را به آمریکا برد. در ابتدا آنها به عنوان اتاق‌هایی خسته کننده شروع به کار کردند و هیچ تلاشی برای واقعی و هیجان انگیزتر کردن بازی نکردند. اما تنها چند سال بعد، ایالت متحده شروع به باز کردن برخی از بهترین اتاق فرار‌های جهان کرد. اکنون به معنای واقعی کلمه هزاران  اتاق‌فرار در سراسر جهان ایجاد شده‌اند و منتظر این هستند که شما معما‌های آن‌ها را حل کنید.

داستان‌ ها و سناریوهای اتاق فرار

سناریوهای اتاق فرار

اتاق‌های فرار معمولا دارای یک خط داستانی و مضامین مشترک هستند. در اینجا چند موضوع اتاق فرار را آورده ایم که در همه کشور ها این خط داستانی و سناریو ها اجرا میشوند

  • کاراگاهی،پلیسی،جنایی
  • دزدی
  • کشف بمب
  • تاریخی
  • ترسناک
  • نظامی
  • شعبده بازی
  • زندان
  • علوم آزمایشگاهی
  • قاتل زنجیره ای
  • جاسوسی
  • فضا
  • ماورایی
  • خون‌آشام
  • زامبی
  • شرکت
  • موسیقی
  • پناهندگی

هدف از بازی اسکیپ روم چیست؟

اتاق فرار یک تجربه همه جانبه ست که کار گروهی را تبلیغ میکند. این بازی علاوه‌‌ بر حس هیجان و سرگرمی که برای مخاطب خود دارد؛ می‌خواهد که مفهوم  و مهارت زندگی را به نوعی به شرکت کننده گوشزد کند. اما چه مفهومی؟

1.در این بازی چیزهای جدید برای یادگیری وجود دارد

به قول قدیمی‌ها ما همیشه در حال یادگیری هستیم. این طبیعت انسان است که به کشف حقایق و دانش و اطلاعات بپردازد. این بازی  ما را در یک محیط خاص قرار می‌دهد و می‌خواهد تا با تعامل جسمی با فنون،متون و کد‌های زمان به کشفیات و حل معما برسیم.

2.دقت را بالا می‌برد

زیبایی اتاق فرار اینجاست که شما درست در مرکز عمل قرارگرفته‌اید. این‌که شما  مناظر، صداها، رایحه‌ها را تجربه می‌کنید. و  یک حس عجیب دیگری را تجربه می‌کنید. درون یک اتاقی قرار می‌گیرید و تا جواب معما را نیابید؛ نمی‌توانید بیرون بیایید. پس دقت بالاتر می‌رود. مغز به چالش کشیده می‌شود. زمانی که برای حل معما درنظر گرفته شده است هم حساسیت بازی را بالا می‌برد. خواه ناخواه باید حواس خود را بیشترجمع کنید و دقت خود را به بالاترین حد برسانید تا بتوانید به جواب برسید.

3.باعث افزایش ارتباط وتعامل اجتماعی می‌شود.

انسان‌ها نیاز به تعامل اجتماعی دارند. چون این غریزه ماست. هنگام قرار گرفتن در شرایط فشار زیاد از ما خواسته می‌شود تا با اطرافیانمان ارتباط برقرار کنیم و با کمک آنها مشکلات را حل کنیم و به چالش‌ها غلبه کنیم. اتاق فرار از قبیل تجربه “اتاق فرار مایان”   تیم ها را در شرایطی قرار می‌دهد تا ارتباط خیلی نزدیکی با یکدیگر داشته باشند. از آنجا که ما انقدر در دنیای دیجیتال غوطه ور شدیم که از دنیای واقعی‌مان غافل مانده‌ایم، اتاق فرار این تجربه را به شما می‌دهد تا دوباره کارگروهی انجام دهید و از اهمیت کارگروهی باخبر شوید.

4.یک ساعت بازی، مساویست با یک ساعت ورزش!

یک ساعت تمام باید درحال  جنب وجوش باشید. یک ساعت سرپا بایستید و دنبال سرنخ باشید تا معما را حل کنید. فکر خوبی بود مگه نه؟ اینکه ورزش کردن را نیز به شما یادآوری کند. تجربه بازی در اتاق فرار “معبد مایان” هم مغز و قلب و هم ماهیچه‌های شما را درگیر می‌کند. این نوع بازی به طور یقین استقامت بدن شما را بالا می‌برند. اتاق فرار یک بازی و چالش پر از حرکت است. یک بازی ساکن نیست!

5.ظرفیت و توانایی حافظه ما را افزایش می‌دهد

با بزرگ‌تر شدن،  ما می‌دانیم که حافظه ما گاهی اوقات قابل افزایش و بزرگ شدن است. حل معما و چالش‌ها راهی عالی برای تقویت،  یادآوری و حفظ حافظه است. برخی از اتاق‌های فرار آنقدر معمای پیچیده‌ای دارند که برای حل آن نیاز به دقت بالایی دارید. همین عمل می‌تواند ظرفیت و طول عمر حافظه ما را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

 

6 .سطح شادی و رضایت ما را افزایش می‌دهد

ما همچنین با حل کردن معماها و به پایان رساندن چالش‌ها لذت و رضایت خیلی زیادی را تجربه می‌کنیم. با افزایش آدرنالین خون در اتاق فرار وقتی به کشف معماها دست می‌زنیم یک دستاورد واقعی را احساس می‌کنیم و  رفاقت تیمی و احساس موفقیت ، شادی زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

7.خاطرات بی‌نظیری را ایجاد می‌کند

وقتی از اولین اتاق فرار خود خارج می‌شویم می‌دانیم که به یک چیز عالی رسیده‌ایم. یک تجربه بی‌نظیر! یک خاطره به‌یادماندنی. مطمئنا خاطره بازی در اتاق فرار به یکی از خاطره‌های خوب و یکی از به‌یادماندنی‌ترین خاطرات زندگی شما تبدیل می‌شود. که این نیز ارزش بالایی دارد.

8. یک ساعت خوشگذرانی

مطمئن باشید از وقتی که وارد بازی می‌شوید و تا وقتی که از آن خارج می‌شوید آنقدر سرگرم می‌شوید که همه چیز از یادتان می‌رود. اتاق فرار یک تجربه سرگرم کننده شدید روانیست که به ما لذت و شادی زیادی می‌دهد. در دنیای دیجیتالی امروز شاید شادی رنگ باخته باشد و سرگرمی‌ها مفهوم جدیدی پیدا کرده باشند. اما با بازی در اتاق فرار به طور جدی هم سرگرم می‌شوید و هم لذت می‌برید.

فواید بازی اتاق فرار

چطوری اتاق فرار بازی کنیم ؟  

همه بازی‌ها قانون‌های مخصوص خود را دارند و اتاق فرار هم یکی از این بازی‌هاست. قبل از بازی حتما باید چند نکته مهم را بدانید.

_قوانین به شما در حل معماها کمک میکنند.

در بازی اسکیپ  روم زمان مهم‌ترین چیز است. باید سرعت عمل خیلی بالایی داشته باشید. در این بین ممکن است بعضی چیزها شما را از مسیر خارج کنند و وقت شما را تلف کند، اما اگر قبل از بازی به قانون‌ها و نکته‌هایی که به شما زده شده است توجه کنید، می‌توانید سرعت عمل خود را بالاتر ببرید. مثلا وقتی میزبان به شما میگوید هیچ یک از مبلمان را جابه‌جا نکنید یعنی سرنخ‌های شما درون آنها نیست. پس بیخودی درون قفسه‌ها یا زیر و کنار مبل‌ها را نگاه نکنید. چون هیچ سرنخی ندارند و فقط دارید وقت خود را تلف می‌کنید

_قانون به شما کمک می‌کند تا ایمن باشید.

قبل از شروع بازی، میزبان یا همان استاد بازی ممکن است بسیاری از قوانین را برای شما تعریف کند که برخی از آنها از این قراراست:

-چیزی را در اتاق پرتاب نکنید.

-هیچ فندک یا مواد آتش زا با خودتان به صحنه نبرید.

-قرص‌های خواب‌آور یا یا مشروبات الکی یا چیزی که باعث مستی شما می‌شود را مصرف نکید.

-شکستن مبلمان یا دیگر لوازم‌جانبی باعث آسیب رساندن به شما می‌شود، پس از شکستن هرچیزی خودداری کنید.

قوانین اتاق فرار

چطوری در بازی اتاق فرار  برنده شویم؟

_در محل بازی زود حاضر شوید

همیشه باید یه ربع الی بیست دقیقه زودتر از شروع بازی در محل حضور پیدا کنید. از حاضر بودن دیگر اعضای تیم اطمینان حاصل کنید. اگر برای شما ممکن است همگی با هم در آنجا حاضر شوید. اینگونه از مشکلات فرضی جلوگیری می‌شود.

_تیم خودرا با دقت انتخاب کنید.

انتخاب یار و هم‌تیمی مهم ترین چیز در این بازی‌ست. هنگام انتخاب تیم خود افرادی انتخاب کنید که نه‌تنها از حل معما لذت می‌برند بلکه به کار تیمی هم اهمیت می‌دهند. بازی اتاق فرار جزو آن دسته بازی‌هایی نیست که نیاز به زور و بازو داشته باشد. این بازی یک بازی هوشی و فکریست که نیاز به دقت بالا و ذکاوت دارد. سعی کنید کسایی را انتخاب کنید که دقت بالایی داشته باشند و بهتر بتوانند در پی حل معماها باشند.

چطوری در بازی اتاق فرار برنده شویم

موارد ممنوعه در بازی اتاق فرار

قبل از رفتن به محل بازی حتما بپرسید که چه چیزی می‌توانند همراه خود داشته باشند. برخی از اتاق فرار ها موارد ممنوعه ای چون:کیف، فندک، کلید، دوربین همراه،کاغذ و قلم دارند که باید رعایت کنید و از حمل این اشیاء خودداری کنید.

نکته:حالا که گوشی و کاغذ از ما می‌گیرند چطوری می‌توانم سرنخ ها را یادداشت کنم و به دوستانم خبر بدهم؟ در اتاق فرار روش حرف زدن بهترین کار است. یعنی با صدای بلند حرف بزنید تا هم‌تیمی شما بشنوند که چه میگویید. مثلا اگر قفلی پیدا میکنید بلند بگویید” من یه قفل ترکیبی پیدا کردم که برای بازشدن به چهار شماره نیاز داره!” شاید یکی از هم تیمی های شما جوابش را پیدا کرده بود.

چه زمانی اتاق فرار به ایران آمد؟

در سال 1374  یک برنامه تلویزیونی به اسم راز سیب که الهام گرفته از یک برنامه خارجی  بود؛  در شبکه سه سیما پخش شد، این مسابقه تلوزیونی با مجری‌گری مهسا محجور و فرهاد جم نمونه‌ای از بازی‌های معمایی بود که در ایران  راه‌اندازی شده بود. اما اگر تاریخچه رسمی اتاق فرار در ایران را در نظر بگیریم، سال 1395 بود که اولین اتاق فرار در ایران راه‌اندازی شد. تاکنون اتاق فرار‌های زیادی در شهرهای مختلف ایران ایجاد شده‌اند که می‌توانید به آن مراجعه کنید و لذت و هیجانی که در این بازی جریان دارد را تجربه کنید

اتاق فرار‌های ایران چه موضوعاتی دارند؟

اتاق فرارهای ایران مثل سایر اتاق فرار موضوعات مشترکی دارد. اما اگر بخواهیم همه ژانر‌هایی که اجرا می‌شوند را در نظر بگیریم می‌توانیم به موضوعاتی چون:

  • -معمایی
  • -پلیسی
  • -سیاسی
  • -تخیلی
  • -ماجراجویی
  • -نجات
  • -ترسناک
  • -جنایی
  • -فانتزی
  • -تاریخی
  • -کاراگاهی
  • -فرار از زندان
  • اشاره کنیم.

اتاق فرار های تهران کجا هستند ؟

اتاق فرارهای تهران

در اینجا لیست کامل اسکیپ روم‌های تهران که در حال حاضر فعالیت دارند را به همراه آدرس جمع آوری کرده‌ایم.

-مجموعه انیگما

  • آدرس: برج میلاد
  • خط داستانی: اتاق فرار جنگ
  • اتاق فرار روانی
  • اتاق فرار قتل مرموز
  • اتاق فرار کلبه وحشت
  • اتاق فرار رویا

-مجموعه اتاق فرار اسکیپ کیوب

  • آدرس: توچال، خیابان دماوند، اپال مال، ایران مال
  • خط داستانی: اتاق فرار اسم من سیدنی است.
  • اتاق فرار بن بست
  • اتاق فرار شمع های خود را فوت کن

مجموعه اتاق فرار اسکیپ روم

آدرس: خیابان نوفل لوشاتو

  • خط داستانی: اتاق فرار احضار
  • اتاق فرار تابوت
  • اتاق فرار سامورایی
  • اتاق فرار سرقت
  • اتاق فرار شام آخر
  • اتاق فرار طهران1366
  • اتاق فرار نجات شهر
  • اتاق فرار هکر
  • اتاق فرار محاکمه با آتش
  • اتاق فرار کابوس
  • اتاق فرار شب سیزدهم

 

-مجموعه اتاق فرار ذهن برتر

اتاق فرار تهران

  • آدرس:میدان ونک
  • خط داستانی: اتاق فرار اتاق بیگانه
  • اتاق فرار نفرین فرعون

 

_مجموعه اتاق فرار اسکیپ لند

  • آدرس: ستارخان
  • خط داستانی: اتاق فرار اوراکل

 

-مجموعه اتاق فرار اسکیپ تایم

  • آدرس: رسالت
  • خط داستانی: اتاق فرار آمازون
  • اتاق فرار صحراهای کالاهاری
  • اتاق فرار قبرستان نفرین شده

-مجموعه اتاق فرار تهرومز

  • آدرس: مدرس
  • موضوع: اتاق فرار از سلول انفرادی

 

-مجموعه اتاق فرار اسکیپ پلن

  • ادرس: خیابان هنگام
  • موضوع: اتاق فرار قتل در متروی مخوف
  • اتاق فرار هواپیما
  • اتاق فرار قلعه دراکولا

 

-مجموعه اتاق فرار اسکیپ مستر

  • آدرس: نارمک
  • موضوعات: اتاق فرار مردگان متحرک
  • اتاق فرار قاتل سریالی
  • اتاق فرار شکنجه
  • اتاق فرار غسال
  • اتاق فرار گیم آو ترونز
  • اتاق فرار قرارگاه نظامی

 

-مجموعه اتاق فرار جوکر اسکیپ

  • ادرس: خیابان شریعتی
  • موضوع: اتاق فرار کینه

 

-مجموعه اتاق فرار تهران اسکیپ

  • آدرس: مجتمع آوا سنتر
  • موضوع: اتاق فرار کارناوال مر
  • اتاق فرار اژدهای سرخ

 

-مجموعه اتاق فرار آی اسکیپ

  • آدرس:باغ موزه قصر، سردار جنگل
  • موضوع: اتاق فرار نویسنده دیوانه
  • اتاق فرار روانکاو تاریکی

 

-مجموعه اتاق فرار بلک باکس

  • آدرس: میدان فاطمی
  • موضوعات: اتاق فرار شب در موزه
  • اتاق فرار کشتی دزدان دریایی
  • اتاق فرار کیمیاگری
  • اتاق فرار معدن

 

-مجموعه اتاق فرار اسکیپ هوم

  • آدرس: کریمخان
  • موضوعات: اتاق فرار پاپوش
  • اتاق فرار خانه اشباح
  • اتاق فرار گروگان
  • اتاق فرار ماموریت غیرممکن

 

-مجموعه اتاق فرار اسکیپ می

  • آدرس:پردیس کوروش، فلسطین
  • موضوعات: اتاق فرار سرقت از بانک
  • اتاق فرار سفربه ماه
  • اتاق فرار فرار از زندان یک
  • اتاق فرار فرار از زندان دو
  • اتاق فرار فرار از مدرسه
  • اتاق فرار فریتز هابر
  • اتاق فرار مثل بوداپست
  • اتاق فرار معماری تسلا

 

-مجموعه اتاق فرار بوم اسکیپ

  • آدرس:سعادت آباد
  • موضوعات: اتاق فرار رستگاری بیولوژیکی
  • اتاق فرار وارونگی
  • اتاق فرار حریم شخصی

-مجموعه اتاق فرار اینفینیتی

لیست اتاق فرارهای ایران

  • آدرس: شریعتی
  • موضوعات: اتاق فرار خفگی
  • اتاق فرار زامبی
  • اتاق فرار فرار از کشتی سان ست
  • اتاق فرار فرار از گاراژ متروکه

 

-مجموعه اتاق فرار تونل اسکیپ

  • آدرس: اشرفی اصفهانی
  • موضوع: اتاق فرار جنون

 

-مجموعه اتاق فرار اسکیپ وی

  • آدرس:قیطریه
  • موضوعات: اتاق فرار جزیره گنج
  • اتاق فرار فرار از تاسیسات

مجموعه اتاق فرار مرکز بازی‌های فکری

  • آدرس: میدان تجریش
  • موضوعات:اتاق فرار پادزهر
  • اتاق فرار جنون زندان
  • اتاق فرار دور دنیا در شصت دقیقه
  • اتاق فرار گمشدگان
  • اتاق فرار مالیخولیا
  • اتاق فرار قطار سریع السیر شرق
  • اتاق فرار موزه
  • اتاق فرار هفت
1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x