اهمیت ورزش و فعالیت بدنی برای کودکان

ورزش و فعالیت بدنی برای  کودکان موجب رشد سالم و تکامل مغز کودکان می‌شود و برای رشد بدن و ذهن آن‌ها بسیار مفید است. ورزش یکی از نیازهای روزانه کودکان می‌باشد‌. بنابراین فعالیت بدنی برای کودکان یک امر ضروری در زندگی روزمره آن‌هاست و باید والدین این موضوع را برای حفظ سلامت فرزندشان جدی بگیرند. در ادامه به اهمیت ورزش برای کودکان خواهیم پرداخت. با ایده آل مگ همراه باشید

ضرورت فعالیت بدنی برای کودکان

کودکان به دلایل زیر به فعالیت بدنی روزانه نیازمندند.

  • فعالیت بدنی در کودکان باعث قوی‌تر شدن ماهیچه‌ها، مفاصل و استخوان‌های بدن می‌شود.
  • باعث بهبود هماهنگی، تعادل و انعطاف‌پذیری می‌شود و به کودکان در رسیدن به وزن سالم کمک می‌کند.
  • باعث افزایش آرامش، مهارت‌های اجتماعی، اعتماد به نفس می‌شود و خواب کودک را بهبود می‌بخشد.
  • در یادگیری بهتر کودکان در مدرسه کمک می‌کند.
  • ورزش باعث سلامت ریه‌ها و قلب می‌شود.
  • فعالیت بدنی به انعطاف‌پذیری و وضعیت بهتر بدن کمک می‌کند و می‌تواند از افزایش اضافه وزن و چاقی و بیماری‌های سرطان در زندگی آینده جلوگیری کند.

ورزش و فعالیت ساختار یافته برای کودکان

کودک شما می‌تواند فعالیت‌های سازنده مانند پیاده روی، دویدن، پریدن، دوچرخه سواری، کوهنوردی را انجام دهد. سعی کنید آن‌ها را ترغیب کنید که فعالیت بدنی بیشتری انجام دهند و کمتر بنشینند. وقتی کودک به مدرسه می‌رود ممکن است، ورزش ساختار یافته‌تری مانند یوگا، بسکتبال، والیبال و فوتبال را امتحان کند.

بسیاری از کودکان ورزش را سرگرم کننده می‌دانند و به یادگیری مهارت‌های بدنی جدید می‌پردازند. فعالیت بدنی برای کودکان به صورت تیمی یا گروهی باعث می‌شود، آنها از بازی در یک تیم لذت ‌ببرند و هیجان برنده شدن و نحوه بازگشت از شکست را یاد بگیرند.

فعالیت بدنی برای کودکان

با این حال همه کودکان برای ورزش‌های خاص از مهارت‌های بدنی لازم برخوردار نیستند. فرزندان خود را به تمرین و غلبه بر مشکلات تشویق کنید و از آنها حمایت کنید. اگر فرزندتان ورزشی را دوس ندارد جای نگرانی نیست، به آنها کمک کنید ورزشی را که دوس دارند انتخاب کنند. مثلا جودو یا اسکیت بازی و یا هر ورزشی که مورد علاقه کودک می‌باشد.

چه دستورالعملی برای فعالیت بدنی کودکان توصیه می‌شود؟

در بعضی از کشورها دستوالعمل‌هایی را مربوط به فعالیت‌های بدنی برای کودکان توصیه می‌کنند.

  • نوزادان از بدو تولد تا یک سالگی باید فعالیت بدنی داشته باشند. این فعالیت بدنی می‌تواند بازی روی زمین، تحت نظارت والدین در یک محیط امن باشد. نوزادان نباید بیش از یک ساعت غیر فعال باشند.
  • کودکان نوپا و کودکانی که یک تا پنج سال سن دارند باید حداقل سه ساعت در روز فعالیت بدنی داشته باشند.
  • کودکان پنج تا هفده ساله نیز باید هر روز حداقل یک ساعت فعالیت بدنی متوسط یا شدید داشته باشند و حداقل سه روز در هفته به فعالیت‌هایی که ماهیچه‌ها و استخوان‌های آن‌ها را تقویت می‌کند بپردازند.
  • کودکان زیر دو سال نباید تلویزیون تماشا کنند و یا از رسانه‌های الکترونیکی استفاده کنند‌. کودکان بزرگتر نیز باید مدت زمان تماشای تلویزیون برای آن‌ها محدود باشد.
  • کودکان دو تا پنج ساله در روز باید کمتر از یک ساعت و کودکان پنج تا هفده ساله کمتر از دو ساعت در روز به تماشای تلویزیون بپردازند.

والدین چه کارهایی انجام دهند تا فرزندانشان فعال‌تر شوند؟

والدین سعی کنند در روز فعالیت‌های بدنی داشته باشند که بتوانند الگویی برای فرزندانشان باشند. کودکان را به بازی در حیاط خانه و با دوستانشان تشویق کنید. اگر حیاط ندارید آن‌ها را به پارک ببرید که بتوانند  فعالیت و حرکت بدنی داشته باشند. می‌توانید آنها تشویق به شستشو وسایل و کندن علف‌های هرز کنید و همچنین گاهی برای بردن کودکان خود به مدرسه آن‌ها را پیاده ببرید. با این کار حین انجام دادن فعالیت بدنی می‌توانید او را با خطرات جاده و راه آشنا کنید. با تهیه توپ، طناب و سایر وسایل ورزشی شوق آنها را به ورزش افزایش دهید.

انواع فعالیت بدنی برای کودکان

هنگامی که والدین با فرزند خود ورزش می‌کنند دقت کنند فعالیتی را انتخاب کنند که باعث ایجاد شور و هیجان بیشتر در کودک شود. انواع مختلفی ورزش برای کودکان وجود دارد که همه آنها دارای مزایایی برای سلامتی آن‌ها می‌باشند. در اینجا به معرفی چهار نوع این فعالیت‌ها می‌پردازیم

  1. ورزش‌های هوازی: به آنها ورزش‌های قلبی و عروقی نیز گفته می‌شود، این نوع فعالیت‌ها باعث افزایش ضربان قلب و تسریع تنفس می‌شود، به طور معمول باعث عرق می‌شود و به افزایش عملکرد قلب و ریه‌ها کمک می‌کند. این نوع فعالیت‌ها برای کودکان لازم نیست که جدی باشد و شامل موارد زیر می‌باشد:
  • اسکیت، رقصیدن، پرش، سنگ نوردی، شنا کردن
  1. ورزش‌های انعطاف پذیری : ورزش‌هایی که باعث انعطاف پذیری کودک می‌شود به کودک کمک می‌کند خطر آسیب دیدگی در سایر فعالیت‌های بدنی را به حداقل رسانند. فعالیت‌های انعطاف پذیری شامل موارد زیر می‌باشد:
  • ژیمناستیک
  • یوگا
  • حفاری در خاک یا ماسه

ژیمناستیک در کودکان

  1. ورزش‌های قدرتی : فعالیت در برابر مقاومت، به کودک شما کمک می‌کند که عضلات و استخوان‌های قوی داشته باشد. پیشرفت قدرت عضلانی کافی به کودک کمک می‌کند بدون درد در عضلات و مفاصل خود خواسته‌های روزمره خود را برطرف کند. این فعالیت ها عبارتند از:
  • حمل و بلند کردن  وسایلی مانند مواد غذایی یا اسباب بازی ( توجه شود که از وزن گیری بیش از حد در دوران کودکی و نوجوانی اجتناب شود.)
  1. ورزش های تعادلی: با افزایش سن در افراد سیستم‌هایی که به حفظ تعادل فرد کمک می‌کند شروع به وخامت می‌کند. با این حال ورزش‌هایی وجود دارد که به کند شدن پیشرفت این وخامت کمک می‌کند. علاوه بر این فعالیت‌های تعادلی با بهبود تعادل در سنین کودکی به فرزندتان کمک می‌کند، در پاهای خود ثابت قدم باشد. فعالیت‌های تعادلی برای کودکان شامل موارد زیر می‌باشد.
  • ایستادن روی یک پا
  • قرار دادن نوار بر روی زمین و تلاش برای سقوط نکردن و یا قدم زدن بر روی پرتوی تعادل

فعالیت بدنی برای کودکان

نتایج کلی

کودکان برای رشد سالم فکری و جسمانی خود، نیازمند تحرک و فعالیت بدنی می‌باشند. آن‌ها برای انجام ورزش، باید الگو، مشوق و ابزار آن را داشته باشند، بنابراین والدین باید بتوانند زمینه‌های لازم فعالیت بدنی برای کودکان  را فراهم کنند که فرزندانشان در بستری مناسب و سازمان یافته رشد و تکامل سالم خود را طی کنند و با یادگیری انواع فعالیت‌های بدنی و دادن تمرین‌هایی از این قبیل به فرزندانشان بتوانند آن‌ها را قوی پرورش دهند.

امتیاز شما به این پست
منبع medicalnewstoday healthy-height
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x