بهترین قرص خواب بدون نسخه {قرص خواب آور بسیار قوی}

بسیاری از افراد هستند که به علت‌های مختلف، چرخه خواب آن‌ها دچار اختلال شده و برای خواب و استراحت مورد نیاز خود، به مصرف انواع قرص خواب آور قوی رو می آورند. قرص‌های خواب آور ممکن است آرام بخش یا خواب آور باشند و به اشکال مختلف در اختیار افراد قرار گیرند.

افراد می‌توانند این قرص‌ها  را با نسخه یا بدون نسخه استفاده کنند. اما سوال بسیار مهمی که مطرح می‌شود، این است که آیا این قرص‌ها برای سلامتی خطرناک هستند یا خیر؟

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به معرفی انواع قرص خواب بدون نسخه بپردازیم. اگر شما هم در خوابیدن دچار مشکل هستید و به دنبال یک قرص برای فرار از این مشکل هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

کدام قرص خواب بدون نسخه می‌تواند بهتر باشد؟

در درجه اول توجه داشته باشید که انجام ورزش و پرهیز کردن از الکل و نیکوتین، می‌تواند چرخه خواب شما را بهبود بخشد و از بی‌خوابی جلوگیری کند. بنابریان اگر به هر دلیلی در خوابیدن مشکل دارید، بلافاصله سراغ قرص‌های خواب‌آور نروید!

قرص خواب آور قوی بدون نسخه

با این‌حال اگر مشکل بی‌خوابی دارید و هیچ کدام از روش‌های بالا نمی‌توانند به شما کمک کنند، قرص خواب قوی به طور کوتاه مدت مشکل شما را حل می‌کنند. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که بسیاری از این قرص‌ها را بدون نسخه نمی‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.

از مصرف طولانی مدت قرص‌های خواب آور باید خودداری کرد؛ زیرا ممکن است مشکل بی‌خوابی شما را بدتر کنند. قرص‌های خواب آور به صورت بدون نسخه ( OTC) و داروهای تجویزی به فروش می‌رسند.

نکته مهم: در صورت داشتن بی‌خوابی مداوم، باید با پزشک خود در مورد بهترین روش درمان آن، مشورت کنید. به عبارتی دیگر، بدون مقدمه و بلافاصله مصرف قرص را شروع نکنید.

انواع قرص خواب آور

قرص‌ خواب‌آور ممکن است به شما کمک کند راحت‌تر بخوابید، طولانی‌تر بخوابید یا این‌که هر دو کار را به صورت همزمان برای شما انجام دهند. فواید، عملکرد و عوارض این قرص‌ها کاملا متفاوت است و به همین دلیل، باید برای انتخاب بهترین قرص خواب حتما با پزرشک مشورت کنید.

باید توجه داشته باشید که داروخانه‌ها معمولا بدون نسخه پزشک، داروهای خواب را به شما نمی‌فروشند. (با توجه به عوارض خطرناک احتمالی) برخی از مهم‌ترین قرص‌های خواب آور را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

نام قرص خواب آور موثر در به خواب رفتن موثر در طولانی شدن خواب امکان ایجاد وابستگی
دوکسپین (Doxepin) no yes no
اسزوپیکلون (Eszopiclone) yes yes yes
استازولام (Estazolam) yes yes yes
راملتئون (Ramelteon) yes no no
تمازپام (Temazepam) yes yes yes
تریازولام (Triazolam) yes no yes
زالپلون (Zaleplon) yes no yes
زولپیدم (Zolpidem) yes no yes
سوورکسانت (Suvorexant) yes yes yes

همان‌طور که مشاهده می‌کنید اکثر قرص‌های خواب رایج، قابلیت وابسته شدن دارند و ممکن است بعد از مدتی، نتوانید بدون آن‌ها به خواب بروید. بنابراین پزشک معمولا ابتدا سعی می‌کند به روش‌های دیگری، مشکل بی‌خوابی شما را رفع کند.

بهترین قرص خواب بدون نسخه

برخلاف داروهایی که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره شد، قرص خواب بدون نسخه هم وجود دارد که برای تهیه آن‌ها از داروخانه‌ها، نیازی به تایید پزشک ندارید. این داروها معمولا دارای آنتی هستامین هستند.

نکته: اثرات آرام‌بخش آنتی هستامین به سرعت منجر به ایجاد وابستگی می‌شود (خیلی سریع‌تر از آن‌چه که فکرش را می‌کنید)! بنابراین از قرص‌های خواب بدون نسخه فقط برای یک یا چند شب استفاده کنید و نه بیشتر.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که هرچقدر بیشتر از قرص‌های خواب آور بدون نسخه استفاده کنید، تاثیر آن‌ها در به خواب بردن شما کمتر می‌شود. علاوه بر این، ممکن است باعث ایجاد کسالت در طول روز بعدی شوند.

برخی از مهم‌ترین انواع قرص خواب بدون نسخه عبارتند از:

  • دیفن هیدرامین (Diphenhydramine): دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین آرام‌بخش است که می‌تواند باعث به خواب رفتن افراد شود. عوارض جانبی این دارو شامل خواب آلودگی در طول روز، خشکی دهان، یبوست، تاری دید و احتباس ادرار است.
  • دوکسیلامین سوکسینات (Doxylamine succinate): دوکسیلامین هم یک آنتی هیستامین است و عوارض آن، دقیقا مشابه با دیفن هیدرامین است.
  • ملاتونین (Melatonin): ملاتونین هورمونی است که به کنترل چرخه خواب و بیداری افراد کمک می‌کند. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مکمل‌های ملاتونین، می‌توانند به فرد کمک کنند که زودتر به خواب برود. عوارض جانبی این مکمل‌ها شامل سردرد و خواب آلودگی در طول روز است.

بهترین قرص خواب قوی بدون نسخه ملاتونین است. این دارو در دوزهای 1 تا 5 میلی‌گرم در دسترس است و می‌توانید آن را از فروشگاه‌ها و داروخانه‌های معتبر خریداری نمایید.

قرص خواب آور ملاتونین

از طرفی دیگر، ملاتونین در اکثر داروهای خواب وجود دارد و می‌تواند بهترین گزینه برای افرادی باشد که در چرخه خواب خود، دچار اختلال شده‌اند. این مکمل می‌تواند برای افراد زیر هم موثر باشد:

  • افرادی که به قاره‌ای دیگر سفر کرده‌اند و دچار اختلال در خواب شده‌اند.
  • افرادی که کار شیفتی دارند.
  • کسانی‌که شب هنگام خواب، مشکل دارند.

اخیرا آرام‌بخش‌هایی به صورت نوشیدنی و تنقلات به بازار عرضه شده‌اند که حاوی ماده ملاتونین هستند. با این‌حال، پزشکان از تاثیرگذاری این محصولات مطمئن نیستند.

استفاده از ملاتونین چه زمانی توصیه می‌شود ؟

بهترین زمان برای مصرف قرص خواب آور بسیار قوی بدون نسخه ملاتونین، بستگی به ماهیت مشکل خواب دارد. فرد مبتلا به بی‌خوابی برای استفاده از قرص خواب آور، باید درست قبل یا هنگام خواب از آن استفاده کند.

قرص خواب آور قوی

افرادی که دارای کار شیفتی هستند و زمان خواب آن‌ها به صورت دوره‌ای و بر اساس شیفت کاری‌شان تغییر می‌کند هم می‌توانند به صورت موقت از ملاتونین استفاده کنند. این عزیزان باید 2 الی 3 گرم از این قرص را قبل از آماده شدن برای خواب مصرف کنند.

قرص خواب آور بسیار قوی بدون نسخه

همان‌طور که اشاره کردیم، وقتی زیاد از قرص‌های خواب بدون نسخه استفاده کنید، به مرور زمان کارایی خود را از دست می‌دهند. همین عامل باعث می‌شود بسیاری از افراد بعد از مدتی، به دنبال قرص خواب آور بسیار قوی بدون نسخه می‌گردند.

ولی این جستجو معمولا نتیجه‌ای نخواهد داشت. زیرا قرص‌های خواب قوی معمولا بدون نسخه پزشک به فروش نمی‌رسند. بنابراین بهتر است که از همان ابتدا خود را به این داروها عادت ندهید!

باید به این نکته توجه داشته باشید که وابستگی به قرص‌های خواب است که در نهایت شما را به سمت قوی‌ترین داروها می‌کشاند. بنابراین اگر از مصرف خودسر این قرص‌ها جلوگیری کنید، هرگز به قرص آور بسیار قوی بدون نسخه نیاز نخواهید داشت.

آیا آنتی هستامین خواب آور است؟

برخی از قرص‌های آنتی هیستامین بدون نسخه که برای درمان آلرژی به کار می‌روند؛ می‌تواند باعث خواب آلودگی نیز شود. البته همه آنتی هیستامین‌ها این اثر را ندارند، اما گاهی افراد از آنتی هیستامین نسل اول یا داروهای آرام بخش برای بهبود خواب خود و رفع اضطراب استفاده می‌کنند.

آیا آنتی هستامین خواب آور است؟

آنتی هیستامین نسل دوم  احتمال خواب آوری کمتری دارد و برای درمان طولانی مدت آلرژی به کار می‌رود. پزشک برای فردی که اختلال در خوابیدن دارد احتمال دارد آنتی هیستامین آرام بخش، تجویز کند.

اما فقط به عنوان یک داروی موقتی، زیرا با اینکه این دارو اعتیاد آور نیست، ولی بدن فرد به سرعت به آن عادت کرده و بنابراین تأثیر گذاری این دارو در بدن او کمتر می‌شود.

آیا ریشه والرین خواب آور است؟

گیاهی با نام والرین وجود دارد که مردم از زمان یونان باستان و روم، از خواص دارویی موجود در ریشه آن استفاده می‌کردند. ریشه والرین نیز یک ماده رایج در مکمل‌های گیاهی است که افراد برای آرامش خود، بهبود خواب و کاهش اضطراب از آن استفاده می‌کنند. این مکمل‌ها به شکل‌های مختلف مانند چای، مایعات و کپسول مصرف می‌شوند.

گیاه دارویی والرین

مطالعات بالینی موجود نشان می‌دهند که ریشه والرین به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند. البته مدرک کافی برای اینکه این دارو یک کمک خواب مؤثر باشد، وجود ندارد.

ریشه والرین به عنوان قرص خواب قوی بدون نسخه، در فروشگاه‌های مواد غذایی سالم، فروشگاه‌های آنلاین و داروخانه‌ها موجود است.

عوارض جانبی قرص‌های خواب قوی بدون نسخه

همان‌طور که در ابتدای این مقاله هم گفته شد، مصرف زیاد قرص‌های خواب و به ویژه قرص‌های قوی بدون نسخه (که بدون مشورت با پزشک و به صورت سرخود مصرف می‌شوند) می‌تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد.

عوارض جانبی قرص های خواب

مهم‌ترین عوارض جانبی مصرف زیاد این قرص‌ها عبارتند از:

  • قرص‌های خواب آور از جمله آنتی هیستامین‌ها و هیپنوتیزم‌ها باعث می‌شوند افراد در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشند.
  • در افراد مسن‌تر این قرص‌ها ممکن است باعث مشکلات حافظه شوند.
  • مصرف زیاد برخی از این قرص‌ها می‌تواند باعث شود که فرد بدون آن‌ها نتواند به خواب برود.
  • استفاده از این قرص‌ها، ممکن است باعث ایجاد اختلال در تعادل شود.
  • تغییر در اشتها، اسهال و یبوست
  • خشکی دهان یا گلو در شبانه‌روز
  • کندی ذهن و مشکلات حافظه
  • درد یا حساسیت معده
  • لرزش غیر قابل کنترل بخشی از بدن
  • خواب‌های غیر معمول و ترسناک در طول خوابیدن
  • ضعف بدنی

همان‌طور که مشاهده می‌کنید مصرف بی‌رویه این قرص‌ها در دراز مدت، می‌تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد. بنابراین تا حد امکان، سعی کنید در استفاده از قرص‌های خواب‌آور، احتیاط کنید.

کلام آخر

قرص خواب آور بسیار قوی بدون نسخه به فرد کمک می‌کند که استراحت کافی داشته باشد، اما اکثر این قرص‌ها برای مصرف کوتاه مدت توصیه می‌شوند.

به عنوان نمونه ای از قرص‌های خواب قوی بدون نسخه می‌توان به قرص‌هایی که حاوی آنتی هیستامین یا ملاتونین هستند اشاره کرد. البته برخی از قرص‌های آرام بخش فقط با تجویز پزشک در دسترس هستند.

در این مقاله به بررسی انواع قرص‌های خواب که برای خرید آن‌ها به نسخه پزشک نیاز ندارید پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رایطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

3.6 | (28)
منبع medicalnewstoday
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

24 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
24
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x