درمان جوش سر سیاه بینی و چانه با 11 روش خانگی و مؤثر

جوش های سر سیاه از سرسخت‌ترین مشکلات پوستی به شمار می‌روند. به طوری که برای مدتی موفق به درمان آن‌ها می‌شویم؛ اما باز هم شاهد برگشت این جوش‌های مزاحم خواهیم بود. جالب است بدانید که جوش های سر سیاه می‌توانند در هر نقطه‌ای از پوست ظاهر شوند.

با این حال، اغلب اوقات آن‌ها را روی نواحی چرب پوست مانند بینی و چانه مشاهده می‌کنیم. از آنجایی که سبک زندگی انسان مدرن بسیار پرمشغله است، احتمالاً نمی‌تواند وقت زیادی را به درمان جوش های سر سیاه روی صورت اختصاص دهد. از طرف دیگر، فشردن یا کندن این جوش‌ها نیز منجر به چند برابر شدن آن‌ها خواهد شد. پس راه حل چیست؟

در این مقاله از سایت ایده آل مگ هر آنچه را که باید درباره جوش های سر سیاه بدانید بیان خواهیم کرد. از همه مهم‌تر، چند روش درمانی خانگی، مؤثر و آسان را نیز برای کمک به حل این مشکل آماده کرده‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

جوش سر سیاه چیست؟

جوش سرسیاه چیست ؟

پوست دارای منافذی است که فولیکول‌های مو در آن استقرار یافته‌اند. با انسداد این منافذ، سلول‌های مرده پوست و چربی موجود در منافذ در معرض هوا قرار گرفته و اکسید می‌شوند. در پی فرایند اکسیداسیون، منافذ پوست و آلودگی‌های موجود در آن‌ها به رنگ سیاه در می‌آیند و جوش های سر سیاه را تشکیل می‌دهند. جوش‌ سر سیاه ممکن است بر روی صورت، گردن، کمر، سینه، بازوها و حتی روی شانه‌ها دیده شود. این جوش‌ها نوعی آکنه خفیف به شمار می‌روند.

چه عواملی باعث ایجاد جوش سر سیاه می‌شود؟

  • تغییرات هورمونی می‌تواند یکی از دلایل ایجاد جوش سر سیاه باشد. برای مثال در دوران بلوغ، بدن دستخوش تغییرات هورمونی می‌شود. در نتیجه این تغییرات، پوست با افزایش تولید چربی توسط غددهای چربی مواجه خواهد شد که عاملی برای ایجاد جوش های سر سیاه است. بعد از بلوغ نیز تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی، بارداری و استفاده از قرص‌های ضد بارداری نیز می‌تواند باعث ایجاد جوش های سر سیاه شود.
  • تولید بیش از حد سلول‌های پوستی می‌تواند منجر به ایجاد جوش های سر سیاه گردد.
  • استفاده از محصولات و لوازم آرایشی می‌تواند منافذ پوست را مسدود کرده و از این طریق زمینه بروز جوش های سر سیاه را فراهم کند.
  • تعریق بیش از حد نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند منافذ موجود در پوست شما را مسدود کرده و ایجاد جوش های سر سیاه را تسهیل کند.
  • تراشیدن موهای زائد قسمت‌هایی از بدن ممکن است فولیکول‌های مو را تحریک و منافذ پوست را برای ایجاد جوش های سر سیاه آماده کند.
  • برخی بیماری‌ها و شرایط روحی روانی مانند استرس، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و حتی سندرم پیش از قاعدگی نیز می‌توانند منجر به بروز جوش های سر سیاه و دیگر انواع آکنه شوند.

چگونه پیش از درمان جوش سرسیاه‌ را  تشخیص بدهیم؟

اگر ضایعات کوچک و سیاه بر روی پوست خود دارید، به احتمال زیاد می‌توان گفت که به جوش های سر سیاه دچار هستید. جوش های سر سیاه بافتی برجسته‌ دارند؛ اما از نظر اندازه کوچک‌تر از دیگر انواع جوش هستند. بهتر است بیشتر در نواحی بینی، پیشانی، چانه و گونه‌ها دنبال این جوش‌ها بگردید.

تشخیص جوش سرسیاه

به طور کلی، جوش های سر سیاه ملتهب نیستند و ضرری ندارند. همچنین مانند سایر جوش‌ها چرکی و عفونی نمی‌شوند. جوش های سر سیاه دقیقاً روی سطح پوست قابل لمس بوده و رنگی تیره دارند. اگر این جوش‌ها به خوبی درمان نشوند، ممکن است تعدادشان افزایش یافته و موجب تیره به نظر رسیدن پوست شوند.

11 روش خانگی و آسان برای درمان جوش سر سیاه


1- روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خاصیت آنتی کومدوژنیک است. ترکیبات کومدوژنیک موادی هستند که با مسدود کردن منافذ، کومدون (نوعی التهاب پوستی‌) ایجاد می‌کنند. کومدون‌ها بعداً به آکنه تبدیل خواهند شد. به همین دلیل روغن درخت چای به کمک خاصیت آنتی کومدوژنیک خود می‌تواند در از بین بردن جوش های سر سیاه مؤثر باشد.

روغن درخت چای

به منظور استفاده از این روغن برای درمان جوش سر سیاه، 2 تا 3 قطره روغن درخت چای را با مقداری روغن نارگیل مخلوط کنید. سپس یک پد پنبه‌ای را به آن آغشته کرده و روی ناحیه دارای جوش بمالید. برای کسب نتیجه مطلوب این مراحل را روزانه 3-4 بار تکرار نمایید.

2- توت فرنگی

توت فرنگی منبعی غنی از ویتامین C یا اسید اسکوربیک به شمار می‌رود. ویتامین C به نرم و مرطوب نگه داشتن پوست کمک می‌کند. این ویتامین با از بین بردن سلول‌های خشک و مرده پوست، جوش های سر سیاه را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن، ویتامین C می‌تواند جای جوش و لک را نیز کمرنگ کند.

تاثیر توت فرنگی بر درمان جوش سر سیاه

ابتدا 2 تا 3 عدد توت فرنگی را رنده کرده و به آن نصف قاشق چای‌خوری آب لیمو و نصف قاشق چای‌خوری عسل اضافه کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. این خمیر را روی از پوست که با جوش‌ سر سیاه درگیر هستند بمالید. قبل از شستشو با آب، 15-20 دقیقه آن را روی پوست بگذارید. این کار را هفته‌ای 2-3 بار انجام دهید.

3- دارچین

سینامالدهید موجود در دارچین می‌تواند به افزایش تولید کلاژن در پوست کمک کند. دارچین از این طریق اندازه منافذ پوست را کوچک‌تر کرده و پوستی سالم و شفاف برای فرد به ارمغان می‌آورد. این امر به نوبه خود می‌تواند در کاهش جوش های سر سیاه مؤثر باشد.

با مخلوط کردن 1 قاشق غذاخوری آب لیمو و 1 قاشق غذاخوری پودر دارچین ماده‌ای خمیرمانند درست کنید. خمیر حاصل را روی نواحی جوش‌دار بمالید. سپس بعد از 20 دقیقه بشویید. برای کسب نتیجه بهتر می‌توانید این کار را حدود 2-3 بار در هفته انجام دهید.

دارچین و درمان جوش سرسیاه

احتیاط: آب لیمو می‌تواند موجب سوزش پوست در برخی افراد شود. بنابراین قبل از امتحان این ماسک، حتماً از حساس نبودن پوست خود نسبت به آب لیمو اطمینان حاصل فرمایید.

4- روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی فوق العاده‌ای است. این ویژگی می‌تواند به تسکین پوست خشک و جلوگیری از انسداد منافذ با سلول‌های مرده کمک کند. همچنین اسید لوریک موجود در روغن نارگیل نیز قادر است از بروز آکنه جلوگیری نموده و به این ترتیب در درمان جوش سر سیاه مؤثر باشد.

روغن نارگیل

برای بهره‌مند شدن از خواص روغن نارگیل برای پوست، 1 قاشق چای‌خوری روغن نارگیل خالص و طبیعی را روی ناحیه دارای جوش های سر سیاه بمالید. سپس اجازه دهید روی پوست بماند تا جایی که به طور کامل جذب پوست شود. روزانه 2 بار این عمل را تکرار کنید تا سر سیاه‌ها از بین بروند.

5- آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا به دلیل داشتن خاصیت مرطوب‌کنندگی و آب‌رسانی قوی شهرت زیادی در دنیای زیبایی و سلامت دارد. علاوه بر آن، آلوئه ورا حاوی عنصر روی است که موجب محکم شدن منافذ پوست شده و به کمک ساپونین‌هایی که پوست را پاکسازی می‌کنند می‌رود. همه این خواص دست به دست هم داده و نقش شایانی در متوقف کردن بروز جوش های سر سیاه ایفا می‌کنند.

آلوئه ورا و درمان جوش سر سیاه

ابتدا نصف قاشق چای‌خوری ژل آلوئه ورا را در مناطقی که مستعد جوش های سر سیاه هستند اعمال کنید. بگذارید ژل یک شب روی پوست بماند و هنگام بیدار شدن آن را با آب بشویید. این روند را هر روز تکرار نمایید تا جوش های سر سیاه درمان و ناپدید شوند.

6- عسل

عسل یکی از قدیمی‌ترین داروهای طبیعی برای درمان عفونت، التهاب و خشکی پوست در طب سنتی بوده که آزمون خود را به خوبی پس داده است. عسل پوست را مرطوب و نرم نگه می‌دارد؛ در نتیجه مانع از مسدود شدن منافذ با سلول‌های پوستی خشک و مرده می‌شود. این امر می‌تواند گامی مؤثر و کلیدی برای درمان جوش های سر سیاه باشد.

تاثیر عسل بر رفع جوش سر سیاه

برای رفع جوش های سر سیاه به کمک عسل، کافی است که یک پد پنبه‌ای تهیه نموده و آن را به عسل آغشته کنید. سپس پد را روی جوش های سر سیاه بمالید و پوست را بعد از 20 دقیقه بشویید. این کار را هر هفته 3-4 بار انجام دهید تا نتیجه آن را ببینید.

7- لیمو

لیمو سرشار از ویتامین C یا اسید اسکوربیک است که خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد. این ماده می‌تواند به از بین بردن سلول‌های پوستی مرده و خشک کمک نموده و همچنین از انسداد منافذ جلوگیری کند. علاوه بر این‌ها، مواد موجود در لیمو باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود که به محکم شدن پوست و منافذ آن کمک می‌کند. همگی این ویژگی‌های لیمو باعث شده است که بتوان با استفاده از آن از شر جوش های سر سیاه خلاص شد.

لیمو در درمان جوش سر سیاه موثر است

ابتدا 1 قاشق چای‌خوری آب لیمو و 1 قاشق چای‌خوری عسل را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس خمیر به دست آمده را روی نواحی جوش‌دار بمالید. قبل از شستشوی آن با آب، اجازه دهید حدود 15-20 دقیقه روی پوست بماند. این عمل را هر روز تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه دست یابید.

احتیاط: آب لیمو می‌تواند موجب سوزش پوست در برخی افراد شود. بنابراین قبل از امتحان این ماسک، حتماً از حساس نبودن پوست خود نسبت به آب لیمو اطمینان حاصل فرمایید.

8- زردچوبه

زردچوبه حاوی ماده‌ای فعال به نام کورکومین است که به علت دارا بودن خاصیت ضد باکتریایی می‌تواند به تمیز کردن منافذ پوست کمک کند. هر چه میزان آلودگی موجود در منافذ کمتر باشد، احتمال ایجاد جوش‌ سر سیاه نیز کمتر خواهد شد.

زردچوبه در درمان جوش سر سیاه نقش دارد

برای درمان جوش سر سیاه ، با استفاده از 1 قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه و 1 قاشق چای‌خوری آب ماده‌ای خمیرمانند درست کنید. این خمیر را به مقدار زیاد روی مناطقی از پوست که مستعد جوش های سر سیاه هستند اعمال نمایید. بعد از اینکه ماسک زردچوبه به طور کامل روی پوست خشک شد، آن را با آب بشویید. از این ماسک یک بار در روز استفاده کنید.

9- چای سبز

چای سبز حاوی ماده‌ای به نام پلی فنول بوده که می‌تواند تولید چربی در پوست را کنترل کند. در نتیجه، مانع از مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد جوش های سر سیاه می‌گردد.

چای سبز

ابتدا دو عدد چای سبز کیسه‌ای را خالی کرده و محتویات آن را درون آب گرم بریزید. سپس برگ‌های چای را با مقداری ژل آلوئه ورا مخلوط کنید. ماسک به دست آمده را روی نواحی درگیر با جوش بمالید. حدود 10-15 دقیقه صبر کنید و سپس آن را بشویید. برای کسب نتیجه بهتر، این ماسک را 2 بار در هفته استفاده نمایید.

10- روغن جوجوبا

روغن جوجوبا به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی، مصارف زیادی برای پوست و مو دارد. این ویژگی روغن جوجوبا می‌تواند در از بین بردن التهاب و برجستگی ایجاد شده ناشی از جوش های سر سیاه نیز موثر باشد.

روغن جوجوبا

برای رفع جوش های سر سیاه ابتدا 2-3 قطره روغن جوجوبا را با روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید. مخلوط حاصل را به کمک پنبه روی بخش‌هایی از پوست که با جوش سر سیاه درگیر هستند منتقل کنید. این کار را چندین بار در هفته تکرار نمایید تا نتیجه آن را ببینید.

11- روغن کرچک

اصلی‌ترین اسید چرب موجود در روغن کرچک ریسینولئیک اسید است. این اسید چرب دارای خاصیت ضد التهابی بوده و می‌تواند به کاهش التهاب جوش های سر سیاه کمک کند.

روغن کرچک

ابتدا 2-3 قطره روغن کرچک را درون کاسه‌ای کوچک با روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید. سپس آن را در گوشه‌ای قرار دهید. در گام بعدی، مقداری آب را جوشانده و حدود 3 الی 5 دقیقه بخور بگیرید تا منافذ پوستتان باز شود. سپس صورت خود را خشک کنید و روی مناطقی که دارای جوش های سر سیاه هستند مخلوط روغن کرچک و روغن نارگیل یا زیتون بمالید. اجازه دهید روغن در طول شب روی نواحی جوش‌دار بماند و صبح روز بعد آن را به طور کامل بشویید. این مراحل را هر هفته 2 بار انجام دهید تا جوش های سر سیاه از بین بروند.

سخن آخر

برای رفع و درمان جوش های سر سیاه کافی است به سلیقه خود هر کدام از راهکارهای بیان شده در این مقاله را امتحان کنید. همچنین می‌توانید از چند راهکار مختلف در طول هفته استفاده نمایید و هر چه زودتر با جوش‌های مزاحم خداحافظی کنید. با این حال، اگر احساس می‌کنید که پوستتان با مشکلات دیگری مواجه است و موارد خاصی منجر به ایجاد جوش سر سیاه می‌شوند؛ توصیه می‌شود با یک متخصص پوست مجرب مشورت کنید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x