گیاهان مقاوم به نور کم ؛معرفی و راهنمای کامل نحوه نگهداری

تفاوت نیازهای گياهان به عناصر اصلی مانند نور، دما، آب و … باعث می‌شود كه نگهداری از آن‌ها به نظر سخت برسد. ممکن است شما نیز مانند عده‌ی زيادی از مردم فكر كنيد که گیاهان برای زنده ماندن به حجم زيادی از نور خورشید و آب طبیعی نیاز دارند و به علت کم‌نور بودن آپارتمان خود، از خريدن گل و گياه پرهيز كرده باشيد؛ اما همه گياهان این‌گونه نیستند. گیاهان مقاوم به نور کم زیادی وجود دارند که می‌توانند در نور كم و سایه‌دارترین نقاط خانه، فضای اداری، حمام و … زنده بمانند.

در گیاه‌شناسی نور کم به هيچ عنوان به معنای عدم وجود نور نیست. درست است كه اين گياهان دارای مقاومت بالايی بوده اما برای رشد كافی نیازمند نور غیرمستقیم هستند. اين گياهان در شكل ظاهری، نوع برگ و رنگ بسيار متنوع هستند اما اکثر آن‌ها دارای يك ويژگی مشترك بوده و آن برگ‌های پهن و نازك است.

اين ويژگی آن‌ها را قادر می‌سازد كه با انواع آب و هوا سازگار شوند. اين ویژگی‌ها در كنار هم باعث شده‌اند تا همه آپارتمان نشينان با هر نوع شرايط نوری بتوانند گياهان مناسب را پرورش دهند. در ادامه مطلب فهرستی از اين  گیاهان مقاوم به نور کم برايتان تهيه کرده‌ایم.

سانسوريا؛ یکی از بهترین گیاهان مقاوم به نور کم

سانسوریا؛ یکی از گیاهان مقاوم به نور کم

گیاهان سانسوريا كه به زبان مادر شوهر نیز شناخته می‌شوند، به علت مقاومت بالايشان به طور چشمگيری محبوب شده‌اند. آن‌ها همچنین به عنوان دستگاه تصفیه هوا عمل می‌کنند تا کیفیت هوا در منزل شما بهبود یابد. گیاه سانسوریا ،شرايط نگهداری از آن، مشكلات و فوايد اين گياه در مقاله‌ی ديگری از سايت ايده آل مگ برايتان به طور مفصل شرح داده شده است.

سانسوريا به علت مقاومت بالا می‌تواند خود را با همه شرايط نوری سازگار كند؛ يعنی قادر است در نور زياد، در نور كم و حتی نورهای مصنوعی به رشد خود ادامه بدهد. توجه داشته باشيد هرگز گياهان را در مقابل نور مستقيم خورشيد قرار ندهيد زيرا دچار سوختگی می‌شوند. آبياری زياد سانسوريا باعث از بین رفتن گیاه می‌شود از اين رو در تابستان هفته‌ای 2 بار و در زمستان هر 14 روز یک‌بار آبياری كنيد.

گندمی ؛ انتخابی زیبا میان گیاهان مقاوم به کم نوری

معرفی کامل گیاه گندمی و نحوه نگهداری آن در نور کم

گیاه گندمی (عنكبوتی) یکی از سازگارترین گیاهان برای نگهداری در خانه بوده كه برای افراد مبتدی نيز گزینه مناسبی به شمار می‌رود. علاوه بر كم زحمت بودن، ويژگی توانايی تصفیه هوای آپارتمان نيز بر محبوبيت آن افزوده است.

نور و دمای مورد نياز گندمی:

نور متوسط و غیرمستقیم برای رشد گندمی نوری ايده آل است. فضايی در نزديك پنجره‌ای كه دارای پرده باشد ایجاد كرده و گندمی را در آن قرار دهيد. اين گياه به دمای پايين (حدوداً تا صفر) و بالا مقاوم است اما در هر شرايط نوع آبياری آن تفاوت دارد.

آب مورد نياز گندمی:

به ‌طور کلی بايد در فاصله بين دو آبياری بايد خاك گندمی خشك شود؛ اما در صورت گرم بودن محل زندگی بايد غبار پاشی روزانه انجام شود.

آگلونما؛ یکی از معروف‌ترین گیاهان مقاوم به کم نوری

معرفی کامل گیاهاهان مقاوم به کم نوری،آگلونما

آگلونما كه به نام گياه هميشه سبز نيز شهرت دارد از جمله گياهان مقاوم تصفیه‌کننده هوا محسوب می‌شود. اگرچه این گیاه بسيار کم‌توقع و سازگار بوده و برای زنده ماندن به نور خورشید مستقيم و فراوان احتیاج ندارد، اما در شرایط خشک و گرم عملکرد خوبی نخواهد داشت.

نور و دما مورد نياز آگلونما:

آفتاب مستقیم مورد پسند آگلونما نیست. تلاش كنيد گياه را در نور غیرمستقیم و متوسط پرورش داده و همچنين از قرار دادن آن مکان‌های تاریک و در کنار شوفاژ یا وسایل گرمایشی پرهيز كنيد.

آب مورد نياز آگلونما:

اين گياه مقاوم رطوبت دوست است از این رو توصيه می‌شود در تابستان اسپری برگی را مرتباً هر روز انجام دهيد. در زمستان آبياری را كاهش دهيد و حتماً در نظر داشته باشيد تا قبل از آبياری بعدی خاك گياه مقداری خشك شده باشد.

پتوس (پوتوس)

پتوس؛ یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی

گياه مقاوم پتوس (پتوس) امروزه از نظر افراد زيادی بهترين انتخاب برای شروع نگهداری از گل و گياه در آپارتمان است.

نور مورد نياز پوتوس:

همان‌طور كه گفته شد پوتوس یکی از گیاهان مقاوم به کم نوری بوده كه در صورت قرار گرفتن در نور زياد و مستقيم دچار سوختگی برگ‌ها خواهد شد. پوتوس ساده را می‌توانید در اتاق‌های بدون نورگیر و پنجره نگهداری کنید اما نوع ابلق اين گياه مقاومت و سازگاری كمتری داشته و طالب نور فراوان است.

آب مورد نياز پوتوس:

تعادل در آبياری گياه سازگار پوتوس يكی از شروط رشد ايده آل آن است. در صورت زیاده‌روی در آبیاری حاشیه برگ‌ها سیاه و روی برگ‌ها نقاط قهوه‌ای ظاهر می‌شود و در صورت كمبود آب برگ‌ها زرد می‌شوند. برای جلوگيری از اين مشكلات در تابستان هفته‌ای ٢ بار و در زمستان هفته‌ای ١ بار گياه را آبياری كرده و به مرور پوتوس با اين شرايط سازگاری پيدا می‌کند.

برگ عبايی

معرفی کامل گیاهان مقاوم به کم نوری و نحوه نگهداری از آنها

برگ عبايی يكی دیگر از گياهان مقاوم برای نگهداری در آپارتمان و در نور كم است. این گیاه اگر چه برای رشد به نور کافی خورشید احتیاج دارد، اما به خوبی محیط سایه را نیز تحمل کرده و رشدی ايده آل خواهد داشت.

نور مورد نياز برگ عبايی:

مقاومت بالای اين گياه باعث شده تا بتواند در محیط‌های کم‌نور مانند حمام و دستشویی يا محل كار نيز رشد قابل‌توجهی داشته باشد؛ اما برای رسيدن به رشد ايده آل نور متوسط و غيرمستقيم نياز است.

آب مورد نياز برگ عبايی:

برای آبياری توجه داشته باشيد كه خاک سطحی گياه برگ عبايی تا فاصله ۳ سانتی‌متر در فاصله بین دو آبیاری خشک شده باشد. هفته‌ای دو مرتبه آبياری در تابستان و هفته‌ای یک‌بار در زمستان كافی است.

پپروميا ابلق (گل قاشقی)

معرفی کامل گیاهان مقاوم به نور کم و نحوه نگهداری از آنها

برگ‌های خمیده‌ی اين گياه باعث شده تا به اين نام مشهور شود. گياهان مقاوم قاشقی تنوع چشمگیری در رنگ‌ها و بافت‌ها و گونه‌های مختلف دارند. از اين رو می‌توانید با توجه به فضای انتخابی گياهی متناسب انتخاب كرده و خريداری نماييد.

نور مورد نياز گل قاشقی:

بودن محل زندگی گل قاشقی يكی از شروط اصلی رشد آن‌ها است. از اين رو اين گياهان به ميزان نور حساسيتی نداشته و جزء محبوب‌ترین‌ها شده‌اند. در صورت نگهداری درست (نور كم و غیرمستقیم و آبیاری هفتگی) گیاه گل‌های سفید ریز خواهد داد.

آبياری گل قاشقی:

گلبرگ‌های خميده اين گياه آپارتمانی مقاوم باعث می‌شود آب به مدت طولانی در آن‌ها ذخيره شده و نياز آبياری آن‌ها را كاهش می‌دهد به طوری كه آبياری بيش از حد موجب پوسيدگی ساقه و ريشه اين گياهان می‌شود.

ديفن باخیا

آموزش کامل نگهداری از گیاهان در نور کم

ديفن باخیا كه يكی از  گیاهان مقاوم به نور کم است می‌تواند جلوه‌ی زيبايی به محل زندگی يا كارتان بدهد. هنگامی كه با نحوه‌ی نگهداری از گياه ديفن آشنا شديد، خواهيد ديد كه اين گياه قادر است با شرايط مختلف محيطی، نوری و آبی خود را وفق دهد و نگهداری از آن بسيار لذت‌بخش خواهد بود.

نور و دمای مورد نياز گياه ديفن:

دمای ايده آل برای رشد اين گياه ١٣ تا ٢٠ درجه بوده و سرمای زياد باعث ريزش برگ‌های آن می‌شود. گياه را در محيطی روشن اما با نور غیرمستقیم قرار دهيد.

آبياری گياه ديفن:آپارتمان

علیرغم سازگاری بالای اين گياه با نور كم، مقدار و نحوه‌ی آبياری گياه ديفن مهم است. برای آبياری بايد اجازه دهيد تا ابتدا خاك آن خشك شده و سپس آبياری صورت گيرد.

برگ انجيری؛ یکی دیگر از گیاهان مقاوم به نور کم

معرفی و برسی کامل گیاهان مقاوم برای آپارتمان ها

برگ انجيری گیاهی زیبا و پهن برگ است که به دلیل فرم برگ‌ها، سهولت پرورش، مقاومت بالا و خاصيت دكوراتيو يكی از انتخاب‌های همه‌ی گل و گياه دوستان شده است.

نور مورد نياز برگ انجيری:

اين گياه برای آپارتمان‌هایی كه خيلی نورگیر نیستند انتخاب بسيار مناسبی بوده زيرا نور غیرمستقیم و نیم‌سایه انتخاب‌های اصلی اين گياه هستند؛ اما بايد تعادل رعايت شود چرا كه در صورت دریافت نور کم، برگ‌ها بی‌رنگ شده و بریدگی‌های روی خود را از دست خواهند داد.

آب مورد نياز گياه برگ انجيری:

مانند بقیه‌ی گياهان تعداد دفعات آبياری در تابستان بيشتر از زمستان بايد باشد و در صورتی ‌که محل زندگی‌تان گرم است بايد روزانه با آبپاش، آب را به برگ‌ها اسپری كنيد.

بامبو خوش یمن 

نحوه نگهداری بامبو در آپارتمان

گل بامبو يكی ديگر از گیاهان مقاوم به نور کم و مناسب برای مبتدی‌ها بوده كه امروزه از محبوبيت بالايی در سراسر جهان برخوردار است. گفته می‌شود كه بامبوها اگر به تعداد فرد باشند برای صاحبان خود خوش‌شانسی خواهند آورد. اين گياهان بسيار سازگار بوده تا جایی كه برای ادامه زندگی و رشد تنها به آب و سايه نياز دارند.

نور مورد نياز بامبو:

بامبوها را از نور مستقيم خورشيد دور كنيد وگرنه قهوه‌ای خواهند شد. فراهم كردن نوری متعادل و غيرمستقيم برای رشد ايده آل این گیاهان مقاوم به نور کم كافی است.

آبياری بامبو:

بامبوها معمولاً در گلدان‌هایی پر از آب نگه‌داری می‌شوند اما بايد توجه داشت كه آب اين گلدان‌ها بايد هر دو هفته یک‌بار به منظور رعايت بهداشت تعويض شود.

به ‌طور کلی اگر کم‌نور بودن محل زندگی‌تان تاكنون باعث خراب شدن گل و گياهانتان شده، اشتباه شما در انتخاب گياه بوده است. با استفاده از اين مقاله می‌توانید با گیاهان مقاوم به نور کم برای پرورش در سايه‌گیرترین آپارتمان‌ها آشنا شده و به دنيای پرورش گل و گياه برگرديد.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x