کاشت هویج در گلدان ؛ آموزش کامل کاشت و نگهداری از آن

ممكن است مانند بسياری از مردم ، به‌ اشتباه فكر كنيد كه كاشت و پرورش هويج تنها در مزارع و باغچه قابل انجام است؛ اما حقيقت اين است که برخی از گياهان و سبزی‌ها مانند هويج را می‌توان در گلدانی در آپارتمانتان نيز كشت كرد.

شايد در نگاه اول به نظر كار بسيار سختی بيايد و از خود بپرسيد دليل این‌همه تأكيد بر حضور و کاشت هویج ارگانيك در خانه چيست؟!

پاسخ آن فوايد گوناگون هویج برای بدن است. با مطالعه‌ اين مقاله  از سایت ایده آل مگ علاوه بر آشنايی با فوايد محبوب اين محصول، صفر تا صد کاشت هویج در گلدان در محيط آپارتمان و مراحل نگهداری از آن را نيز خواهيد آموخت.

فوايد کاشت هویج و استفاده از آن

هویج علاوه بر خوشمزه بودن است دارای فواید بی‌شماری است. اغلب ادعا می‌شود که هویج ارگانیک برای سلامتی، یک غذای کامل بوده و بسیاری از مشکلات آرایشی و پوستی را به‌راحتی درمان می‌کند.

کاشت هویج در گلدان

در ادامه به معرفی 4 تا از محبوب‌ترین تأثیرات آن می‌پردازیم که هرکسی را تشویق به کاشت هویج در گلدان در خانه می‌کند.

محافظت از دندان‌ها

جویدن هویج خام و ارگانيك مانند یک مسواک طبیعی در مبارزه با میکروب‌ها عمل كرده و باعث تقويت مينای دندان‌ها نيز می‌شود.

آب‌رسانی به پوست

اگر از خشکی پوست رنج می‌برید، كاشت و پرورش هويج و سپس استفاده از محصول آن راه‌حل مشكل شماست. هويج حاوی پتاسيم فراوان بوده كه اين امر باعث آب‌رسانی و افزايش رطوبت پوست خواهد شد.

تقويت سيستم دفاعی بدن

هويج ارگانيك حاوی انواع مختلفی از مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ويتامين است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. خوردن يك هويج به‌طور روزانه محافظ بدن از میکروب‌ها را تضمين می‌کند.

سلامتی موها

پرورش هویج و سپس استفاده از آن شادابی موها را به دنبال خواهد داشت. هویج ویتامین‌های حیاتی موهای شما را تأمین کرده و شمارا از همه‌ی مکمل‌های شیمیایی برای موهایتان بی‌نیاز می‌کند.

مراحل کاشت هویج در گلدان

کاشت هویج در گلدان ازآنچه  بسیاری فکر می‌کنند آسان‌تر بوده و هرکسی می‌تواند در آپارتمان نیز هویج پرورش دهد.

هویج در گلدان

در ادامه با ما همراه باشید تا هر آنچه لازم است را در این باره به‌طور کامل بیاموزید.

انتخاب گلدان برای کاشت هویج

هر گلدانی در اشكال گوناگون مناسب است؛ نكته اصلی این است که اطمینان حاصل کنید که ظرف به‌اندازه کافی عمیق بوده تا فضای كافی برای رشد ریشه‌های هويج وجود داشته باشد.

با توجه به نوع گلدانی كه می‌خواهید استفاده كنيد نوع بذر هویج‌ها را نيز انتخاب كنيد اگر عمق گلدان كافی نيست سعی كنيد هويجی با ریشه کوتاه و گرد به‌جای یك ريشه نازک و بلند بكاريد.

ظرف شما باید حداقل ٣٥ سانتی‌مترعمق داشته باشد تا ریشه‌های در حال رشد را در خود جای دهد. برای جلوگيری از پوسيدگی ریشه‌ها  چندين سوراخ در انتهای گلدان خود به وجود آورده تا از خاصيت زهكشی آن مطمئن شويد.

انتخاب بذر مناسب هويج

با توجه به نوع گلدان سعی كنيد بهترين نوع بذر را انتخاب كنيد. بذر هویج کوچک و به رنگ‌های خاکستری و سبز است. همه انواع بذرها برای  کاشت هویج در گلدان و آپارتمان مناسب نيستند.

گونه‌های ايده آل بايد دارای ریشه کوتاه و کروی شکل یا گرد باشند. برای مثال گونه های :  Thumbelina و Parmex و Parisienne.

خاك مناسب کاشت هویج در گلدان

برای کاشت و پرورش هويج در گلدان استفاده از خاک سبک و نرم يا خاک‌های هوموسی پيشنهاد می‌شود؛ زيرا خاک‌های سنگين باعث می‌شوند گياه هويج ديرتر بالغ شود.

خاک مناسب برای کاشت هویج در گلدان

گلدان را با خاک مخصوص تهیه‌شده پرکنید.گلدان کاشت هویج را به‌صورت لب تا لب از خاك پر نكنيد. حدود ٣ سانتی‌متر بايد بين خاك هويج و بالای گلدان فاصله باشد.

اين كار به حفظ گياه شما از خطر مگس هویج، كرم ابريشم و سفیدک قارچی یا دیگر آفت‌های هويج كمك خواهد كرد.

خاك خریداری‌شده مخصوص سبزیجات، ترکیب خوبی از مواد تشکیل‌دهنده مانند پيت ماس، زغال‌سنگ نارس، كمی ماسه و کودهای كمكي خواهد بود.

هویج‌ در خاک حاوی پتاسیم بالا رشد بهتری دارد زيرا پتاسيم سرعت رشد ريشه را تقويت می‌کند. در مورد سطح نیتروژن موجود در خاک خود محتاط باشيد زیرا نيتروژن باعث رشد شاخ و برگ می‌شود که این هدف ما نيست.

زمان مناسب کاشت هویج

در مکان‌های سردسير برای کاشت هویج بايد پس از گذشت سرمای زمستان و بعد از عید نوروز در فروردین‌ماه دست‌به‌کار شد. در نقاط گرم معتدل بذر اين گياه را می‌توان در پاييز و يا زمستان نيز کاشت.

گونه‌های زودرس هویج باید در اوایل اسفندماه کاشته شوند. به‌طورکلی زمان کاشت هويج به گونه هویجی که شما بذر آن را خریداری کردید بستگی دارد. دمای ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد برای كاشت بذر هويج ایده آل است.

‌کاشت هویج ها در خاک

روز قبل از کاشت، خاک را به‌خوبی آب دهید. درون خاك گلدان با ابزار يا دست حفره‌هایی ایجاد كرده و در داخل هريك حفرات ٢-٣ تا بذر هويج قرار دهيد. توجه داشته باشيد كه عمق حفره‌ها بايد حدود ١٣ میلی‌متر بوده و هر حفره با حفره‌ی مجاور باید حدود ٦ سانتی‌متر فاصله داشته باشد.

نحوه پرورش و نگهداری از هویج

اطمينان حاصل كنيد كه پس از كاشت هویج‌ها روی سطح حفره هارا به‌طور كامل و فشرده پر نكنيد (خاك را بر روی آن‌ها پرت نكنيد). در غير اين صورت به بذرها فشار واردشده و خراب می‌شوند. سعی كنيد به‌آرامی خاك سبك را بر روی بذرها ريخته و حفره‌ها را پرکنید.

نگهداری های لازم پس از کاشت هویج

بعد از کاشت هویج در خاك حدودا ١٤ روز زمان می‌برد تا اولين جوانه‌ها در خاك سبز شوند. از آن‌ پس بايد بيشتر به محيا كردن شرايط رشد آن بپردازيد.

نگهداری از گیاهان آپاتمانی

آبياری، نور كافی، کود دهی، مقابله با آفات و هرس كردن از نمونه مواردی است كه برای رشد بهتر هویج‌های كاشته شده بايد به آن ها دقت کنید.

آبياری هویج‌ها

گلدان هويج نیاز به آبیاری منظم دارد. بسته به آب‌وهوای محل زندگی‌تان (گرم و آفتابی) گاهی لازم است گلدان هویج را دو بار در روز آبياری كنيد.

برای جلوگیری از بروز مشکلات مانند پوسیدگی و فاسدشدن ريشه، حتماً در سطح خاک (نه در بالای شکاف‌های برگ )آبياری را انجام دهید.

خاک را مرطوب نگه‌داشته و هرگز اجازه ندهید که کاملاً خشک شود. دقت داشته باشيد آبياری زياد و اشباع شدن آب نيز می‌تواند بسیار مضر باشد.

نور موردنیاز هويج

هويج نور دوست بوده اما به‌عنوان يك سبزی ریشه‌ای دارای مقاومت و قدرت سازگاری بالايی نيز است. اين مسئله شرايط کاشت هویج را آسان‌تر می‌کند چراکه چه در مكانی با نور مستقیم چه در مكانی با نور معتدل می‌تواند به رشد خود ادامه دهد؛ اما قطعاً در مكان پرنور رشد بهتر و سریع‌تری خواهد داشت.

نور مورد نیاز هویج در گلدان

برای اطمينان از ميزان نور مورد نياز بذرهويج اطلاعات روی بسته آن را چك كنيد. بهتر است گلدان را قبل از پر کردن آن در محل انتخابی خود قرار دهید، زیرا وقتی پر از خاک و آب شود جابجایی آن دشوار خواهد شد.

کوددهی هويج

هفته‌ای یک‌بار كوددهی برای بذر هویج‌های كاشته شده كافی است. همچنين می‌توانید برگ‌ها و جوانه‌های جديد و نرم را جدا كرده و در خاك قرار دهيد.

اين عمل مانند كود طبيعی عمل خواهد كرد. علاوه بر کودهای صنعتی می‌توانید از کودهای خانگی بی هزینه و مؤثر مانند پوست بعضی میوه‌ها یا پوست تخم‌مرغ نیز استفاده کرد.

بعد از گذشت حدود 2 هفته بذرهای هویج کاشته شده جوانه‌ زده و رشد می‌کنند. هنگامی‌که جوانه‌های سبز هويج تا ارتفاع ٢ سانتی‌متری رشد كردند، وقت هرس كردن است. علف و بوته‌های هرز اطراف آن‌ها را برای بهبود كيفيت رشد حذف كنيد.

ریشه‌های هويج

در صورت رشد بيشتر گاهی مشاهده می‌شود كه ريشه از سطح خاك بالاتر آمده و كج می‌شود. در اين صورت به اطراف ريشه خاك اضافه كنيد تا آن‌ها دوباره به خاك برگردانده شوند.

نگهداری از گیاهان خانگی

اين موضوع به اين دليل حائز اهميت است كه در صورت قرار گرفتن ریشه‌ها در معرض نور سبز شده و ديگر هویج‌ها قابل‌خوردن نخواهند بود. این‌گونه كاشت و پرورش هویج‌هایتان بی‌فایده خواهد بود.

آفت‌های هويج

مگس هويج: مگس هويج كه يك حشره بسيار چابك دارای پاها و سر زردرنگ بوده كه باعث پوسيدگی و يا زنگ زدن ريشه هویج‌ها می‌شود .این حشره در صورت رشد و پيشرفت عامل ایجاد حشرات ديگر و سپس از بين رفتن گياه خواهد شد. برای مقابله با اين حشره هنگام كاشت هويج می‌توان از حفاظ‌های پوشش‌دهنده بالای گلدان هويج استفاده كرد

سفيدك هويج: عامل اين بيماری نوعی قارچ است كه باعث ایجاد لکه‌های زرد کم‌رنگ و سفيد بر روی ساقه، دم برگ و برگ گياهان مختلف می‌شود. اين سفيدك پودری با مسدود كردن منافذ برگ‌ها باعث توقف رشد گياه می‌شود. برای مقابله با اين قارچ می‌توان از سمومی مانند ایمازالیل به‌محض مشاهده اولین علائم استفاده كرد.

زمان برداشت هویج‌ها

نزديك به ٢ الی ٣ ماه زمان می‌برد تا هویج‌های شما آماده‌شده و بتوانيد آن‌ها را برداشت كنيد. اين موضوع با پژمرده و بی‌رنگ شدن برگ‌های بيرونی همراه است.

زمان برداشت هویج ها

فصل اصلی برداشت هویج مزارع پاييز است، اما با کاشت و پرورش هویج در گلدان قادر خواهيد بود در هر زمان كه نيت كرديد هویج تازه در خانه داشته باشید.

کلام آخر

به‌ طور کلی اگر چه تهيه همه محصولات امروزه به‌طور سريع و آسان از بازار ممكن است اما محصولات ارگانيك فوايد بيشتری را برای ما محيا می‌کنند كه يكی از اين محصولات هويج است.

در این مقاله به آموزش کاشت هویج در گلدان پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

 

3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x