کوه رورایما کجاست؟ بلندترین آبشار دنیا در کوه اسرارآمیز!

اگر می‌خواهید به یک طبیعت بکر و شگفت‌انگیز سفر کنید و هم از طبیعت سرسبز و نفس‌گیرش لذت ببرید و هم ماجراجویی و هیجان زیادی را تجربه کنید؛ ما به شما کوه رورایما را پیشنهاد می‌کنیم. بی شک قدم زدن روی این کوه عظیم و دیدن بلندترین آبشار جهان در کنار آن، آرزوی بسیاری از مردم جهان است. این کوه مسطح که با صخره‌های بی‌نظیری احاطه شده است آنقدر زیباییش شگفت‌انگیز است که وقتی در آن‌جا قرار بگیرید؛ به واقعی بودن آن شک خواهید کرد.

کوه رورایما در ونزوئلا

این کوه منحصربه‌فرد که حدود دو میلیارد سال پیش بوجود آمده است با ساختارهای طبیعی زیبا و حیوانات و گیاهان خاصی که پوشانده شده است؛ در هیچ کجای دنیا یافت نمی‌شود. جای تاسف است که ونزوئلا با آن طبیعت زیبایش مشکلات مالی و سیاسی زیادی دارد. این کشور یکی از زیباترین کشورهای قاره آمریکاست. کوه‌های دیدنی و جذاب این کشور مقصد گردشگران و ماجراجویان سراسر دنیا می‌باشد.

این کوه در مرز سه کشور ونزوئلا، برزیل و گویان می‌باشد. ارتفاع آن حدود  2810 متر است و تنها راهی که بازدید کنندگان می‌توانند از طریق آن به بالا صعود کنند؛ از طرف گران گرانا در ونزوئلاست. این مسیر تقریبا شیبی‌ است که به صورت پله پله در آمده است و گردشگران از طریق آن بالا می‌روند.

تاریخچه مانت رورایما

کوه رورایما واقع در کشور ونزوئلا بخاطر نوع شکل‌گیری و ظاهرش با سایر کوه‌ها تفاوت زیادی دارد. شکل‌گیری این کوه زیبا به میلیون‌ها سال پیش برمی‌گردد. پس از جدا شدن قاره آفریقا از قاره آمریکا، شدت آب اقیانوس‌ها از آفریقا به سمت قاره آمریکا شروع به جریان کردند.  چاله‌های این قاره مملو از زمین‌هاییست که پر از همین آب هاست.

مونت رورایما

در اثر همین اتفاق و با فرسایش خاک‌های نرم، ساختار جدیدی پیدا می‌شود و در نتیجه، این رویدادهای طبیعی باعث شکل‌گیری سنگ‌های کوارتز می‌شوند. به طور معمول این کوه‌ها دارای ارتفاع خیلی کمی هستند اما این کوه منحصر به‌فرد ارتفاع 2810 متری  دارد. ساختار کوه مانت رورایما از یک سنگ کوارتز بسیار سخت تشکیل شده است. این کوارتز عظیم، ظاهری دلنشنین و زیبا دارد که گویی توسط کسی حک شده و ساخته شده است.

علاوه بر آن یک پدیده طبیعی و جالب توجه دیگری که باعث زیبایی این کوه شده آبشاری ا‌ست که از آن جاری می‌باشد. تاکنون شرایط آب و هوایی و جغرافیایی این کوه و چگونگی شکل‌گیری این آبشاها به هیچ وجه حل نشده است حتی دانشمندان نتوانسته‌اند در مورد تونل‌‌ها و غار‌های موجود در بالای کوه و اینکه چگونه حیوانات در آنجا زندگی می‌کنند؛ نتوانسته‌اند به هیچ نتیجه‌گیری برسند.

کوه رورایما توسط چه کسی کشف شد؟

در سال 1884 اِوِرارد تورن اولین کسی بود که توانست این کوه و منطقه را کشف کند. سال 1912 بود که سرآرتور کنان دویل خالق شخصیت شرلوک هولمز در رمان کلاسیک خود “جهان گمشده” از این کوه الهام گرفت و در این کتاب، این‌گونه نوشت: ” انسان‌های ‌غارنشین و حیوانات ماقبل تاریخ مثل دایناسورها بر روی این کوه زندگی می‌کردند”.

کشف کوه رورایما

این کوه به طور رسمی در سال 1935 توسط یک خلبان و کاوشگر آمریکایی به اسم جیمز آنجل به صورت خیلی اتفاقی کشف می‌شود. جیمز آنجل که به خاطر نبود سوخت هواپیمای خود مجبور به فرود اضطراری بوده است؛ روی کوه رورایما فرود می‌آید. اما چرخ‌های این هواپیما در زمین‌های گل‌آلود مانت رورایما گیر می‌کنند. جیمز آنجل و همراهانش برای چند روزی که آنجا مانده بودند شروع به کاوش و گشتن در این منطقه می‌کنند و آبشار آنجل را کشف می‌کنند. این آبشار به افتخار جیمی به اسم او نام گذاری شد.

آبشار فرشتگان

آبشار فرشتگان

آبشار فرشتگان با ارتفاع 979 متر، عنوان بلندترین آبشار جهان را از آن خود کرده است. در این کوهستان بارش باران بسیار زیاد است و آب‌هایی که در اثر این بارش بوجود می‌آیند روی سطح یک فلات بلند به اسم ایونتیو جاری می‌شوند و این آب که از گوشه و کنار مجراهای این فلات سرازیر می‌شده آبشار فرشتگان را تشکیل می‌دهد.

این آبشار از نوع آبشارهای پیوسته با شیب تند می‌باشد که منظره حیرت‌انگیز و زیبایی دارد. شاید از دور اگر مشاهده کنید؛ تنها یک آبشار را ببینید که از بالا به سمت پایین ریزش می‌کند اما اگر کمی دقت کنید می‌بینید که غارها و مجراهای کوچک و بزرگی نیز میان صخره ها وجود دارند که حتی آب از آن‌ها نیز جاری  می‌باشد.

حیوانات و گیاهان در کوه مانت رورایما

حیوانات و گیاهانی که بر روی این کوه زندگی می‌کنند، گونه‌های حیوانی و گیاهی هستند که فقط در کوهستان رورایما زندگی می‌کنند. به عبارت دیگر دیدن موجوداتی که در این کوه هستند؛ فقط هنگام سفر به آنجا امکان‌پذیر است و دیگر در هیچ کجای جهان همچین موجوداتی نخواهید دید.

با توجه به موقعیت مکانی و اقلیمی این منطقه یک سوم از گیاهان این کوهستان تکامل یافته‌اند، یعنی بیشتر این گیاهان گوشت خوارند. در این منطقه حیوانات گوشت‌خوار و سمی نیز وجود دارند که به هنگام سفر باید همیشه مراقب باشید. این کوه اسرارامیز و مرموز، شوک واقعی به گردشگران وارد می‌کند. سطح صاف این کوه به نظر میرسد که با کاغذ سمباده صاف شده است. این مکان یکی از مکان‌های اسرارآمیز در جهان است که هم‌چنان رمز و راز خود را حفظ کرده است. به این دلیل است که این کوه را “جهان گمشده” نیز می‌نامند.

آیا سفر به ونزوئلا در حال حاضر ایمن است؟

اوضاع ونزوئلا با گذشت هر سال بدتر می‌شود. بازدید از این کشود می‌تواند برای شما خطرناک باشد. اگر می‌خواهید به ونزوئلا سفر کنید حتما قبل از سفر مدتی وضعیت فعلی این کشور را زیر نظر بگیرید. پاسخ دادن به این سوال دشوار است. در پاسخ می‌تواینم بگوییم که این کشور امن نیست.

شما حتی اگر بخواهید از طرف برزیل به این منطقه سفر کنید هم در امان نخواهید بود. ریودوژانیرو نیز یک شهر نا امن می‌باشد و تقریبا همه گردشگران در این شهر در معرض سرقت قرار می‌گیرند. حتی در این کشور حمله به گردشگرها و قتل آن‌ها نیز وجود دارد. منظور ما این است که شما به هر کجای جهان که می‌خواهید سفر بکنید باید خیلی مراقب باشید.

چگونه می‌توانیم به کوه رورایما برویم؟

رفتن به کوه رورایما

اول از همه باید بدانید که امکان رسیدن به این کوه با ماشین میسر نیست. زیرا هیچ جاده‌ای در این منطقه وجود ندارد. مجبوب‌ترین راه رسیدن به این آبشار، پرواز مستقیم بر روی کوه است. آن‌ها از هواپیماهای کوچک استفاده می‌کنند. قیمت هر پرواز نزدیک به پنجاه دلار می‌باشد. اما صحبت قطعی در مورد ارز برای کشور ونزوئلا منطقی نیست ، چون قیمت‌ها به طرز سریعی در حال کاهش و افزایش می‌باشند. پرواز بر روی این کوه بسته به شرکت هواپیمایی می‌تواند گرانقیمت یا ارزان قیمت باشد که پیشنهاد می‌کنیم برنامه پروازها را از قبل مطالعه کنید.

خرید یک تور پکیج که شامل پیاده‌روی به آبشارها و اقامت و پرواز و غذاست، یکی از ساده‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین راه برای دیدن پارک کانایما و شگفتی‌هایش می باشد. بیشتر بازدیدکنندکان و گردشگران کارشان را با همین تورها راه می‌اندازند. بسیار مهم است که تور خود را از قبل رزرو کرده باشید.

یکی از تورهای خوب در این منطقه یک تجربه سه روزه و دو شبه می‌باشد. این تور همچنین شامل خدمات رفت و برگشت از کاراکاس به کانایما  است. در دو روز اول گردشگران جاذبه‌های دیدنی این منطقه را می‌بینند و در روز سوم با یک قایق موتوری از بندر اوچیما تا آبشار خواهید رفت. اگر به دنبال تجربه اتفاقات پرماچرا و چالش برانگیز هستید حتما با این تورها سفر کنید.

بهترین زمان برای سفر به مانت رورایما

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که هنگام سفر کردن به این کوه باید در نظر داشته باشید، زمانی‌ست که می‌خواهید به آن‌جا سفر کنید. بهترین زمان برای سفر به این منطقه شگفت‌انگیز؛ زمانیست که بارندگی شدت بیشتری داشته باشد. چون با بارندگی بیشتر جریان آب متراکم تر و بیشتر می‌شود و آبشار زیباتر به چشم می‌آید و زیبایی نفس‌گیری پیدا می‌کند. فصل بارندگی در این منطقه نیز معمولا بین ژوئن و نوامبر است. در این مدت معمولا جریان آب بیشتر است.

در سفر به مانت رورایما چه چیزهایی میتوانیم بخوریم؟

ونزوئلا علاوه‌بر اینکه به زیبایی مشهور است به دلیل غذاهای الهام گرفته از غذاهای اسپانیایی و آفریقای غربی و بومیان آمریکا نیز شهرتی جهانی دارد. بیشتر غذاها از مواد ساده‌ای مانند ذرت و موز و لوبیا و گوشت تشکیل شده‌اند که واقعا طعم بی نظیر و خوشمزه‌ای دارند.

آب و هوای کوهستان رورایما

آب و هوای کوه رورایما

طرف منطقه تیوپی آب‌وهوای بارانی دارند. هوای مرطوب این منطقه ابرهای بارانی شدیدی ایجاد می‌کند که از سرتاسر قله رورایما بالا می‌روند و شروع به بارش می‌کنند. بارش‌های مکرر باران باعث می‌شود که آب و هوای آن منطقه بسیار خنک و دلپذیر باشد. در این منطقه گاها طوفان‌هایی نیز پدید می‌آید. در کل آب و هوای این منطقه همیشه خنک و همراه با بارندگی می‌باشد. اما فقط در برخی مواقع این بارندگی‌ها شدت بیشتری پیدا می‌کنند.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x