داروی بنزوناتات | نحوه مصرف و عوارض جانبی بنزوناتات

بنزوناتات یک داروی سرفه غیرمخدر است. بنزونات با بی‌حس کردن گلو و ریه‌ها کار می‌کند و باعث می‌شود رفلکس سرفه کمتر فعال شود. به این ترتیب، از این دارو برای تسکین سرفه استفاده می‌شود.

نام عمومی: بنزوناتات (ben ZOE na tate)

نام‌های تجاری: Tessalon Perles, Tessalon, Zonatuss

موارد مصرف بنزونات

بنزوناتات برای تسکین سرفه استفاده می‌شود.

سرفه

برای تسکین علامتی سرفه استفاده می‌شود. ممکن است در سرکوب سرفه در شرایط حاد تنفسی مانند ذات‌الریه، برونشیت، سیاه سرفه و سرماخوردگی مؤثر باشد. و در بیماری‌های مزمن مانند آمفیزم ریوی، آسم برونش، سل و تومور ریوی استفاده شود. نشان داده شده است که در کاهش فراوانی سرفه، از کدئین مؤثرتر است و ممکن است در تسکین علامت در بیماران مبتلا به سرفه مقاوم به مواد افیونی مؤثر باشد.

لوله‌گذاری

بطور موضعی در حفره دهان در بزرگسالان با رهاسازی دارو از کپسول‌های پر از مایع (به عنوان مثال با جویدن یا حل کردن دو کپسول پر از مایع 100 میلی‌گرم در دهان) به منظور تهیه بی حسی کافی برای لوله‌گذاری آگاهانه استفاده شده است. وقتی دارو به دلیل دارا بودن عوارض بالقوه تهدید کننده زندگی ناشی از اثرات موضعی روی دستگاه دهان و حلق است، از دارو به عنوان ضد درد استفاده می‌شود.

اطلاعات مهم

در صورت حساسیت به داروهای بنزوناتات یا بی‌حسی موضعی مانند تتراکائین یا پروکائین (که در بعضی از کرم‌های نیش حشرات و آفتاب سوختگی وجود دارد) نباید از این دارو استفاده کنید. هرگز کپسول بنزونات را نخورید و نجوید. قرص را کاملاً ببلعید. مکیدن یا جویدن کپسول ممکن است باعث بی‌حس شدن دهان و حلق شما شود یا عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

عوارض جانبی جدی بنزوناتات شامل احساس خفگی، درد قفسه سینه یا بی‌حسی، گیجی یا توهم و احساس مرگ است. برخی از این عوارض جانبی ممکن است ناشی از جویدن یا مکیدن کپسول باشد. این دارو را به افراد کوچکتر از 10 سال و بدون توصیه پزشکی ندهید. مصرف بیش از حد بنزناتات می‌تواند برای کودک کشنده باشد.

قبل از مصرف بنزوناتات

در صورت حساسیت به داروهای بنزوناتات یا بی‌حسی موضعی مانند تتراكائین یا پروكائین (كه در بعضی از كرم‌های نیش حشرات و آفتاب سوختگی یافت می‌شود) نباید از این دارو استفاده كنید. در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک خود بگویید. بنزناتات برای استفاده توسط افراد جوانتر از 10 سال مورد تأیید نیست. مصرف بیش از حد می‌تواند کشنده باشد، به خصوص برای کودک خردسال که به طور تصادفی دارو را بلعیده است.

چگونه باید بنزوناتات مصرف کنم؟

عوارض جانبی جدی بنزوناتات شامل احساس خفگی، درد قفسه سینه یا بی‌حسی، گیجی یا توهم و احساس مرگ است.

بوسپیرون را دقیقاً همانطور که برای شما تجویز شده است مصرف کنید. تمام دستورالعمل‌های موجود در برچسب نسخه خود را دنبال کنید. پزشک ممکن است گاهی اوقات دوز خود را تغییر دهد تا اطمینان حاصل کند که بهترین نتیجه را می‌گیرید. این دارو را در مقادیر بزرگتر یا کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید. همیشه قبل از تهیه داروی سرفه برای کودک خود، از پزشک معالج کمک بخواهید. مرگ ناشی از سوء‌استفاده از داروی سرفه و داروهای سرماخوردگی در كودكان خردسال زیاد است. هر نوبت دارو را با یک لیوان پر از آب مصرف کنید. هرگز کپسول بنزونات را نخورید و نجوید. قرص را کاملاً ببلعید. مکیدن یا جویدن کپسول ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

اگر یک دوز از دست بدهم چه اتفاقی می‌افتد؟

دوز از دست رفته را به محض یادآوری مصرف کنید. برای تهیه دوز از دست رفته داروی اضافی مصرف نکنید.

اگر بیش از حد مصرف کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشید. مصرف بیش از حد بنزوناتات به ویژه برای کودک می‌تواند کشنده باشد. مرگ تصادفی در کودکان زیر 10 سال رخ داده است. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل لرز، احساس بیقراری، تشنج، ضربان قلب کند، ضربان ضعیف، غش و تنفس کند باشد (ممکن است تنفس متوقف شود).

از چه چیزی باید اجتناب کنم؟

در حین احساس بی‌حسی یا سوزن شدن در دهان یا گلو خود، از خوردن یا نوشیدن هر چیزی خودداری کنید.

عوارض جانبی بنزوناتات

در صورت بروز علائم واکنش آلرژیک به بوسپیرون (مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو)، از فوریت‌های پزشکی کمک بخواهید. در صورت بروز موارد زیر، استفاده از بنزوناتات را فورا متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خواب آلودگی یا سرگیجه شدید.
  • سردرگمی، توهم
  • بی‌حسی مداوم یا سوزن سوزن شدن در دهان، گلو یا صورت.
  • بی‌حسی در سینه.
  • احساس خفگی؛
  • لرز؛ یا
  • سوزش در چشمان

برخی از این عوارض جانبی ممکن است ناشی از جویدن یا مکیدن کپسول بنزوناتات باشد.

عوارض جانبی بنزونات معمولی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد، سرگیجه؛
  • حالت تهوع، معده ناراحت؛
  • یبوست؛
  • خارش ، بثورات؛ یا
  • گرفتگی بینی.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی نیست و سایر موارد ممکن است رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

اطلاعات دوز بنزوناتات

بنزوناتات را دقیقاً همانطور که برای شما تجویز شده است مصرف کنید.

دوز معمول بزرگسالان برای سرفه:

100 میلی‌گرم تا 200 میلی‌گرم خوراکی سه بار در روز به عنوان مورد نیاز برای سرفه

نظرات: این دارو باید به طور کامل بلعیده شود.

مورد استفاده: تسکین علائم سرفه

دوز معمول اطفال برای سرفه:

کودکان بزرگتر از 10 سال:

100 میلی‌گرم تا 200 میلی‌گرم خوراکی سه بار در روز به عنوان مورد نیاز برای سرفه

نظرات: این دارو باید به طور کامل بلعیده شود.

استفاده: تسکین علائم سرفه

چه داروهای دیگری بر بنزوناتات تأثیر خواهند گذاشت؟

استفاده از بنزونات با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی شما می‌شوند می‌تواند این اثر را بدتر کند. قبل از استفاده از داروهای افیونی، قرص خواب، آرامش بخش ماهیچه یا داروی اضطراب یا تشنج از پزشک خود مشورت بگیرید. سایر داروها از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی ممکن است با بنزوناتات، در تعامل باشند. در مورد تمام داروهای موجود در مورد داروهای فعلی و هر دارویی که مصرف آن را شروع کرده یا متوقف کرده‌اید به پزشک خود بگویید.

7 نکته که باید در مورد داروی بنزوناتات بدانید

سایر داروها از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی ممکن است با بنزوناتات، در تعامل باشند

  1. چگونه کار می‌کند:

  • بنزونات با بی‌حس کردن گیرنده‌های خاصی که در معابر تنفسی و ریه‌ها قرار دارند، باعث کاهش سرفه می‌شود، باعث کاهش فعالیت آنها و کاهش رفلکس سرفه می شود.
  • بنزونات متعلق به گروه داروهای شناخته شده به عنوان سرکوب کننده سرفه است. بنزناتات همچنین ممکن است ضد سرفه خوانده شود.
  1. اثرات مثبت:

  • برای تسکین سرفه خشک و تحریک کننده استفاده می‌شود.
  • عمل‌کننده سریع.
  • بنزناتات ماده مخدر نیست.
  • بنزنات به صورت عمومی در دسترس است.
  1. اثرات منفی:

اگر بین 18 تا 60 سال سن دارید، هیچ داروی دیگری مصرف نکنید؛ اگر مشکلات پزشکی دیگری ندارید، عوارض جانبی که احتمالاً آنها را تجربه کرده‌اید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آرام بخش، سردرد، یبوست، حالت تهوع، خارش، بثورات پوستی، احتقان بینی، احساس سوزش در چشم‌ها.
  • به ندرت ممکن است باعث ایجاد رفتارهای عجیب و غریب از جمله سردرگمی و توهم شود – که بیشتر با مصرف همزمان سایر داروها همراه است.
  • واکنش آلرژیک شدید گزارش شده است – بیشتر به جای بلع آن با مکیدن یا جویدن کپسول همراه است.
  • مصرف بیش از حد مصرف به ویژه در کودکان می‌تواند کشنده باشد.

توجه: به طور کلی، سالمندان یا کودکان، افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند (مانند مشکلات کبدی یا کلیوی، بیماری قلبی، دیابت، تشنج) یا افرادی که داروهای دیگری مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دامنه وسیع‌تری از عوارض جانبی هستند.

  1. نتیجه نهایی:

بنزونات سرفه خشک را تسکین می‌دهد. با این حال، کپسول‌ها باید کاملاً بلعیده شوند زیرا در صورت باز شدن کپسول‌ها به هر طریقی، خطر مصرف بیش از حد کشنده افزایش می‌یابد.

  1. نکات:

  • کل کپسول را ببلعید. مکیدن، جویدن، خرد کردن، برش یا شکستن آن می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد شود.
  • اگر بی‌حسی یا سوزن شدن دهان رخ دهد، تا زمانی که بی‌حسی برطرف نشود، نخورید و نیاشامید. اگر این مشکل برطرف نشده است، به دنبال مراقبت پزشکی باشید. در صورت مشکل در تنفس، گلوی ورم کرده یا علائم دیگری از واکنش آلرژیک دارید، با فوریت‌های پزشکی مشورت کنید.
  • همانطور که تجویز شده است مصرف کنید. از یک دوز منفرد از 200 میلی‌گرم یا از کل دوز روزانه 600 میلی‌گرم تجاوز نکنید. اگر دوز از دست داده‌اید، دوز بعدی را دو برابر نکنید، فقط به برنامه دوز منظم خود بازگردید.
  • دور از دسترس کودکان نگه دارید. اگر كودكان به طور اتفاقی بنزونات را مصرف كردند، فوراً به پزشك معالج مراجعه كنید. علائم و نشانه‌های مصرف بیش از حد شامل لرز، تشنج، اغما و حمله قلبی است.
  • به کودکان کمتر از 10 سال ندهید.
  1. پاسخ و اثربخشی:

بنزوناتات در طی 15 تا 20 دقیقه شروع به کار می‌کند و اثرات آن 3 تا 8 ساعت به طول می‌انجامد.

  1. برهم‌کنش‌ها

داروهایی که با بنزونات تداخل دارند ممکن است اثر آن را کاهش دهند، تاثیری در طول مدت تأثیر آن داشته باشند، عوارض جانبی را افزایش دهند یا تأثیر کمتری در هنگام مصرف بنزونات داشته باشند. تعامل بین دو دارو همیشه بدان معنی نیست که شما باید یکی از داروها را متوقف کنید. با این حال، بعضی اوقات در مورد چگونگی مدیریت تداخلات دارویی با پزشک خود صحبت کنید. هیچ فعل و انفعال قابل توجهی با بنزوناتات شناخته نشده است. اما به دلیل اینکه عوارض جانبی مانند یبوست، آرام بخشی و حالت تهوع ایجاد می‌کند، برهم‌کنش‌ها ممکن است ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داروهای دیگری که باعث یبوست می‌شوند، مانند اوندانسترون، مواد مخدر یا مکمل‌های آهن
  • هر دارویی که ممکن است باعث خواب‌آلودگی شود، مانند آمفتامین، آزلاستین، بنزودیازپین‌ها (به عنوان مثال، دیازپام، لورازپام)، آنتی‌هیستامین‌های درجه یک (مانند داکسی‌آمیلین یا پرومتازین)، متوکلوپرامید یا مواد مخدر (مانند هیدروکودون، مورفین)
  • داروهای دیگری که ممکن است دستگاه گوارش را نیز ناراحت کند، مانند پردنیزون یا‌NSAID ها مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن.
  • از مصرف مشروبات الکلی یا مصرف داروهای غیرقانونی یا تفریحی در هنگام مصرف بنزونات خودداری کنید.
  • برای تهیه لیست کاملی از فعل و انفعالات باید به اطلاعات تجویز بنزوناتات مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که این لیست فراگیر نیست و فقط داروهای متداول را شامل می‌شود که ممکن است با بنزوناتات در تعامل باشند. برای لیست کامل از فعل و انفعالات باید به اطلاعات تجویز بنزوناتات مراجعه کنید.

اطلاعات بیشتر

بنزوناتات در طی 15 تا 20 دقیقه شروع به کار می‌کند و اثرات آن 3 تا 8 ساعت به طول می‌انجامد.

به یاد داشته باشید، این و تمام داروهای دیگر را از دسترس کودکان دور نگه دارید. هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. و فقط برای علائم تجویز شده از بنزوناتات استفاده کنید. برای اطمینان از اطلاعات نمایش داده شده در این صفحه، و در مورد شرایط شخصی خود، همیشه با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x