معرفی بهترین ضدعفونی کننده ها برای مبارزه با کرونا

ضدعفونی کردن سطوح مختلف به یکی از پرتکرارترین کارهای افراد در سراسر جهان در طول شبانه روز تبدیل شده است. بازار ضدعفونی کننده‌ها بسیار داغ شده است و مواد بسیاری برای مبارزه با این ویروس منحوس مطرح می‌شوند.

اما بهترین ضدعفونی کننده برای کرونا کدام است؟ بهترین مواد ضدعفونی کننده یا آنتی سپتیک سطوح کدامند؟ کدام ویروس کش قوی تاثیر و قدرت بیشتری برای نابود کردن ویروس کرونا دارد؟ اگر می‌خواهید به جواب تمامی این سوالات برسید؛ تا انتهای این مقاله با ایده آل مگ همراه باشید.

انواع ضدعفونی کننده ها برای دست

تمیز کردن مداوم دست‌ها در طول روز مهم‌ترین راه برای مبارزه با ویروس کرونا است. علاوه بر شستشوی دائمی دست‌ها با مواد شوینده و بهداشتی از قبیل مایع دستشویی، می‌توان از ضدعفونی‌کننده های مورد تایید مانند مایع ضدعفونی کننده دست ، ژل ضدعفونی کننده دست و … استفاده نمود. اولین و آسان‌ترین راه برای مبارزه با ویروس کرونا، شستن مداوم دست با آب و صابون است:

شستشوی دست با آب و صابون

در اولین قدم، شما باید بیست بار در طول شبانه روز و هر بار به مدت 20 ثانیه دست‌های خود را با مایع دسشویی و یا آب و صابون بشویید. این کار باید با دقت کامل انجام شود؛ به طوری که تمامی سطح دو دست در تماس با صابون قرار بگیرند. ابتدا باید سطح دست‌ها را با آب تمیز خیس کنید؛ سپس با استفاده از صابون تمامی قسمت‌های هر دو دست شامل : پشت، بین انگشتان و زیر ناخن‌ها را تمیز کرده و  مالش دهید. این کار باید حداقل 20 ثانیه به طول بینجامد.

شستن مداوم دست ها برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

بعد از اینکه به اندازه کافی دست‌ها را با کف ایجاد شده توسط صابون مالش دادید؛ آن‌ها را با آب بشویید و سپس با استفاده از یک حوله یا دستمال تمیز خشک نمایید. تکرار این روند در طول شبانه روز برای محافظت از شما در برابر ویروس کرونا ضروری است. خوشبختانه دسترسی به آب تمیز و صابون تقریبا در هر مکانی فراهم است. بنابراین برای شستن مداوم دست‌های خود، نه به صرف وقت زیاد و نه پرداخت هزینه گزاف احتیاج دارید.

اما در روزهایی که ویروس کرونا به شکل فزاینده‌ای در حال فراگیر شدن است؛ شستن دست‌ها به تنهایی تضمین ایمن و سلامت ماندن شما را نخواهد کرد. اینجاست که لزوم استفاده از مواد ضدعفونی کننده بیش از پیش مشخص خواهد شد. خوشبختانه برای ضدعفونی کردن دست‌ها، انواع مختلفی از محصولات در دسترس ما قرار دارند که در ادامه به بهترین ضد عفونی کننده کرونا برای دست‌ها اشاره خواهیم کرد:

الکل طبی

الکل طبی برای ضدعفونی کردن

این روزها استفاده از مواد ضدعفونی کننده که در آن‌ها از الکل استفاده شده است؛ بسیار رایج شده است. الکل‌ها توانایی بالایی در از بین بردن انواع ویروس‌ها دارند؛ البته استفاده از این مواد بی خطر هم نیست و ممکن است در دراز مدت بر روی سلامتی پوست شما تاثیر گذار باشند. اما با توجه به قدرت فراوان این مواد در زمینه ضد عفونی کردن دست‌ها، استفاده از آن‌ها بسیار رایج شده است. مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل به چند شکل متفاوت در دسترس قرار دارند:

مایع ضدعفونی کننده دست

مایع یا محلول ضد عفونی کننده دست رایج‌ترین نوع از تمیزکننده‌های الکلی به شمار می‌روند. در این محلول‌ها معمولا درصد زیادی الکل و مقداری مواد ترکیبی وجود دارند. برای مثال محلول شصت درصد و محلول نود درصد الکل، در مقدار الکل به کار رفته در ساختشان متفاوت بوده و طبیعتا در قدرت ضدعفونی کردن نیز با هم فرق دارند.

 مایع ضدعفونی کننده

همانطور که گفته شد تفاوت انواع مایع ضدعفونی کننده های موجود در بازار، در میزان الکل به کار رفته در آن‌ها است. محبوب‌ترین نوع از الکل‌ها برای ساخت محلول‌های ضدعفونی کننده اتانول می‌باشد. البته پروپانول، ایزوپروپیلن و ایزوپروپانول نیز در ساخت محلول‌های ضدعفونی کننده کاربرد دارند.

بهتر است بعد از اینکه مقدار کمی از این مایع‌ها ( در حد 5 میلی لیتر برای هر بار ) به روی سطح دست خود ریختید؛ آن را به طور کامل مالش دهید ( به مدت 15 ثانیه ) تا تمامی سطح دست‌ها به الکل آغشته شود. این مایع‌ها به هیچ عنوان برای نوشیدن مناسب نمی‌باشند و این اتفاق می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

توجه : از استعمال مایع ضدعفونی کننده بر روی زخم و مناطق مخاطی بپرهیزید.

ژل ضدعفونی کننده دست

نوعی دیگری از ضدعفونی‌ کننده‌های الکلی، ژل ضدعفونی کننده دست است که می‌توانید برای ضدعفونی کردن دست‌ها و نابود کردن ویروس کرونا از آن استفاده نمایید. در ژل های ضدعفونی کننده نیز مانند نوع مایع آن، از الکل به عنوان ماده اصلی و مقداری از ترکیبات استفاده می‌شود. معمولا در این ژل‌ها و برای جلوگیری از خشکی پوست، از مقداری مواد مرطوب کننده استفاده می‌شود.

قیمت ژل ضدعفونی کننده دست

از نظر تاثیر گذاری و مقایسه ژل با محلول ضدعفونی کننده، نمی‌توان تمایزی میان این دو قائل شد. در واقع اثر گذاری هر کدام از آن‌ها به میزان الکل به کار رفته در ساختشان بستگی دارد. از میان برندهای مختلفی که اقدام به تولید این محصول نموده‌اند، ژل ضدعفونی کننده دتول با استقبال بیشتری مواجه شده است. ( مجله اینترنتی ایده آل مگ به هیچ عنوان کیفیت و اثرگذاری این محصول را نه تایید می‌کند و نه به رد آن می‌پردازد).

ژل ضدعفونی کننده در اندازه‌های مختلف مانند 50 میلی لیتر، 200 میلی لیتر و … در بازار موجود است. مقدار کمی از این ژل‌ها را بر روی دست بریزید و آنقدر مالش دست‌ها را ادامه دهید که ژل کاملا خشک شده و اثری از آن بر روی دست‌های شما باقی نماند. به هیچ عنوان اقدام به خوردن این محصول ننمایید.

اسپری ضدعفونی کننده دست

این اسپری‌ها علاوه بر دست، می‌توانند بر روی سایر نواحی بدن ( به جز چشم باز و محل زخم ) پاشیده شوند. این نوع از انواع ضدعفونی کننده کرونا نیز حاوی مقادیر مختلفی از الکل‌های صنعتی از جمله اتانول است.

پد الکلی

پد الکی نوعی پد از جنس پنبه است که به الکل آغشته شده و خاصیت ضدعفونی کنندگی پیدا کرده است. اگرچه تا قبل از شیوع ویروس کرونا، از این پدها تنها در مراکز درمانی و تزریقات استفاده می‌شد؛ امروزه بسیاری از مردم از آن برای ضدعفونی کردن وسایل و حتی دست‌های خود نیز استفاده می‌کنند. این پدها در کمترین حالت خود؛ دارای 70 درصد الکل می‌باشند.

پد الکلی

این پدها یکبار مصرف بوده و تنها یکبار می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. توجه داشته باشید که این محصول، به هیچ عنوان نباید با چشم تماس داشته باشد. این پدها توسط دستگاه‌های مخصوص تولید و بسته بندی می‌شوند. با توجه به قیمت دستگاه تولید پد الکلی که آنقدرها هم زیاد نیست؛ تولید و عرضه این پدها در بازار کار چندان مشکلی به نظر نمی‌رسد.

ساخت ضدعفونی کننده کرونا در خانه

شما می‌توانید در منزل و به راحتی اقدام به ساخت انواع مختلف ضدعفونی کننده‌ها از قبیل : مایع، ژل و اسپری ضدعفونی کننده نمایید. طبیعی است که اولین و مهم‌ترین ماده‌ای که برای ساخت این ضدعفونی کننده‌ها لازم دارید؛ الکل صنعتی است. بهترین الکلی که می‌توانید استفاده کنید؛ الکل ایزوپروپیل است. البته در صورت در دسترس نبودن این الکل،   از جایگزین‌هایی مانند متانول نیز می‌توانید استفاده کنید.

محلول ضدعفونی کننده خانگی

در ساخت این محلول‌ها باید از مواد دیگری نیز در کنار الکل صنعتی استفاده شود. به عنوان مثال برای از بین بردن اثر نامطلوب الکل بر روی خشک شدن پوست، می‌توانید از ژل یا عصاره آلوئه ورا استفاده کنید. همچنین بهترین انتخاب برای خوشبو کردن محلول، عصارت چای درختی است. برای ساخت یک محلول ضدعفونی کننده مناسب، بهترین پیشنهاد ترکیب 70 درصد الکل صنعتی و 30 درصد عصاره آلوئه ورا است.

توجه : برای ضدعفونی کردن دستان کودکان، نباید از ژل یا محلول بزرگسالان استفاده نمایید. در صورتی که شخصا و در منزل اقدام به ساخت مایع ضدعفونی کننده کرونا نموده‌اید؛ آن را دور از دسترس کودکان قرار دهید. برای ضدعفونی کرن دست کودکان می‌توانید از ترکیب روغن اسانس میکروب‌کش و عصاره آلوئه ورا استفاده نمایید.

انواع ضدعفونی کننده ها برای سطوح

علاوه بر دست‌ها، نظافت و گند زدایی سطوح نیز از اهمیت بسیار بالایی در مبارزه با ویروس کرونا برخورار است. همانطور که می‌دانید ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف زنده می‌ماند و در صورت تماس فرد با آن سطح، ویروس به بدن وی منتقل می‌شود. بنابراین ضدعفونی کردن سطح نیز همانند ضدعفونی کردن دست‌ها مهم و کلیدی است.

استفاده از وایتکس و سایر ضدعفونی کننده های شیمیایی

برای ضدعفونی کردن سطوح می‌توانید از انواع محصولات شوینده و ضدعفونی کننده سطح‌ها استفاده کنید. مواد ضدعفونی کننده‌ای که کلر به عنوان ماده اصلی در ساخت آن‌ها به کار رفته است؛ از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان مواد موثر در بحث ضدعفونی سطوح مختلف در برابر ویروس کرونا شناخته شده‌اند یکی از نام آشناترین مواد ساخته شده بر پایه کلر، ” وایتکس ” است. البته باید در استفاده از این مایع ضدعفونی کننده قوی، احتیاط لازم را در نظر داشته باشیم:

مواد ضدعفونی کننده سطوح

برای استفاده از وایتکس در منزل، باید آن را به اندازه کافی رقیق کنیم؛ به عبارتی دیگر باید از ترکیب آب و وایتکس استفاده کنیم و نه فقط وایتکس خالی. استنشاق این ماده تا حدود زیادی خطرناک بوده و می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی در دراز مدت گردد. برای استفاده از وایتکس جهت ضدعفونی کردن محیط و سطوح منزل، می‌توانید یک پیمانه از این ماده شیمیایی را با 5 پیمانه آب مخلوط کنید و سپس با استنفاده از آن، سطح‌های مختلف را ضدعفونی کنید.

چه سطوحی باید ضدعفونی شوند ؟

یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد؛ این است که کدام سطوح باید به طور مداوم ضدعفونی شوند ؟ به نظر می‌رسد با توجه به ماندگاری ویروس کرونا بر روی انواع مختلف سطوح (پلاستیک ، فلز ، چوب و ….) باید تمامی سطوحی که در طول شبانه روز با آن‌ها تماس دارید را ضدعفونی و گندزدایی کنید.

ضد عفونی کننده هوای خانه

مواردی از قبیل: دستگیره‌های در ، میز و صندلی، سطوح آشپزخانه و حمام، کلیدهای برق، صفحه کلیدها، اسباب‌بازی‌های کودکان و … باید به طور مداوم ضدعفونی شوند. البته می‌توانید برای تمیز کردن وسایلی از قبیل دسته کلید، موبایل و سایر لوازم حساس، به جای استفاده از محلول وایتکس، از پدهای الکلی و یا دستمال‌های آغشته به الکل استفاده کنید.

مایع ضد عفونی کننده دتول

یکی از مواردی که برای ضدعفونی کردن منزل باید در نظر داشته باشید؛ این است که هوای داخل خانه را محبوس نکنید. به عبارتی دیگر در طول شبانه روز، حتما درب ها و پنجره‌ها را برای مدتی معین باز کنید تا هوای تازه در منزل شما جریان داشته باشد. همچنین دود کردن اسفند به عنوان یک ضد عفونی کننده هوای خانه که به صورت آنتی باکتریال عمل می‌کند نیز می‌تواند به تمیز کردن سطوح مختلف منزل شما کمک کند.

چگونه موبایل را ضدعفونی کنیم ؟

در طول شبانه روز، هیچ وسیله دیگری به اندازه موبایل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بنابراین ضدعفونی کردن این وسیله اعتیاد آور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما آیا می‌توانیم موبایل خود را با محلول‌های ضدعفونی رایج و به مانند سایر وسایل ضدعفونی کنیم ؟ بدون شک جواب منفی خواهد بود؛ زیرا پاشیدن مستقیم این محلول‌های ضدعفونی کننده به موبایل، می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران ناپذیر به آن شود.

ضدعفونی کردن موبایل

برای ضدعفونی کردن موبایل، بهترین راه استفاده از یک پارچه نرم (مانند پارچه‌ای که برای تمیز کردن عینک استفاده می‌کنید و یا سایر پارچه‌های میکروفیبر) و آغشتن آن به مقدار کمی از محلول‌های ضدعفونی کننده است. این پارچه را باید به آرامی به سطوح مختلف گوشی بکشید تا موبایل شما به صورت کامل ضدعفونی شود. البته به هیچ عنوان زمانی که موبایل شما به شارژر متصل است؛ آن را ضدعفونی نکنید.

استفاده از پد الکلی نیز می‌تواند برای ضدعفونی کرده موبایل و سایر وسایل الکترونیکی حساس از قبیل گوشی تلفن ثابت و … موثر باشد. اگر هم از آغشتن الکل به گوشی همراه خود هراس دارید؛ یک ترکیب برابر از سرکه و آب مقطر درست کرده و پارچه را با آن آغشته کنید.

ضدعفونی کردن لباس ها

لباس به عنوان وسیله‌ای که همه‌جا و در هر شرایطی همراه شما است؛ باید به صورت ویژه‌ای ضدعفونی شود. همانطور که می‌دانید و بر اساس تحقیقاتی که تا به امروز صورت گرفته‌اند، ویروس گرونا در دماهای بالا از بین می‌رود. بنابراین بهترین راه برای ضدعفونی کردن لباس‌ها، شستن آن‌ها با آم گرم و در دمای تقریبا 40 درجه سانتی‌گراد است.

ضدعفونی کردن لباس

همچنین برای اینکه خیالتان از بابت ضدعفونی شدن کامل لباس‌ها راحت شود؛ بهتر است آن‌ها را در مقابل نور آفتاب خشک کنید. ضمن اینکه تا اطلاع ثانوی و برطرف شدن خطر ویروس کرونا، از آوردن کفش‌های خود به درون منزل خودداری نمایید.

نتیجه گیری

علی‌رغم تمام مواردی که در این مقاله معرفی شدند، کماکان قوی‌ترین و بهترین روش برای در امان ماندن از ویروس کرونا، شستشوی مداوم دست‌ها و البته استفاده از ماسک در اماکن عمومی است. در روزهایی که ویروس کرونا با سرعتی باورنکردنی، تمام جهان را درنوردیده است و تقریبا هیچکس از دست این ویروس ناشناخته آرامش ندارد؛ می‌توانیم با رعایت نظافت و بهداشت فردی و همچنین به کار بردن درست و اصولی مواد ضدعفونی کننده برای کرونا ، زنجیره انتقال این بیماری را قطع کنیم.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x