گیاهان سمی آپارتمانی ؛ علت سمی بودن و نحوه نگهداری

بسیاری از گیاهان آپارتمانی علاوه بر زیبایی و نشاطی که به محیط می‌دهند، نقش‌های مفیدی مانند تصفیه هوا و یا مصارف دارویی و خوراکی نیز دارند. به ‌عنوان یک پرورش‌دهنده گیاه، با شناخت هرچه بیشتر گیاهان، قادر خواهید بود تا به بهترین نحو از آن‌ها مراقبت کنید. یکی از مهم‌ترین عناصر که درباره‌ی گیاهان آپارتمانی باید بدانید اطلاع از سمی یا غیر سمی بودن آن است.

سمی بودن یک گیاه به این معنی نیست که نمی‌توانید آن‌ها را در خانه پرورش دهید؛ اما اگر بچه یا حیوانات خانگی کنجکاوی دارید که ممکن است بخواهند این گیاهان سمی را بخورند و یا لمس کنند، باید آن‌ها را دور از دسترس قرار دهید.

گیاهان سمی می‌توانند باعث تحریکات پوستی، ضعف معده و سوزش دهان و گلو شوند. خبر خوب این است که بیشتر آن‌ها باید به مقدار زیادی مصرف شوند تا خسارت واقعی وارد شود. اغلب طعم تلخ این گیاهان، کودک یا حیوان خانگی را دفع کرده و آن‌ها را از خوردن بیشتر گیاه متوقف می‌کند.

اگر از سمی بودن گیاه خود مطلع هستید، مطمئن شوید که گیاه در یک مکان امن در خانه شما قرار دارد. در ادامه این مقاله از سایت ایده آل مگ رایج‌ترین گیاهان سمی، تأثیرات آن‌ها، نحوه‌ی نگهداری از آن‌ها و … را برسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

دیفن باخیا

مشخصات گیاه دیفن و نحوه نگهداری از آن

دیفن باخیا یا عصای گنگ، گیاه گرمسیری بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است. این گیاه به دلیل داشتن برگ‌های بزرگ و جذاب بسیار محبوب است. برگ‌ها به رنگ سبز با رنگ‌های زرد روشن یا خامه‌ای که در الگوهای مختلفی چیده شده‌اند. ساقه‌ها ضخیم و شبیه عصا هستند.

چرا دیفن باخیا جزو گیاهان سمی است؟

تمام قسمت‌های گیاه دیفن باخیا حاوی رافیدها هستند که کریستال‌های سوزنی شکل اگزالات کلسیم هستند. رافیدها باعث ایجاد احساس سوزش و سوزش در لب، دهان، زبان و دستگاه گوارش می‌شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند باعث ایجاد پارگی در بافت‌های نرم شده و منجر به التهاب و تورم شوند که می‌تواند از گفتار جلوگیری کند. در موارد جدی‌تر، رافیدها می‌توانند راه‌های هوایی را مسدود کرده و در تنفس اختلال ایجاد کنند.

ممکن است پوست بعد از قرار گرفتن در معرض شیره گیاه، شروع به ایجاد خارش کند. تماس با چشم می‌تواند به قرنیه (لایه بیرونی چشم) آسیب برساند و باعث درد شدید شود. استفاده از دستکش هنگام استفاده از گیاه ایده خوبی است. مصرف گیاه به مقادیر بالا ممکن است باعث حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود.

اگر به‌طور تصادفی آن را مصرف کنید چه باید کرد؟

طبق گفته موسسه ملی بهداشت، اگر کسی دیفن باخیا را جوید یا خورده باشد، دهان آن‌ها باید با یک پارچه سرد و مرطوب شسته شود. مرحله‌ی بعدی نوشیدن شیر است. در انتها می‌توانید با مرکز کنترل سم تماس بگیرید. اگر کسی بی‌هوش باشد یا قادر به بلع نباشد، هرگز نباید از طریق دهان چیزی به او داده شود.

دست‌ها و چشم‌های فرد آسیب‌دیده نیز باید شسته شوند. معمولاً خسارت‌های واردشده توسط دیفن باخیا ناخوشایند است اما جدی نیست. تلفات ناشی از مسمومیت با دیفن باخیا رخ داده است، اما این موارد بسیار نادر هستند.

سانسوریا یا گیاه ماری

همه چیز درباره گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا علی‌رغم سمی بودن گیاه بسیار مفیدی تلقی می‌شود. برگ‌های بلند جذاب هستند. آن‌ها می‌توانند به تنظیم رطوبت در یک خانه و پاک‌سازی هوا کمک کنند. حدود 70 نوع گیاه سانسوریا وجود دارد که در شکل‌ها، الگوهای و سایه‌های برگ‌های خود تفاوت دارند.

یکی دیگر از محبوب‌ترین گل‌های آپارتمانی که جزو گیاهان سمی نیز محسوب می‌شود، گیاه سانسوریا یا گیاه ماری است. بسیاری عقیده دارند که این گیاه می‌تواند خانه را از تأثیرات شیطانی محافظت کند، به زبان دیگر به گیاه سانسوریا گیاه خوش‌شانسی نیز گفته می‌شود.

چرا گیاه سانسوریا از گیاهان سمی است؟

به لطف وجود ساپونین‌ها، تمام قسمت‌های گیاه ماری سمی هستند. این مواد شیمیایی می‌توانند باعث ایجاد اختلال در دستگاه گوارش و همچنین بروز علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال در انسان و ترشح بیش‌ازحد بزاق، درد، حالت تهوع، استفراغ و اسهال در حیوانات شود.

اسپاتی فیلوم

از رایج‌ترین گیاهان سمی آپارتمانی می‌توان به اسپاتی فیلوم یا زنبق صلح اشاره کرد. این گیاهان سمی عاشق سایه بوده و همین امر باعث می‌شود برای آپارتمان‌ها و اتاق‌های کم‌نور ایده آل باشند. علاوه بر این، زیبایی، خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا، رشد بالا و سازگاری بی‌نظیر در محبوبیت روزافزون آن بی‌تأثیر نیست.

اسپاتی فیلوم دارای برگ‌های چرمی براق به رنگ سبز تیره ورگه‌های برجسته در سطح آن‌ها هست. در صورتی‌که شرایط مناسب محیطی برای این گیاه فراهم شود شروع به گلدهی خواهد کرد. گل‌های آن سفیدرنگ و شبیه پرچم‌های تسلیم یا صلح است. به خاطر این ویژگی‌ها به آن زنبق صلح نیز میگویند.

چرا اسپاتی فیلوم جزو گیاهان سمی است؟

تمام قسمت‌های گیاه زنبق صلح حاوی کریستال‌های اگزالات کلسیم است و اگر به‌طور تصادفی بلعیده شود یا مایع حاصل از گیاه با پوست تماس پیدا کند، می‌تواند علائم ناخوشایندی مانند سوزش و تورم لب، دهان و زبان، مشکل در صحبت یا بلع، استفراغ، حالت تهوع و اسهال. سوزش معده و اختلال در تنفس ایجاد کند.

این گیاه اگر توسط حیوانات مصرف شود، علائمی مانند سوزش دهان، بزاق بیش‌ازحد، کم‌آبی، بی‌اشتهایی و استفراغ به همراه خواهد داشت. در این صورت باید حتماً گربه یا سگ خود را به دامپزشک ببرید تا درمان شود. بدون درمان، این مسمومیت می‌تواند منجر به نارسایی کلیوی شود.

زاموفیلیا

معرفی بهترین گیاهان آپارتمانی

در میان گیاهان سمی، زاموفیلیا دارای برگ‌های چرمی شکل به طول دو سانتی‌متر هستند که این برگ‌ها که مانع تبخیر بیش‌ازحد از سطح برگ‌ها و در پی آن نیاز رطوبت گیاه را کاهش می‌دهند. همچنین خاصیت مومی و صاف بودن شکل برگ‌های آن، باعث منعکس شدن نور خورشید و بخش شدن آن در سطح خانه می‌شود. به‌طورکلی می‌توان گفت که این گیاه خود برای رفع نیازهای خود تمام تلاشش را می‌کند.

از این رو زاموفیلیا یکی از سازگارترین گیاهان سمی آپارتمانی محسوب می‌شود. گونه‌های متنوع زیادی از این گیاه در بازار وجود دارد. این گونه‌ها تنها در رنگ برگ‌ها با یکدیگر تفاوت داشته و نگهداری یکسانی دارند. در میان گونه‌های آن زاموفیلیا بلک از همه گران‌تر است و این گونه دارای برگ‌های بنفش تیره متمایل به سیاه است.

یکی دیگر از گونه‌های محبوب زاموفیلیا ابلق بوده که دارای برگ‌های دو رنگ طلایی سبز و یا سفید سبز است که ظاهری بسیار بانشاط به این گیاه می‌دهد. رایج‌ترین گونه زاموفیلیا، زاموفیلیا سبز است.

آیا زاموفیلیا از گیاهان سمی است؟ 

زاموفیلیا در محدوده گیاهان سمی برای انسان و حیوانات خانگی قرار دارد. این گیاهان آپارتمانی می‌توانند در اثر تماس مستقیم باعث تحریک پوست و چشم شوند. همچنین مصرف این گیاه باعث ایجاد درد معده، استفراغ و اسهال می‌شوند.

علت سمی بودن این دسته از گیاهان سمی ماده‌ای به نام کلسیم اگزالات است. زاموفیلیا کسلیم اگزالات یا درواقع همان ماده‌ای را تولید می‌کند که سنگ کلیه انسان از آن تشکیل می‌شود. کلسیم اگزالات، ماده‌ای دارای شکل کریستالی با لبه‌های تیز است. این همان چیزی است که در اثر تماس با شیره باعث تحریکات پوستی می‌شود و در صورت بلع می‌تواند باعث سوزش و آسیب به بافت‌های داخلی شود.

اگر در اثر خوردن و ی تماس با گیاه، کودک و یا حیوان خانگی‌تان دچار مسمومیت شده‌اند، فوراً با پزشک و یا دامپزشک خود تماس گرفته و از او کمک بخواهید.

نخل ماداگاسکار

گیاهان آپارتمانی سمی و نحوه نگهداری از آنها

یکی دیگر از گیاهان سمی آپارتمانی، نخل ماداگاسکار است. این گیاه یک نخل واقعی نیست و تنها به خاطر شباهت آن به گروه نخل‌ها به نخل ماداگاسکار شهرت یافته است. اکثر مردم نخل ماداسگار را بدون تنه و هنگامی که کوچک است خریداری می‌کنند. در حالی‌ که اگر شرایط موردنیاز برای این گیاه فراهم شود تا ارتفاعی نزدیک به ۶ متر رشد کند. نخل ماداگاسکار علاوه بر مقاومت بالا، با جوانه‌های گل خود زیبایی بی‌نظیری به فضای خانه شما خواهد داد.

چرا نخل ماداگاسکار از گیاهان سمی است؟

این گیاه دارای شیره بسیار سمی است که در گذشته برای ایجاد پیکان‌های سمی برای شکار استفاده می‌شده است. این شیره سیستم عصبی بدن حیوان را تحت تأثیر قرار داده و آن را کند می‌کند. مصرف این شیره می‌تواند باعث اسهال، بی‌اشتهایی، استفراغ، بی‌حالی، ضربان قلب نامنظم و…شود.

گل نرگس

گلهای آپارتمانی محبوب

گل نرگس یکی از محبوب‌ترین گل‌ها برای هر خانه است. گفته می‌شود که عطر این گل خاصیت درمانی برای سرماخوردگی و ویروس‌ها دارد. این موضوع به‌صورت علمی تأیید نشده اما در اینکه عطر نرگس شاداب کننده است شکی نیست. به‌طوری‌که عطر این گل می‌تواند همراه خون وارد سلول‌های مغزی شود؛ اما باید توجه کنید که تنها عطر این گل مفید است نه برگ گلبرگ‌ها یا پیاز آن. بسیاری به‌اشتباه فکر می‌کنند با خوردن این گل خاصیت درمانی عطر آن را تشدید می‌کنند؛ اما در حقیقت یک اشتباه محض است.

چرا نباید گل نرگس را بخوریم؟

گل نرگس از دسته گیاهان سمی‌ای است که به خاطر بوی بسیار خوب خود، توجه حیوانات خانگی و کودکان را به خود جلب می‌کند. از این‌رو این افراد دست به خوردن آن می‌زنند؛ اما این مسئله تنها به کودکان محدود نمی‌شود؛ افراد بالغ بسیاری در اثر نا آگاهی برای افزایش قدرت درمانی این گل آن را مصرف می‌کنند. اگر انسان و یا حیوانی این گیاهان سمی را مصرف کند دچار مسمومیت می‌شود. خوردن پیاز این گروه از گل‌ها باعث ایجاد درد معده، ضربان قلب نامنظم، فشارخون بالا و حتی در مواردی نادر منجر به مرگ می‌شود.

لیلیوم شرقی

معرفی گلهای آپارتمانی سمی اما محبوب

در میان تمامی علاقه‌مندان به گل‌ها و گیاه، گل لیلیوم یکی از ثابت‌ترین انتخاب هاست. لیلیوم هرساله گلدهی خواهد داشت. فقط کافی است کمی از آن مراقبت کنید تا از اوایل تابستان تا اواسط پاییز گل دهد. لیلیوم در رنگ و گونه‌های مختلف یافت می‌شود که محبوب‌ترین رنگ‌های آن زرد، سفید، ارغوانی، قرمز، گلبهی نارنجی و صورتی هستند. لیلیوم نماد پاکی، بی‌گناهی و نشانه‌ای برای روح از دست رفتگان است، به همین دلیل از آن در ساخت سبد گل و تاج گل ترحیم استفاده می‌کنند.

گیاهان لیلیوم در چه حد سمی هستند؟

این گیاهان سمی بیشترین آسیب را به گربه‌ها خواهند زد. خوردن مقداری از برگ و یا هر قسمت از گل لیلیوم توسط گربه‌ها آسیب جدی‌ را به این حیوانات وارد می‌کند؛ به‌طوری‌که اگر در زمان کمتر از ۱۸ ساعت حیوان را درمان نکنید، منجر به مرگ و یا نارسایی کلیوی شدید در آن می‌شود. این گیاه برای کودکان سمی نیست اما تکه‌ای از آن می‌تواند باعث خفگی شود.

علائم مسمومیت لیلی در انسان شامل استفراغ، اسهال، از دست دادن اشتها، افسردگی و کمبود آب بدن است.

خرزهره

معرفی گیاهان سمی و نحوه نگهداری از آنها

یکی دیگر از گیاهان سمی، خرزهره است. گیاه خرزهره در مقادیر کاملاً مشخص به‌عنوان داروی قلبی کاربرد دارد؛ اما حتماً باید با مشورت دکتر مصرف شود. خرزهره دارای گل‌های سفید، کاربرد بیشتری در جنبه دارویی دارد. به‌طورکلی تمام قسمت‌های این درختچه سمی است؛ بنابراین در هنگام هرس کردن این گیاه حتماً از دستکش استفاده کنید.

در اثر بی‌دقتی ممکن است موقع هرس کردن دستتان باشاخه‌های بریده شده تماس پیدا کند. در این صورت به‌سرعت دست خود را با آب و صابون شسته و ضدعفونی کنید. توجه داشته باشید اگر این گیاه خورده شود می‌تواند مرگبار باشد.

چرا گیاه خرزهره از گیاهان سمی است؟

از سموم شناخته شده موجود در خرزهره می‌توان به اولئاندرین، اولئاندروساید، نیریین و دیگوکسیوژنین اشاره کرد. این سموم در تمام قسمت‌های گیاه حتی شهد گل آن وجود داشته و عسلی که زنبورها از این شهد می‌سازند حاوی مقادیر خطرناکی سم است. بلعیدن این گیاه عوارض متفاوتی به همراه خواهد داشت.

از رایج‌ترین عوارض آن می‌توان به مشکلات دستگاه گوارش شامل دل‌درد، حالت تهوع و استفراغ، مشکلات بینایی، پوستی، گردش خون و سیستم عصبی مانند سردرد، سرگیجه، گیجی، خواب‌آلودگی، تشنج از دست دادن هوشیاری، اشاره کرد.

گل فیلودندرون یا برگ قلبی

معرفی بهترین گیاهان آپارتمانی

در میان گیاهان سمی، گل فیلودندرون یکی پایه ثابت‌های هر خانه است علت محبوبیت این گیاه علاوه بر زیبایی آن، آسان بودن نگهداری از آن است. این گیاه نسبت به نوع نگهداری، مساعد یا نامساعد بودن شرایط پرورش آن رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهد. گونه‌ی بالارونده گیاه برگ قلبی به تکیه‌گاه چوبی پوشانده از خزه نیاز دارد تا ریشه‌های هوایی این گیاه در آن رشد کند.

گل فیلودندرون یا برگ قلبی در چه حد سمی است؟

مانند بسیاری دیگر از گیاهان سمی، این گیاه نیز می‌تواند باعث بروز علائم ناخوشایند در انسان و حیوان شود. خوردن این گیاه باعث تورم لب، سوزش لب‌ها، پوست، زبان و گلو شده و استفراغ و اسهال را نیز به‌ دنبال خواهد داشت.

پاپیتال یا پیچک

نحوه ی درمانمسمومیت حاصل از گیاهان

این گیاهان سمی بسیار مقاوم بوده از این رو در اکثر آپارتمان‌ها و باغچه‌ها یافت می‌شوند. کم‌توقع و کم‌غذاست. خشکی خاک را دوست دارد و از سرما لذت می‌برد. هرچند یک گیاه آپارتمانی است اما در باغچه هم سبز می‌شود. در باغچه آن‌قدر سریع رشد می‌کند که ظرف چند سال همه باغچه را می‌گیرد.

چرا پیچک از گیاهان سمی است؟

مایع حاصل از پیچک انگلیسی یا پاپیتال آسیب‌دیده می‌تواند به‌شدت پوست را تحریک کند. پس از دست زدن به پیچک، ممکن است فرد متوجه شود که پوست شروع به خارش، قرمز شدن، التهاب و تاول زدن خواهد کرد. این گیاه همچنین می‌تواند مشکلات داخلی بسیار جدی ایجاد کند، اگرچه به‌طورکلی باید مقادیر بالایی از برگ‌ها خورده شوند تا این اثرات ایجاد شود اما در صورت مصرف ممکن است فرد دچار تب، مشکلات تنفسی، استفراغ، توهم و تشنج شود.

سیکاس رولوتا

آموزش نحوه نگهداری از گیاهان سمی

نخل ساگو یا سیکاس گیاه عالی برای مبتدیان بوده و در همه شرایط محیطی حتی در بیرون خانه نیز می‌تواند تاب بیاورد. از برگ‌های گیاه سیکاس جهت تزیین دسته‌گل و تاج گل در سراسر جهان استفاده می‌شود. این گیاهان سمی در هر بار گلدهی حدود ۲۰ تا ۴۰ برگ می‌دهند؛ از این رو برگ این گیاه نسبت به سایر گیاهان سمی قیمتی است.

از دیگر مزایای این گیاه می‌توان به‌سرعت رشد پایین و عمر طولانی آن اشاره کرد. با پرورش این گیاه، به‌ندرت زحمت تعویض گلدان را بر گردن خواهید داشت. تمامی قسمت‌های این گیاه ازجمله دانه، برگ‌ها و ریشه‌ها همگی سمی بوده و آن‌ها باعث استفراغ، اسهال حتی نارسایی کبدی نیز می‌شود.

آنتوریوم

کدام گیاهان سمی هستند؟

آنتوریوم یکی دیگر از گیاهان سمی بسیار کاربردی است. این گل به دلیل داشتن گله‌ای چرم‌مانند و قلبی شکل در تزیین دسته‌گل عروس، مراسم‌های یادبود، پرورش در خانه و … استفاده می‌شود.

آیا گیاه آنتوریوم سمی است؟

همه قسمت‌های این گیاه سمی است. از این رو هنگام رسیدگی به آن از تماس مستقیم دستتان با این گل خودداری کرده و از دستکش استفاده کنید. در اثر تماس این گیاه باپوست‌های حساس التهاب پوستی ایجاد خواهد شد. از طرفی خوردن آن می‌تواند سبب سوزش در دهان، تورم، تاول زدن، گرفتگی صدا و عدم توانایی در قورت دادن غذا شود. در این موارد یک نوشیدنی سرد نوشیده و مسکن مصرف کنید.

درمجموع، اگر علاقه‌مند به هریک از گیاهان مذکور هستید سمی بودن آن مانع پرورش آن در آپارتمان نخواهد شد، بلکه تنها نیاز به احتیاط بیشتر دارد. گیاهان را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور کرده و بدون مشاوره با پزشک از خواص درمانی آن‌ها استفاده نکنید. همچنین توجه داشته باشید ذکر نشدن نام بقیه گیاهان، نشان‌دهنده غیر سمی بودن آن‌ها نیست؛ زیرا در این مقاله به برسی رایج‌ترین گیاهان سمی میان علاقه‌مندان به گل و گیاهان آپارتمانی پرداختیم.

3.7 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x