16 تیپ شخصیتی مایرز بریگز یا mbti کدامند؟

تست شخصیت‌شناسی Myers-Briggs Type Indicator که با نام مخفف MBTI شناخته می‌شود، یک آزمایش مهم است که قصد دارد از تئوری‌های روانشناسی کارل یونگ (از مشهورترین روان‌شناس‌های تاریخ) برای شناسایی تیپ‌های شخصیتی، نقاط قوت و علاقمندی‌های هر کدام از آن‌ها استفاده کند.

این روزها پرسش‌نامه MBTI یکی از پرکاربردترین ابزارهای روانشناسی در سراسر جهان، محسوب می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، سالیانه بیش از 2 میلیون نفر، قبل از استخدام در مراکز شغلی مختلف، در این تست شرکت می‌کنند!

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی صفر تا 100 تیپ‌های شخصیتی MBTI و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها بپردازیم.اگر شما هم دوست دارید بدانید که در کدام یک از 16 تیپ شخصیتی MBTI هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست؟

تست MBTI توسط ایزابل مایرز (Isabel Briggs Myers) و مادرش کاترین بریگز (Katharine Cook Briggs) و بر اساس تئوری کارل یونگ (Carl Jung) در مورد انواع تیپ ‌های شخصیتی تهیه شده است. این تست، افراد را در 16 تیپ شخصیتی مختلف، تقسیم‌بندی می‌کند.

برای مطالعه بیشتر 
کارل یونگ فیلسوف و روانشناس اهل سوئیس بود که بسیاری او را بعد از زیگموند فروید، پدر دوم علم روانشناسی می‌دانند. ناخودآگاه جمعی، سایه و پرسونا، آنیما و آنیموس، برونگرایی و درون‌گرایی و … از جمله مهم‌ترین ابداعات این روانشناس مشهور به شمار می‌روند.

این آزمون ادعا می‌کند که بر اساس 93 سوال، می‌تواند تمام افراد جهان را در 16 گروه گسسته شخصیتی، تقسیم بندی کند! توسعه دهندگان MBTI معتقد هستند که با این کار، یک چهارچوب قدرتمند برای ایجاد روابط بهتر، ایجاد تغییرات مثبت، ایجاد نوآوری‌های بیشتر و … ایجاد می‌شود.

تست شخصیت شناسی mbti چیست؟

نکته: تست شخصیت شناسی MBTI بیش از هر چیز، به عنوان یک ابزار کارآمد برای قرار دادن افراد مختلف در موقعیت‌‌های شغلی متناسب با روحیاتشان، شناخته می‌شود. (مدیران کسب و کار در سال‌های اخیر و به منظور شناخت بیشتر کارمندان خود، از MBTI به شدت استقبال کرده‌اند)

ایزابل مایرز و مادرش کاترین شیفته نظریه انواع روانشناسی یونگ بودند و تشخیص دادند که این تئوری، می‌تواند در دنیای واقعی هم، کاربردهایی داشته باشد. در طول جنگ جهانی دوم، مایرز و بریگز تحقیق و توسعه یك شاخصی را انجام دادند كه می‌تواند برای شناخت تفاوت‌های فردی به كار رود.

مایرز و بریگز با کمک به مردم در فهم خود، معتقد بودند که می‌توانند به افراد کمک کنند تا مشاغلی را انتخاب کنند که متناسب با انواع شخصیتی خود بوده و زندگی سالم‌تر و شادتری داشته باشد.

هدف MBTI این است که به پاسخ‌دهندگان اجازه دهد شخصیت‌های شخصی خود را از جمله دوست داشتن، نقاط قوت، ضعف، ترجیحات شغلی احتمالی و سازگاری با افراد دیگر را بیشتر کشف و درک کنند. هیچ کس دارای تیپ شخصیتی “بهترین” یا “بهتر” از تیپ‌ های شخصیتی دیگر نیست.

مایرز اولین نسخه پرسش‌نامه را در دهه 1940 ایجاد کرد و این دو خانم، آزمایش ارزیابی را روی دوستان و خانواده آغاز کردند. آنها همچنان در دو دهه آینده به تدوین کامل این پرسش‌نامه پرداختند.

ابعاد شخصیتی در تیپ های شخصیتی MBTI

هدف اصلی تست شخصیت‌شناسی MBTI کمک به شما برای درک و شناخت بهتر خودتان است. در حقیقت، بعد از پاسخ به پرسش‌های این تست، به یک دید روشن‌تر از علاقمندی‌ها، ترجیحات، نقاط قوت و نقاط ضعف وجودی‌تان خواهید رسید.

بگذارید خیالتان را راحت کنیم: قرار نیست تست MBTI با شما از ناهنجاری‌ها یا اختلالات روانی صحبت کند! پس طبیعتا نتیجه این آزمایش شخصیتی، قطعا کمکی به درمان یا شناسایی‌های مشکلات روحی‌تان نخواهد کرد!

مرحله اول این تست، بر اساس نظریات کارل یونگ، ترجیح‌ها و تمایلات شخصی شما را در 4 حوزه مختلف، بررسی می‌کند:

  1. توجه شما بیشتر به کجا معطوف است؟ برونگرا (E) هستید یا درونگرا (I)
  2. اطلاعات خود را از چه طریقی به دست می‌آورید؟ سنجش (S) یا شهود (N)
  3. نحوه تصمیم‌گیری شما به چه صورت است؟ بیشتر تفکر (T) را ملاک قرار می‌دهید یا احساس (F)
  4. نحوه برخورد شما با جهان چگونه است ؟ درک (J) یا قضاوت (P)

تیپ های شخصیتی در mbti

در ادامه با هر کدام از این حوزه‌های شخصیتی بیشتر آشنا می‌شویم. در ضمن به حروف انگلیسی مقابل هر کلمه هم توجه داشته باشید. چون بعدا و در بررسی 16 تیپ شخصیتی مختلف MBTI به آن‌ها نیاز خواهیم داشت.

برونگرایی (E) – درونگرایی (I)

دوگانه مهم “درونگرایی-برونگرایی” برای اولین بار توسط کارل یونگ و در تئوری نوع شخصیت مطرح شد. او در این نظریه از این دوگانگی، به عنوان “روشی برای توصیف چگونگی تعامل مردم با دنیای اطراف خود” استفاده کرد.

برای مطالعه بیشتر
نظریه درونگرایی-برونگرایی به این صورت تعریف می‌شود که افراد درون‌گرا، انرژی حیات خود را از درونشان (ایده‌ها و مفاهیم ذهنی) دریافت می‌کنند. در حالی که برون‌گراها انرژی خود را از طریق دنیای اطراف و تعامل با دیگران، به دست می‌آورند. البته این روزها، تصور ما از درون‌‌گرایی به سکوت و عدم ارتباط با دیگران، محدود شده است! (این باور کاملا غلط و اشتباه است)

زمانی که پای تست MBTI وسط باشد، دوگانه درون‌گرایی-برون‌گرایی یک تعریف جدید به خود می‌گیرد:

برونگراها، “بیرونی” هستند و تمایل به عمل‌گرا بودن دارند، از تعامل اجتماعی مکرر لذت می‌برند و بعد از گذراندن وقت با افراد دیگر احساس انرژی می‌کنند. درون‌گرا‌ها “به سمت درون” هستند و تمایل دارند که به فکر خود بپردازند، از تعامل‌های اجتماعی عمیق و معنی‌دار لذت ببرند و بعد از گذراندن وقت به تنهایی احساس شارژ مجدد کنند.

برونگرایی (E) – درونگرایی (I)

همان‌طور که احتمالا شما هم حدس زده‌اید، همه ما به نوعی، هر دو ویژگی درون‌گرایی و برون‌گرایی را داریم و در برهه‌های زمانی مختلف، یکی از این دو را نشان می‌دهیم. اما نکته بسیار مهم این است که ترجیح ما بیشتر به کدام یک از این دو باشد؟

سنجش (S) – شهود (N)

این مقیاس شامل بررسی چگونگی جمع‌آوری اطلاعات از دنیای اطراف خود است. درست مانند برونگرایی و درونگرایی، همه افراد بسته به موقعیت، مدتی را صرف حس کردن و شهادت می‌کنند. از این لحاظ، افراد به دو دسته سنجشی (حسی) و شهودی بخش‌بندی می‌شوند:

افراد حسی بر زمان حال تمرکز می‌کنند و می‌توان آن‌ها را “مردم اینجا و اکنون” دانست. این افراد واقعی هستند و اطلاعات مختلف را از طریق حواس پنجگانه پردازش می‌کنند. آن‌ها هر چیزی را همان‌طور که هست می‌بینند؛ زیرا برای عقل سلیم و واقع‌بینی ارزش زیادی قائل هستند.

سنجش (S) – شهود (N)

نکته: افراد حسی، ایده‌هایی با کاربرد عملی را بیشتر دوست دارند. آن‌ها به شدت عملگرا هستند و تنها به نتیجه نهایی کارها توجه می‌کنند. حسی‌ها به تجربه اعتقاد دارند و کمتر به کلمه‌ها و نمادها توجه می‌کنند.

اگر بخواهیم افراد شهودی را در یک جمله تعریف کنیم باید بگوییم: آن‌ها در آینده زندگی می‌کنند. طبیعت انتزاعی افراد شهودی باعث می‌شود به سمت ایده‌های بزرگ بروند و اطلاعات را از طریق الگوها و برداشت‌ها پردازش کنند. این دسته از مردم، به تخیل و الهام هم توجه زیادی می‌کنند.

نکته: افراد شهودی رویدادها را بیشتر به عنوان تصویری از آنچه که بود به خاطر می آورند تا واقعیت‌های واقعی یا جزئیات آنچه که اتفاق افتاده است. این افراد به کارها و ایده‌های جدید علاقمند هستند؛ حتی اگر از صد در صد بودن آن‌ها هم مطمئن نباشند!

براساس MBTI مردم تمایل دارند در یکی از این دو منطقه غالب باشند. افرادی که حواس را ترجیح می‌دهند توجه زیادی به واقعیت دارند؛ به ویژه به آن‌چه می‌توانند از حواس خود بیاموزند. آنها تمایل دارند که روی واقعیت‌ها و جزئیات تمرکز کنند و از تجربه لذت ببرند.

کسانی که شهود را ترجیح می‌دهند بیشتر به مواردی مانند الگوها و برداشت‌ها توجه می‌کنند. آنها از تفکر درباره امکانات، تصور آینده و نظریه‌های انتزاعی لذت می‌برند.

تفکر (T) – احساس (F)

این مقیاس به نحوه تصمیم‌گیری افراد بر اساس اطلاعاتی که از عملکردهای سنجش یا شهودشان جمع‌آوری می‌شود، متمرکز شده است:

افرادی که بر اساس تفکر تصمیم‌گیری می‌کنند اهمیت زیادی به منطق می‌دهند. آن‌ها تمایل دارند در زمینه‌های استراتژیک که نیاز به تفکر منطق دارد (ریاضیات، فلسفه، علوم رایانه، تجارت، مهندسی و …) کار کنند. متفکران دائما در حال سنجش شانس موفقیت و برنامه‌‌ریزی برای حرکت در جهت بهتر شدن هستند.

در مقابل، کسانی که ترجیح می‌دهند احساس کنند، هنگام رسیدن به نتیجه، به احتمال زیاد، افراد و احساسات را در نظر می‌گیرند. این افراد معمولا طیف وسیع‌تری از تفاوت‌های احساسی را تشخیص می‌دهند و به همین دلیل، به این نتیجه می‌رسند که کلمات معمولی، برای ثبت و انتقال تجربیات آن‌ها کافی نیستند.

بسیاری از این افراد، به شعر، موسیقی، مد یا هنر به عنوان راهی برای برانگیختن، کاوش، پالایش یا بیان احساسات پیچیده و ظریف خود روی می‌آورند.

داوری (J) – ادراک (P)

مقیاس نهایی شامل نحوه تمایل مردم به مقابله با جهان خارج است. کسانی که به سمت قضاوت تکیه می‌کنند، ساختار و تصمیمات محکم را ترجیح می‌دهند. افرادی که به درک متمایل می‌شوند، بازتر، انعطاف‌پذیر و سازگار‌تر هستند.

این دو گرایش با مقیاس‌های دیگر در تعامل است. به یاد داشته باشید، همه مردم حداقل مدتی را صرف برونگرایی می‌کنند. مقیاس درک یا قضاوت به شما کمک می‌کند تا در هنگام گرفتن اطلاعات جدید (سنجش و شهادت) یا هنگام تصمیم‌گیری (تفکر و احساس) برونگرایی کنید.

تیپ های شخصیتی MBTI

گرفتن آزمون شاخص شخصیت Myers-Briggs Type می‌تواند بینش زیادی در شخصیت شما ایجاد کند، به همین دلیل این پرسش‌نامه بسیار محبوب شده است. حتی بدون در اختیار داشتن پرسشنامه رسمی، احتمالا می‌توانید بلافاصله برخی از این گرایش‌ها را در خودتان تشخیص دهید.

نکته: طبق گفته بنیاد مایرز و بریگز، لازم است به یاد داشته باشید که همه 16 تیپ شخصیتی، کاملا برابر هستند و هر کدام از آن‌ها، دارای ارزش‌های خاص خودش است.

در تست شخصیت شناسی MBTI هر تیپ بر اساس یک کد 4 حرفی (ترکیبی از حروفی که در ابعاد شخصیتی به آن‌ها پرداختیم) تشکیل می‌شود. در یک نگاه کلی می‌توانید این 16 تیپ را در جدول زیر مشاهده کنید:

تیپ شخصیتی ویژگی غالب تیپ شخصیتی ویژگی غالب
1- ISTJ بازرس 9- ESTP مقاعد کننده
2- ISTP صنعت‌گر 10- ESTJ مدیر
3- ISFJ محافظ 11- ESFP مجری
4- ISFP هنرمند 12- ESFJ مراقب
5- INFJ وکیل مدافع 13- ENFP قهرمان
6- INFP واسطه‌گر 14- ENFJ بخشنده
7- INTJ معمار 15- ENTP بدهکار
8- INTP متفکر 16- ENTJ فرمانده

شناخت این تیپ‌های شخصیتی تاثیر بسیار زیادی در ارتباط موثر شما با دیگران دارد. برای مثال هنگام کار در موقعیت‌های گروهی در مدرسه یا محل کار، به عنوان مثال شناخت نقاط قوت خود و درک نقاط قوت دیگران می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وقتی در تلاش هستید پروژه خود را با سایر اعضای یک گروه به اتمام برسانید، ممکن است متوجه شوید که برخی اعضای گروه در انجام اقدامات خاص ماهر و با استعداد هستند. با شناختن این اختلافات، گروه می‌تواند وظایف بهتری را تعیین کرده و در دستیابی به اهداف خود همکاری کند.

تیپ شخصیت ISTJ

این افراد عاشق برنامه‌ریزی هستند. آن‌ها همه چیز را از قبل و با دقت، برنامه‌ریزی می‌کنند. تیپ شخصیتی ISTJ دوست دارد همه چیز مرتب باشد و به جزئیات توجه زیادی نشان می‌دهد. این موضوع تا آن‌جا پیش می‌رود که این افراد در محیط‌های بهم ریخته، به هیچ عنوان احساس راحتی و استراحت ندارند.

تیپ شخصیتی istj

نقاط قوت این افراد عبارتند از:

  1. جزئیات‌گرا
  2. واقع‌بین
  3. متمرکز بر زمان حال
  4. منظم
  5. منطقی

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ISTJ عبارتند از:

  1. قضاوتی
  2. تمایل به سرزنش‌ کردن دیگران
  3. ذهنی
  4. غیر حساس

تیپ شخصیتی ISTP

افراد دارای شخصیت ISTP نتیجه‌گرا هستند. آن‌ها در صورت بروز هر مشکلی، به سرعت دنبال علت اصلی می‌گردند و سعی می‌کنند با به کار بردن راه‌حل‌های منطقی، آن را حل کنند. این افراد از تجربه‌های جدید لذت می‌برند و حتی ممکن است رفتارهای هیجانی و ریسک‌پذیر هم از خود نشان دهند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی ISTP عبارتند از:

  1. منطقی
  2. عملگرا
  3. واقع‌بین
  4. عاشق تجربه‌ و یادگیری چیزهای جدید
  5. با اعتماد به نفس بالا

نقاط ضعف این افراد شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. سخت با دیگران آشنا می‌شوند
  2. به راحت خسته می‌شوند
  3. تعهد را دوست ندارند.

تیپ شخصیتی ISFJ

افرادی با این تیپ شخصیتی، درون‌گرا بوده و تمایل زیادی به سکوت دارد. در عین حال، آن‌ها مشتاق نظارت و تمرکز کردن روی دیگران هستند. از آن‌‎جایی که افراد ISFJ بسیار بصیر هستد، می‌توانند جزئیات مربوط به دیگران را به خوبی به یاد بیاورند. این افراد معمولا در ابراز احساسات به دیگران، دچار مشکل شده و احساس منفی را در مخاطبین خود، ایجاد می‌کنند.

تیپ شخصیتی ISFJ

نقاط قوت این افراد عبارتند از:

  1. قابل اعتماد هستند
  2. به جزئیات توجه می‌کنند
  3. کاربردی هستند
  4. حساس هستند

نقاط قوت تیپ شخصیتی ISFJ عبارتند از:

  1. مفاهیم انتزاعی را دوست ندارند
  2. از رویارویی با دیگران اجتناب می‌کنند
  3. نیازهای خود را نادیده می‌گیرند
  4. تمایلی به تغییر ندارند

تیپ شخصیتی ISFP

این افراد مهربان هستند و دوستانه، آرام و حساس رفتار می‌کنند. تیپ شخصیتی ISFP درون‌گرا بوده و سعی می‌کند انرژی خود را برای دیگران صرف کند. آن‌ها معمولا ترجیح می‌دهند با گروه کوچکی از دوستان صمیمی و اعضای خانواده خود در ارتباط باشند. این افراد به صلح آمیز، صبور و محافظه کار بودن معروف هستند و دیگران را همان‌طور که هستند، می‌پذیرند.

نقاط قوت این افراد عبارتند از:

  1. از محیط اطراف خود بسیار آگاه هستند.
  2. به ارزش‌ها و باورهای خود وفادار هستند.
  3. از یادگیری‌های عملی لذت می‌برند.
  4. کاربردی هستند.

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ISFP عبارتند از:

  1. اطلاعات انتزاعی و نظری را دوست ندارد.
  2. محفوظ و ساکت به نظر می‌رسند.
  3. نیاز شدید به فضای شخصی دارند.
  4. از مشاجره و تعارض خوشش نمی‌آید.

تیپ شخصیتی INFJ

این افراد با شهود قوی و درک احساسی بالای خود، می‌توانند نرم صحبت کرده و همدل خوبی باشند. آن‌ها اعتقادات عمیقی دارند و با توانایی عمل زیاد، به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند. کسانی که در تیپ شخصیتی INFJ قرار دارند، از کمک به دیگران لذت برده و می‌توانند ارتباطی قوی و معنادار با مخاطبان خود ایجاد کنند.

تیپ شخصیتی INFJ

نقاط قوت تیپ شخصیتی INFJ عبارتند از:

  1. نسبت به نیازهای دیگران حساس هستند.
  2. بسیار خلاق و هنرمند هستند.
  3. روی آینده تمرکز می‌کنند.
  4. از تفکر در مورد معنای زندگی لذت می‌برند.
  5. ایده آل‌گرا هستند.

نقاط قوت این افراد شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. شناختن آن‌ها دشوار است.
  2. بیش از حد حساس هستند.
  3. معمولا انتظارات بیش از حدی دارند.
  4. یک دنده و لجباز هستند.

تیپ شخصیتی INFP

این افراد معمولا درون‌گرا، محفوظ و آرام هستند و ترجیح می‌دهند تنها با گروه خاصی از دوستان و آشنایان خود، ارتباط داشته باشند. اگرچه تنهایی را دوست دارند؛ اما به هیچ عنوان کم‎‌رو و خجالتی نیستند. آن‌ها شهودی هستند و بیشتر روی یک تصویر رویایی تمرکز می‌کنند تا جزئیات.

نقاط قوت این افراد عبارتند از:

  1. وفادار و فداکار هستند.
  2. دلسوز و علاقمند به دیگران هستند.
  3. به تنهایی خوب کار می‌کند.
  4. به روابط نزدیک احترام می‌گذارند.

نقاط ضعف تیپ شخصیتی INFP عبارتند از:

  1. تمایل دارد همه چیز را شخصی بگیرد.
  2. می‌تواند بیش از حد آرمان‌گرا باشد.
  3. گاهی اوقات جزئیات کوچک را از دست می‌دهد.
  4. چیزها و موضوعات کوچک را نادیده می‌گیرد.

تیپ شخصیتی INTJ

این افراد معمولا درون‌گرا هستند و ترجیح می‌دهند به تنهایی کار کنند. آن‌ها اطلاعات انتزاعی را بیشتر از جزئیات و داده‌های منطقی دوست دارند. البته در عین حال، تیپ شخصیتی INTJ بر منطق، بیشتر از احساسات ذهنی تاکید دارد. در نهایت می‌توان گفت که این دسته از مردم، برنامه‌ریزی و نظم را به هرچیز دیگری ترجیح می‌دهند.

INTJ

نقاط قوت تیپ شخصیتی INTJ عبارتند از:

  1. از مفاهیم نظری و انتزاعی لذت می‌برند.
  2. در گوش دادن کاملا خوب عمل می‌کنند.
  3. انتقادپذیر هستند.
  4. با اعتماد به نفس و سخت‌کوش به نظر می‌رسند.

نقاط ضعف این افراد هم شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. می‌توانند بیش از حد قضاوت‌کننده باشند.
  2. بسیار کمال‌گرا هستند.
  3. دوست ندارند در مورد احساسات خود با کسی صحبت کنند.
  4. گاهی اوقات خشک و بی‌احساس به نظر می‌رسند.

تیپ شخصیتی INTP

آن‌ها به عنوان افرادی درون‌گرا، ترجیح می‌دهند با گروه کوچکی از دوستان نزدیک، که با آنها علایق و ارتباطات مشترکی دارند ،معاشرت کنند. این افراد از تفکر در مورد مفاهیم نظری لذت برده و تمایل دارند که عقل را بر احساسات، ترجیح دهند. INTP ها به جای احساسات ذهنی، بر اساس اطلاعات عینی تصمیم‌گیری می‌کنند.

نقاط قوت این افراد عبارتند از:

  1. منطقی و عینی هستند.
  2. متفکر انتزاعی به نظر می‌رسند.
  3. کاملا مستقل هستند.
  4. در برخورد با دوستان و عزیزان خود، بسیار وفادار و مهربان نشان می‌دهند.

نقاط ضعف تیپ INTP عبارتند از:

  1. آشنا شدن با آن‌ها سخت است.
  2. می‌توانند بی‌احساس باشند.
  3. معمولا به تصمیمات خود شک دارند.
  4. تلاش زیادی برای پیروی از قوانین می‌کنند.
  5. در بیان احساسات خود مشکل دارند.

تیپ شخصیتی ESTP

این افراد متفکرانی قاطع با مهارت‌های فردی قوی هستند. معمولا آن‌ها را به صورت برون‌گرا می‌شناسیم که تمایل دارند برخی از قابلیت‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. تیپ شخصیتی ESTP بداهه‌پردازی را به برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت ترجیح می‌دهند. اگر به مشکل مهمی برخورد کردید، یکی از این افراد می‌تواند به سرعت به شما کمک کند.

تیپ شخصیتی estp

نقاط قوت تیپ شخصیتی ESTP عبارتند از:

  1. شاد، بامزه و پرانرژی هستند.
  2. تاثیرگذار و متقاعد کننده به نظر می‌رسند.
  3. عمل‌گرا هستند.
  4. تطبیق‌پذیر و مدبر هستند.

نقاط ضعف این افراد عبارتند از:

  1. گاهی بیش از حد دراماتیک می‌شوند.
  2. به راحتی خسته می‌شوند.
  3. رقابتی و تکانشی هستند.

تیپ شخصیتی ESTJ

افرادی با این تیپ شخصیتی، به ارزش‌ها، قوانین و سنت‌ها احترام زیادی می‌گذارند. حفظ وضعیت موجود برای ESTJ ها مهم است و آن‌ها اغلب در وظایف مدنی، شاخه‌های دولتی و سازمان‌های اجتماعی مشارکت می‌کنند. به دلیل رویکرد ارتدوکس آن‌ها نسبت به زندگی، گاهی اوقات می‌توان آنها را سرسخت و تسلیم ناپذیر دانست.

نقاط قوت این افراد عبارتند از:

  1. بسیار عملی و واقع‌بین هستند.
  2. قابل اتکا هستند.
  3. اعتماد به نفس زیادی دارند.
  4. سخت کوش به نظر می‌رسند.
  5. مهارت‌های رهبری زیادی دارند.

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ESTJ شامل موارد زیر هستند:

  1. انعطاف‌پذیر نیستند.
  2. در بیان احساسات خوب نیستند.
  3. دوست دارند همه جا رئیس باشند.

تیپ شخصیتی ESFP

این افراد بسیار کاربردی و مفید هستند. آن‌ها یادگیری از طریق تجربه عملی را به کتاب‌ها و بحث‌های نظری ترجیح می‌دهند. به همین دلیل، دانش آموزان با تیپ شخصیتی ESFP گاهی اوقات، در محیط‌های کلاسی سنتی، با مشکل روبرو می‌شوند. با این حال، آن‌ها در موقعیت‌هایی که اجازه دارند با دیگران تعامل داشته باشند یا از طریق تجربه مستقیم یاد بگیرند، برتری دارند.

تیپ شخصیتی esfp

نقاط قوت این افراد عبارتند از:

  1. خوش‌بین و خوش‌مشرب هستند.
  2. از معاشرت با افراد دیگر لذت می‌برند.
  3. روی زمان حال تمرکز دارند.
  4. کاربردی هستند.

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ESFP شامل موارد زیر هستند:

  1. نظریه های انتزاعی را دوست ندارند.
  2. به راحتی خسته می‌شوند.
  3. از قبل برنامه‌ریزی نمی‌کنند.
  4. تکانشی هستند.

تیپ شخصیتی ESFJ

بنا بر گفته دیوید کرسی (David Keirsey) روانشناس معروف، بین 9 تا 13 درصد از مردم، دارای تیپ شخصیتی ESFJ هستند. این افراد تمایل زیادی به کنترل محیط خود دارند. آن‌ها عاشق برنامه‌ریزی بوده و همیشه احساس تسلط بر جهان را دارند. از آن‌جا که این افراد کمک کردن به دیگران را دوست دارند، مردم به راحتی جذب تیپ شخصیتی ESFJ می‌شوند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی ESFJ عبارتند از:

  1. مهربان و وفادار هستند.
  2. برون‌گرا هستند.
  3. سازمان‌دهی شده رفتار می‌کنند.
  4. از کمک به دیگران لذت می‌برند.
  5. کاربردی و قابل اعتماد به نظر می‌رسند.

نقاط ضعف این افراد عبارتند از:

  1. نسبت به انتقاد حساس هستند.
  2. از تغییر خوششان نمی‌آید.
  3. کنترل کردن دیگران را دوست دارند.
  4. همیشه به دنبال تایید شدن توسط دیگران هستند.

تیپ شخصیتی ENFP

این دسته از مردم، از نظر مهارت‌های فردی فوق‌العاده هستند. آن‌ها علاوه بر اشتیاق فراوان، به طور واقعی هم به دیگران اهمیت می‌دهند. تیپ شخصیتی ENFP از درک کردن احساس دیگران لذت می‌برند. با توجه به خلاقیت، جذابیت و تعصبی که این افراد دارند، می‌توانند رهبر‌های بسیار خوبی هم باشند.

تیپ شخصیتی enfp

نقاط قوت این افراد عبارتند از:

  1. گرم و مشتاق هستند.
  2. مهربان و دلسوز به نظر می‌رسند.
  3. مهارت‌های فردی بسیار خوبی دارند.
  4. در ارتباط با دیگران عالی عمل می‌کنند.
  5. سرگرم کننده و خودجوش هستند.

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ENFP هم شامل موارد زیر هستند:

  1. نیاز به تایید دیگران دارند.
  2. بی‌نظم هستند.
  3. به راحتی دچار استرس می‌شوند.
  4. می‌توانند بیش از حد احساسی باشند.
  5. بیش از اندازه فکر می‌کنند.

تیپ شخصیتی ENFJ

از بین همه تیپ‌های شخصیتی، ENFJ قوی‌ترین افراد شناخته می‌شوند. آن‌ها توانایی برقراری ارتباط و و دوستی با تمام مردم را دارند؛ حت افراد درون‌گرا و کاملا ساکت! این افراد به راحتی می‌توانند روی دیگران تاثیر بگذارند. بر اساس گزارش‌ها، تنها 2 تا 5 درصد از مردم جهان، در این تیپ شخصیتی طبقه‌بندی می‌شوند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی ENFJ عبارتند از:

  1. دایره اجتماعی گسترده‌ای دارند.
  2. دل‌گرم کننده هستند.
  3. سازمان‌دهی شده عمل می‌کنند.
  4. متقاعد کننده هستند.

نقاط ضعف این افراد هم شامل موارد زیر هستند:

  1. نیازمند تایید دیگران هستند.
  2. بلاتکلیف به نظر می‌رسند.
  3. محکم و سازش‌ناپذیر هستند.
  4. در امور دیگران دخالت می‌کنند.

تیپ شخصیتی ENTP

این افراد به مطرح کردن ایده‌های خلاقانه و عجیب و غریب علاقمند هستند؛ بدون این‌که برنامه‌ای برای پیشرفت آن‌ها داشته باشند. تیپ شخصیتی ENTP از تعامل با دیگران لذت می‌برند و معمولا مخاطبین خود را در مناظره‌های مختلف شرکت می‌دهند. این افراد معمولا در آینده زندگی می‌کنند و کمتر به جزئیات فعلی توجه دارد.

تیپ شخصیتی ENFJ

نقاط قوت این افراد عبارتند از:

  1. از صحبت کردن با دیگران لذت می‌برند.
  2. به دانش و علم احترام می‌گذارند.
  3. خلاق هستند.

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ENTP عبارتند از:

  1. از کارهای روزمره و برنامه‌ریزی خوششان نمی‌آید.
  2. دوست ندارند تحت کنترل باشند.
  3. تمرکز ندارد.

تیپ شخصیتی ENTJ

افراد با این تیپ شخصیتی از گذراندن وقت با افراد دیگر لذت می‌برند. تیپ شخصیتی ENTJ مهارت‌های کلامی قوی دارند و تعامل با دیگران به آن‌ها کمک می‌کند تا احساس انرژی کنند. آن‌ها معمولا اطلاعات انتزاعی و نظری را جالب‌تر از جزئیات مشخص می‌دانند. هنگام تصمیم‌گیری، ENTJ ها تأکید بیشتری بر اطلاعات عینی و منطقی دارند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی ENTJ عبارتند از:

  1. مهارت‌های رهبری قوی دارند.
  2. اعتماد به نفس بالایی دارند.
  3. در تصمیم‌گیری عالی عمل می‌کنند.
  4. قاطع و صریح هستند.
  5. مهارت‌های ارتباطی خوبی دارند.

نقاط ضعف این افراد عبارتند از:

  1. اصلا صبور نیستند.
  2. بی‌‌نظم به نظر می‌رسند.
  3. ممکن است کمی خشونت‌آمیز رفتار کنند.

تفاوت Myers-Briggs با سایر ابزارهای شخصیتی

MBTI  در واقع یک “تست” نیست. پاسخ صحیح یا غلط وجود ندارد و یک تیپ شخصیتی بهتر از تیپ‌ های شخصیتی دیگر نیست. هدف از این شاخص ارزیابی سلامت روان یا ارائه هر نوع تشخیص نیست.

همچنین بر خلاف بسیاری از انواع دیگر ارزیابی‌های روانی، نتایج شما بر خلاف هیچ هنجاری مقایسه نمی‌شود. هدف این پرسش‌نامه به جای جستجو در نمره خود در مقایسه با نتایج سایر افراد، ارائه اطلاعات بیشتر در مورد شخصیت منحصر به فرد خود است.

قابلیت اطمینان و اعتبار شاخص Myers-Briggs

براساس بنیاد مایرز و بریگز، MBTI  استانداردهای پذیرفته‌شده از اعتبار و صحت را رعایت می‌کند. با این حال، مطالعات دیگر نشان داده‌اند که قابلیت اطمینان و اعتبار به اندازه کافی نشان داده نشده است. مطالعات نشان داده است که بین 40 تا 75 درصد از پاسخ‌دهندگان پس از تکمیل پرسش‌نامه بار دیگر نتیجه متفاوتی از تیپ ‌های شخصیتی دریافت می‌کنند.

کتابی در سال 1992 توسط کمیته تکنیک‌های تقویت عملکرد انسانی و شورای تحقیقات ملی نشان می‌دهد که “… تحقیقات کافی و طراحی شده‌ای برای توجیه استفاده از MBTI در برنامه‌های مشاوره شغلی وجود ندارد. بسیاری از شواهد موجود براساس روش‌های ناکافی است. “

کلام پایانی

از آنجا که شاخص نوع شخصیت Myers-Briggs نسبتا آسان است، به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای روانشناختی تبدیل شده است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تقریبا دو میلیون بزرگسال، هر سال این پرسش‌نامه را تکمیل می‌کنند.

در حالی که نسخه‌های زیادی از MBTI به صورت آنلاین در دسترس است، لازم به ذکر است که هر یک از پرسش‌نامه‌های غیررسمی که ممکن است در اینترنت بیابید، فقط تقریب چیز واقعی است.

MBTI  واقعی باید توسط یک پزشک متخصص و مجرب اداره شود که شامل پیگیری نتایج است.  نسخه فعلی شاخص Myers-Briggs Type شامل 93 سؤال اجباری در نسخه آمریکای شمالی و 88 سوال اجباری در نسخه اروپایی است. برای هر سوال، دو گزینه متفاوت وجود دارد که مخاطب باید از بین آنها انتخاب کند.

سوالات متداول

تیپ های شخصیتی چند نوع است؟

بر اساس تقسیم بندی MBTI و با توجه به نظریه‌های روانشناسی کارل یونگ، مردم در 16 تیپ شخصیتی گسسته قرار می‌گیرند.

چگونه می توانم نوع MBTI خود را بشناسم؟

با توجه به مطالعه ویژگی‌های شخصیتی هر کدام از این تیپ‌ها، می‌توانید تا حدودی به تیپ شخصیتی MBTI خود پی ببرید. اما برای اطلاعات دقیق‌تر، باید در یک تست MBTI معتبر شرکت کنید.

آیا 16 تیپ شخصیت mbti با تست مایرز بریگز یکسان است؟

خیر. بر اساس تجربه‌ها، بیش از هفتاد درصد از افرادی که دو بار در این تست شرکت کرده‌اند، هر بار در یک تیپ شخصیتی متفاوت قرار گرفته‌اند.

4 | (6)
منبع verywellmind
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x