لیفت صورت چیست ؟ شیوه انجام، عوارض، مراقبت ها

هرچه پیرتر می‌شویم، پوست و سایر بافت‌های بدن رفته رفته خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند.

دلیل افتادگی پوست و بروز چین و چروک در میانسالی نیز همین کاهش خاصیت ارتجاعی است. اما پیری پوست دیگر مانند گذشته دغدغه‌ای برطرف‌نشدنی نیست؛ چرا که امروزه انواع و اقسام روش‌های کلینیکی برای حل این مشکل ابداع شده‌ است. شاید تا به حال شنیده باشید که اطرافیانتان صورت خود را لیفت کرده‌اند تا چهره‌ای جوان‌تر داشته باشند. اما لیفت صورت چیست ؟

لیفت صورت که با نام «ریتیدکتومی» نیز شناخته می‌شود، نوعی عمل جراحی است که در آن بافت‌های صورت سفت‌تر شده و افتادگی آن‌ها برطرف می‌گردد. به طور کلی، لیفت به معنای کشیدن پوست یا بافت و از بین بردن افتادگی آن است. لیفت صورت با روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ مانند از بین بردن پوست اضافی، صاف کردن چین و چروک‌ها، سفت کردن بافت‌های صورت و غیره.

در این مقاله از ایده آل مگ به بررسی کامل جراحی لیفت صورت می‌پردازیم. اگر می‌خواهید بدانید که لیفت صورت چگونه انجام می‌شود و عوارض و مراقبت های بعد از آن چیست ، در ادامه با ما همراه باشید.

لیفت صورت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

لیفت صورت (یا روتیدکتومی) یک عمل جراحی زیبایی محسوب می‌شود که هدف آن جوان‌تر کردن چهره است. این جراحی می‌تواند افتادگی و چین و چروک‌های صورت را رفع کند و موجب زاویه سازی فک و صورت نیز بشود. جالب است بدانید که لیفت ابرو و چشم جزء جراحی لیفت صورت نبوده و به طور معمول، لیفت صورت تنها روی دو سوم پایین صورت و گاهاً گردن تمرکز می‌کند. اما در صورت تمایل بیمار، جراح می‌تواند در حین این جراحی چشم و ابرو را نیز لیفت کند.

لیفت صورت

در عمل لیفت صورت، یک از لایه پوست در دو طرف صورت بلند می‌شود تا جراح به بافت زیرین آن دسترسی داشته باشد. سپس نحوه قرارگیری بافت زیر پوست توسط جراح تغییر داده می‌شود تا صورت بیمار به فرم دلخواه درآید. قبل از اینکه ناحیه بخیه زده شود، پوست اضافی نیز برداشته می‌شود. در نتیجه، افتادگی پوست و بافت زیرین آن برطرف شده و چین و چروک‌ها نیز کاهش می‌یابند. لیفت صورت در اغلب اوقات شامل لیفت کردن نیز می‌شود؛ که در آن افتادگی و چین و چروک پوست گردن نیز رفع خواهد شد.

 مراحل جراحی لیفت صورت

مراحل لیفت صورت بسته به نتیجه دلخواه بیمار و تکنیک‌های به کاررفته توسط جراح متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی، این جراحی طی مراحل زیر انجام می‌شود:

1- قبل از عمل، پزشک سابقه سلامت بیمار را چک می‌کند. او مواردی همچون فشار خون، داروهای مصرفی، استعمال دخانیات و حساسیت‌های پوستی را بررسی می‌کند. همچنین پزشک به بیمار خواهد گفت که جراحی شامل چه مواردی است، در کجا انجام خواهد شد، بیهوشی چگونه صورت می‌گیرد، طول دوره نقاهت چقدر است و عوارض احتمالی جراحی لیفت صورت چیست .

2- در روز جراحی، بیمار به اتاق عمل انتقال داده شده و تحت نظارت جراح بیهوش می‌شود. برای جراحی لیفت صورت به روش سنتی از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود؛ این امر به این معناست که بیمار در حین جراحی خواب بوده و چیزی حس نخواهد کرد. اما اگر جراح عمل لیفت را با تکنیک‌های جدیدتر انجام دهد از بیهوشی موضعی استفاده می‌کند.

3- پس از ضدعفونی کردن پوست بیمار و وسایل جراحی، در نزدیکی خط رویش موها (کناره‌های صورت) و گاهی زیر چانه برش‌هایی ایجاد می‌شود. اندازه برش‌ها بسته به انتظارات بیمار و میزان لیفت مورد نیاز متفاوت خواهد بود. اگر جراح از تکنیک‌های جدید برای لیفت صورت استفاده کند و از ابزارهایی مانند لیزر و آندوسکوپ کمک بگیرد، اندازه برش‌ها کوچک‌تر خواهد بود.

4- در این مرحله جراح به صورت فرم می‌دهد. او از طریق برش‌های زده شده، پوست را بلند می‌کند و چربی اضافه را از بافت خارج می‌کند. در نتیجه، چهره بیمار سفت‌تر و جوان‌تر خواهد شد. اگر جراح تکنیک‌ جدید لیفت صورت را اجرا کند، می‌تواند به کمک لیزر چربی‌های نواحی افتاده صورت را ذوب کند. همچنین ممکن است با استفاده از آندوسکوپ و لیپوساکشن چربی‌های اضافه را از بافت زیر پوست خارج کند.

5- اگر فرد به لیفت گردن نیز احتیاج داشته باشد، پوست و چربی اضافی این ناحیه از طریق برش زیر چانه برداشته می‌شود. در این مرحله پوست گردن سفت‌تر شده و به سمت بالا و عقب کشیده می‌شود تا افتادگی و چین و چروک‌ از بین برود.

6- در آخر، برش‌های ایجاد شده به کمک بخیه بسته و باندپیچی می‌شوند. این بخیه‌ها اغلب قابل جذب بوده و خود به خود جذب پوست می‌شوند. در بعضی مواقع، ممکن است لازم باشد به مطب یا بیمارستان مراجعه کنید تا پزشک بخیه‌ها را بکشد.

مراحل انجام جراحی لیفت صورت

عوارض لیفت صورت چیست 

بروز عوارض جانبی پس از لیفت صورت چندان شایع نیست و اگر توسط یک متخصص باتجربه انجام شود، کاملاً بی‌خطر خواهد بود. با این حال، هر عمل جراحی با خطراتی همراه است. خطرات و عوارض لیفت صورت عبارت‌ است از:

  • خون‌ریزی
  • کبودی
  • عوارض ناشی از مواد بیهوشی
  • آسیب به اعصاب کنترل‌کننده ماهیچه‌های صورت (معمولاً موقتی است)
  • هماتوم
  • لخته شدن خون
  • عفونت
  • ریزش مو در اطراف محل برش جراحی (بروز آن نادر است)
  • تهوع (طی چند روز یا چند هفته بهبود می‌یابد)
  • زخم
  • نکروز پوستی یا مرگ بافت
  • عدم یکنواختی بین دو طرف صورت
  • ماندن جای زخم بر روی پوست

اگر بیمار چند روز بعد از عمل التهاب، درد، قرمزی یا تورم را در ناحیه جراحی‌شده تجربه کند باید به پزشک مراجعه کند؛ زیرا این علائم می‌تواند نشانه‌ هماتوم باشد. همچنین اگر بیمار بعد از عمل تب داشته باشد نیز باید سریعاً به پزشک مراجعه کند؛ زیرا ممکن است دچار عفونت شده باشد.

 راهکارهای پیشگیری از بروز عوارض جانبی

پس از آنکه متوجه شدید عوارض جراحی لیفت صورت چیست ، نوبت این است که بدانید که چگونه می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری نمود. می‌توانید قبل و بعد از جراحی از راهکارهای زیر کمک بگیرید و احتمال بروز عوارض جانبی را به حداقل برسانید:

  • كانديدای جراحی لیفت صورت بايد از نظر جسمي و روانی در وضعیت مطلوبی باشد. بنابراین اگر به بیماری‌های خاص جسمی یا روحی مبتلا هستید، باید درباره انجام این جراحی دقیق‌تر تصمیم بگیرید.
  • بیماران مبتلا به فشار خون بالا و دیابت بیشتر در معرض بروز عوارض لیفت صورت قرار دارند.
  • استعمال سیگار و دخانیات خطر بروز عوارض بعد از عمل را افزایش می‌دهد. این امر همچنین می‌تواند در بهبود زخم اختلال ایجاد کند. فردی که خواهان انجام جراحی صورت است، باید سیگار کشیدن یا استعمال هرگونه محصول حاوی نیکوتین را پیش از جراحی به طور کامل متوقف کند.
  • آرامش روحی و روانی فردی بسیار مهم است؛ یادتان باشد که از عمل لیفت صورت انتظارات معقولی داشته باشید و بدانید که این جراحی روند پیری را به طور کامل متوقف نمی‌کند.
  • افراد دارای پوست انعطاف‌پذیر و آبرسانی شده و همچنین استخوان‌های سالم و متراکم بهترین نتیجه را از لیفت صورت خواهند گرفت.
  • حداقل یک هفته قبل از عمل، بیمار نباید آسپرین یا هر نوع داروی رقیق‌کننده خون استفاده کند.

مراقبت های بعد از لیفت صورت چیست؟

بیشتر بیماران پس از جراحی لیفت صورت مقداری درد را تجربه می‌کنند؛ اما داروهای مسکن می‌توانند این مشکل را برطرف کنند. به طور کلی، کبودی و تورم بعد از عمل پس از چند روز کاملاً رفع خواهد شد. بهبودی کامل معمولاً حدود 2 هفته طول می‌کشد؛ اما فعالیت‌های شدید باید از هفته چهارم به بعد از سر گرفته شوند.

اگر بخیه‌های استفاده شده قابل جذب نباشند، حدود 5 تا 10 روز بعد از عمل توسط پزشک کشیده خواهند شد. بیمار باید زخم‌ها و بانداژها را خشک و تمیز نگه دارد و دستورالعمل‌های خاصی را در مورد استحمام و شستشو رعایت کند. جای زخم جراحی نیز پس از یک سال به طور کامل از بین خواهد رفت. همواره به خاطر داشته باشید که عمل کردن به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های پزشک بهبودی سریع‌تر و بهتر را برای شما به ارمغان خواهد آورد. برخی از این دستورالعمل‌ها عبارت‌اند از:

  • دستورالعمل مراقبت از زخم را طبق توصیه پزشک خود دنبال کنید.
  • پوست روی زخم را هرگز نکنید.
  • به مدت چند هفته لباس‌هایی را به تن کنید که از جلو به کمک دکمه یا زیپ پوشیده می‌شوند. لباس‌هایی که از یقه پوشیده می‌شوند ممکن است به زخم‌های صورت آسیب برسانند.
  • از اعمال فشار بیش از حد یا ساییدن اجسام روی زخم‌ها و اطراف آن خودداری نمایید.
  • آرایش نکنید.
  • از انجام فعالیت‌های ورزشی شدید اجتناب کنید.
  • به مدت سه هفته از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید پرهیز کنید و پس از آن از ضد آفتاب‌های مناسب دارای SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.
  • حداقل تا شش هفته موهایتان را رنگ و دکلره نکنید.

مراقبت ها و عوارض بعد از لیفت صورت چیست

توصیه نهایی

تا اینجا فهمیدیم که جراحی لیفت صورت چیست و چه عوارض و مراقبت هایی بعد از آن در انتظار بیمار است. نتیجه این جراحی معمولاً دائمی است؛ اما در صورتی که فرد به سبک زندگی سالم پایبند نباشد ممکن است دوباره بعد از 4-5 سال دچار افتادگی و چروک صورت شود. با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و ورزش کافی می‌توانید زیبایی و سلامت پوست خود را تضمین کرده و نتیجه لیفت صورت را برای سال‌ها ماندگار کنید.

همچنین پرهیز از استعمال دخانیات، مصرف نکردن الکل، استرس نداشتن، قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و تماس نداشتن با آلاینده‌ها و مواد شمیایی همه و همه می‌تواند به حفظ اثر جراحی بر روی صورت کمک کند و شما را جوان‌تر نگه دارد.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x