ماسک خانگی برای درمان شوره سر | 14 ماسک موثر

شوره سر می‌تواند برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد. معمولا مردم برای رهایی از شوره سر به حمام رفته و موهای خود را می‌شویند؛ اما مدت زیادی نمی‌گذرد که به خارش سر دچار شده و شوره‌ها دوباره نمایان می‌شوند.

وجود شوره در میان موها اغلب نشان‌دهنده عدم تعادل در پوست سر است. اگر پوست سر انسان چرب یا خشک باشد، به احتمال زیاد با شوره درگیر خواهد شد. ناگفته نماند که این عدم تعادل در پوست سر باعث می‌شود موهایتان بی‌جان و کدر به نظر برسند.

اینجاست که باید به سراغ ماسک خانگی برای درمان شوره سر بروید.

در حالی که امروزه بازار انواع محصولات و شامپو‌هایی که مدعی مبارزه با شوره سر هستند داغ است، باید بدانید که مواد شیمیایی موجود در این محصولات برای موها مناسب نیست. علاوه بر آن، ممکن است مشکل چربی یا خشکی پوست سر را نیز دوچندان کند.

اما خوشبختانه روشی ساده و موثر وجود دارد که می‌توانید از آن برای درمان شوره سر استفاده کنید؛ و این روش چیزی نیست جز تهیه ماسک خانگی. مواد به کاررفته در ماسک های ضد شوره خانگی کاملا طبیعی بوده و برای موها و پوست سر ضرری ندارند.

ماسک مو علاوه بر اینکه می‌تواند شما را از شوره سر خلاص کند، موهایتان را تغذیه کرده و پوست سرتان را نرم می‌کند. در ادامه این مقاله از سایت ایده آل مگ با ما همراه باشید تا طرز تهیه 14 ماسک خانگی برای درمان شوره سر را آموزش دهیم.

1- ماسک عسل، ماست و لیمو

ماسک عسل و ماست و لیمو

اسید سیتریک موجود در آب لیمو به تنظیم pH پوست سر و موها کمک می‌کند. همچنین استفاده از ماست در کنار آن می‌تواند در ترمیم موهای آسیب‌دیده و تهویه پوست سر موثر باشد. عسل نیز قابلیت فوق ‌العاده‌ای در درمان شوره و پوسته پوسته شدن سر دارد.

مواد لازم:

  • نصف فنجان ماست
  • 1 قاشق غذاخوری آب لیمو
  • 1 قاشق غذاخوری عسل

طرز تهیه:

تمام مواد را در یک کاسه ترکیب کنید تا مخلوطی یک‌دست حاصل شود. حال مخلوط به دست آمده را روی موهای خود بمالید. برای این کار از ریشه‌ مو شروع کرده و به سمت انتهای آن پیش بروید. هنگامی که پوست سر و موهایتان به طور کامل با ماسک پوشانده شدند، تایمر گوشی را روی 30 دقیقه تنظیم نموده و صبر کنید. پس از گذشت 30 دقیقه ماسک مو را به کمک شامپوی بدون سولفات پاک کنید.

برای کسب نتیجه بهتر، از این ماسک یک یا دو بار در هفته استفاده نمایید.

2- ماسک چای سبز و روغن نعناع

از آنجایی که چای سبز خاصیت ضد قارچی دارد؛ می‌تواند قارچ مالاسزیا (که باعث ایجاد شوره می‌شود) را از بین ببرد. روغن نعناع نیز پوست سر را خنک کرده و از این طریق در از بین بردن شوره موثر خواهد بود. یکی دیگر از مواد به کاررفته در این ماسک سرکه است. سرکه به تعادل pH پوست سر و کنترل ترشح چربی کمک می‌کند.

مواد لازم:

  • 1 فنجان چای سبز
  • 2-3 قطره روغن نعناع
  • 1 قاشق چای‌خوری سرکه سفید

طرز تهیه:

همه مواد را درون یک پارچ کوچک ریخته و مخلوط کنید. سپس موهای خود را خیس کنید و ماسک چای سبز و نعناع را روی سر خود بریزید. ماسک را به مدت 5 دقیقه روی پوست سر و موها ماساژ دهید. پس از سپری شدن 5 دقیقه، موهای خود را با یک شامپوی ملایم و بدون سولفات بشویید.

به منظور کسب بهترین نتیجه از مصرف این ماسک خانگی برای درمان شوره سر ، هر هفته یک بار از آن استفاده نمایید.

3- ماسک برگ هیبیسکوس (چای ترش) و تخم شنبلیله

از زمان‌های قدیم برای درمان مشکلات پوست سر و شوره از برگ گیاه هیبیسکوس (چای ترش یا قرمز) استفاده می‌شده است. امروزه نیز در برخی محصولات و شامپوهای ضد شوره برگ هیبیسکوس به کار می‌رود. علاوه بر آن، تخم شنبلیله نیز نه تنها می‌تواند باعث رشد مو شود بلکه شوره سر را نیز درمان می‌کند.

مواد لازم:

  • 10-12 برگ هیبیسکوس (چای ترش)
  • 1 قاشق غذاخوری تخم شنبلیله
  • نصف فنجان ماست

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری تخم شنبلیله را یک شب در آب بخیسانید. صبح روز بعد تخم شنبلیله را با برگ‌های گیاه هیبیسکوس مخلوط کرده و نصف فنجان ماست به مخلوط اضافه کنید. آنقدر ترکیب به دست آمده را هم بزنید تا خمیری یک‌دست حاصل شود. در گام بعدی، این ماسک را روی موها و پوست سر خود بمالید. از ریشه مو شروع کنید و به سمت انتهای آن پیش بروید. از زمانی که پوست سر و موهایتان کاملاً با ماسک پوشانده شدند به مدت 30 دقیقه صبر کنید. سپس ماسک را با یک شامپوی بدون سولفات شستشو دهید.

برای بهره‌مند شدن از تأثیر ماسک برگ هیبیسکوس و تخم شنبلیله، از آن 2-3 بار در هفته استفاده کنید.

4- ماسک موز، عسل، لیمو و روغن زیتون

ماسک موز، عسل، لیمو و روغن زیتون یک ماسک خانگی عالی برای افراد دارای موی خشک است. موز موها را نرم کرده و شوره سر را کنترل می‌کند. روغن زیتون می‌تواند به نرم شدن موها و پوست سر و همچنین تغذیه آن‌ها کمک کند. اسید سیتریک موجود در آب لیمو نیز برای متعادل کردن pH موهایتان بسیار مفید خواهد بود. و در آخر، عسل نیز قادر است به درمان شوره سر بپردازد.

مواد لازم:

  • 2 عدد موز رسیده
  • 1 قاشق غذاخوری عسل
  • 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • 1 قاشق غذاخوری آب لیمو

طرز تهیه:

دو موز رسیده را آنقدر درون یک کاسه خرد کنید تا خمیری بدون توده به دست آید. سپس یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، عسل و آب لیمو را به موز پوره شده اضافه کنید. مواد را به خوبی مخلوط کنید تا خمیری یک‌دست حاصل شود. حال ماسک به دست آمده را روی پوست سر و موهای خود مالیده و بگذارید به مدت 30 دقیقه باقی بماند. در آخر موهای خود را با یک شامپوی بدون سولفات بشویید تا ماسک پاک شود.

به منظور نتیجه گرفتن از این ماسک خانگی برای درمان شوره سر ، یک بار در هفته از آن استفاده نمایید.

5- ماسک آووکادو

آووکادو سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها است. آنتی اکسیدان‌ها به مبارزه با رادیکال‌های آزاد و حفظ سلامت پوست سر می‌پردازند. ماسک آووکادو علاوه بر شاداب کردن پوست سر و موها، پوست سر را تسکین داده و به موها درخشندگی می‌بخشد. خاصیت روغن زیتون نیز در نرم‌کنندگی و تغذیه مو بر هیچکس پوشیده نیست.

مواد لازم:

  • 1 عدد آووکادو رسیده
  • 2 قاشق غذاخوری عسل
  • 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون

طرز تهیه:

یک آووکادوی رسیده را با چنگال درون کاسه بریزید. آووکادو را آنقدر ریز کنید تا کاملاً عاری از توده باشد. سپس دو قاشق غذاخوری عسل و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون به آووکادوی پوره شده اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را به خوبی مخلوط کنید. ماسک خانگی آووکادو را برای درمان شوره سر روی موهای خود بمالید. ابتدا از ریشه مو شروع کنید و به سمت انتهای آن پیش بروید. از زمانی که پوست سر و موهایتان کاملاً با ماسک پوشانده شدند، به مدت 45 دقیقه صبر کنید. سپس سر خود را با شامپوی بدون سولفات بشویید.

برای کسب بهترین نتیجه از این ماسک، هفته‌ای یک بار از آن استفاده کنید.

ماسک خانگی آووکادو و عسل برای درمان شوره سر

6- ماسک روغن نارگیل

روغن نارگیل در رفع خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر ​​تأثیر فوق العاده‌ای دارد. از این رو، می‌تواند به خلاص شدن از شوره سر نیز به شما کمک کند. روغن نارگیل به راحتی به شکاف‌های موجود در مو نفوذ کرده و به ترمیم آسیب‌ها می‌پردازد.

مواد لازم:

  • 3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

طرز تهیه:

روغن نارگیل را کمی حرارت دهید تا گرم شود. توجه کنید که روغن نباید داغ شود. سپس با استفاده از نوک انگشتان روغن نارگیل گرم را حدود 10 دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید. بعد از آنکه تمام پوست سر با روغن نارگیل پوشانده شد، بقیه روغن را روی موهای خود بمالید. 30 دقیقه دیگر نیز صبر کنید تا روغن روی موها و پوست سر اثر کند. بعد از گذشت 30 دقیقه، روغن را با شامپوی بدون سولفات از روی سر و موها پاک کنید.

برای اثربخشی بهتر، 1-2 بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

7- ماسک تخم مرغ و ماست

تخم مرغ و ماست بسیار مغذی بوده و رطوبت مورد نیاز پوست سر را تأمین می‌کنند. اگر به شوره خفیف سر دچار هستید؛ احتمالاً با استفاده از این ماسک مشکلتان حل خواهد شد.

مواد لازم:

  • 2 عدد سفیده تخم مرغ (برای موهای چرب) یا 2 زرده تخم مرغ (برای موهای خشک) یا 1 عدد تخم مرغ کامل (برای موهای معمولی)
  • 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • 1 فنجان ماست
  • 1 قاشق غذاخوری آب لیمو

طرز تهیه:

همه مواد را در یک کاسه بریزید و آنقدر هم بزنید تا مخلوطی یک‌دست حاصل شود. ماسک موی حاصل‌شده را روی موهای خود بمالید. برای این کار از ریشه شروع کنید و به سمت انتهای ساقه مو پیش بروید. هنگامی که پوست سر و موهایتان کاملاً با ماسک پوشانده شدند، 20 دقیقه صبر کنید. سپس ماسک مو را با شامپوی بدون سولفات از روی موها و پوست سر پاک کنید. حواستان باشد که از آب خنک برای شستشوی موهای خود استفاده کنید؛ زیرا ممکن است آب گرم تخم مرغ را بپزد.

به منظور کسب بهترین نتیجه از مصرف این ماسک خانگی برای درمان شوره سر ، هر هفته یک بار از آن استفاده نمایید.

ماسک تخم مرغ و ماست برای درمان شوره سر

8- ماسک شنبلیله

استفاده از ماسک شنبلیله یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان شوره سر است. این ماده دارای خاصیت ضد قارچی قوی بوده و باعث بهبود سلامت پوست سر و مقابله با شوره می‌شود.

مواد لازم:

  • 4 قاشق غذاخوری تخم شنبلیله
  • 1 قاشق غذاخوری آب لیمو

طرز تهیه:

چهار قاشق غذاخوری تخم شنبلیله را به مدت یک شب بخیسانید. صبح روز بعد آن را با آب مخلوط کنید تا خمیری یک‌دست حاصل شود. سپس یک قاشق غذاخوری آب لیمو به خمیر اضافه کنید. ماسک به دست آمده را روی موهای خود بمالید. برای این کار از ریشه شروع کنید و به سمت انتهای ساقه مو پیش بروید. هنگامی که پوست سر و موهایتان کاملاً با ماسک پوشانده شد، 30 دقیقه صبر کنید. در آخر ماسک مو را با شامپوی بدون سولفات بشویید.

برای نتیجه گرفتن از مصرف این ماسک، آن را یک بار در هفته به موها و پوست سر بمالید.

9- ماسک سرکه سیب سیب

سرکه سیب نه تنها می‌تواند در کاهش شوره سر موثر باشد؛ بلکه پوست سر و موها را نیز پاکسازی می‌کند. علاوه بر آن، سطح pH پوست سر را نیز به تعادل می‌رساند. با این حال استفاده از این ماسک برای افراد دارای موهای خشک چندان توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است موها را خشک‌تر کند.

مواد لازم:

  • ¼ فنجان سرکه سیب
  • ¼ فنجان آب

طرز تهیه:

آب و سرکه سیب را درون یک بطری اسپری ریخته و با یکدیگر کاملاً ترکیب کنید. محلول را به تمام موها و پوست سر خود اسپری کنید و 15 دقیقه منتظر بمانید. سپس سر خود را با یک شامپو بدون سولفات بشویید.

برای کسب بهترین نتیجه از مصرف این ماسک، دو بار در هفته از آن استفاده کنید.

10- ماسک زرده تخم مرغ و روغن زیتون

زرده تخم مرغ حاوی انواع اسیدهای چرب و ویتامین A است که ضمن جلوگیری از ایجاد شوره سر، موهایتان را درخشان نگه می‌دارد. از طرف دیگر، روغن زیتون مو را تغذیه و نرم کرده و همچنین در حفظ سلامت پوست سر نقش موثری ایفا می‌کند.

مواد لازم:

  • 2 زرده تخم مرغ
  • 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون

طرز تهیه:

همه مواد را درون یک کاسه ترکیب کنید تا به شکل مخلوط یک‌دست درآید. ماسک موی حاصل‌شده را روی موهای خود بمالید. از ریشه مو شروع کنید و به سمت انتهای آن پیش بروید. هنگامی که پوست سر و موهایتان کاملاً با ماسک پوشانده شد، به مدت یک ساعت صبر کنید. سپس ماسک مو را با شامپوی بدون سولفات بشویید. برای شستشوی این ماسک از آب خنک یا ولرم استفاده کنید.

به منظور نتیجه گرفتن از مصرف این ماسک خانگی برای درمان شوره سر ، 1 تا 2 بار در هفته از آن استفاده نمایید.

11- ماسک آلوئه ورا

ماسک آلوئه ورا

طبق تحقیقات مشخص شده است که آلوئه ورا می‌تواند در تسکین درماتیت سبورئیک پوست مؤثر باشد. این عارضه اگر در پوست سر رخ دهد ممکن است فرد را دچار شوره سر شدید کند. علاوه بر آن، آلوئه ورا دارای خاصیت ضد قارچی است که به درمان شوره سر می‌پردازد.

مواد لازم:

  • 4 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا خالص
  • 2-3 قطره روغن اکالیپتوس

طرز تهیه:

چهار قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا خالص را با دو تا سه قطره روغن اکالیپتوس ترکیب کنید. ماسک آلوئه ورای شما حاضر است! از ریشه مو شروع کنید و به سمت انتهای آن پیش بروید. حتماً به پوست سرتان توجه کافی داشته باشید. از زمانی که پوست سر و موها کاملاً در ماسک پوشانده شدند، 30 دقیقه الی یک ساعت صبر کنید. سپس ماسک مو را با آب خنک یا آب ولرم بشویید.

برای اثربخشی بهتر، از این ماسک 2-3 بار در هفته استفاده کنید.

12- ماسک مایونز

سس مایونز موها را به خوبی مرطوب کرده و به دلیل دارا بودن سرکه می‌تواند به بهبود سلامت پوست سر کمک کند. آلوئه ورا موجود در این ماسک نیز به طور موثری با شوره سر مقابله خواهد کرد.

مواد لازم:

  • 2 قاشق غذاخوری سس مایونز
  • 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا خالص

طرز تهیه:

ژل آلوئه ورا و سس مایونز را در یک کاسه ترکیب کنید تا مخلوطی یک‌دست حاصل شود. مخلوط را روی موهایتان بمالید. برای این کار از ریشه مو شروع کنید و به سمت انتهای آن پیش بروید. هنگامی که پوست سر و موها کاملاً با ماسک پوشانده شدند، به مدت یک ساعت صبر کنید. سپس سر خود را با شامپوی بدون سولفات شستشو دهید.

برای نتیجه گرفتن از مصرف این ماسک خانگی برای درمان شوره سر ، از آن 1-2 بار در هفته استفاده کنید.

13- ماسک پیاز

ماسک پیاز

پیاز خاصیت ضد قارچی قوی دارد که می‌تواند به شما در خلاص شدن از شر قارچ‌های ایجادکننده شوره سر کمک کند. بعلاوه، آب پیاز برای تسریع رشد مو نیز بسیار موثر است.

مواد لازم:

  • 1 عدد پیاز بزرگ

طرز تهیه:

یک پیاز بزرگ را آنقدر رنده کنید تا ترکیبی یک‌دست و بدون برآمدگی به دست آید. این ماسک را روی موهای خود بمالید. برای این کار ابتدا از ریشه موها شروع کنید و به سمت انتهای ساقه مو بروید. هنگامی که پوست سر و موهایتان کاملاً با ماسک پوشانده شد، یک ساعت منتظر بمانید. در آخر ماسک مو را به کمک شامپوی بدون سولفات از موها و پوست سر پاک کنید.

برای کسب نتیجه دلخواه از مصرف این ماسک، آن را یک بار در هفته استفاده کنید.

14- ماسک سیر و عسل

سال‌های سال است که از سیر برای برای درمان شوره سر استفاده می‌شود. عسل نیز نه تنها می‌تواند موهایتان را حالت دهد؛ بلکه در درمان شوره سر هم موثر خواهد بود.

مواد لازم:

  • 6 حبه سیر
  • 7 قاشق غذاخوری عسل

طرز تهیه:

شش حبه سیر را در یک کاسه خرد کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند. بعد از گذشت 10 دقیقه، هفت قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کرده و دو ماده را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده را روی پوست سر و موهایتان بمالید و بگذارید حدود 5-10 دقیقه بماند. سپس ماسک مو را با یک شامپوی بدون سولفات بشویید.

برای نتیجه گرفتن از این ماسک، یک بار در هفته از آن استفاده نمایید.

ماسک خانگی سیر و عسل برای درمان شوره سر

جمع بندی

اگرچه مبارزه با شوره سر و از بین بردن آن کمی دشوار و زمان‌بر است؛ اما با استفاده مداوم از ماسک‌های خانگی ذکر شده در این مقاله می‌توانید به راحتی از شوره سر خلاص شوید. تمامی مواد به کار رفته در این ماسک‌ها طبیعی بوده و به همین دلیل ضرری برایتان نخواهند داشت. کافی است که به توضیحات هر بخش توجه کافی داشته باشید تا بتوانید بهترین ماسک را برای استفاده کردن انتخاب کنید. اگر تجربه‌ای در رابطه با مصرف ماسک های خانگی برای درمان شوره سر دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x