علائم، علل و درمان قطعی گرفتگی عروق قلب به وسیله ی درمان خانگی و طب سنتی

گرفتگی عروق قلب (عروق کرونری) زمانی ایجاد می‌شود که رگ‌های خونی اصلی که قلب شما را تغذیه می‌کنند، دچار آسیب شوند. بیماری‌های قلبی و به ویژه گرفتگی عروق قلب، یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود.

درمان‌های زیادی برای این بیماری خطرناک و تهدید کننده زندگی مطرح شده‌اند که یکی از آن‌ها، درمان گرفتگی عروق قلب با استفاده از طب سنتی است. از آن‌جایی که اصلی‌ترین دلیل این بیماری، رسوبات حاوی کلسترول (پلاک) است، به نظر می‌رسد با استفاده از روش‌های طب سنتی و درمان خانگی، بتوان از پیشگیری و تشدید آن جلوگیری کرد.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی درمان گرفتگی عروق قلب در طب سنتی بپردازیم. اگر شما هم نگران سلامتی خود یا اطرافیانتان هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

گرفتگی عروق چیست؟

عروق کرونر خون، وظیفه رساندن اکسیژن و مواد مغذی به قلب را در بدن انسان، بر عهده دارند. تجمع پلاک (رسوبات کلسترول) می‌تواند این عروق را تنگ کرده و جریان خون را در قلب کاهش دهد. در نهایت، کاهش جریان خون باعث ایجاد درد در قفسه سینه، تنگی نفس و … خواهد شد.

گرفتگی عروق چیست ؟

تذکر: گرفتگی شدید عروق قلب می‌تواند به حمله قلبی و در نهایت مرگ منجر شود. از آن‌جایی که گرفتگی عروق کرونری اغلب در طول سالیان طولانی و به مرور زمان ایجاد می‎‌شود، بیمار ممکن است تا رسیدن به مراحل شدید، متوجه آن نشود.

عروق کرونری عروق خونی هستند که خون غنی از اکسیژن را به ماهیچه قلب شما می‌رسانند تا پمپاژ آن ادامه یابد. عروق کرونر مستقیما در بالای ماهیچه قلب شما قرار دارند و شامل چهار شریان اصلی می‌شوند:

  1. شریان کرونر راست
  2. عروق کرونر چپ
  3. شریان نزولی قدامی چپ
  4. شریان دور چپ

بیماری گرفتگی عروق کرونر در اثر تصلب شرایین ایجاد می‌شود:

تصلب شرایین تجمع پلاک در داخل رگ‌های شما است. پلاک می‌توان شامل کلسترول، مواد چرب، مواد زائد، کلسیم و ماده لخته کننده فیبرین باشد. پلاک می‌تواند عروق شما را مسدود کند که این امر باعث محدود شدن یا توقف جریان خون به عضله قلب شما می‌شود.

بیماری گرفتگی عروق کرونری

اگر قلب شما به اندازه کافی خون دریافت نکند، نمی تواند اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای عملکرد صحیح را دریافت کند. به این حالت ایسکمی می‌گویند. دریافت نکردن خون کافی به ماهیچه قلب می‌تواند منجر به ناراحتی قفسه سینه یا درد قفسه سینه شود.

علائم گرفتگی رگ قلب چیست؟

این بیماری در ابتدا، علائم مشخصی را از خود بروز نمی‌دهد. هرچقدر که گرفتگی رگ‌های قلب بیشتر شود، ممکن است علائم و نشانه‌های زیر را مشاهده کنید:

درد قفسه سینه

درد قفسه سینه (آنژین) به این صورت خود را نشان می‌دهد که انگار یک نفر، روی قفسه سینه شما ایستاده است! این درد معمولا در وسط یا سمت چپ قفسه سینه شما ایجاد می‌شود. آنژین معمولا با یک فعالیت استرس‌زا شروع شده و بعد از چند دقیقه از توقف این فعالیت به پایان می‌رسد.

علائم گرفتگی عروق کرونری

نکته: در برخی افراد (به ویژه زنان) درد قفسه سینه ممکن است مختصر یا تیز باشد و در گردن، بازو یا پشت، احساس شود.

تنگی نفس 

در صورتی که قلب نتواند خون کافی را برای فعالیت‌های شما پمپاژ کند، ممکن است دچار تنگی نفس یا خستگی شدید در طول فعالیت‌های جسم شوید.

حمله قلبی 

انسداد یا گرفتگی کامل عروق قلب، در نهایت به حمله قلبی منجر خواهد شد. علائم و نشانه‌های حمله قلبی عبارتند از: فشار در قفسه سینه، درد در شانه یا بازو، گرفتگی نفس و تعریق بیش از حد.

عوامل افزایش دهنده گرفتگی عروق قلب

خطر گرفتگی عروق قلب، با موارد زیر به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند:

  1. استعمال دخانیات
  2. کلسترول بالا
  3. عدم تحرک و نداشتن ورزش کافی
  4. سطح بالای لیپوپروتئین
  5. دیابت
  6. اضافه وزن یا چاق بودن
  7. داشتن سابقه خانوادگی
  8. فشار خون بالا

استعمال دخانیات

سیگار کشیدن یکی از عوامل خطرساز اصلی برای بیماری عروق کرونر قلب است. نیکوتین و مونوکسید کربن (ناشی از دود سیگار) با سرعت بخشیدن به قلب، فشار مضاعفی را بر آن وارد می‌کنند. استعمال دخانیات هم‌چنین خطر لخته شدن خون را هم افزایش می‌دهد.

تاثیر استعمال دخانیات بر گرفتگی عروق

سایر مواد شیمیایی موجود در دود سیگار، می‌تواند به دیواره عروق کرونری شما آسیب برساند و منجر به پاره شدن عروق شود. سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

فشار خون بالا

فشار خون بالا با افزایش فشار به قلب، می‌تواند منجر به گرفتگی عروق کرونری شود.

کلسترول بالا

کلسترول یک چربی است که توسط کبد و از چربی اشباع شده در رژیم غذایی شما تولید می‌شود. مقدار مشخصی از کلسترول، برای فعالیت سلول‌ها سالم، لازم و ضروری است. با این وجود، افزایش آن می‌تواند منجر به گرفتگی عروق قلب شود.

عدم تحرک و نداشتن ورزش کافی

در صورتی که به اندازه کافی تحرک نداشته باشید، ممکن است چربی در خون شما اشباع شده و منجر به گرفتگی عروق قلب شود. بنابراین داشتن یک برنامه ورزشی منظم (هرچند سبک و تنها چند دقیقه در طول شبانه روز) می‌تواند از ابتلا به حمله قلبی و در نهایت سکته مغزی، جلوگیری کند.

دیابت

متاسفانه سطح بالای قند خون یا همان دیابت می‌تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری را تا دو برابر افزایش دهد. دیابت باعث غلیظ شدن دیواره رگ‌های خونی و در نهایت، محدود شدن جریان خون می‌شود.

پیشگیری از گرفتگی رگ قلب

چندین راه برای کاهش خطر گرفتگی رگ قلب و بیماری عروق کرونری وجود دارند. توجه داشته باشید که همه این راه‌ها، در نهایت با کاهش فشار خون و هم‌چنین سطح کلسترول بدن، می‌توانند منجر به پایین آوردن احتمال گرفتگی عروق قلب شوند.

از رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید

یک رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از گرفتگی عروق قلب، باید با کاهش چربی و افزایش فیبر همراه باشد. در این رژیم، بیش از هر چیز، باید به میوه‌ها و سبزیجات (5 وعده در روز) و غلات کامل، توجه شود.

از رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید

شما باید مصرف نمک را به حداکثر 6 گرم (حدود یک قاشق چای‌ خوری) در روز، محدود کنید. مصرف بیش از حد نمک، فشار خون شما را افزایش داده و در نهایت، خطر گرفتگی عروق قلب را به شکل قابل توجه‌ای بالا می‌برد.

شما باید از مصرف غذاهای حاوی چربی‌های اشباع شده اجتناب کنید، زیرا این غذاها سطح کلسترول بد خون را افزایش می‌دهند. برخی از غذاهای حاوی چربی اشباع شده عبارتند از:

  1. غذاهایی که حاوی روغن نارگیل یا پالم هستند
  2. سوسیس و برش‌های چرب گوشت
  3. کره
  4. کیک و بیسکوییت

چربی اشباع شده

با این حال، یک رژیم متعادل باید هم‌چنان شامل چربی‌های اشباع نشده باشد تا با افزایش سطح کلسترول خوب، به کاهش هرگونه انسداد در عروق کمک کند. برخی از غذاهایی که شامل چربی‌های اشباع نشده هستند، عبارتند از:

  1. آجیل و دانه‌های خوراکی
  2. ماهی
  3. روغن‌های آفتابگردان، کلزا ، زیتون و نباتی
  4. آووکادو

علاوه بر این و برای کاهش خطر ابتلا به دیابت، باید تا حد امکان، مصرف قند را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

تحرک خود را افزایش دهید

ترکیب ورزش منظم با رژیم غذایی سالم، بهترین راه برای داشتن وزن مناسب است. وزن سالم می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا و در نتیجه گرفتگی عروق قلب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

تاثیر ورزش بر پیشگری از گرفتگی عروق

ورزش منظم قلب و سیستم گردش خون شما را کارآمدتر می‌کند، سطح کلسترول را کاهش می‌دهد و هم‌چنین فشار خون شما را در سطح سالم، نگه می‌دارد. فراموش نکنید که قلب یک ماهیچه است و مانند هر ماهیچه دیگری، از ورزش و تحرک سود می‌برد.

هرگونه تمرین هوازی مانند پیاده‌روی، شنا و … باعث می‌شود قلب شما بیشتر کار کند و آن را سالم نگه دارد.

سیگار را ترک کنید

اگر یک فرد سیگاری هستید، باید بدانید که ترک سیگار، خطر گرفتگی عروق قلب را کاهش می‌دهد. سیگار کشیدن یکی از عوامل خطرساز اصلی برای ایجاد تصلب شرایین (خونی شدن عروق) است. همچنین باعث ایجاد بیشتر موارد ترومبوز کرونر در افراد زیر 50 سال می‌شود.

فشار خون خود را تحت کنترل نگه دارید

شما می‌توانید با مصرف غذاهای سالم، ورزش منظم و در صورت نیاز مصرف داروهای مخصوص، فشار خود را تحت کنترل نگه دارید. فشار خون مورد نظر شما باید زیر 140/90mmHg باشد. اگر فشار خون بالا دارید، از پزشک عمومی بخواهید فشار خون شما را به طور منظم بررسی کند.

نحوه ی تشخیص گرفتگی رگ قلب چگونه است؟

رسوب تدریجی کلسترول که یکی از چربی­‌های خون است باعث افزایش فشار خون می‌شود و سایر چربی­‌ها و مواد در دیواره داخلی سرخرگ (شریان) بدن، باعث ایجاد پلاک­‌هایی در جدار این عروق می‌­شود منجر به تنگ، سفت و سخت شدن دیواره رگ­‌ها خواهد شد. به این حالت تصلب شرایین یا آترواسکلروز گفته می‌شود.

تشخیص بیماری گرفتگی عروق

جهت تشخیص این بیماری افراد باید تحت آزمایش خون قرار گیرند تا میزان چربی، قند و پروتئین در خون مشخص گردد. اگر میزان چربی و قند در خون بالا باشد فرد در معرض تصلب شرایین قرار دارد. جدا از آزمایش خون راه دیگر جهت تشخیص زود هنگام این است که معاینه فیزیکی شریان­‌ها توسط پزشک متخصص انجام گیرد.

آیا گرفتگی رگ قلب با دارو برطرف می‌شود؟

داروهای مختلفی برای درمان گرفتگی عروق قلب تجویز می‌شوند. این داروها معمولا یکی از این دو کار را انجام می‌دهند:

  1. فشار خون شما را کنترل می‌کنند.
  2. به باز شدن عروق کرونری کمک می‌کنند .
نکته: برخی از داروهای قلبی، عوارض جانبی دارند؛ بنابراین ممکن است مدتی طول بکشد تا داروی مناسب شما پیدا شود. پزشک عمومی یا متخصص گزینه های مختلف را با شما در میان می‌گذارد.

تذکر مهم: داروهای قلبی را نباید بدون نظر پزشک متوقف کرد؛ زیرا این کار ممکن است علائم شما را بدتر کند.

داروهای رقیق کننده خون

این داروها با رقیق کردن خون، از لخته شدن آن و در نهایت، بیماری‌های قلبی، جلوگیری خواهند کرد. انواع رایج داروهای رقیق کننده خون عبارتند از:

  1. دوز پایین آسپرین
  2. کلوپیدوگرل
  3. ریواروکسابان
  4. پراسوگرل

تاثیر آسپرین بر کاهش گرفتگی عروق

در صورتی که کلسترول بدن شما بالا باشد، داروهایی تحت عنوان “statins” به منظور کاهش این چربی، تجویز خواهند شد. برخی از داورهای کاهش دهنده کلسترول عبارتند از:

  1. آتورواستاتین
  2. سیمواستاتین
  3. روزوواستاتین
  4. پراواستاتین

مسدود کننده های بتا

مسدود کننده های بتا از جمله آتنولول، بیسوپرولول، متوپرولول و نبویولول، اغلب برای جلوگیری از آنژین و درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند. آن‌ها با مسدود کردن اثرات یک هورمون خاص در بدن باعث کاهش ضربان قلب و بهبود جریان خون می‌شوند.

نیترات ها

از نیترات برای پهن شدن رگ‌های خونی استفاده می‌شود. گاهی پزشکان از نیترات به عنوان گشاد کننده عروق، یاد می‌کنند. آن‌ها در اشکال مختلف از جمله قرص، اسپری و تکه‌های پوستی مانند گلیسریل تری نیترات و ایزوسوربید مونونیترات موجود هستند.

داروهای نیترات

نیترات با شل کردن رگ‌های خونی کار می‌کند و اجازه می‌دهد خون بیشتری از این رگ‌ها عبور کند. این موضوع فشار خون شما را کاهش داده و باعث تسکین انواع دردهای قلبی می‌شود. نیترات می‌تواند عوارض جانبی خفیفی از جمله سردرد، سرگیجه و برافروختگی پوست داشته باشد.

درمان گرفتگی عروق قلب در طب سنتی

تغذیه یکی از عوامل اصلی موثر بر سلامت انسان است، درمان گرفتگی رگ­‌های قلب با داروهای گیاهی در طب سنتی مسئله حیاتی است. افزایش مصرف غذاهای چرب، پرکالری و پر نمک، کاهش مصرف میوه و سبزی و استفاده روزافزون از غذاهای آماده نمونه­‌هایی از تغذیه نامناسب هستند.

مهم‌­ترین نتیجه آن افزایش میزان بروز بیماری­‌های قلبی عروقی و عوارض ناشی از آن است.

ترکیب عصاره‌­ی سیر و لیموترش با جعفری

اگر دچار گرفتگی عروق قلبی هستید، نیازی به عمل قلب باز ندارید کافی است، روزی نصف استکان (معادل 30 سی سی) از معجون عصاره‌­ی سیر و لیموترش و جعفری میل نمایید؛ تا به طور کلی برطرف گردد.

طرز تهیه: تعداد 30 حبه‌­ی سیر را کاملا پوست گرفته و به همراه 5 عدد لیمو ترش همراه با پوست که قبلا هسته­‌های آن را جدا کرده‌­اید و 100 گرم جعفری، در هم­‌زن بریزید تا کاملا مخلوط شود. پس از آن کلیه محتویات همراه با یک لیتر آب ترکیب نموده و بجوشانید (نکته: فقط و فقط، یک بار جوش بخورد).

درمان گرفتگی عروق قلب در طب سنتی ؛ ترکیب عصاره¬ی سیر و لیموترش با جعفری

پس از سرد شدن، آن را از صافی رد نموده و آب گرفته شده را داخل یک شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید. به اختیار خودتان قبل یا بعد از غذای اصلی 30 سی سی از این معجون را میل فرمایید.

ترکیب عسل و دارچین

محتوای آنتی اکسیدانی عسل به پیشگیری از تنگ شدن شریان­‌ها کمک می­‌کند. دارچین نیز به واسطه خواص ضد التهابی در حفاظت از قلب و شریان­‌های اطراف آن در برابر آسیب موثر عمل می­‌کند. هر دو ماده گردش خون را تحریک می­‌کنند و برای کاهش کلسترول LDL (چربی بد) مفیدند.

ترکیب عسل و دارچین

با کاهش کلسترول، جریان خون راحت‌­تر می‌­تواند در تمام بدن جریان پیدا کند و در نتیجه مواد مغذی مهم به سراسر بدن منتقل می‌شوند. همچنین این ترکیب باعث تنفس راحت‌­تر، جلوگیری از بروز حمله قلبی و تقویت ضربان قلب و همچنین آب شدن چربی‌­های شکم و افزایش عملکرد مغز می­‌شود، این شرایط باعث می­‌شود بدن فعال بماند و تحت کنترل باشد.

ترکیب سیر با عسل

سیر و عسل هر کدام به تنهایی بسیار مقوی و موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن هستند و ترکیب آن‌­ها برای سرماخوردگی و حتی بهبود عفونت­‌ها بسیار خوب و کاربردی است.

درمان گرفتگی عروق قلب در طب سنتی ؛ ترکیب سیر و عسل

ماده تشکیل دهنده این ترکیب، آلیسین است که یک ترکیب بسیار فعال است که برای بیماری­‌های فشار خون بالا، کنترل کلسترول و بیمار­ی‌های قلبی بسیار موثر و پر کاربرد است. این ترکیب همچنین در درمان گرفتگی عروق قلب بسیار تاثیر گذار است.

ترکیب ماست با سیر

تحقیقات طب سنتی تاثیرات مفید و اثر گذار لبنیات را بر سلامت قلبی- عروقی اثبات کرده‌­اند. برای کاهش بیماری­‌های قلبی و همچنین درمان گرفتگی عروق قلب مصرف ماست به همراه سیر را فراموش نکنید.

ترکیب سیر و ماست

مصرف بیش از دو وعده این ترکیب در هفته ریسک ابتلا به بیماری قلبی یا سکته را بسیار کاهش می‌­دهد.

اسفناج 

اسفناج یک گیاه فوق‌العاده برای باز کردن عروق قلب محسوب می‌شود. این گیاه مفید، سرشار از پتاسیم، فیبر و آهن است. پتاسیم ماده‌ای است که اسفناج را به یک ماده غذایی عالی برای جلوگیری از گرفتگی عروق قلب، تبدیل می‌کند. 

چای سبز 

چای سبز حاوی یک ماده به نام کاتچین است که در طب سنتی، آن را قاتل کلسترول می‌دانند. به این ترتیب، مصرف چای سبز می‌تواند به شکل حیرت‌آوری به باز شدن عروق قلب، کمک کند. 

ترکیب شیر با لوبیای سویا (شیر سویا)

به دلیل اینکه این ترکیب از گیاه سویا تهیه می­‌شود سرشار از مقادیر زیادی فیبر است که در کاهش مشکلات گوارشی بسیار موثر است.

درمان گرفتگی عروق قلب در طب سنتی ؛ ترکیب شیر با لوبیای سویا (شیر سویا)

این ترکیب باعث کاهش سطح کلسترول LDL (چربی بد) و تری گلیسیرید­ها می­‌شود و خطر ابتلا به بیماری­‌های قلبی- عروقی را کاهش می­‌دهد. همچنین به درمان گرفتگی عروق قلب کمک شایانی می­‌کند.

هندوانه

همه ما هندوانه را به عنوان یک میوه خوشمزه تابستانی می‌شناسیم. بد نیست بدانید که این میوه، در جلوگیری از گرفتگی عروق هم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. وجود ماده‌ای به نام سیترولین در هندوانه، سبب کاهش فشار خون، جلوگیری از انسداد و گرفتگی عروق می‌شود. 

کلام پایانی

علاوه بر موارد ذکر شده در درمان عروق قلب با طب سنتی، داشتن برنامه تغذیه‌­ای مناسب که شامل گروه سبزی­جات و میوه‌­جات است این دو گروه به دلیل داشتن فیبر، ویتامین A، ویتامین C، اسید فولیک، پتاسیم و منیزیم از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و برای سلامت قلب، چشم، پوست و افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری­‌ها بسیار تاثیر گذار هستند.

در صورتی که هم‌چنان در ارتباط با بیماری گرفتگی عروق قلب و روش‌های درمان آن سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم؟

مهم‌ترین نشانه گرفتگی عروق قلب، احساس درد در قفسه سینه است. تنگی نفس و خستگی زیاد بعد از فعالیت‌های بدنی نیز از دیگر علائم این بیماری محسوب می‌شوند.

چگونه گرفتگی رگ قلب را برطرف کنیم؟

کاهش کلسترول خون و کنترل فشار خون، دو عامل اصلی برطرف کردن بیماری گرفتگی رگ قلب به شمار می‌روند. رژیم غذایی سالم، ورزش کردن و مصرف دارو از راه‌هایی هستند که می‌توانید برای رفع گرفتگی عروق قلب امتحان کنید.

آیا گرفتگی رگ قلب خطرناک است؟

بله. گرفتگی شدید عروق قلب ممکن است به حمله قلبی، سکته مغزی و در نهایت مرگ منجر شود. بنابراین باید به طور مداوم، وضعیت سلامتی قلب، فشار خون، کلسترول و قند خون خود را کنترل کنید.

4 | (12)
منبع clevelandclinic nhs cdc
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x