درمان شوره سر با 10 روش ساده و خانگی در منزل

درمان شوره سر یکی از دغدغه‌های مهم افراد در بحث سلامت و زیبایی می‌باشد. شاید بارها که روی سرشانه‌های خود نگاه کرده‌اید، شوره‌های ریز و سفیدی را دیده باشید. مخصوصا اگر لباس مشکی به تن شما بوده و به مهمانی رفته باشید که مطمئنا می‌تواند برایتان معضل حساسی به شمار برود. گاهی اوقات وقتی دست‌های خود را میان موهای‌تان برده باشید می‌بینید که شوره‌های سرتان روی لباس شما می‌ریزد.

در هر دو صورت ممکن است از این دانه‌های ریز سفید رنگ خسته شده باشید و به دنبال این باشید تا هر چه زودتر درمان قطعی شوره سرتان را پیدا کرده و از شرشان خلاص شوید. ما در این مطلب ده مورد از راهکارهای ساده و خانگی که نیازی به هزینه‌‎ زیادی ندارد را برای شما جمع آوری کرده‌ایم تا با کمک آنها بتوانید از شر شور‌ه‌های سرتان خلاص شوید.

شوره سر، علائم و دلایل

پوسته پوسته شدن پوست سر شما و خارش زیاد از علائم اصلی شوره سر است. پوسته‌های سفید و چرب به طور معمول در موها و روی شانه‌های شما جمع می‌شوند و اغلب در ماه‌های پاییز و زمستان، وقتی هوا خشک می‌شود، تشدید شده و میزان آن افزایش می‌یابد. مشخص کردن علت دقیق خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر شما ممکن است کمی دشوار باشد. اما در اینجا به چند دلیل شایع اشاره می‌کنیم:

  • پوست تحریک شده و چرب
  • شامپو زدن بیش از اندازه، که باعث تجمع سلول‌های پوست می‌شود
  • استفاده از محصولات شستشوی متنوع همراه با هم
  • وجود مخمری به نام مالاسزیا که باعث بدتر شدن پوست سر شما و رشد بیش از حد سلول‌های پوستی می‌شود.

اگرچه شوره سر می‌تواند مشکلی ناامید کننده باشد. اما درمان‌های طبیعی زیادی در دسترس است که می‌توانند علائم آن را کاهش داده یا حتی بهبود ببخشند. از این روش‌های درمانی که خواهیم گفت به تنهایی استفاده کنید. مراتب استفاده از این ماسک‌‌ها سه بار در هفته می‌باشد. نباید بیشتر از سه بار مورد استفاده قرار گیرد. اگر درکنار این ماسک‌ها از شامپوهای ضدشوره نیز کمک بگیرید، اثربخشی این درمان را چندین برابر خواهید کرد.

10 راهکارساده و خانگی برای درمان شوره سر

1- روغن درخت چای را امتحان کنید

روغن درخا چای را برای شوره امتحان کنید

از زمان قدیم تا به الان، روغن درخت چای برای درمان بیماری‌های مختلف از آکنه گرفته تا پسوریازیس استفاده ‌شده است. همچنین ثابت شده که دارای خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی قدرتمندی است که می‌تواند به کاهش علائم شوره سر کمک کند.

در واقع طبق یک بررسی، روغن درخت چای در مبارزه با انواع قارچ‌ها نیز موثر است که باعث درمان درماتیت سبورئیک یا همان شوره سر شود. یک مطالعه 4 هفته‌ای بر 126 نفر صورت گرفت، این افراد با شامپویی که حاوی 5% از روغن درخت چای بود روزانه سر خود را شستشو می‌دادند. در پایان این پروژه مشخص شد که روغن درخت چای 41 درصد از شدت علائم را کاهش داد و چربی و خارش پوست سر را بهبود بخشیده است.

توجه داشته باشید که روغن درخت چای می‌تواند باعث تحریک در افرادی شود که پوست سری حساس دارند. بهتر است قبل از استفاده مستقیم روی پوست، با چند قطره از روغن نارگیل مخلوط کنید.

2- از جوش شیرین استفاده کنید

جوش شیرین که در انبارهای آشپزخانه در همه جا یافت می‌شود، دارویی سریع، راحت و در دسترس است که برای کمک به درمان شوره سر به کار می‌رود. پزشکان معتقدند که جوش شیرین به عنوان یک لایه‌بردار ملایم برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و کاهش پوسته پوسته شدن و خارش پوست کمک می‌کند. جوش شیرین همچنین دارای خواص ضدقارچی است که می‌تواند در درمان شوره سر بسیار موثر باشد.

برای بهترین نتیجه، سعی کنید جوش شیرین را مستقیما روی موهای مرطوب خود بمالید و آن را بر روی پوست سر خود ماساژ دهید. بگذارید یک یا دو دقیقه بماند، سپس مثل همیشه به شامپو زدن مو ادامه دهید.

3- از روغن نارگیل استفاده کنید

روغن نارگیل در درمان شوره سر

روغن نارگیل که به دلیل مزایای متعدد سلامتی مشهور است، به عنوان یک درمان طبیعی برای شوره سر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن نارگیل ممکن است به بهبود آب رسانی پوست کمک کرده  و از خشکی، که باعث شدیدتر شدن شوره روی سر می‌شود هم جلوگیری می‌کند.

یک مطالعه کوچک روی 34 نفر نشان داد که روغن نارگیل به اندازه روغن معدنی در بهبود هیدراتاسیون پوست سر موثر است. تحقیقات دیگر نشان داده است که روغن نارگیل می‌تواند در درمان اگزما (یک بیماری پوستی که ممکن است به ایجاد شوره سر منجر شود )موثر باشد. مالیدن روغن نارگیل بر روی پوست به مدت هشت هفته، باعث کاهش علائم شوره سر می‌شود

4- کشک

انجام یک درمان خانگی در خانه برای درمان شوره سر ممکن است یک کار سخت باشد. به خصوص کشک، که ممکن است موهای شما را بسیار کثیف کند. اما مطمئن باشید که در درمان شوره سر شما بسیار موثر است. در اینجا چند نکته آسان برای درمان شوره سر با استفاده از کشک آورده‌ایم. تا کارشما راحت‌تر شود.

در ابتدا لازم است که کشک را روی موهای خود از جمله پوست سر خود بمالید. بگذارید حدود یک ساعت بگذرد تا مواد روی سر شما خشک شود. سپس با شامپو سر خود را بشویید.

5- الوئه ورا بزنید

الوئه ورا در درمان شوره سر

الوئه ورا نوعی ساکولنت است که به طور مکرر به پمادهای پوستی، مواد آرایشی و لوسیون‌ها اضافه می‌شود. اعتقاد بر این است که وقتی آلوئه ورا بر روی پوست قرار می‌گیرد، به درمان بیماری‌های پوستی‌ همچون سوختگی، پسوریازیس و تبخال کمک می‌کند. همچنین در درمان شوره سر موثر است.

طبق یک بررسی، خواص ضدباکتری و ضدقارچی آلوئه ورا می‌تواند به محافظت پوست سر در برابر شوره‌ها کمک کند. به طور مشابه یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که آلوئه ورا در برابر چندین گونه قارچ نیز موثر است. این گیاه به کنترل عفونت‌های قارچی که باعث ریزش پوست سر می‌شوند نیز کمک می‌کند.

6- پوست پرتقال

گفته می‌شود که پوست پرتقال به عنوان یک درمان بسیار خوب برای شوره سر در خانه عمل می‌کند. اما باید در مورد چگونگی تهیه این ترکیب نکته‌هایی را بدانید. پوست پرتقال حاوی کلسیم، منیزیم ، ویتامین آ و فیبرهای غذایی است که برای بدن شما مفید و موثر است. با این حال وقتی صحبت از موهای شما می‌شود و باید شوره‌های موهای خود را درمان کنید، باید طبق یک روش معین عمل کنید تا بتوانید هرچه زودتر از شر این شوره‌ها خلاص شوید.

پوست پرتقال را برداشته و سپس مقداری آبلیمو را روی آن بریزید. همه این‌ها را در یک مخلوط کن یا آسیاب ریخته و چرخ کنید تا تبدیل به یک خمیر شود. سپس خمیر بدست آمده را بر روی پوست سر خود بمالید و اجازه دهید تا به مدت 30 دقیقه خشک شود. پس از انجام این کار ، می‌توانید موهای خود را با شامپو بشورید. حداقل سه بار در هفته باید تمامی این مراحل را دنبال کنید تا از شر شوره سر خلاص شوید.

7- سرکه سیب را به برنامه روزانه خود اضافه کنید

تاثیر سرکه سیب بر روی سلامت موها

سرکه سیب دارای فوایدهای بسیاری برای سلامتی ما است. این مواد شامل افزایش حساسیت به انسولین و کاهش وزن چشمیگر است. سرکه سیب علاو ه‌بر فواید دیگر، یکی از راهکارهای درمان شوره سر است. اعتقاد بر این است که اسیدیته سرکه به تحریک و ریختن سلول‌های مرده پوست در پوست سر کمک می‌کند.

سرکه سیب باعث تعادل  PH پوست سر می‌شود و قارچ‌ها را کاهش می‌دهد. بنابراین با شوره سر مبارزه می‌کند. اگر می‌خواهید سرکه سیب را امتحان کنید، چند قاشق غذاخوری به شامپوی خود اضافه کنید یا آن را با روغن‌های اساسی دیگر ترکیب کنید. این مواد را مستقیما بر روی موهای خود اسپری نمایید.

8- زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ حاوی بیوتین است که بیوتین  خود ویتامین اصلی درمان شوره سر است. زرده تخم مرغ علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن شوره سر می‌شود، می‌تواند به عنوان نرم کننده موهای شما نیز مورد استفاده قرار بگیرد و باعث سلامتی و تقویت موهای سر شما شود. برای تهیه زرده تخم مرغ، باید لایه سفید اطراف زرده را از بین ببرید. همیشه بخاطر داشته باشید که زرده از لایه سفید اطراف آن مفیدتر است.

ابتدا موها و پوست سر خود را خشک نگه دارید و سپس زرده را روی موهای خود بمالید. پس از اتمام آن موهای خود را با پلاستیک بپوشانید و به مدت یک ساعت صبر کنید. سپس با استفاده از شامپو موهای خود را به آرامی بشویید. گاهی باید دو مرتبه موهای خود را با شامپو بشویید تا بوی بد آن از بین برود.

شما می‌توانید این روش را هنگام صبح به کار ببرید و استحمام کنید. اما همیشه به یاد داشته باشید که هر هفته فقط سه بار از این ماسک استفاده کنید.

9- دانه شنبلیله

دانه شنبلیله می تواند بر روی سلامت موهای شما تاثیر گذار باشد

از دانه شنبلیله به عنوان درمان پیشگیری از شوره سر استفاده می‌کنند. این روش که به عنوان دانه‌های متی نیز شناخته می‌شود، باید طبق یک روش معین صورت بگیرد. گفته می‌شود شنبلیله برای افرادی که از قندخون پایین رنج می‌برند بسیار مفید است؛ زیرا باعث افزایش تستوسترون و همچنین تولید شیر برای مادران می‌شود.

شنبلیله فواید متعددی مانند تنظیم سطح کلسترول دارد و اشتهای شما را کنترل می‌کند. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام تهیه دانه  شنبلیله برای درمان شوره سر به خاطر بسپارید.

ابتدا باید مقداری از دانه شنبلیله را درون یک کاسه کوچک ریخته و پر از آب کنید و بگذارید یک شب خیس بخورد. صبح که از خواب بیدار می‌شوید مطمئن شوید که دانه‌ها را خوب به ماده‌ای خمیر مانند تبدیل کرده‌اید. سپس کمی آبلیمو و رب اضافه کرده و آن را خوب مخلوط کنید. بعد از اینکه به صورت خمیر در آمد، آن را بر روی پوست سر و موهای خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند و خشک شود. پس از انجام این کار می‌توانید موهای خود را با شامپو بشویید و اجازه دهید موهای شما خشک شود.

10- سطح استرس را به حداقل برسانید

اعتقاد بر این است که استرس بر بسیاری از جنبه‌های سلامتی و رفاه تاثیر می‌گذارد. این می‌تواند بر همه چیز، از سلامت جسمی تا سلامت روان اثر بگذارد. گرچه استرس خود باعث ایجاد شوره نمی‌شود. اما می‌تواند علائمی مانند خشکی و خارش را تشدید کند.

شاید ندانید اما سطح بالای استرس ممکن است فعالیت‌های صحیح سیستم بدنی شما را سرکوب کند و باعث اختلال شود. یک سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند توانایی بدن شما را برای مقابله با برخی از عفونت‌های قارچی و بیماری‌های پوستی که باعث ایجاد شوره می‌شود کاهش دهد.

درحقیقت یک مطالعه بر روی هشتاد و دو نفر مبتلا به شوره سر شدید نشان داده است که یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد شوره سر، واقعه‌های استرس زای زندگی آنها بوده است.  برای کنترل سطح استرس، برخی از تکنیک‌های کاهش استرس مانند مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق با رایحه درمانی را امتحان کنید.

استرس می تواند بر سلامتی موهای شما تاثیر گذار باشد

 

چه موقع باید به دکتر مراجعه کنید

خبر خوب این است که بسیاری از موارد شوره سر را می‌توان با استفاده از راهکارهای طبیعی یا شیمیایی بدون نسخه هیچ پزشکی درمان کرد. همانطور که گفته شد شوره تنها دلیل خارش پوست سر شما نیست. اگر شوره سر شما همراه با خارش شدید باشد ممکن است به پسوریازیس ، اگزما یا یک عفونت قارچی واقعی مبتلا باشید که در این صورت پزشک متخصص می‌تواند به شما کمک کند.

اگر خارش شما را رها نمی‌کند یا پوست سر شما قرمز و متورم می‌شود با پزشک خود ملاقات بگذارید. همچنین اگر شامپوها کمکی نمی‌کند و پوسته پوسته شدن سر شما افزایش می‌یابد و خارش موهایتان زیاد می‌شود، از نبودن شپش در موهایتان مطمئن شوید.

سوالات متداول در ارتباط با شوره سر

چرا شوره سر یک وجهه بد دارد؟

معمولا چربی موجود در پوست سر شما باعث مسدود شدن سلول‌های پوستی می‌شود و در نتیجه پوسته‌هایی ظاهر می‌شوند که به نظر می‌رسند که شوره سر هستند. این وضعیت خواه یا ناخواه بد در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند اعتماد بنفس شما را ت احد قابل توجهی کاهش دهد و باعث شود در جمع عمومی احساس کمبود کنید. این ممکن است که منجر به افسردگی شود و درنتیجه ممکن است که بر نحوه تفکر، عمل و احساس شما در جامعه تاثیر بگذارد.

آیا شوره سر خطرناک است؟

گفته می‌شود که شوره سر بی ضرر است. زیرا این حالت زمانی رخ می‌دهد که پوست سر شما خشک شده و شروع به تولید پوسته مرده بر روی موهای شما می‌کند. اگرچه این شرایط از نظر علمی بی ضرر است اما می‌تواند بر شخصیت و سلامت روان شما تاثیر منفی بگذارد.

کدام گروه سنی درگیر شوره سر می‌شوند؟

شوره سر معمولا در بین کودکان و نوجوانان بین ۱۰ تا ۲۰ سال معمول است. با این حال گفته می‌شود که این بیماری ۴۰%از افراد در سن سی سالگی را نیز به خود درگیر می‌کند. مردان بیشتر از زنان دچار شوره می‌شوند. افرادی موهای چرب دارند و یا بیماری خاصی دارند بیشتر در معرض داشتن شوره سر قرار می‌گیرند. علائم شوره سر معمولا در حوالی بلوغ شدت بیشتری دارند، اما در هر سنی ایجاد می‌شوند.

 

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x