عوارض کیست تخمدان در بانوان

 عوارض کیست تخمدان کدامند؟ برای یافتن پاسخ این سوال، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. تخمدان‌ها اندام‌های تولید مثل زن هستند و در هر دو طرف رحم قرار دارند. آنها تخمک و همچنین هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون را آزاد می‌کنند.

وقتی کیسه‌ای پر از مایع در هر یک از تخمدان‌ها ایجاد شود، به عنوان کیست تخمدان شناخته می‌شود. می‌توان گفت تقریباً تمامی زنان در طول زندگی خود، حداقل به یک کیست تخمدان مبتلا می‌شوند. کیست‌های تخمدان اکثراً بی خطر هستند اما برخی از آنها عوارضی ایجاد می کنند که نیاز به بررسی دقیق‌تری دارند.

هدف از این نوشتار بررسی علل ایجاد کیست تخمدان، علائم و عوارض آن است، خواندن این مقاله برای تمامی بانوان یک ضرورت است.

کیست تخمدان چیست؟

کیست‌ تخمدان یکی از انواع بیماری زنان است که ساختار‌ی پر از مایع و کیسه مانند است که در سطح تخمدان ایجاد می‌شود. زنان دو تخمدان دارند و می توان گفت تخمدان، مهمترین قسمت در سیستم تولید مثل زنان است. کیست‌ها بسیار شایع هستند و زنان در طول زندگی خود، حداقل یک کیست ایجاد می کنند.

 این کیست‌ها در اکثر مواقع بدون درد و علائم مشخصی هستند اما گاهی، به خصوص در مواقعی که کیست دچار پارگی شده است، علائم جدی از خود نشان می‌دهند.

توصیه می‌کنیم با علائم کیست تخمدان آشنا شوید تا در مواقع  بروز آن، به سرعت برای درمان اقدام کنید.

کیست تخمدان چیست؟

انواع کیست تخمدان

کیست تخمدان در انواع گوناگونی بروز می‌کند. کیست‌های تخمدان اکثراً بدون علائم هستند و  خود به خود از بین می روند. با این حال برخی دیگر علائم جدی و دردهای شدید در فرد ایجاد می‌کنند. در چنین شرایطی برای محافظت از سلامتی خود، توصیه می‌کنیم فوراً به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید.

کیست‌های عملکردی شایع‌ترین نوع کیست هستند. این کیست‌ شامل دو نوع کیست فولیکول و جسم زرد است:

کیست فولیکول

 در طی چرخه قاعدگی، تخمک در کیسه‌ای به نام فولیکول رشد می‌کند، این کیسه در داخل تخمدان قرار دارد. در بیشتر موارد این کیسه پاره شده و تخمک آزاد می‌شود. اما اگر کیسه باز نشود، مایع داخل فولیکول می‌تواند کیستی در داخل تخمدان ایجاد کند. برای جلوگیری از عوارض کیست تخمدان بهتر است معاینات منظم لگن را انجام دهید.

تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک

کیست جسم زرد

کیسه‌های فولیکول اغلب بعد از آزاد شدن تخمک، حل می‌شوند. اما اگر کیسه حل نشود و دهانه فولیکول باز نشود، مایع اضافی می‌تواند در داخل کیسه جمع شده و این تجمع مایعات، باعث تشکیل کیست جسم زرد می‌شود.

سایر کیست های تخمدان

  • کیست درموئید: نوعی کیست در تخمدان‌ها که می تواند حاوی چربی، مو و سایر بافت‌ها باشد.
  • کیست سیست آدنوما: این نوع کیست‌ها در سطح خارجی تخمدان ایجاد شده و غیر سرطانی هستند.
  • آندومتریوز: بافت‌هایی هستند که به طور طبیعی در داخل رحم رشد می‌کنند و می توانند در خارج از رحم ایجاد شده و به تخمدان‌ها متصل شوند.
  • کیست ساده: کیست ساده یا فیزیولوژی، در شرایط آزاد نشدن تخمک‌های ایام قاعدگی ایجاد می‌شود و اندازه آن به حدود 4 تا 5 سانتی متر می‌رسد. به عبارتی می‌توان گفت این نوع کیست در تخمدان نقش ساخت و ساز دارد و خود به خود از بین می‌رود.

اگر می‌خواهید از عوارض کیست تخمدان در امان باشید توصیه می کنیم علائم کیست تخمدان را یاد بگیرید.

علائم کیست تخمدان

همانطور که ذکر شد اغلب اوقات، کیست تخمدان، علامتی در فرد ایجاد نمی کند و علائم معمولاً با رشد کیست ظاهر می‌شوند.

علائم کیست تخمدان در هر فرد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نفخ شکم یا تورم
  • حرکات روده‌ای دردناک
  • درد لگن قبل یا بعد از قاعدگی
  • مقاربت دردناک
  • درد در کمر یا ران‌ها
  • حساسیت پستان‌ها
  • تهوع و استفراغ
درد زیر شکم به چه دلیل است؟

علائم شدید کیست تخمدان که نیاز به فوریت پزشکی دارند:

  • درد شدید لگن
  • ضعف یا سرگیجه
  • تنفس سریع و پی در پی

این علائم ممکن است پارگی کیست یا پیچ خوردگی تخمدان را نشان دهند و می‌توانند عواقب جدی به دنبال داشته باشند. پس این علائم را جدی بگیرید.

علائم کیست تخمدان

عوارض کیست تخمدان

بیشتر کیست‌های تخمدان خوش خیم هستند و خود به خود درمان می‌شوند. همچنین در صورت وجود، علائم کمی در بیمار ایجاد می‌کنند. اما در یک مورد نادر، پزشک ممکن است با معاینات معمول، توده کیست را تشخیص دهد.

این عوارض شامل موارد زیر هستند:

  • پیچ خوردگی تخمدان: این یکی از عوارض نادر کیست تخمدان است. پیچ خوردگی تخمدان  زمانی است که کیست بزرگ، باعث پیچ خوردن تخمدان یا حرکت از موقعیت اصلی خود می شود و این عمل ممکن است جریان خونرسانی به تخمدان را قطع کند. این اختلال در صورت نادیده گرفتن و عدم درمان می تواند باعث آسیب یا مرگ بافت تخمدان شود.
  • پارگی کیست تخمدان: کیست‌های پاره شده می‌توانند باعث درد شدید و خونریزی داخلی شوند. این عارضه خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد و در صورت نادیده گرفتن حتی‌ می‌تواند زندگی فرد بیمار را تهدید کند.
  • نازایی: یکی دیگر از عوارض کیست تخمدان ، ناباروری ناشی از وجود کیست تخمدان است. این کیست‌ها اگر برای طولانی مدت درمان نشوند، ممکن است فرد را به ناباروری دائمی دچار کنند. پس توصیه می‌شود زنانی که مبتلا به کیست تخمدان هستند، فوراً برای درمان اقدام کنند.
  • سرطان: کیست تخمدان سرطانی، خیلی نادر است و در صورت وجود آن، بیمار تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد.
  • تخریب تخمدان توسط کیست: کیست‌ها اگر بصورت طولانی مدت و دائمی حضور داشته باشند، می‌توانند به خونریزی داخلی منجر شده و در نهایت زندگی فرد بیمار را با خطرات جدی تهدید کنند. با این حال اگر علائم مذکور کیست تخمدان را در خود مشاهده کردید، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی بروید.

عوارض خطرناک کیست تخمدان را جدی بگیرید

کلام آخر…

 همانطور که گفتیم کیست‌ها معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کنند و خود به خود از بین می‌روند. اما با این حال، در مواردی یک کیست بزرگ تخمدان می‌تواند علائمی مانند درد لگن، درد تیز در پایین شکم، پری شکم، نفخ، حالت تهوع و… را در فرد مبتلا ایجاد کند.

برای محافظت از سلامتی خود و پیشگیری از عوارض کیست تخمدان ، معاینات منظم لگن را انجام داده و در صورت بروز علائم ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x