پوست مختلط چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

احتمالاً پس از شنیدن این نکته تعجب کنید: پوست مختلط رایج‌ترین نوع پوست در جهان است؛ اما بسیاری از افراد از مختلط بودن پوست خود خبر ندارند! چرا که پوست مختلط ترکیبی از دو نوع پوست خشک و چرب بوده و به همین دلیل تشخیص آن ممکن است کمی دشوار باشد.

علاوه بر آن، بسیاری از افرادی که پوست مختلط دارند به علت عدم آگاهی از نوع پوست خود دست به مصرف محصولاتی می‌زنند که برای پوستشان مناسب نیست. در نتیجه، دچار انواع و اقسام مشکلات پوستی مانند جوش، آکنه، لک، پوسته پوسته شدن و … می‌شوند.

در این مقاله از ایده آل مگ قصد داریم شما را با تمام ویژگی های پوست مختلط آشنا کرده و به شما بگوییم که مصرف چه نوع محصولاتی برای پوستتان سودمند خواهد بود. با ما همراه باشید.

ویژگی های پوست مختلط چیست؟

پیش از آشنایی با ویژگی های پوست مختلط، ابتدا باید بدانید که این نوع پوست دقیقا چیست و چگونه به نظر می‌رسد. اگر بعضی از قسمت‌های صورتتان خشک و بعضی قسمت‌ها چرب باشند، پوستتان مختلط است.

برای اطمینان می‌توانید به ناحیه T صورت خود توجه کنید. ناحیه T شامل بینی، پیشانی و چانه است. اگر این نواحی چرب‌تر از سایر بخش‌های صورت باشند، یعنی شما پوست مختلط دارید.

اگر چربی صورت شما در این ناحیه زیاد است، می‌توانید «چگونه چربی بینی، پیشانی و چانه (ناحیه T) را کنترل کنیم» را مطالعه کنید.

حال با ویژگی‌های پوست مختلط آشنا می‌شویم:

ویژگی های پوست مختلط

1- چرب و براق شدن برخی نقاط صورت 20 دقیقه بعد از شستشو

معمولاً پوست‌های مختلط، 20 دقیقه پس از شستن صورت در برخی قسمت‌ها چربی زیادی تولید می‌کنند که این چربی در سایر نقاط صورت مشاهده نمی‌شود. همانطور که گفتیم؛ نواحی بینی، پیشانی و چانه معمولاً چرب‌تر هستند که این اتفاق به دلیل بیشتر بودن غدد چربی در این مناطق رخ می‌دهد.

2- واکنش متفاوت نقاط مختلف پوست به استفاده از کرم مرطوب کننده

اگر پوست مختلطی داشته باشید پس از استفاده از کرم یا سرم مرطوب‌کننده پی می‌برید که گونه‌ها و دور چشمتان احساس خوبی دارند، اما ناحیه T چرب‌تر شده و به اصطلاح حالت خفگی پیدا کرده است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای ناحیه T از یک مرطوب‌کننده متفاوت استفاده کنید.

3- بزرگ تر بودن منافذ پوست بینی نسبت به منافذ پوست گونه

همانطور که می‌دانید، منافذ پوست سوراخ‌های کوچکی هستند که علاوه بر ارتباط با فولیکول مو، وظیفه منتقل کردن چربی به سطح پوست و همچنین جذب محصولات بهداشتی را دارند. معمولاً هر جا که پوست چرب‌تر باشد، منافذ نیز بزرگ‌تر خواهد بود. زیرا غدد چربی آن ناحیه فعال‌تر بوده و چربی ترشح‌شده در منافذ پوست قرار می‌گیرند. طبیعتاً منفذی که پر از چربی است نسبت به منفذی که چندان چرب نیست ظاهر بزرگ‌تری خواهد داشت.

4- همراه بودن با شوره سر

شاید از این تیتر تعجب کرده باشید؛ اما حقیقت دارد. در واقع، بسیاری افرادی که پوست مختلط دارند از شوره سر نیز رنج می‌برند. بنابراین با بررسی وضعیت پوست سر خود نیز می‌توانید از داشتن پوست مختلط در ناحیه صورت مطمئن شوید. با این حال، این قانون برای همه صدق نمی‌کند و ممکن است شما به شوره سر دچار نشوید اما پوست مختلطی داشته باشید.

5- تجربه همزمان جوش و خشکی پوست

اگر در اغلب اوقات به طور همزمان جوش روی صورتتان می‌بینید و از خشکی پوست رنج می‌برید، احتمالاً پوستتان مختلط است. زیرا همانطور که گفته شد، پوست مختلط در برخی نقاط صورت مانند ناحیه T دچار چربی بیش از حد می‌شود و در سایر نقاط احساس خشکی می‌کند. از این رو، نواحی چرب به جوش و آکنه دچار شده و نواحی خشک احساس کشیدگی خواهند داشت.

ویژگی پوست های مختلط

چرا پوستمان مختلط می شود؟

عوامل زیادی در تعیین نوع پوست ما نقش دارند؛ اما یکی از اصلی‌ترین فاکتورها در این زمینه ژنتیک است. این بدین معنا است که اگر پوستتان خشک، چرب، حساس یا مختلط باشد به احتمال زیاد آن را از یکی از خویشاوندان خود به ارث برده‌اید. ژنتیک مهم‌ترین چیزی است که میزان چربی پوست را تعیین می‌کند؛ چرا که سلول‌های پوستی عملکرد خود را تحت فرمان ژنتیک تنظیم می‌کنند. این ژنتیک است که مشخص می‌کند پوست شما چه تعداد غدد چربی (ترشح‌کننده سبوم یا چربی پوست) داشته باشد و چقدر چربی ترشح کند.

هورمون‌ها یکی دیگر از عواملی هستند که بر نوع و جنس پوست تأثیر می‌گذارند. بر هم خوردن تعادل هورمونی باعث می‌شود پوست شما در بعضی نقاط (مانند ناحیه T) بیش از گذشته چربی تولید کند؛ یا حتی برخی مناطق (مانند گونه‌ها) دچار خشکی شود. به طور کلی، علت اصلی افزایش ترشح چربی پوست زیاد بودن هورمون مردانه در بدن است. زیرا بدن در اغلب اوقات با تولید بیش از حد چربی نسبت به عدم تعادل این هورمون واکنش نشان می‌دهد. به همین دلیل است که بانوان با رسیدن به سن یائسگی، دچار کاهش چربی پوست شده و پوستی خشک خواهند داشت.

نکته مهم دیگری که می‌تواند در نوع پوست ما تأثیرگذار باشد، عوامل محیطی (مانند گرما، سرما و رطوبت) است. پوست انسان با قرار گرفتن در محیط گرم به طور طبیعی چرب‌تر می‌شود. در مقابل، بسیاری از ما در ماه‌های سرد سال دچار خشکی پوست می‌شویم.

جالب است بدانید که علاوه بر دما، رطوبت هوا نیز در تنظیم میزان چربی پوست نقش دارد. رطوبت باعث افزایش تعریق شده و پوست را مرطوب، براق و چرب‌تر می‌کند. در حالی که رطوبت کم موجب از دست رفتن آب پوست شده و آن را دهیدراته می‌کند.

برای پوست مختلط باید از چه محصولاتی استفاده کنیم؟

راز مراقبت صحیح از پوست مختلط برقرار کردن تعادل بین مناطق چرب و خشک است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افراد دارای این نوع پوست این است که از مصرف مرطوب‌کننده و ضدآفتاب هراس دارند؛ زیرا در نواحی چرب پوست مانند ناحیه T دچار جوش و آکنه می‌شوند.

اما باید بدانید که این عقیده درست نیست و انتخاب محصولات مناسب و استفاده صحیح از آن‌ها می‌تواند موجب کنترل چربی پوست در نواحی چرب شده و نواحی خشک را نیز به خوبی مرطوب کند. این دقیقاً همان تعادلی است که چند خط بالاتر راجع به آن صحبت کردیم.

برای متعادل کردن پوست مختلط و مراقبت از آن کافی است یک روتین مراقبت از پوست صحیح و اصولی را رعایت کنید. پیروی از یک روتین پوستی مناسب برای شاداب و جوان نگه داشتن پوست بسیار ضروری است. نکته‌ای که باید در حین چیدن یک برنامه روزانه مراقبت از پوست به آن توجه داشته باشید استفاده از محصولات مناسب است.

استفاده نکردن از محصولات آرایشی و بهداشتی مخصوص پوست مختلط می‌تواند مشکلات پوستتان را بدتر کند. بعلاوه، استفاده از محصولات متعدد نیز نتیجه عکس خواهد داد. بنابراین سعی کنید برنامه‌ای اصولی بچینید و شرایط شخصی پوست خودتان را در نظر بگیرید؛ نه نظر و تجربیات دیگران.

در ادامه، با یک روتین پیشنهادی برای مراقبت از پوست مختلط آشنا می‌شویم.

روش مراقبت از پوست مختلط

روش مراقبت از پوست مختلط

طبق توصیه متخصصان پوست، یکی از اصلی‌ترین گام‌ها برای مراقبت از پوست مختلط، شستشوی آن و حذف چربی اضافی است. اگر پوستتان چربی زیادی ترشح می‌کند، به دنبال شوینده‌های حاوی سالیسیلیک اسید باشید. زیرا این ماده می‌تواند باعث کاهش ترشح روغن و جلوگیری از انسداد منافذ پوست شود.

گام بعدی استفاده از یک مرطوب‌کننده مناسب است. اگر پوست دهیدراته‌ای دارید قبل از مرطوب‌کننده از آبرسان استفاده کنید تا رطوبت مورد نیاز پوستتان تأمین شود. بهترین کرم مرطوب‌کننده برای پوست‌های مختلط کرمی است که بر پایه آب تولید شده و فاقد چربی اضافه باشد.

یکی دیگر از محصولاتی که توصیه می‌شود استفاده کنید اسکراب‌ها و لایه بردارهای ملایم هستند. لایه برداری ملایم به کنترل ترشح چربی، پاکسازی پوست و همچنین از بین بردن سلول‌های خشک و مرده کمک می‌کند. به این منظور توصیه می‌شود به دنبال لایه بردارهای حاوی آلفا هیدروکسی اسید یا بتا هیدروکسی اسید باشید.

البته تنظیم دفعات لایه برداری کاملاً بستگی به نوع پوست شما دارد. اگر پوستتان مختلط مایل به خشک است، باید نهایتاً دو بار در هفته لایه برداری کنید. اما اگر پوست مختلط رو به چرب دارید می‌توانید تا 3 بار در هفته نیز لایه برداری کنید. یادتان باشد که زیاده‌روی در لایه برداری پوست ممکن است باعث خشکی و حساس شدن پوست شود.

اگر در نواحی چرب پوست خود از جوش و آکنه رنج می‌برید، می‌توانید به طور روزانه از یک تونر ملایم حاوی AHA و  BHA نیز استفاده کنید. اما مراقب باشید که فقط تونر را به نواحی چرب و جوش‌دار بزنید؛ زیرا استفاده از این قبیل تونرها در مناطق خشک صورت می‌تواند مشکل خشکی پوست را بدتر کند. همچنین در حین خرید تونر سعی کنید محصولات فاقد الکل را خریداری نمایید. زیرا الکل برای پوست مناسب نبوده و می‌تواند آن را به شدت خشک کند.

جمع بندی

در این مقاله با ویژگی‌های پوست مختلط آشنا شدیم و دلیل مختلط شدن پوست را نیز شرح دادیم. همانطور که دیدیم، مراقبت از پوست مختلط کار دشواری نیست و تنها به آگاهی نیاز دارد. با استفاده از نکاتی که گفته شد می‌توانید به راحتی نوع پوست خود را تشخیص دهید و اگر پوست مختلطی دارید، از آن به طور اصولی مراقبت کنید.

توصیه ما و تمام متخصصان پوست این است که در کنار استفاده از محصولات موضعی مراقبت از پوست، سبک زندگی خود را نیز بهبود دهید. به این منظور تا حد امکان از استرس، کم‌خوابی، بی‌تحرکی و مصرف غذاهای ناسالم خودداری کنید تا نتیجه آن را خیلی زود روی زیبایی پوست خود ببینید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x