CTnI در آزمایش خون | تست تروپونین چیست؟

cTnI در آزمایش خون میزان پروتئین تروپونین در خون شما را اندازه‌گیری می کند. تروپونین در سلول‌های عضله قلب یافت می‌شود.

وقتی این سلول‌ها آسیب می‌بینند، غالبا به این دلیل که قلب اکسیژن و مواد مغذی کافی دریافت نمی‌کند می‌توانند تروپونین و سایر مواد را در خون آزاد کنند.

اندازه‌گیری میزان تروپونین می‌تواند به پزشک شما بگوید که آیا دچار حمله قلبی شده‌اید یا خیر. در این مقاله از ایده آل مگ هر آن چه شما باید درباره آزمایش تروپونین و تفسیر و نحوه خواندن برگه آزمایش خون، بدانید گردآوری شده است.

آزمایش تروپونین چیست؟

cTnI در آزمایش خون میزان تروپونین را در خون شما اندازه‌گیری می‌کند. تروپونین نوعی پروتئین است که در عضلات قلب شما یافت می‌شود. تروپونین به طور معمول در خون یافت نمی‌شود. وقتی عضلات قلب آسیب می‌بینند، تروپونین به جریان خون منتقل می‌شود.

با افزایش آسیب قلبی، مقادیر بیشتری تروپونین در خون آزاد می‌شود. مقادیر بالای تروپونین در خون ممکن است به این معنی باشد که شما دچار حمله قلبی شده‌اید. هنگامی که جریان خون در قلب مسدود شود، حمله قلبی اتفاق می‌افتد. این انسداد می‌تواند کشنده باشد. اما تشخیص سریع و درمان می‌تواند جان شما را نجات دهد.

نام های دیگر تست تروپونین: تروپونین I قلبی (cTnI) ، تروپونین T قلبی (cTnT) ، تروپونین قلبی (cTN) ، تروپونین I قلبی خاص و تروپونین T

جواب آزمایش خون تروپونین

تست تروپونین چه کاربردی دارد؟

رایج‌ترین دلیل برای انجام این آزمایش این است که ببینید آیا حمله قلبی رخ داده است یا خیر. اگر درد قفسه سینه و سایر علائم حمله قلبی دارید، ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما این آزمایش را تجویز می‌کند.

این آزمایش معمولا طی 6 تا 24 ساعت بعدی دو بار دیگر تکرار می‌شود. در صورت داشتن آنژین که بدتر می‌شود اما علائم دیگری از حمله قلبی وجود نداشته باشد، ممکن است ارائه دهنده شما این آزمایش را نیز سفارش دهد. (آنژین درد قفسه سینه است که از بخشی از قلب شما جریان خون کافی ندارد).

آزمایش تروپونین همچنین ممکن است برای کمک به شناسایی و ارزیابی سایر علل آسیب قلبی انجام شود. این آزمایش ممکن است همراه با سایر آزمایشات نشانگر قلب مانند ایزوآنزیم های CPK یا میوگلوبین انجام شود.

همچنین بخوانید: IGRA در آزمایش خون

سطح cTnI در آزمایش خون چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

برای بررسی تروپونین از آزمایش خون استفاده می‌شود. ممکن است از تست تروپونین بسیار حساس استفاده شود. سطح تروپونین به طور معمول برای تشخیص بسیار پایین است، مگر با آزمایش بسیار حساس. اگر سطح تروپونین افزایش یابد، ممکن است به این معنی باشد که نوعی آسیب قلبی رخ داده است.

بالا رفتن سطح در آزمون بسیار حساس لزوما به این معنی نیست که از آسیب قلبی رنج می برید. اما این می‌تواند به این معنی باشد که شما در معرض خطر بیشتری برای یک مشکل قلبی عروقی در آینده هستید.

سپس آزمایش میزان خون را اندازه گیری می‌کند. سطح می‌تواند از کم تا بسیار بالا باشد. این سطح می‌تواند در عرض چند ساعت از صدمه قلبی افزایش یابد و تا 2 هفته در حد بالا بماند. این آزمایش معمولاً در صورت مشکوک به حمله قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا به آزمایش تروپونین نیاز دارم؟

اگر با علائم حمله قلبی در اورژانس بستری شده باشید، ممکن است به این آزمایش نیاز داشته باشید. علائم حمله قلبی عبارتند از:

  • درد یا ناراحتی در قفسه سینه که ممکن است مانند احساس فشار یا احساس سیری باشد
  • درد در نواحی دیگر مانند گردن، کمر، بازو یا فک
  • تنگی نفس
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تعریق ناگهانی (تعریق زیاد بدن از طرفی می تواند باعث پایین سطح سدیم خودن شوند. برای این منظور می توانید با دادن یک آزمایش و مشخص شدن میزان Na در آزمایش خون، از وضعیت سلامتی خود مطلع شوید.)
  • خستگی شدید

آزمایش cTnI در آزمایش خون چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام این آزمایش به نمونه خون نیاز است که با خونگیری از رگ بازوی شما با وارد کردن سوزن به رگ بازو و ذخیره خون شما در لوله آزمایش یا ویال جمع آوری می‌شود.

اگر سطح تروپونین افزایش یافته باشد، ممکن است طی چند ساعت آینده میزان آن چندین بار بررسی شود. ممکن است هنگام بروز درد قفسه سینه یا علائم دیگر، سطح آن بررسی شود.

سطح تروپونین بالا می‌تواند به معنای آسیب های قلبی مانند حمله قلبی باشد. ممکن است برای تأیید آسیب قلبی و برنامه‌ریزی برای درمان به آزمایشات بیشتری مانند نوار قلب، تست استرس و اکوکاردیوگرام است.

اگر تروپونین در تست cTnI در آزمایش خون یافت نشود علائم گفته شده را داشته باشید، طی چند ساعت دوباره تروپونین خون شما بررسی می‌شود. چندین آزمایش در طول 12 ساعت که نشان دهنده عدم افزایش تروپونین است، به این معنی است که احتمالاً دچار حمله قلبی نشده‌اید. با رد احتمال حمله قلبی، پزشک باید به دنبال علت دیگری برای دردهای شما باشد.

تست آزمایش cTnI نیاز به آمادگی خاصی دارد؟

برای این تست معمولا نیازی به آمادگی نیست. علائم خود را از جمله درد قفسه سینه یا سنگینی، تنگی نفس، حالت تهوع یا درد فک، کمر یا بازو توصیف کنید. اگر علائم مداوم است یا از بین می‌رود، به پزشک اطلاع دهید. زمان شروع علائم را بگویید. اگر آزمایش خیلی زود بعد از آسیب قلبی انجام شود، ممکن است تروپونین پیدا نشود.

برای دریافت خدمات درمانی بهتر تمام داروها و مکمل هایی را که دریافت می کنید به پزشک و دستیاران او اطلاع دهید.

انجام تست cTnI

آیا انجام تست تروپونین خطراتی دارد؟

انجام تست cTnI در آزمایش خون خطر بسیار کمی دارد. ممکن است در نقطه ای که سوزن زده شده درد یا کبودی جزئی داشته باشید، اما بیشتر علائم به سرعت برطرف می‌شوند.

همچنین بخوانید: K در آزمایش خون

چه آزمایشات دیگری ممکن است همراه با cTnI در آزمایش خون لازم داشته باشم؟

پزشکان شما ممکن است آزمایش‌های دیگری را برای تشخیص حمله قلبی و اطلاعات بیشتر در مورد تأثیر آن بر قلب انجام دهند. این آزمایشات اغلب شامل موارد زیر است:

  • الکتروکاردیوگرام (ECG) برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب انجام می شود.
  • آزمایش خون برای اندازه‌گیری کراتین کیناز MB، ماده‌ای که در عضله قلب و سایر بافت‌ها یافت می‌شود.

جواب تست cTnI در آزمایش خون چه معنی‌ای می‌دهد؟

تروپونین زیاد و حتی افزایش جزئی می‌تواند تا حدی آسیب به قلب را نشان دهد. هنگامی که سطح تروپونین در یک فرد به طور قابل توجهی یافته است و به ویژه، نتایج حاصل از یک سری آزمایشات انجام شده در طی چند ساعت افزایش و یا کاهش سطح تروپونین را نشان می دهد، پس احتمال دارد که فرد دچار حمله قلبی یا نوع دیگری از آسیب شده باشد.

سطح تروپونین می‌تواند ظرف 3 تا 6 ساعت پس از آسیب قلبی در خون افزایش یابد و ممکن است به مدت 10 تا 14 روز در سطح بالا باقی بماند.

افزایش سطح تروپونین به خودی خود برای تشخیص یا رد حمله قلبی استفاده نمی‌شود. معاینه فیزیکی، سابقه بالینی و نوار قلب نیز مهم است.

همچنین ممکن است پزشک مراقبت‌های بهداشتی شما ببیند که آیا سطح تروپونین حاصل از یک سری آزمایشات به طور پایدار بالا رفته است یا در طی چند ساعت افزایش و یا کاهش نشان می‌دهد.

در افراد مبتلا به آنژین، افزایش تروپونین در بدن آن‌ها ممکن است نشانگر بدتر شدن وضعیت آن‌ها و افزایش خطر حمله قلبی باشد.

سطح تروپونین همچنین ممکن است با سایر بیماری‌های قلبی مانند میوکاردیت (التهاب قلب)، تضعیف قلب (کاردیومیوپاتی)، یا نارسایی احتقانی قلب و با شرایط غیر مرتبط با قلب، مانند عفونت‌های شدید و بیماری‌های کلیوی، افزایش یابد. مقادیر طبیعی تروپونین در یک سری اندازه‌گیری‌ها طی چندین ساعت به این معنی است که بعید است قلب یک فرد آسیب دیده باشد. علائم و نشانه‌ها ممکن است به دلایل نامرتبط با قلب اتفاق افتاده باشند.

دلایل دیگری نیز برای بالا بودن سطح تروپونین در خون وجود دارد:

  • نارسایی احتقانی قلب
  • بیماری کلیوی
  • لخته شدن خون در ریه‌های شما
  • فیبریلاسیون دهلیزی
  • نارسایی قلبی
  • میوکاردیت
  • آسیب به قلب از طریق داروهای آنتراسیکلین. اینها برای درمان سرطان استفاده می‌شوند.

شرایط موجود در سایر قسمت‌های بدن شما نیز ممکن است باعث افزایش سطح تروپونین تست cTnI در آزمایش خون شود. این شامل موارد زیر است:

  • لخته شدن خون در ریه‌ها (آمبولی ریه)
  • بیماری مزمن کلیوی

ctni در آزمایش خون

چگونه می‌توانید از سطح بالای تروپونین جلوگیری کنید؟

یک سبک زندگی سالم برای قلب همراه با رژیم غذایی کم چربی و ورزش منظم بهترین راه برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و حمله قلبی است.

سیگار نکشید، الکل مصرف نکنید، استرس را کنترل کنید، فشار خون و دیابت را کنترل کنید و هر دارویی را طبق دستور پزشک مصرف کنید. با پزشک خود در مورد عوامل خطر بیماری قلبی مانند سابقه خانوادگی، سایر شرایط پزشکی و سطح کلسترول صحبت کنید.

کلام آخر 

از آنجا که آزمایش‌های تروپونین ماهیچه‌های قلب را اندازه‌گیری می‌کند، این آزمایش تحت تأثیر آسیب عضلات اسکلتی قرار نمی‌گیرد، بنابراین تزریقات، تصادفات و داروهایی که می توانند به عضلات آسیب برسانند، بر میزان تروپونین قلب تأثیر نمی‌گذارد.

با این حال، برخی گزارش‌ها در مورد افزایش تروپونین در افراد مبتلا به بیماری عضله اسکلتی گزارش شده است. همچنین، تروپونین ممکن است به دنبال یک ورزش سنگین افزایش یابد، اگرچه در غیاب علائم و نشانه‌های بیماری قلبی، از نظر پزشکی هیچ اهمیتی ندارد.

به ندرت، افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند سطح تروپونین طبیعی دارند و برخی از افراد با افزایش سطح تروپونین آسیب قلبی مشخصی ندارند. از دیگر شرایطی که می‌تواند به افزایش سطح تروپونین کمک کند، شامل نارسایی کلیه و آمبولی ریوی است.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x