رژیم گیاهخواری: فراتر از سبزیجات! دنیای خوشمزه و سالم

چرا مردم به سمت گیاهخواری کشیده می‌شوند؟ برخی فقط می‌خواهند زندگی سالم‌تر و طولانی‌تری داشته باشند و برخی دیگر برای حفظ منابع طبیعی زمین یا عشق به حیوانات و مخالفت اخلاقی با خوردن آنها، این نوع رژیم را دنبال می‌کنند. اما از همه این‌ها مهم‌تر ، برخی افراد از رژیم گیاهخواری برای کاهش وزن و سوزاندن چربی‌ها استفاده می‌کنند.

ساده‌ترین تعریف گیاهخواری بدین صورت است: رژیم غذایی بدون گوشت، ماهی و مرغ. یک رژیم غذایی گیاهی سالم، شامل طیف وسیعی از انواع سبزیجات، میوه‌ها، غلات سبوس‌دار، حبوبات، لوبیا و…

دنبال کردن درست و اصولی این رژیم، می‌تواند بهترین راه برای سالم ماندن باشد. البته فراموش نکنیم که غذاهای رژیمی برای کاهش وزن لزوما گیاهی نیستند. اما استفاده از یک رژیم گیاهخواری مناسب، می‌تواند شانس شما را برای لاغر شدن تا حد زیادی افزایش دهد. 

تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم غذایی گیاهی، علاوه بر کاهش وزن، طیف وسیعی از فواید سلامتی، مانند کاهش کلسترول، فشار خون، قند خون و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان و… را به دنبال دارد. 

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ با پنج عنصر مهم در یک رژیم گیاهخواری برای کاهش وزن آشنا خواهید شد. اگر از آن دسته افرادی هستید که به کاهش وزن و مهم‌تر از آن، به سلامتی خود اهمیت می‌دهید، تا پایان با ما همراه باشید.

آجیل و دانه ‌ها در رژیم گیاهخواری برای کاهش وزن

اغلب گیاهخواران، به دنبال منابع گیاهی پروتئین‌دار برای اضافه کردن آن‌ها به رژیم لاغری بدون گوشت خود هستند. آجیل و دانه‌ها از جمله منابع حاوی پروتئین و مواد مغذی هستند که گیاهخواران، می‌توانند بدون ترس از اضافه وزن و با هدف چربی سوزی، آن‌ها را مصرف کنند.

رژیم گیاهخواری معمولا با کاهش وزن معقول همراه است و بنابراین عوارض کاهش وزن سریع افرادی که رژیم گیاهخواری را انتخاب کرده‌اند، درگیر نمی‌کند.

یکی از روش‌های کاهش وزن برای گیاهخواران، استفاده از انواع آجیل و دانه‌ها به صورت کاملا پوست‌کنده یا آسیاب شده در وعده‌های غذایی خود است. 

آجیل و دانه‌ها در گیاهخواری

سویا در رژیم گیاهخواری

امروزه سویا به علت فواید بی‌شماری که برای سلامتی بدن به همراه دارد، به یکی از محصولات غذایی اصلی جهان تبدیل شده است. ارزش غذایی این دانه‌ بسیار بالا است و از غذاهای رژیمی برای کاهش وزن محسوب می‌شود. 

درست است که سویا کالری و چربی کمی دارد، اما غنی از پروتئین و فیبر است. به عبارتی، پروتئین آن معادل میزان پروتئین محصولات گوشتی است. به همین دلیل گیاهخواران می‌توانند به راحتی سویا را جایگزین گوشت‌ها کرده و پروتئین مورد نیاز خود را از آن دریافت کنند.

رژیم فستینگ: کلید تناسب اندام سلبریتی‌ها!

دانه‌های جوانه زده در رژیم گیاهخواری

رژیم غذایی برای کاهش وزن می‌تواند شامل جوانه‌ها هم باشد. انواع جوانه دانه‌هایی مانند یونجه، گندم، ماش، عدس، شبدر و… منبع فوق‌العاده پروتئین و مواد معدنی مانند انواع ویتامین‌ها، آهن، کلسیم و فسفر به شمار می‌روند.

جوانه دانه‌ها را به راحتی می‌توان در خانه تهیه کرد. تهیه این جوانه‌ها درست شبیه سبزه عید می‌ماند که بعد از کمی نوک زدن جوانه‌های سبز و کوچک، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، البته برای رژیم گیاهخواری، باید جوانه‌ها به صورت خام خورده شوند تا بتوانید تمام مواد مغذی موجود در آن‌ها را دریافت کنید.

نکته : جوانه‌های خام را می‌توان به انواع اسموتی و سالاد اضافه کرد.

دانه‌های جوانه زده در رژیم گیاهخواری

استفاده از غلات کامل 

منظور از غلات کامل، غلاتی هستند که میزان سبوس را به طور کامل در خود دارند و در روند آسیاب، آن را از دست نداده‌اند. این غلات، تمامی مواد مغذی مانند پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین‌ها و دیگر املاح معدنی را در خود دارند. به طور مثال، یک برش نان گندم سبوس‌دار، حاوی پروتئین بالاتری از یک برش نان سفید است.

اگر رژیم گیاهخواری باب طبع شما نیست اما دوست دارید از رژیمی استفاده کنید که دریایی از میوه، سبزیجات و غلات کامل داشته باشد، پیشنهاد ما به شما رژیم کانادایی است. در این رژیم نصف غذای شما از میوه و سبزیجات و یک چهارم آن از غلات کامل تشکیل می‌شود.

لوبیا و حبوبات در رژیم گیاهخواری برای کاهش وزن

گیاهخواران به دلایل متعددی باید از حبوبات استفاده کنند و آنها را در رژیم گیاهخواری خود بگنجانند. حبوبات بعد از محصولات گوشتی، بیشترین درصد پروتئین را به خود اختصاص می‌دهند و از طرفی، بسیار ارزان‌تر از انواع فراورده‌های گوشتی هستند.

از آنجایی که گیاهخواران، به طور کامل مصرف انواع گوشت را کنار می‌گذارند، باید پروتئین مورد نیاز خود را از انواع مواد غذایی گیاهی حاوی پروتئین دریافت کنند. به همین دلیل، حبوبات می‌توانند بهترین جایگزین برای گوشت باشند.

در نهایت، به یاد داشته باشید که رژیم گیاهخواری فقط شامل غذاها نمی‌شود و می‌توانید انواع دمنوش چربی سوز را هم به عنوان نوشیدنی در کنار خوراکی‌هایی که در بالا گفته شد، مصرف کنید.

رژیم گیاهخواری برای کاهش وزن

کلام آخر

رژیم غذایی غیر گوشتی یا همان گیاهخواری یک رژیم کامل است که با مصرف زیاد فیبر، ویتامین‌ها، اسید فولیک، منیزیم، چربی‌های خوب و … همراه است. به همین علت، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا، کلسترول و بیماری‌های قلبی در گیاهخواران را کاهش می‌دهد.

همان‌طور که گفته شده از جمله روش‌های کاهش وزن مصرف سبزیجات و انواع حبوبات تازه است. علاوه بر اینکه هضم غذاهای گیاهی برای بدن آسان‌تر است، طبخ آنها نیز به زمان کمتری نیاز دارد و از همه مهم‌تر‌، یک رژیم ارزان‌تر نیز محسوب می‌شود.

استفاده از رژیم گیاهخواری برای کاهش وزن نه تنها به زندگی سالم‌تر کمک می‌کند بلکه برای محیط زیست نیز حیاتی است.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x