کپسول لاغری مفید است یا مضر ؟ بایدها و نبایدها

کپسول لاغری یکی از راه‌هایی است که بسیاری از افراد، برای کاهش وزن امتحان می‌کنند. اما استفاده از قرص‌ها و کپسول‌های کاهش دهنده وزن چقدر می‌تواند در راه لاغر شدن، به کمک شما بیاید؟ فواید این کپسول‌ها بیشتر هستند یا مضرات آن‌ها؟

امروزه چاقی و اضافه وزن در زمینه تناسب اندام، به یکی از معضلات بهداشتی در سراسر دنیا تبدیل شده است. نمونه‌هایی از درمان‌های مکمل و جایگزین برای کاهش وزن شامل مکمل‌های غذایی از جمله گیاهان دارویی و مواد مؤثره آنها هستند.

علاوه بر این، مردم در بسیاري از فرهنگ‌ها با همه‌گیری در حال ظهور چاقی و اضافه وزن مواجه هستند. این افراد از داروهای گیاهی، بیشتر از داروها و کپسول‌های لاغری ساختگی استقبال می‌کنند. زیرا همچنان مفید یا مضر بودن قرص‌ها و به ویژه کپسول‌های لاغری برای بسیاری از مردم، به عنوان یک علامت سوال باقی‌مانده است.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به بررسی داروهای کاهش وزن خواهیم پرداخت. همچنین فواید و در عین حال، مضرات استفاده از آن‌ها را نیز بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

معرفی اثرات مضر کپسول‌ها و مکمل‌های رژیمی

برای افرادی که تمایل زیادی به لاغری یا حفظ وزن خود دارند، کپسول‌های کاهش دهنده وزن ممکن است یک راه حل جادویی به نظر برسد. تولیدکنندگان این محصولات در مورد خواص داروهای خود خیلی اغراق می‌کنند، اما بیشتر این ادعاها با تحقیقات بالینی تأیید نمی‌شوند.

مکمل‌های رژیم غذایی

 

در واقع، کپسول‌هایی که نوید کمک به شما در کاهش وزن یا چربی سوزی را می‌دهند ممکن است خطرات پنهانی برای سلامتی شما داشته باشند. علی رغم این خطرات، استفاده از کپسول‌های لاغری و تقاضا برای این محصولات همچنان افزایش می‌یابد، به ویژه در میان افرادی که نوعی اختلال سیری ناپذیری دارند.

طبق عادات غذایی، حداکثر 50 درصد از کسانی که معیارهای اختلال در خوردن را دارند، از کپسول‌های بدون نسخه، مکمل‌های گیاهی یا داروهای تجویز شده برای لاغر شدن استفاده می کنند.

تا زمانی که وزارت بهداشت و درمان پزشکی تحت نظارت سازمان غذا و دارو، دارویی را تایید نکرده باشند از داروهای کاهش وزن استفاده نکنید، ممکن است با استفاده از این قرص‌ها و کپسول‌های لاغری سلامتی خود را در معرض خطر قرار دهید.

مکمل‌ رژیم غذایی چیست؟

مکمل رژیم غذایی هر محصولی است که به صورت خوراکی مصرف می‌کنید و به محتوای رژیم غذایی معمولی شما می‌افزاید. همه مکمل‌ها برای تقویت وزن نیستند.

مکمل های رژیم غذایی

 

یک مکمل ممکن است جایگزین تغذیه‌ای برای مصرف کنندگان فراهم کند که به اندازه کافی ماده خاصی در وعده‌های غذایی روزانه خود ندارند. یک مکمل غذایی ممکن است حاوی موارد زیر باشد:

  • ویتامین‌ها
  • مواد معدنی
  • اسیدهای آمینه (سازنده پروتئین)
  • آنزیم‌ها
  • محصولات گیاهی
  • عصاره‌های غده‌ای

افراد به دلایل مختلف از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند:

  • برای کاهش یا افزایش وزن
  • تقویت مواد مغذی از دست رفته
  • ساخت بافت عضلانی
  • تقویت عملکردهای بدنی مانند بینایی بهبود خواب یا تقویت انرژی
صرف این که یک کپسول یا مکمل رژیم غذایی در بسته بندی جذاب در داروخانه محلی یا از طریق فروشنده آنلاین فروخته می‌شود، به معنای بی‌خطر بودن آن نیست. بسیاری از مصرف کنندگان اطلاع ندارند که محصولاتی که به عنوان مکمل‌های غذایی به بازار عرضه می‌شوند، تحت نظارت سازمان غذا و دارو جهانی (FDA) قرار ندارند، مگر اینکه محصول حاوی ماده جدید باشد.

طبق قانون مکمل‌های غذایی و بهداشتی جهانی (DSHEA) از سال 1994، مسئولیت تولید کننده این است که ثابت کند یک مکمل بی خطر است. متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان کماکان این نیاز را رعایت نمی‌کنند.

بسیاری از تولیدکنندگان به ادعای دروغین درباره محصولات‌شان، افزودن مواد دارویی به مکمل های‌شان یا تولید مکمل‌های خود در شرایط ناامن متهم شده‌اند.

مکمل‌های غذایی چگونه باعث کاهش وزن می­‌شوند؟

اگر به دنبال مکمل‌های غذایی هستید که به شما در رژیم لاغری که دارید و کاهش وزن کمک کند، هیچ مشکلی در انتخاب نخواهید داشت.

کاهش وزن با استفاده از مکمل های دارویی

شرکت‌های توزیع کننده این محصولات ادعا می‌کنند که مواد تشکیل دهنده مکمل‌های آن‌ها می‌تواند به شما در دستیابی به نتایج مانند این‌ها کمک کند:

قبل از صرف غذا، خوردن (گرده زنبور عسل، رازیانه) اشتیاق به غذا خوردن را کاهش می‌دهد قبل از اینكه زیاد غذا بخورید برای اینکه احساس سیری داشته باشید (صمغ گوار) بخورید.

(كافئین، گوارانا، سینفرین، ویتامین‌های B کمپلکس) مواد غذایی که باعث افزایش سرعت سوخت و ساز بدن می‌شوند. تولید چربی بدن را با این مواد غذایی کم کنید (چای سبز، اسید هیدروسیتریک، دانه کتان) بدن را از جذب چربی غذاهایی که می‌خورید با استفاده از (کندریتین) حفظ کنید.

 

مکمل‌های غذایی تقریبا به هر شکلی که می‌توانید از طریق دهان مصرف کنید (از قرص و کپسول گرفته تا پودرها، مایعات و دمنوش‌ها) برخی از محصولات همراه با وعده غذایی مصرف می‌شوند، در حالی که برخی دیگر به جای وعده غذایی مصرف می‌شوند.

ظاهرا قرص‌های رژیمی بدون نسخه باعث تحریک سوخت و ساز بدن می‌شوند که سبب کاهش انرژی سیستم بدن شما و کاهش وزن می‌گردد.

ماده اصلی در محصولاتی مانند دگزاتریم با سوخت و ساز متابولیکی، مانند کافئین است، که یک محرک عصبی مرکزی است که به شما کمک می‌کند تا چربی سوزی را از طریق فرایند به نام ترموژنز بسوزانید. اما خطرات مصرف این محرک‌ها ممکن است بیشتر از فواید آن باشد.

چرا کپسول‌های کاهش وزن خطرناک هستند؟

بسیاری از مکمل‌های رژیم غذایی بی‌ضرر هستند و حتی برخی ممکن است در ایجاد حس سیری، سوزاندن چربی یا تقویت متابولیسم موثر باشند.

خطر استفاده از کپسول های لاغری

 

اما برخی از مواد اصلی محبوب در محصولات کاهش وزن توسط FDA ممنوع شده است، زیرا عوارض جانبی مضر مانند موارد زیر را دارا هستند:

  • افزایش ضربان قلب
  • فشار خون بالا
  • تحریک عصبی
  • اسهال
  • بی خوابی
  • مشکلات کلیوی
  • آسیب کبدی
  • خونریزی از رکتوم

معرفی تعدادی از کپسول های لاغری

در ادامه چند کپسول لاغری موجود در بازار را بررسی خواهیم کرد.

کپسول لاغری افدرا

فدرا یک داروی محرک گیاهی چینی است که در سال 2004 ممنوع شد، زیرا شواهدی وجود دارد که استفاده از آن می‌تواند خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد.

کپسول لاغری افدرا

در سال 2005، دادگاه بدوی حکم داد که می‌توان از افدرا در دوزهای کم استفاده کرد. در سال 2006، دادگاه تجدید نظر فدرال FDA منع اولیه را بازگرداند، و حکم داد که افدرا بیش از حد خطرناک است و در هر دوز به عنوان مکمل استفاده نمی‌شود.

هیدروکسی کات

برخی از انواع کپسول لاغری می‌توانند به کلیه‌ها، کبد و سایر اندام‌های حیاتی شما آسیب جدی وارد کنند. محصولات Hydroxycut در سال 2009 ممنوع شد و به خاطر گزارش واکنش‌های جانبی جدی، از جمله هپاتیت و زردی، فراخوانده شد.

قرص کاهش وزن dietary-supplements

 

یک نفر که این مکمل‌های چربی سوز هیدروکسی کات را مصرف کرد، درگذشت و دیگری نیاز به پیوند کبد داشت.

فن فلورامین

فن فلورامین، Fen-Phen یکی از دو ماده فعال موجود در داروی رژیم غذایی، که در اواخر دهه 1990 وجود داشت، پس از ارتباط این دارو با موارد آسیب قلبی و بیماری‌های ریوی، در اواخر دهه 1990 فراخوانده شد.

کپسول لاغری fenfluramine

 

فن ترمین، ماده اصلی دیگر در Fen-Phen، هنوز هم در موارد خاص برای کاهش وزن تجویز می‌شود، اما باید فقط با تجویز پزشک استفاده شود.

 مریدیا 

سیبوترامین، داروی تجویزی با عنوان مریدیا است. در سال 2010 یک مطالعه بالینی نشان داد که این کپسول لاغری می‌تواند خطر حمله قلبی یا سکته مغزی ایجاد کند که باعث خارج شدن آن از بازار دارویی شد.

کپسول لاغری meridia

 

طبق سازمان مکمل‌های غذایی و بهداشتی، سیبوترامین در ابتدا به عنوان یک داروی طولانی مدت کاهش اشتها و کنترل وزن تجویز می‌شد. پس از آنکه مریدیا با شواهد آسیب قلبی عروقی همراه شد، تولید کننده‌ها به طور داوطلبانه تولید خود را متوقف کردند.

کپسول‌های هیدروکسیل

قرص‌ها یا کپسول‌های هیدروکسیل، که به آنها کپسول لاغری نیز می‌گویند. در میان بازارهای کاهش وزن در سراسر جهان مشهور است. همانطور که از نام آن پیداست، آنها کاهش وزن را به روشی سریع و آسان تقویت می‌کنند.

کپسول‌های هیدروکسیل

 

هیدروکسیل برای سرکوب اشتها و افزایش چربی سوزی شناخته شده است. این عمل به طور خودکار منجر به کاهش وزن شدید می‌شود و از این رو، یک صنعت یک میلیون دلاری راه انداخته است. با این حال، در طولانی مدت، این قرص‌های لاغری می‌توانند منجر به مشکلات جدی در سلامتی شوند که در بدترین حالت نیز می‌تواند کشنده باشد.

قرص‌هایی که به راحتی با دستور پزشک مصرف می‌شوند در واقع ترکیبی از مواد مختلف هستند که نشان دهنده کاهش سریع وزن هستند. این موارد شامل گارسینیا، بومی هند، چای اولانگ و چای سفید است که همه مسئول احیای متابولیسم بدن شما هستند.

دلیل مصرف بیش از حد قرص‌های لاغری چیست؟

ممکن است شخصی با اختلال در غذا خوردن نگران خطرات مکمل‌های غذایی نباشد. آنها ممکن است به قدری مشغول کاهش وزن باشند که به خطرات سلامتی خود اهمیت ندهند.

صرف بیش از حد کپسول لاغری

 

 

در یک وسواس برای کاهش وزن، فردی که دچار بی اشتهایی یا پرخوری است احتمالا بیش از حد مجاز از مکمل‌های رژیم غذایی استفاده می‌کند. به طور کلی، در مصرف کپسل لاغری باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • مصرف بیش از دوز توصیه شده مکمل غذایی استفاده از محصولات رژیمی که برای افرادی که دارای وزن طبیعی یا کم وزن هستند توصیه نمی‌شود.
  • مصرف داروهای تجویز شده برای کاهش وزن بدون نظارت پزشک بسیار پر ریسک است.
  • ترکیب چندین محرک کاهش وزن، سبب اختلالات روده‌ای جبران ناپذیری می‌شود.
  • ترکیب قرص‌های رژیم غذایی با داروهای ملین یا ادرار آور خطرناک است.
  • ترکیب مکمل‌های غذایی با داروهای محرک غیرقانونی مانند مت یا کوکائین است.
  • مصرف بیش از حد یک مکمل رژیم غذایی یا ترکیب مکمل‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
  • مصرف بیش از حد محصولات محرک می‌تواند فشار خون شما را به میزان خطرناکی بالا ببرد و شما را در معرض حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دهد.
  • مصرف مکمل‌های مسدود کننده چربی همراه با ملین‌ها یا ادرار آورها می‌توانند باعث اسهال، از دست دادن مایعات و عدم تعادل الکترولیت‌ها شوند.
  • مصرف زیاد از حد محصولاتی که خطر آسیب کبدی یا کلیوی را ایجاد می‌کنند.

کپسول لاغری چه تاثیری بر بدن شما دارد؟

طبق گفته متخصصان تغذیه، کپسول‌های لاغری اغلب منجر به بیماری‌های طولانی مدت می‌شوند. طبق گفته دکتر مانسی چاتراث، متخصص تغذیه و رژیم غذایی، اثرات بعدی این قرص‌ها می‌تواند منجر به کند شدن عملکرد کبد و حتی آسیب شدید به لوزالمعده شما شود.

کپسول لاغری چه تاثیری بر بدن شما دارد ؟

حتی اگر قرص‌های لاغری حاوی چای و عصاره هستند که به صورت جداگانه بی ضرر به نظر می‌رسند، این مواد شامل ترکیبات و مواد مصنوعی برای تسریع روند کاهش وزن هستند.

آنها منجر به از دست دادن عضله، از دست دادن آب و از دست دادن چربی می‌شوند و بنابراین، استفاده از منابع طبیعی بدن را برای ادامه کار مختل می‌کنند. این امر در طولانی مدت سلامت ما را به خطر می‌اندازد.

دکتر Poonam Pahuja Duneja، متخصص تغذیه و تناسب اندام می‌گوید:

مصرف این قرص‌ها خطر بزرگی است زیرا منجر به مشکلات اضطرابی، خواب آلودگی، مشکلات قاعدگی و تپش قلب می‌شود. وی همچنین اظهار داشت که از آنجا که درجه حرارت طبیعی بدن افزایش می‌یابد، در فرد مصرف کننده این قرص‌ها سرانجام هضم غذا سریع‌تر نسبت به یک فرد متوسط ​​انجام می‌شود.

دکتر چاتراث و دکتر دونجا هر دو در یک نکته اتفاق نظر دارند که این قرص‌ها علی رغم اینکه به راحتی در سراسر دنیا فروخته می‌شوند، به هیچ عنوان به دلیل گزینه کاهش وزن در نظر گرفته نشوند.

اگرچه سازندگان این قرص‌ها ادعا می‌کنند که “گیاهی” یا “آیورودا” هستند، اما به گفته متخصصان تغذیه، آنها فقط حقه‌های بازاریابی هستند و هیچ تضمینی درباره تأثیر آنها بر بدن شما ندارند.

تحقیقات کارشناسان تغذیه در زمینه کپسول لاغری

طبق تحقیقات انجام شده در مورد این قرص‌ها، جنبه منفی آن بیشتر از مثبت است و بنابراین، هیچ متخصصی آماده نیست تا مسئولیت آنچه را که ممکن است برای بدن شما اتفاق افتد، بر عهده بگیرد.

تحقیقات کارشناسان تغذیه در زمینه قرص‌های لاغری

دکتر دونجا اظهار داشت:

این محصولات مورد بررسی دقیق اثربخشی و ایمنی قرار نگرفته‌اند و در نتیجه سمیت ناشی از دارو با برخی از دوزها اتفاق می‌افتد. وی در ادامه توضیح می‌دهد که FDA نیز بر اساس 23 مورد آسیب کبدی شدید هیدروکسی کات به دلیل استفاده، اخطار علیه مصرف این قرص‌ها را داده است.

دکتر چاتراث نیز چنین نظری دارد:

عصاره اصلی اسید هیدروکسی سیتریک است که ظاهرا اشتها را مهار می‌کند و با استفاده از کربوهیدرات بیشتر برای تولید انرژی، چربی سوزی را افزایش می‌دهد. با این حال، تمام تحقیقات انجام شده در این زمینه مبهم است.

دلیل واقعی اینكه چرا این داروها روند كاهش وزن را تسریع می‌كنند، به دلیل وجود مقدار زیادی كافئین در این قرص‌ها و کپسول‌ها است كه در نهایت باعث كاهش اشتها می‌شود. مصرف این قرص‌ها می‌تواند منجر به حالت تهوع، جذب ضعیف غذا، کمبودها و حتی لرزش شود.

راهکارهای غذایی جهت کاهش وزن

بعضی از افراد در مورد کاهش وزن می‌توانند بسیار تلاش کنند. آنها آماده هستند تا هر چیزی و هر آنچه را که در بازار است امتحان کنند. هر نوع رژیم جدید یا هرگونه تمرین را به آنها بگویید، مهم نیست که چقدر سخت باشد، آن‌ها این کار را انجام می‌دهند.

مواد غذایی کاهش دهنده وزن

 

 

بنابراین، ادامه این مقاله برای آن دسته از افرادی که تلاش زیادی برای کاهش وزن می‌کنند و احتمالا توانایی انجام چنین کاری را ندارند بسیار مفید است. زیرا این هشت ترکیب غذایی، همان راهی  است که این بار باید انجام دهید تا کاملا به تناسب اندام دلخواه خودتان برسید.

رژیم کم کربوهیدرات – پروتئین بالا همان چیزی است که به همه ما گفته می‌شود که از آن پیروی کنیم، اما برخی از ترکیبات غذایی دیگری وجود دارد که توسط متخصصان توصیه می‌شوند و می‌توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند.

 تخم مرغ و فلفل دلمه‌ای

تخم مرغ سرشار از پروتئین و فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین C است. یکی متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و دیگری چربی‌های اضافی بدن را کاهش می‌دهد و باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود. مصرف تخم مرغ و فلفل دلمه‌ای جایگزین کپسول لاغری

این ترکیب اغلب توسط متخصصان برای کاهش وزن پیشنهاد می‌شود.

 ذرت و لوبیا

یکی از سالم‌ترین ترکیبات برای کاهش وزن، ترکیب لوبیا و ذرت است. ذرت غنی از انواع مختلفی از کربوهیدرات است که هضم شما را کند می کند.

مصرف ذرت و لوبیا

هضم آرام باعث می‌شود که وعده غذایی بعدی خود را دیر و کم بخورید. لوبیا سرشار از فیبر است و این باعث می شود شما برای مدت طولانی‌تری سیر شوید و مانع از پر خوری می‌شود. روی این ترکیب فلفل بپاشید تا سوخت و ساز بدن شما تقویت شود.

بادام و پسته

آجیل‌ها معمولا توسط همه پسندیده می‌شوند و همه ما دوست داریم آنها را مصرف کنیم. طبق یک مطالعه، مصرف بادام و پسته با هم به برنامه کاهش وزن کمک می‌کند.

مصرف بادام و پسته جایگزین کپسول لاغری

اما مصرف بیش از یک مشت آجیل در روز فکر خوبی نیست. آجیل‌ها کالری زیادی دارند که قطعاً مهم است. قبل از رفتن به ورزش یک مشت آجیل داشته باشید. آنها نه تنها به شما انرژی می‌دهند بلکه باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شوند.

هندوانه و سیب

ما نمی‌دانیم چقدر درست است که “یک سیب در روز شما را از دکتر رفتن دور نگه می‌دارد” اما آنچه می‌دانیم این است که سیب همراه با هندوانه خورده شود، مطمئنا می‌تواند چربی شما را کنترل کند.

هندوانه و سیب برای کاهش وزن

هندوانه مشکلات چربی شما را بهبود می‌بخشد و تجمع چربی را کاهش می‌دهد. سیب همچنین چربی احشایی بدن را کاهش می‌دهد. روی هم رفته، آنها برای کاهش سریع چربی فوق العاده هستند.

موز و اسفناج

موز به عنوان یک میان وعده عالی بعد از غذا مفید است. اما مصرف موز قبل از تمرین نیز انرژی لازم را برای شما فراهم می‌کند که می‌توانید با استفاده از آن سخت‌تر کار کنید.

مصرف موز و اسفناج به جای کپسول لاغری

گفته می‌شود که یک میوه سنگین مانند موز با سبزیجات کم کالری مانند اسفناج ترکیبی عالی برای کاهش وزن است. اسفناج به شما کمک می‌کند تا چربی بیشتری بسوزانید.

بلغور جو دوسر با توت

بلغور جو دوسر با توت ترکیب بسیار خوبی برای افرادی است که تمایل به شیرینی دارند و می‌خواهند وزن کم کنند. بلغور جو دوسر یک گزینه بسیار سالم (ساده و بدون طعم) برای صبحانه است.

بلغور جو دوسر با توت

 

گرسنگی فرد را کنترل می‌کند زیرا سرشار از فیبر است. مواد شیمیایی موجود در توت به کاهش وزن کمک کرده و از تشکیل چربی در بدن جلوگیری می‌کند.

ماست و دارچین

ماست مطمئنا به افرادی که می‌خواهند لاغر شوند توصیه می‌شود. اما می توانید آن کاسه ماست را با افزودن چیز درست به آن موثرتر کنید. اما آن چیز درست چیست؟ دارچین به کاهش میزان چربی ذخیره شده در بدن کمک می‌کند.

استفاده از ماست و دارچین

 

دارچین همچنین غنی از آنتی اکسیدان است که از آسیب رادیکال‌های آزاد و پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

شکلات تلخ با توت و گردو

ما فکر می‌کنیم اگر در برنامه کاهش وزن هستیم نمی‌توانیم دسر بخوریم. اما بدانید، داشتن مقداری شکلات تلخ در واقع می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

مواد غذایی مفید برای کاهش وزن

 

شکلات با حداقل 70 درصد کاکائو پر از خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان است. در مطالعه منتشر شده در ژورنال BMJ، کاکائو همچنین دارای فلاوانول است که از افزایش وزن شما جلوگیری می‌کند.

برای دو برابر کردن آنتی اکسیدان‌ها، می‌توانید توت‌ها را به شکلات تلخ اضافه کنید. گردو سرشار از چربی اشباع نشده چندگانه است که باعث افزایش متابولیسم و کاهش ذخیره چربی می‌شود.

کلام آخر

در بعضی موارد، کپسول لاغری یا مکمل رژیم غذایی ممکن است قسمت مفیدی از برنامه غذایی ناشی از اختلالات خوردن باشد. به عنوان مثال، اختلال پرخوری می‌تواند بیماران را دچار اضافه وزن یا چاقی مفرط کند.

اما در بسیاری از موارد، این محصولات توسط نوجوانان یا بزرگسالانی که نیازی به پزشک برای کاهش وزن ندارند، مورد استفاده زیاد از حد قرار می‌گیرند. در چنین مواردی، استفاده از یک قرص لاغری حتی در برخی موارد می‌تواند برای زندگی شما نیز خطرناک باشد.

اختلالات پر خوری و کم خوری اینکه آیا این به معنای افزایش یا کاهش وزن است، به تیم درمانی بستگی دارد که ممکن است شامل یک پزشک، درمانگر، مشاور و متخصص تغذیه باشد.

کپسول لاغری فقط توسط یک متخصص تغذیه توصیه می‌شوند، استفاده خودسرانه از آنها مشکلات ناگواری برای بدن در پی دارد.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x